Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Opfordring til at slukke de &%#"¤¤%& Tågelygter

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

15-11-2008 kl. 11:56

Jeg ved godt at det ser "Brian-smart" ud at køre med tændte tågelygter Jeg ved også at det lyser lidt op lige foran bilen. Jeg ved også at de koster nogle tusind kroner at montere. Jeg ved også at de fleste biler idag har dem. MEN,MEN,MEN vær nu venlig at holde dem SLUKKET, de blænder af helvede til især når vejen er lidt fugtig, så kommer der genskær fra vejen det er meget ubehageligt af møde en bil i det tilfælde. Det er også MEGET iriterende at køre bag en "Tåge-lygtenar" på motorvejen. Jeg har prøvet at tænde min tågebaglyge, for ligesom at sige; Hvor fedt er det at glo på den dit fjols; men så er det lige pludselig det lange lys jeg får i hovedet, prøv nu at forstå at det er meget generende at se på. Tjek venligst færdselsloven vedr. regler for brug af tågelygter. Er jeg mon den eneste der har det sådan? Jeg vil også gerne høre fra "fjolserne" så jeg kan få en forklaring på hvorfor de gør det ? Sidst rettet: 15/11-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kenn Aakjær

Kenn Aakjær
bruger siden
06-02-2007

17-11-2008 kl. 02:03

Hold kæft hvor er folk dumme at høre på.... Jeg køre med tågelygter, for det ser jo lidt sejt ud når jeg kommer i min Mazda 6 osv.. ikke fordi det er Danish Ghauri jeg er efter... brugte bare lige din som eks.
Har du brug for at spille sej, så drop da et par skide lygter, er sikker på 1 million andre biler vil vække bedre opsigt end dine lygter!

Kan sige så meget at hvis folk køre bag mig og har dem tændt uden grund.... 1. så tænder jeg katastrofen for at gøre opmærksom på de blænder mig. 2. slukker mit ejet lys helt og blinker lidt med det! 3. træder på bremsen hårdt. 4. Stopper helt og hvis muligt siger han skal sluk det. 5 ligger mig bag ham.... og blænder helt op for alt lyset så han kan se hvordan det er!

Måske ikke den rigtige måde at gøre det på (politisk ukorrekt).. men har endnu ikke mødt en som ikke har slukket det.
Det er specielt belastende for os der køre lave biler, vi kan ikke se en skid!

Så drop Mujaffa atetyden. Din bil er ikke sejre, fordi du har tændt 2 lygter mere!

Kenn Aakjær

Kenn Aakjær
bruger siden
06-02-2007

17-11-2008 kl. 02:07

vil gerne lige se de link, med det reder liv kl. 12.00 om eftermiddagen osv...... Kom med et link hvor det står i tak.
Du sidder og lukker en BIIIPPEN røver ud. for at beretige dig selv at du køre med det tændt.
Du har sikkert engang hørt Moster Alga fortælle noget om det til en julefrokost, hvor hun havde fået for meget at drikke og ikke kan huske hvad det handler om!
Mange ting reder liv... men når du blinder andre, kan det koste liv!
Må du få så mange bøder så du er nød til at sælge din bil og begynde at cykle

Profil slettet

Profil slettet

17-11-2008 kl. 18:24

Nu er jeg ret ny ud i ejerskabet af en bil med tågeforlygter, og har heller ikke brugt dem endnu på nær en enkelt gang om natten i kraftigt regnvejr af den ekstra massive slags, hvor regnen æder alt lyset og nærmest kun oplyser selve regnen. Til gengæld blænder alle medtrafikanters forlygter - både modkørende og dem i bakspejlet - og her snakker vi kun om alm. nærlys.

Nå, men nyt "grej" skal jo prøves, og jeg tændte forsøgsvis for tågeforlygterne, og pludselig kunne jeg også se vejbanen igen, så jeg valgte at lade dem være tændt resten af turen (og beklager, hvis jeg har generet nogen).

Så jeg skal lige have på det rene: Der er blevet skrevet i tråden her, at de kun må bruges i (selvfølgelig) tåge og kraftig nedbør, men omvendt står der også at netop ved våde vejbaner bliver folk ekstra generet af dem.... hmm, det er ikke nemt..

Men er ellers enig i at tågelygter i fuldt dagslys er unødvendigt.

Vh Anders

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

18-11-2008 kl. 12:38

Pyha, sikke en debat om tåbelygter.

Tak for indlægene, sådan som jeg læser dem, er der mange gode og saglige argumenter for at HOLDE DEM SLUKKET, og så er der nogle som er uden for "pædagogisk rækkevidde".

P.S Den der med "lille diller" skal jeg huske næste jeg møder en "tosse" i trafikken :-)

Profil slettet

Profil slettet

18-11-2008 kl. 12:56

Tågelygter blænde ikke HVIS de er ordenligt indstillet , men hvorfor mon de hedder tågelygter ? og tågebaglygter ? .
"Hvis jeg er ensom en dag køre jeg med fuld langlys tågelys bag ved tændt , så har jeg rigtige mange venner jubii skønt med så mange venner"

Tommy Skov

Tommy Skov
bruger siden
12-01-2006

20-11-2008 kl. 08:56

Kære alle
Det er i virkeligheden ikke særlig svært.

Tågeforlygter og tågebaglygter blænder.

Anvend dem i tåge og tæt regn og sluk især tågebaglygten når der under disse vejrbetingelser er bagvedkørende - De har spottet jer og behøver ikke yderligere advarsler og gener.

Pas på hinanden derude!!!!

Venlig hilsen

Tommy

Profil slettet

Profil slettet

20-11-2008 kl. 19:30

skal vi sætte en deadline? ;-)

Profil slettet

Profil slettet

30-11-2008 kl. 11:44

til alle jer der bruger tågelygterne fordi i så kan se meget bedre, prøv lige når det er mørkt at skiftevis tænde nærlys og tågelygter hver for sig mens i holder stille, evt et sted hvor der er skilte og lignende 30-100 meter fremme, og i vil opdage at tågelyset kun oplyser vejen lige foran bilen og intet andet, og med alm motorvej og landevejs hastighed betyder det ingenting, for når i så ser noget i tågelysets lysfelt er det allerede for sent til at gøre noget :-(

Kim Bilde

Kim Bilde
bruger siden
10-11-2004

30-11-2008 kl. 12:32

Prøv lige at få jer et rigtig problem. Det tyder på at dem som sidder her og skriver ikke har andet at gå op i end at sidde og finde på sådan noget lort at skrive om.

Profil slettet

Profil slettet

30-11-2008 kl. 16:07

At kunne hidse sig op i den grad over andres ekstra lygteføring synes jeg siger mere om den ophidsede end om lygteføren. At man ses og ser er da vigtigst. Gå da i stedet lidt op i alle de tåber som ikke opdager de mangler lys i enten den ene eller den anden side, eller begge for den sags skyld. Eller de aller største tåber som for at spare en pære hvert 2. år nægter at køre med andet end p-lys tændt!! Se det er de virkelige fjolser i trafikken. I stedet for at se at få tændt nærlyset, når man diskret blinker med det lange lys for at vække dem af vildfarelsen, får man forurettet det lange lys retur lige indtil spasseren er passeret.

Profil slettet

Profil slettet

02-12-2008 kl. 17:23

Tågelygter er altså til brug i de mere ekstreme vejrsituationer som tåge og kraftig nedbør og bør anvendes med stor omtanke, da det stærke lys kan være til gene for andre trafikanter. Ikke-korrekt lygteføring kan medføre bødestraf.

der står også i færdselsloven at du ikke må være til gene for andre...

Profil slettet

Profil slettet

05-12-2008 kl. 19:24

Så i dag en skolevogn med tågeforlygterne tændt, vel og mærke i tørvejr og glimrende sigtbarhed!!! Så det er åbenbart svært for selv de bedste ?
Kan dog stadig ophidse mig langt mere over manglende lygteføring. Sjusket ligegyldig indstilling som giver énøjede bilister i mørket samt forstokkede tåber som meget bevidst blot kører med positionslys.

Michael Jacobsen

Michael Jacobsen
bruger siden
23-05-2007

05-12-2008 kl. 22:43

Til alle JER der argumentere for at køre med tågelyset tændt,
når der ikke er behov for det.

Kan jeg kun sige :

Bestil en tid ved en optikker og få taget en synsprøve,
når I nu ikke kan se noget med almindelig lygteføring.

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

17-12-2008 kl. 13:38

Ærligt talt - pas jeres kørsel istedet.

Om man kører med eller uden tågelygter - meget værre er det om man kører uden hjernen medbragt.

...sluk eller tænd - jeg er ligeglad bare vi alle kører efter forholdene.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

17-12-2008 kl. 13:39

En fantastisk tråd som med al tydelighed viser at et af kendetegnende ved at være billist er at man som billist mener at alle andre er nogle idioter :-)

Er det virkelig så forfærdeligt at møde en bil med tågelys, skæve nærlys eller glemt fjernlys,...eller handler det mere om at lede efter noget som kan vise hvor god en billist man selv er? :-)
God jul.

Sidst rettet: 17/12-08

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-10-2019 kl. 09:50

Leif, problemet kan være folk ikke er klar over baglygterne ikke er tændt.

Vi har 4 firmabiler og er 15-20 mand der skiftes til at køre i dem. De fleste af os har lyskontakten stående på auto, og det virker fint, den tænder baglygerne(hvis de ikke er tændt) når der bliver lidt mindre lys end dagslys.

Men så er der enkelte af vores ansatte der absolut ikke kan acceptere at den står på auto, og som sætter den på tændt, det er som sådan også fint nok. Men når de så forlader bilen, så slukker de lyset.
Når man så samler sådan en bil op om aftenene, og køre i byen med gadelys og andet, så opdager man ikke lige med det samme at der fanme ikke er lys på svinet.

Men det gør man når man så kommer ud af gadebelysningen, så er der altså sort nat pludselig.