Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
17-11-2019 kl. 13:35
Vægter total økonomi højere er det næsten 100% bilens nypris der gør udfaldet, hvilket taler for I20 eller evt Polo.
Personligt havde jeg taget en 1-2 år gl. premiumbil f.eks. Mercedes C, BMW 3 eller en V40 den er dog begyndt at se ligt gammeldags ud i kabinen da det efterhånden er en ældre model.
J R
bruger siden
13-12-2013
18-11-2019 kl. 09:20
Som Lars skriver, så kig evt lettere brugt. Sørg for adaptiv fartpilot, det er altså rart.
Har du overvejet en elbil?
Hvis du kører 40.000 om året i en benziner idag som går måske 14 på literen, så bruger du 40k/14x11kr = 31400 kr i benzin.
Hvis du snuppede en Kia e-Niro, Hyundai Kona electric eller en Tesla model 3.
Afhængig af udstyrsvalg, så fåes de 2 første til ca 270.000 og den sidste til 370.000.
Men du tager et ladeabonnement hos Clever eller EON, og giver ca 700 om måneden.
Så koster det dig ca 8400 om året at køre de samme km.
Du sparer altså ca 23000 hårdt beskattede kr. Det bilver tæt på 100.000 på 4 år.
NEJ NEJ NEJ, de kan da overhovet ikke køre så langt på en ladning..... Men der tager de fejl. Har selv en model 3, den går på landevej fint 500 km på en ladning, og på motorvej, kan jeg hvis jeg kører pænt få 400 ud af batteriet. Når jeg siger pænt, så mener jeg 120-125.
Kender en der kører ca 250 km om dagen næsten ren motorvej. starter med 90% på batteriet og kommer hjem med ca 18-20%. Men han har også rimelig tung fod og ligger gerne 145+ kmt. Reelt kan han altså gå omkring 350 på en ladning med den kadance.
Gør dig selv en tjeneste og prøv en elbil med +64 kW batteri af overnnævnte modeller inden du vælger. Du vil ikke fortryde det.
Skulle du vælge at prøve en model 3, og du ikke bor i Århus eller kbh, så er jeg sikker på at hvis du perifert kender en model 3 ejer, så er de fleste venlige og friske på at vise vognen frem. Jeg bor AAL, du siger bare til.
J R
bruger siden
13-12-2013
18-11-2019 kl. 12:23
kom nu ind i kampen. Efter bedste overbevisning............Du har indrømmet i anden tråd at du aldrig har så meget som siddet i en model 3.
Ovennævnte reele batterirange er faktiske. Nej det er ikke med slukket aircon, varme musik og 40 kmt. 22 grader på airocn, anlægget på fuld skrue(hvilket forøvrigt ikke siger så lidt) og gerne hastighedsgrænsen +10 på landevej og lidt mindre på motorvej(men det gør jeg som også i vores benziner fordi jeg synes det er mere behageligt)
Hvorfor skulle man bruge 70.000 på et nyt batteri, der er 8år/192.000 km garanti derpå. Med en forventet ejertid på 4 år så er man ikke kommet over 192.000 km med ca 40.000 km om året.
Har forøvrigt også en C200 benziner, den går ikke en dag over 15 på literen selv om du kører konservartivt på motovej. Stopper du 3 gange ved lyskryds i byen, så er den nede på 13 og ved dagligdagskørsel med små ture, der går den på en heldig tank 13, men mest ligger den på 11.
Dette indlæg blev 18-11-2019 12:48 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
18-11-2019 kl. 13:34
Jeg giver op.
J R
bruger siden
13-12-2013
T i
bruger siden
17-06-2006
20-11-2019 kl. 16:55
bruger siden
16-01-2006
skrev:
"Nu kører en moderne benzinbil nok nærmere 18km/l - og kørt som i dine el-bil eksempler er de nok tættere på 25 km/l ;-) "
Så ved kørsel med 120-125 (som JR skriver om) så kører en benzinbil som Golf/Octavia/V40 mfl. (som trådstarter skriver om) tættere på 25 km/l?
Det vil jeg da gerne se nogle referencer til?
Dette indlæg blev 20-11-2019 18:48 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
20-11-2019 kl. 19:20
Handler det primært om økonomi er det Polo; Fabia, I20 etc. du skal kigge på. De er relativt billige i indkøb/drift, men måske ikke så sjove at bruge lang tid på motorvejen i, til hverdag....
Skal det være mere lækkert, er diverse kompaktbiler som du selv nævner gode bud, hvilken du skal vælge er en smagssag. Gå efter Automatgear, adaptiv fartpilot, evt. xenon/Led forlygter.
Ps.
Skulle du have lyst til elbil er det også en fin mulighed (men er dyrere). Hvis du kigger på de modeller der har omkring/over 500km WLTP, så kan de gå omkring 350-400 km på motorvej (og mere på landevej/i by), så intet problem med dit brug. Skal det virke, skal man kunne lade hjemme/evt. på arbejde ellers bliver det for besværligt efter min mening. Det er i øvrigt heller ikke et problem at køre langt i de nyeste elbiler, der har god rækkevidde/hurtigladning.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-11-2019 kl. 15:49
Du inviteres hermed til AAL. Jeg tager dig gerne med på 500 km landevej af 85-90 kmt og bagefter 400 km på motorvej med 125 kmt.
Når vi har brændt de 11 timer af inklusiv 1 opladning på vejen, så tænker jeg du er træt og vi andre kan få fred for dine fordomme og bagstræberriske snævertsynethed.
Jeg har fri hele næste uge, du kommer bare anytime any day.
Til gengæld betaler du burgeren og cola'en medens vognen lader til sidste halvdel af udflugten. Det tager ikke længere end du lige kan nå at tisse af også med mindre du har dårlig prostata og skal strit tisse.
Dette indlæg blev 21-11-2019 15:53 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
21-11-2019 kl. 20:32
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
KS!
Du inviteres hermed til AAL. Jeg tager dig gerne med på 500 km landevej af 85-90 kmt og bagefter 400 km på motorvej med 125 kmt.
Når vi har brændt de 11 timer af inklusiv 1 opladning på vejen, så tænker jeg du er træt og vi andre kan få fred for dine fordomme og bagstræberriske snævertsynethed.
Jeg har fri hele næste uge, du kommer bare anytime any day.
Til gengæld betaler du burgeren og cola'en medens vognen lader til sidste halvdel af udflugten. Det tager ikke længere end du lige kan nå at tisse af også med mindre du har dårlig prostata og skal strit tisse.
Det var et flot og modigt tilbud at komme med. 11 timer i selskab med KS - så vil jeg også selv trænge til en opladning :-)
Jeg er spændt på hvilket svar KS kommer med - sikkert et eller andet med at det ikke er nødvendigt at prøve af i virkeligheden, for han har læst i et tysk bil magasin at: det tager lang tid at lade bilen op / at batterierne hurtigt bliver slidt og snart skal skiftes / at rækkevidden er langt kortere end lovet, eller noget helt fjerde gætværk.
T i
bruger siden
17-06-2006
21-11-2019 kl. 21:34
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:......
Nej - en benzinbil som nævnte kører ikke 25km/l v. 120 km/t - men elbiler kører heller ikke så langt på en opladning, som JR påstår under samme forhold.
Pointen var netop, at man skal være realistisk - både for biler med forbrændingsmotorer og for kulfyrede biler. Når man bevidst fordrejer tallene for at få sine kæphest til at fremstå bedre, bliver det useriøst.
Synes at du skal checke nogle at de mange test af reel rækkevidde, der er på nettet af Tesla Model 3 Long Range.
Såfremt du gør det, vil du opdage at 500 km på landevej og 400 km på motorvej er absolut realistisk.
Derudover hvis du vil holde det "seriøst", som du nævner, så stop nu med de små usaglige kommentarer "kulfyrede" etc. For det første stiger andelen af grøn strøm konstant i DK og derudover tror jeg egentlig at de fleste kører elbil, fordi de kan lide bilen og ikke for at være "hellige" og redde verden.
Overvejer selv Tesla Model 3 fordi jeg synes det er en fed bil. (og om den så kørte på blod og pels fra nyfødte babysæler/girafunger ville jeg stadig overveje det ;-) )
J R
bruger siden
13-12-2013
21-11-2019 kl. 23:26
Heller ikke selvom jeg takker ja til tilbudet om at prøve 1000 km i et stræk og tankning på 5 minutter og så videre på kortere tid end 11 timer inklusiv tankning og spisning, ligesom i Tesla'en.
Jeg forholder mig dog retten til at være første kører i Tesla'en, hvorefter vi kan prøve din. Det var trods alt mig der inviterede først.
Jeg vælger ikke at byde ind med mere i denne tråd, men læser med hvis der skulle dukke et behov op hos KS!.
God aften og kør pænt.
T i
bruger siden
17-06-2006
22-11-2019 kl. 00:15
Hvor køber man ellers en bil til omkring 460k, der er max udstyret, delvist selvkørende, går 0-100 på under 5 sek. koster ca. 700,-/mdr i "brændstof" trods mange km. etc....
Ingen tankstation til hverdag (da "tanken" er i garagen) og de relativt få gange med længere ture er det ikke et problem. Har set flere 1000 km challenges, hvor TM3 holder gennemsnitsfart på 100 km/t inkl. opladning, og reelt skal den kun lades max. 20-25 min ad gangen på farten, så det passer meget godt med toiletbesøg, spisning etc...
Så jeg er rimelig klar, synes at det er meget bil for pengene (skal faktisk ud og prøvekøre TM3 på mandag, (men kører nok videre i den gode gamle dieselbil et stykke tid endnu...)).
Ps.
Men synes man ikke at det passer til ens behov, skal man da bare vælge noget andet....
T i
bruger siden
17-06-2006
22-11-2019 kl. 09:33
Niels Kristiansen
bruger siden
17-11-2019
skrev:
I min Fabia kører jeg 15 km/l ved 130 km/t, ved 110 km/t kører jeg 17,8 km/l.
Min transporttid er kun 5 min længere, når jeg kører 110 km/t.
Så jeg er interesseret i en bil, der går over 20 km/l og er driftsikker og komfortabel.
Så lige at der ikke var svaret på denne ;-)
Som nævnt tidligere kommer det an på, hvordan du vægter økonomi kontra komfort, så det kan du kun selv afgøre. Samtidig er det fine bud på biler, som du selv nævner i første indlæg, så du må ud og prøvekøre nogle biler...
Men i øvrigt ville jeg nu overveje om man skulle vente med at skifte, hvis det kun er for at skifte til diesel pga. bedre brændstoføkonomi. Afhængig af alder/km på din gamle bil kunne det godt være bedre at køre videre i den. Det koster penge at skifte bil, nye biler har højere værditab etc. Så afhængig af situationen kunne det godt være billigere at køre videre i den du har, i et par år....
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
23-11-2019 kl. 02:17
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Har du ikke en Toyota, du skal ud og tilbede?
Du har alligevel intet seriøst at byde ind med her - det har du faktisk aldrig haft.
Vi 2 byder jo ind med noget forskelligt. Du læser dig til dine holdninger og "opfinder" ligegyldige problematikker - såsom at du har 1.000km rækkevidde på din dieselbiler og at du kan tanke på kun 5 minutter. Det er afstanden helt fra Gedser til Skagen og næsten retur igen - hvor mange har egentlig reelt behov for at kunne køre så langt uden pauser?
Jeg vil hellere ud og prøve bilerne inden jeg udtaler mig om dem - og det er jo en af forskellene på os 2, du giver dig gladeligt ud i en diskussion om bilernes egenskaber og begrænsninger, til trods for at du ikke engang nødvendigvis har siddet i de modeller du nedgør. .
Derudover har jeg ikke samme behov som dig for at kritisere andres bilvalg.
Jeg kender selv mest til Toyota, men det betyder ikke at andre mærker er ringe af den grund.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
23-11-2019 kl. 15:37
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Endnu engang vrøvler du om noget, du ikke har forstand på. Jeg har haft 9 forskellige bilmærker gennem årene - pt. VW og Toyota - og kørt i utallige andre.
Derudover er jeg istand til at læse indenad - og forstå simple ting som "rækkevidde", "ladetid", "støj" m.m. - gå jeg har ingen problemer med at supplere erfaringer med andres erfaringer - andre, der ikke er fanboys eller skal forsvare "eget" mærke.
Det giver nemlig en langt mere saglig tilgang til tingene end at læse en fan, der absolut skal promovere eget valg og som har valgt at være blind over for ulemperne.
Det er fint du udtaler dig om de biler du kender: Renault Grand Scenic, Toyota Yaris Verso og din VW Transporter campingvogn.
Det er derimod lidt mere træls at høre dine fordomme om el og Hybrid biler, som du ikke har så meget erfaring med, men derimod ynder at advare andre om.
En af dine fordomme i denne tråd handlede om batteriernes holdbarhed.
Her er lidt fakta fra eksperter på området:
De fleste bilproducenter giver mellem 5-8 års garanti på elbilbatterier, hvilket svarer til op til 160.000 km. Og elbilbatterier produceres i dag med en generel forventning om, at de vil holde hele elbilens levetid.
Ifølge ledende eksperter på området mister batteriet kun cirka 1% af dets kapacitet for hver 30.000 km., elbilen kører. Elbilejere kan derfor kigge langt efter at skulle udskifte elbilbatteriet overhovedet, hvilket ellers på nuværende tidspunkt vil udgøre den største udgift som elbilejer.
Men alt dette kan du læse mere om på dette link:
Bildrøm.dk/myter-om-elbiler
T i
bruger siden
17-06-2006
26-11-2019 kl. 14:37
Så har man mulighed for at lade hjemme er især de nyeste/bedste elbiler udmærkede til langt de fleste menneskers brug...
"Trafikvaneundersøgelsen" fra 2013 viser at den gennemsnitlige biltur er på knap 23 km og at personer i den aldersgruppe, der kører mest (30-59 årige) kører knap 35 km/dag Faktaark findes her: https://www.cta.man.dtu.dk/transportvaneundersoegelsen/tu-udgivelser/faktaark-om-biltransport-i-danmark-2013
Svar fra trafikministeren i december 2018 til Folketinget viser at bilpendlere i 2017 i gennemsnit kørte 58 km/dag https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/spm/187/svar/1543999/1993832/index.htm
Samtidig er der en særkørsel fra Danmarks Statistik der viser at 91% af bilpendlerne i DK havde under 100km tur/retur på jobbet... https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=31453
T i
bruger siden
17-06-2006
27-11-2019 kl. 23:13
Men for alle os andre kan en elbil med god rækkevidde være en ganske udmærket løsning
I modsætning til digerne, er der ikke nogen der drukner af kort rækkevidde...
De skal bare bruge lidt tid på opladning (de få gange hvor diget var for lavt)
T i
bruger siden
17-06-2006
28-11-2019 kl. 20:52
Derudover står en elbil og "tanker op" ude i garagen, så tanken er "altid" fuld.
Men elbiler vil uden tvivl blive forbedrede i de kommende år, også mht. rækkevidde. Men de bedste af de nuværende er stadig en udmærket løsning for de fleste bilister
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
01-12-2019 kl. 15:49