Bilbasen Forum
Indlæg slettet
H P
bruger siden
06-01-2004
15-11-2020 kl. 11:49
Det økonomiske ( billigste) og det sjove.
Du får ikke nogen billigere løsning end at beholde din gamle C3 det er begrænset hvor meget afskrivning der kan være på den, og så er den billig at holde kørende.
Når det så er sagt, så skal du vælge om din drøm er 2.000,- værd, og det kan du nok kun selv svare på. Husk også at tage højde for afskrivning i regnestykket.
J R
bruger siden
13-12-2013
15-11-2020 kl. 14:35
Vi havde en C3 og en mercedes C klasse, og idag ærger det mig jeg smed C3'eren på bålet istedet for merceren.
Vores kørselsmønster har ændret sig væsenlig fra 24.000/15.000 på Merc/C3. Til 40.000/12.000 Model 3/Merc.
Model 3'eren har gået 65.000 km på 19 måneder. Har ikke fortrudt et sekund!
Den er sindsyg bilig i drift, den slider ikke dæk eller bremser mere end merceren.
Dog skal du holde øje med om den er sporet rigtigt, ellers kan den slide skævt og et sæt fordæk dør før tid. Vores ramte desværre kun 45.000 km før de på indersiden var slidt ned. Men der var 4 mm til bage på udersiden.
Driftmæsssigt så sparede vi 19.000 kr på "brændstof" 12 måner før og efter model 3 landede på adressen. Vi kørte 34.000 de første 12 måneder.
Med 200 km om dagen kan du nøjes med en SR+ til 370'ish kkr. Men ville nok vælge en LR AWD hvis det var mig.
Overvejer selv både at skifte merceren til en mere model 3, eller vente til model Y kommer. Alternativt skifte dem begge og få træk på begge tesla'er. Vores blev desværre leveret just inden træk blev en mulighed.
Model 3 kan nappe 1000 kg på krogen og den kommende model Y forventes at komme med 1800 kg's træk.
Kig evt indlæg #24 på denne tråd. Det er et lignende transport behov som dit.http://www.teslaforum.dk/forum/topic/7385?&page=2
Dette indlæg blev 15-11-2020 14:41 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
15-11-2020 kl. 17:20
Det er vanvittigt afslappende og frigiver uanet overskud. Prøv at huske tilbage til første gang du fik fartpilot, og opdagede ting på den daglige pendling, som du aldrig havde set før, fordi du sad og brugte kapacitet til at overholde fartgrænsen'ish.
Hvis ikke afgiften ændres, så ville jeg måske klappe hesten til efter sommer og bestillle til levering til næste efterår.
C3'eren er heller ikke verdens ringeste bil til pendling, faktisk er det noget af det billigste du kan køre i.
Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017
15-11-2020 kl. 18:39
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Med 200 km om dagen kan du nøjes med en SR+ til 370'ish kkr. Men ville nok vælge en LR AWD hvis det var mig.
https://www.ecoblog.dk/2019/09/24/hvor-langt-kan-en-tesla-3-standard-range-reelt-koere/
Ja, hvis erfaringerne i linket står til troende, skal trådstarter med 200 km om dagen overveje en LR. Men så er prisen selvfølgelig også en anden... Det vil i min optik trække gevadigt ned, at skulle holde sig tilbage ift. klimaanlæg mv for at få den ønskede rækkevidde ud af bilen.
J R
bruger siden
13-12-2013
15-11-2020 kl. 23:06
at bremser slides mindre, men har behov for at blive smurt enten ved skifte til vinterdæk eller sommerdæk, det har de forøvrigt også på en ICE, hvis ikke man vil skifte dem før tid.
Vores har ikke på hverken for eller bagbremser skyggen af slid at spore eller rustkanter, meget ulig samtlig andre iler vi har haft.
Men eks Tesla er den eneste producent der tillader garantien dækker selvom du laver bremse service i egen garage.
Ellers er der ikke den store service omkostning. Du sparer altså adskillelige dage på ikke at holde på værkstedet i tide og udtide med en pendler vogn.
Grunden til jeg ville vente, er at hvis din C3 ikke er træt, så bliver det ikke billigere, så kan du ligeså godt smide 40-50.000 km mere i den. Er du rigtig heldig, så laves der en længere varende afgiftsaftale end 1 år og så er det nemmere.
Derudover, så kan du formentlig ikke få en sprit ny SR+ inden februar som det ser ud lige nu.
Gintbergs undersøgelse giver jeg ikke det store for, han er jo reelt ikke interesseret i andet en promovering af sig selv. Men sjov det er han.
De nye SR+ er med varmepumpe teknologi og nyt batteri design, der ifølge udlandet foreskriver opladning til 100% om ikke hver gang, så mindst 1 gang om ugen. Derudover så det nye LPF batteri på SR+ muligvis et par kWt større. Dertil så skulle det være hurtigere at lade. Den nye SR+ er med 440 km istedet for 409 km WLTP.
Det er åbenbart Win-Win-Win-Win på det batteri.
Afskrivninger eller renter whatever, det glemmer du når du først har fået den hjem.
Har du mulighed for det, så ville jeg nok også skule til en LR, men tænker du vil kunne klare 95% at turene uden, at have behov for at lade udover hjemme.
Er du heldig der ligger en lader enten ved arbejdet(behøver reelt ikke være meget mere end et ganska almindeligt 220 stik, men bedre med et 16A camping stik.) eller på motorvejen hjem over, så kan du nøjes med et splash and dash fill up 30-50 km. 3 minutter.
Med et 220V stik vil du ikke lade særligt meget, men måske 15 km/t, så du suger 90 km på en arbejdsdag. Men mere vigitg er på kolde dage så vil du starte med lunt batteri. Lidt ligesom din C3, når du starter den , så kig på straks forbrug, du vil opdage at de første 4-5 km der kører den ikke en dag over 12-13 kml. så stiger den gradvist som motoren bliver varm til måske 20-22(den går nok ikke meget længere på motorvejshastighed) kml efter 15-20 km og motoren er ved at være varm.
Dette indlæg blev 15-11-2020 23:25 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
16-11-2020 kl. 08:33
Ikke som visse andre tests, hvor nogen biler bliver testet ved sol og tørvejr, og andre ved silende regn.
Testen viser dog ikke hvad range der kan forventes af en SR+. Men idet den har fået varmepumpe teknologi i seneste aftapning, så bør den være mindre ramt af range tab under kolde forhold. Den vil stadig køre kortere end om sommeren, men det vil ikke være så udbredt idet varmepumpen udnytter energien ca 3-4 gange bedre til opvarmning end hidtidige system.
J R
bruger siden
13-12-2013
16-11-2020 kl. 10:41
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Teslas løfter skal altid tages med et vognlæs salt....
Hvordan har det historisk været anderledes med ICE producenter.
Det er ganske få og med en ganske speciel kørsel hvor eks en 208/C3, Polo etx kan ramme 31,3 km/l. Men det var det der blev stillet i udsigt af producenterne. At de sjældent går over 21 i snit på på en fuld tank, svarer også ganske fint til lidt under 70% af opgivet.
T i
bruger siden
17-06-2006
16-11-2020 kl. 11:19
Du behøver sådan set kun læse det første svar du fik.
Økonomisk er det klart det billigste at køre videre i din C3, uanset at brændstof regningen er høj (da din afskrivning er lav).
Omvendt er det da helt klart sjovere at køre i en Tesla M3 (har selv lige fået en ;-) ) men jeg tror ikke at 2k ekstra om måneden rækker for en M3.
Det positive er at brændstof er billigt i en elbil. Du kan få abo. til omkring 700,-/mdr (hvor du har lidt overskud på refusion, så måske 500,-/mdr) og billig grøn afgift. Til gengæld bør du få en hjemmelader, koster ca. 8000,- inkl installation. Forsikring af Tesla er relativt dyrt, forvent 9-10k/år og med over 50 k km om året kommer du til at tage et hidsigt værditab på en ny bil.
Et meget løst gæt på et regnestykke kunne være at det måske koster omkring 50k/år at holde C3 kørende (ca. 20 til diesel, 2-3k til grøn afgift, 5 k forsikring, 5-7k til service/små rep, 15-20k til afskrivning)
En Tesla M3 vil måske koste 6k til strøm, 600 i grøn afgift, 9-10k forsikring, 1000-1500 til service/rens af bremser (ingen service krav og ny bil med garanti i starten) Men afskrivningen på en ny bil til omkring 400k med over 50 k km/år bliver høj. Et gæt kunne være min. 60-70 k/år (brugte Tesla har rigtig lavt værditab pt. men det vil uden tvivl ændre sig når der om et par år er flere på markedet/flere gode bud på elbiler)
Så vil tro at det koster i omegnen af 80-90k/år at holde en M3 kørende med de km du skal bruge (og der har jeg nok været optimistisk mht. værditab på Tesla, tror sagtens at det kan blive højere)
Personligt ville jeg køre videre i C3 i første omgang (og i øvrigt overveje om du vil pendle så langt hver dag (har selv gjort det og det bliver belastende i længden))
Mht. rækkevidde kan du lege lidt med din kørsel her. Giver et godt billede af rækkevidde, man kan stille på temp/vejr etc...: www.abetterrouteplanner.com
Dette indlæg blev 16-11-2020 12:18 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
16-11-2020 kl. 12:36
Projekt elbil kommer efter min mening også an på hvordan du bor. Du skal have mulighed for at lade hjemme, i garage/carport eller lignende (eller evt. være nabo til en lader). Så er stikket bare i bilen når den står derhjemme og man vil kun i begræsnet omfang skulle lade ude (afhængig af bilen/ens brug af bil etc...)
J R
bruger siden
13-12-2013
16-11-2020 kl. 20:49
Ved forventet langture lades til max just før.
Men nu er det ikke sådan at du skal stå og holde ledningen i hånden, medens den suger noget range. Du kan nøjes med at fortælle den dage før at du gerne vil køre kl 07 med fuld og vamt batteri samt kabine. Vupti så kommer man ud til en lækker kabine uden rimfrost oder was für en dinge.
Forøvrigt så er det sjældent er elbil løber tør, fordi den er jo nærmest fuld tanket (80-90%) hver morgen. Så skal du køre mere end 4-500 km, så har du sikkert også behov for at få tømt forepeaken elelr samlet en kop kaffe op på vejen, og det vælger man så bare at gøre på en lader istedet for på en tankstation.
Det er altså ikke raketvidenskab. Men det er dylme smart.
Seneste update, kom forleden, når man slår fartpilot til, så trykker man let og kort, så går den på aktuel fart. Trykker men let og 2 sekunder så går den på hastighedsgrænsen, eks ved tilkørsel til mortorvej, straks du er drejet ned af tilkørsel , så holder du stilken i 2 sekunder og den sætter hastigheden til 130.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
16-11-2020 kl. 21:53
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Jeg refererede ikke (alene) til forbrug/rækkevidde, men også øvrige løfter - f.eks. at Tesla lovede at være fuldt selvkørende inden udgangen af 2015 (det skete som bekendt ikke).
Mht. rækkevidde/forbrug anvender alle producenter (uanset drivmiddel) en norm, der ikke er særligt realistisk. Det er ikke specielt for Tesla. Forskellen på batteribiler og brændstofbiler er, at konsekvenserne er store på batteribiler. En batteribil, der løber tør, kan ikke lades fra en dunk og køre videre. Den skal slæbes til en ladestation, hvor den skal stå - måske i mange timer afhængig af effekten. En batteribil skal helst holdes mellem 20 og 80% opladning for ikke at skade batteriet - og man skal derfor finde en ladestation med korte mellemrum - og her vente i lang tid på en opladning vs. en traditionel bil, der kan tankes "hvor som helst" på 4-5 minutter.
Nu har du jo kørt bil i rigtig mange år. Og ud af de rigtig mange år, hvor ofte er du så gået i stå fordi bilen er kørt helt tør for brændstof?
Med en smule planlægning burde det kun være et teoretisk problem at løbe tør - især hvis man, som på en elbil, hver morgen kan starte med en fuld "tank/opladning" når man kører hjemmefra
J R
bruger siden
13-12-2013
17-11-2020 kl. 12:17
Du skal sikre dig den du køber har mulighed for 11kWt lader. Ellers ender du med noget 3,7 kWt og det får du altså lange nosser af.
T i
bruger siden
17-06-2006
17-11-2020 kl. 14:19
Men kan efter min mening ikke anbefales til mange km/år. Serviceinterval er 15.000 km, priserne er ikke voldsomme, men du skal så til service +3 gange om året.
Udover alm. service skal den have skiftet kølevæske på batteriet for hver 60.000 km, som udløser en større regning. Kia har i øvrigt, så vidt jeg husker, samme servicekrav.
Kører man relativt få km/år er dette sikkert ok. Men til dit kørselsbehov bliver det for dyrt/besværligt efter min mening.
I det hele taget til grin, at man skal til service mere end 3 gange om året, som udover skift af et pollenfilter og rens af bremser indimellem, primært handler om "visuel kontrol" etc
Dette indlæg blev 17-11-2020 14:21 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
17-11-2020 kl. 23:12
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Du mener, at det er smart, at det er køretøjet, der bestemmer ruten samt hvor, hvornår og hvor længe, der skal holdes pauser? Det køretøj har eksisteret i mange år - det kaldes "toget"....
Man vælger at have en bil for at få frihed til selv at vælge rute, tempo, pauser m.m., men med en batteribil er man tvangsindlagt til at følge det hurtigt tømte - men langsomt fyldte - batteri.
Nå-ja - jeg kan også sagtens vælge at komme ud til en forvarmet bil - helt uden begrænsningerne fra batteribilerne ;-)
PS. Bedste Tesla idag kører v. normal kørsel op til 300-350km på en opladning - de 4-500km er ren reklame med mindre man kører med klimaanlæg slukket med 90km/t bag en lastbil hele vejen.
Der bliver spurgt til en Tesla, derfor svarer jeg om fordelene ved en Tesla.
Jeg har kørt 65.000 km på 19 måneder og har ikke haft noget problem på noget tidspunkt. Længste dag kørte jeg 454,5 km og have 40 km tilbage på pakken ren landevej 85-90 kmt. Kortest jeg har kørt på 95% var 320 km ved -6 grader og ren motorvej 130-135 kmt.
Men jeg skal huske når der om 16 år skulle dukke en op der vil høre om California camper, der har jeg en hel masse useriøst pladder og utilfredsheder, som jeg måske, måske ikke har nogen reel viden om. Men jeg kan øse ud af min uvidenhed i det uendelige.
Hvor langt er det du har trillet i din campingbus på 19 måneder?
Forøvrigt så ser det ud til der er 80 liter i tanke på sådan en Camping bus, og FDM har testet den til 13 kml. så ja du kan få 1000 km ud af den. Men du kan kun tanke den på 4 minutter hvis du benytter lastbilsstanderen, men så tror jeg din tank kommer til at ligne en kuglefisk der er blæst op.
Det tager 7-9 minutter at tanke 65 liter. Så tænker jeg ikke umiddelbart du kan fylde 80 liter på skuret hurtigere end 9-11 minutter. Men jeg er vililg til at indrømme en fejl hvis du lægger en video eller billede dokumentation med tidsstempel op med 80 liter på korter tid.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
18-11-2020 kl. 06:42
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det gør jeg ikke fordi jeg har en brugbar rækkevidde på 1.000km - og endnu mere, hvis jeg kører til grænsen. Samtidig kan jeg tanke stort set hvor som helst på 4-5 minutter. En batteribil har en reel rækkevidde på op til 350km fra 100% til 0%, men da der kun er få steder at lade, må du vælge at satse på at nå frem eller at lade konstant - og vælge din rute efter ladestanderne.
Uanset, hvordan man vender og drejer det, er teknologien bare ikke moden endnu.
Dvs du undgår at løbe tør for brændstof, fordi du har en brugbar rækkevidde på 1.000km i din campingvogn?
Med hvad så med din Yaris Verso?
Hvis det er en benziner, så har den jo en brugbar rækkevidde på ca det halve - løber du så af og til tør i den?
Og er det et stort problem at den kun kan køre ca 500km på en tankfuld?
Det er lidt pudsigt at læse, at dem med de største fordomme mod el og Hybridbiler, ofte er dem som ikke selv ejer eller har ejet sådan en bil - uvidenhed og pessimisme går ofte hånd i hånd.
For i øvrigt kan man læse i FDM nr 7/2000 på side 49 at de bilejere der kører flest kilometer pr år er: Tesla ejerne - så noget tyder på at teknologien allerede er moden i dag, men selvfølgelig bliver endnu bedre i fremtiden.
Så for mange mennesker kan det altså godt lade sig gøre at undgå at køre tør - også med en brugbar rækkevidde under 1.000km
J R
bruger siden
13-12-2013
18-11-2020 kl. 07:08
Hvis jeg kender området, skal jeg se om jeg kan linke dig med en. Bor selv AAL. Så det er formentlig lidt i den lange ende for en prøvetur. Men finder du ikke andre, så er jeg frisk på en tur sydover.
Du vil ikke fortryde hverken Kona, e-Niro, Model 3. Tænker heller ikke Peugeot eller Citroen vil skuffe dig i deres nye 208 og 2008 samt C3 el biler. Dertil er der ID-3, men jeg har selv brændt nallerde flere gange på VAG produkter og har ikke helt glemt det endnu.
T i
bruger siden
17-06-2006
18-11-2020 kl. 09:54
jesper pedersen
bruger siden
12-09-2019
skrev:
Det er ikke uvæsentligt hvor og hvor hurtigt man kan oplade din elbil, men jeg skal køre 200km og kigger på biler der er opgivet til op mod 400km.... Så er der noget at give af...
Jeg arbejder i Odense centrum, og kniber det ville jeg kunne oplade i løbet af dagen.
Jeg tænker ikke det ville være et problem for mig 😊
....... det er nok mere et spørgsmål om c3 Vs elbil og ikke så meget Tesla mere... Der kunne jo være alternativer 😊
Du skal også kigge på elbiler med min. 400 km wltp, hvis du til hverdag skal køre i nærheden af 200 km primært motorvej på én opladning. Motorvej/høj hastighed koster på energiforbruget, så 400 km wltp er formentlig højst i omegnen af 250 km (+/- lidt margen) på motorvej (afhængig af især hastighed, men også temp etc. spiller ind). Prøv det link jeg tidligere skrev, hvor du selv kan prøve dine aktuelle kørsel (med forskellige bilmodeller): www.abetterrouteplanner.com
Driften af elbiler er generelt billigere i drift i forhold til tilsvarende biler (især ved mange km), men check serviceomkostninger/intervaller. Kia/Hyundai har, som jeg tidligere beskrev, korte intervaller og bliver derfor dyrt/besværligt. Tesla har ingen servicekrav og vil derfor være billigere.
Men økonomisk er din sammenligning med en billig/mindre bil (som er brugt og som du allerede ejer) og en ny, større/dyrere etc. elbil skæv. Det vil uden tvivl være billigere at køre et par år mere i C3. Men uden tvivl sjovere at køre eks. Tesla (men dyrere pga. afskrivningen på en nyere og meget dyrere bil)
J R
bruger siden
13-12-2013
18-11-2020 kl. 18:32
http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5838
Det var mest i starten der var gang i ambassadør korpset. Men du kan prøve at kigge på de 2 links.
Der er maaaaaaaange tråde om fordel og ulemper, finansiereing, forsikring, udstyr, smarte tips, updates, fuckups etc.
Ikke alt er positivt, men generelt er det. Hvis du ønsker skrive spørgsmål skal du signe up, men dt koster nada, og der er en karenstid på 2-3 dage fra du signer til du kan skrive.
Forøvrigt er langt de fleste Tesla ejere positive overfor at snakke og vise frem. Så hvis der bor en nede af vejen eller har en fjern bekendt, så tag og bank på, måske han har travlt just når du kommer, men kan i morgen.
Dette indlæg blev 19-11-2020 08:25 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
19-11-2020 kl. 12:54
Tænker verden blev rimlig tom, hvis alt foregik efter en rettesnor.
T i
bruger siden
17-06-2006
19-11-2020 kl. 14:20
jesper pedersen
bruger siden
12-09-2019
skrev:
Jeg er med på at emnet kan kalde på stærke holdninger, men det ville klæde debatten at holde den gode tone 😊
Det har du fuldstændig ret i. Der er dog en tendens til at elbilsdebatter kører i grøften ret hurtigt herinde. Ikke mindst fordi en enkelt bruger har meget negative holdninger til elbiler og ikke laver andet end at skrive at det er stort set ubrueligt...
Det skal jo naturligvis nævnes at, der er ulemper ved at køre elbil (ligesom der er ved at køre rundt i en campingbus til hverdag).
Men efter min mening er der også mange fordele ved elbiler.
Men det gælder om at foretage sine egne overvejelser og vælge det der passer til en selv
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
20-11-2020 kl. 07:05
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Jeg har ingen campingvogn - jeg ved ikke, hvor du har den vrangforestilling fra. En campingvogn kan iøvrigt slet ikke køre uden en bil foran - og det er helt urealistisk med elbiler.
Til gengæld giver den lange rækkevidde mange mulighed for vælge hvor og hvornår man vil tanke - og der er muligheder overalt. Se iøvrigt mit svar ovenfor.
Og ja - man kan sagtens vælge at finde sig i besværet, men når jeg vælger bil er det ikke for at få besvær, men for at få en frihed.
Prøv at kigge i din indkørsel. Der holder en VW campingvogn :-)
Du er en imponerende evne du har til at tale udenom, da spørgsmålet fra mit indlæg gik på hvor ofte du løber tør for brændstof i din Yaris Verso, da den jo "kun" har den halve "rækkevidde" i forhold til campingvognen?
Svarret er formentlig at du aldrig løber tør - ligesom svarret formentlig er for langt størstedelen af elbilsejerne.
Og når nu rækkevidden og ladetiden (ifølge dig) sætter så store begrænsninger for anvendeligheden af bilen, er det så ikke pudsigt at det netop er Tesla ejerne der ifølge FDM's undersøgelse er de bilister der kører flest om om året?
Men vi har hver vores præferencer i forhold til biler. Nogle vil gerne have en bil der er kvik, kan køre miljørigtigt, ikke er for stor og klodset, og hvor der kan sidde 5 personer i.
Du vil gerne have en kassevogn med madrasser bagi, når blot brændstoftanken er stor nok - men sådan er der forskellige måder at opgøre en bils kvaliteter på.
Trådstarter spørge om råd til en egnet bil til at køre 200km i dagligt, og som ikke er for dyr i serviceudgifter.
Og til det formål vil jeg langt hellere anbefale en elbil, der er billig i service, og om måneden i fast abonnement med ubegrænset strøm koster Ca det samme, som at fylde din bil op blot en enkelt gang - og med et kørselsbehov på 200km pr dag, og mulighed for at starte med "fuld tank" hver morgen i carporten, så er de 1.000km rækkevidde du har i din bil helt overflødigt.
J R
bruger siden
13-12-2013
20-11-2020 kl. 12:55
SR+ stiger 45.000
LR AWD stiger 135.000.
Spørgsmålet er om de kan finde penge til en ændring, eller om det hele er gået op i mink.
T i
bruger siden
17-06-2006
20-11-2020 kl. 20:45
jesper pedersen
bruger siden
12-09-2019
skrev:
Jeg må indrømme at jeg, efter at ha været om lade tiderne hvis man ikke får en lader installeret, hælder til diesel...
Jeg er simpelthen i tvivl om der vil være dage hvor jeg ikke kan nå at lade op inden jeg skal køre igen...
......
Diesel kan jo godt være en god ide, når du kører rigtig langt og hvis du samtidig kun har korte pauser. Jeg ville dog være forsigtig med at investere i en dyr diesel. Deres tidligere popularitet kommer ikke tilbage, tværtimod.... Men skal det være, så gå efter minimum automatgear og adaptiv fartpilot, derudover gerne LED/Xenon forlygter og aktiv lane assist. Jeg ville finde en med et par år på bagen, så den har fået et prishug allerede...
Men hvis du overvejer en elbil giver det ikke rigtig mening at fravælge det pga. fravalg af en hjemmelader. Laderen koster ganske vist, men i det store billede er det en lille investering og med de km du skal køre vil jeg mene at det er et must (medmindre man kan lade på jobbet eller lign)...
J R
bruger siden
13-12-2013
20-11-2020 kl. 21:04
Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017
skrev:
https://www.ecoblog.dk/2019/09/24/hvor-langt-kan-en-tesla-3-standard-range-reelt-koere/
Ja, hvis erfaringerne i linket står til troende, skal trådstarter med 200 km om dagen overveje en LR. Men så er prisen selvfølgelig også en anden... Det vil i min optik trække gevadigt ned, at skulle holde sig tilbage ift. klimaanlæg mv for at få den ønskede rækkevidde ud af bilen.
Glemte lige at kommentere på klimaanlægs problematikken.
Jeg har ikke ret mange kæpheste. Men den største jeg har dug i biler og både. Det kan jeg simpelthen ikke udstå. Derfor kører mit klimaanlæg altid på 22 grader.
Faktisk er det så galt at henter jeg ungerne fra våde aktiviteter, og bilen ikke bliver afdugget inden vi kommer hjem. Så står ungerne ud og jeg kører en tur og lufter ud hvis muligt til den er tør................. Jeg bliver helt dårlig ved det dug.
Det var en af 2 problemer der gjorde at vores Mondeo blev skiftet i 2011. Selv efter 100 km med klima kørende, så duggede spanden stadig bag i.........Far var skuffet, bigtime!!
Vil umiddelbart tro at en SR+ så godt som altid vil kunne gå 200 km. Hvis der er snestorm, så kører man som regel heller ikke 135 kmt.
J R
bruger siden
13-12-2013
20-11-2020 kl. 21:13
bruger siden
12-09-2019
skrev:
Jeg skal ikke bruge en familiebil, jeg skal bruge en køremaskine 😊
Sådan, du er ved at finde retningen ;-)
Forøvrigt, så med 40+kkm om året, så kan du ligegyldigt ikke hvilken diesel bil du finder gøre det for 5-6000 kr om året til "brændstof".
Vil være meget overrasket hvis du kan klare det for under 20.000 i en Diesel.
Men det er bare fedt med nye updates. eks:
1) telefon linkes til sæde, rat og spejle indstillinger. Inklusiv hvor varm du ønsker sædevarmen,
2) driverprofil linkes til din bluetooth, således at sidder du med fruen i passagersæde, så linker handsfree til dig og ikke hende.
3) pludselig kan bilen læse cones. Altså når der er vejarbejde og vejen snævres ind, så læser bilen dem og viser det i display, samt kan køre derefter.
4) mulighed for både at sætte fartpiloten til aktuel hastighed og hastighedsbegrænsningen..... Fed feature og ganske intuitiv.
5) Din bil vises som den ser ud i display(det er ikke lykkedes eks ID3 at vise andet end en hvid, selvom den er leveret i grøn) Ligegyldig feature, men gennemført.
Etc. der kommer tunede features ca hver anden uge.
Eneste store problem er at regnsensor er ikke en regnsensor, men der benyttes noget front kamera software, og det er altså ikke optimalt. Men det er blevet bedre over tid, måske det endda bliver helt godt snart.
Har aldrig oplevet nye features dukke op i indkørslen i nogen af vores tidliger modeller, har dertil heller ikke hørt nogen andre producenter tilføje noget over the air, ej heller til service uden det kostede en "update"
Hvis du selv kan rense og smøre bremser, så skal du ikke til service f'ør du lyster eller der reelt er et issue. Det koster alstå også en del enten tid eller kr at skulle bruge 2 dage om året på at holde på værksted.
Dette indlæg blev 21-11-2020 07:39 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-11-2020 kl. 11:21
har du egen p-plads?, så er den lige til højrebenet. Specielt hvis du ikke har nogen plan om at flytte foreløbig.
T i
bruger siden
17-06-2006
21-11-2020 kl. 13:16
Hvis du gerne vil have elbil, ville jeg tale med boligselskabet. Tænker der er flere og flere selskaber der tænker i grøn omstilling og flere lejere (ikke mindst i fremtiden) der har/gerne vil have elbiler.
Så tænker at der er muligheder for at selskabet kan motiveres til at installere ladere på p pladsen og du har jo tid til at undersøge muligheden....
Dette indlæg blev 21-11-2020 13:21 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
18-12-2020 kl. 12:52
jesper pedersen
bruger siden
12-09-2019
skrev:
Jeg flytter inden længe og kommer til at pendle små 200km om dagen...
Lige nu har jeg en meget økonomisk c3 1,6 bluehdi, og med 52000km/år bliver mine samlede omkostninger 36000kr/år det er baseret på 25km/l måske er det sat lidt for positivt 🤔
Det er alle udgifter både afdrag og forsikring samt diesel...
Ifølge mine beregninger kan jeg for 2000kr mere om måneden købe en Tesla...
Og nu er mine tanker: burde jeg vente og køre min c3 helt død først, burde jeg bare købe den Tesla og opfylde en drøm samtidig med at blive godt kørende på motorvejen 🤔
Af de 200km/dag vil ¾ være motorvej...
Hvordan med service? Hvad ville være det fornuftige?
Vent 2-3år mere. Læg de 2000,- fra hver mdr. Der kommer nye batterier i skrivende stund, som kan komme til at ændre el-bils markedet. Solidstate batteri, så måske en opladning på 10min er fremtiden om ganske få år.
J R
bruger siden
13-12-2013
18-12-2020 kl. 17:59
I mellemtiden der spare man 14-20.000 om året i brændstof og service. Det er sådan set ret tæt på det du vil spare op ved siden af den bil du har udgifter på pt.
J R
bruger siden
13-12-2013
19-12-2020 kl. 20:55
Til info og fakta:
Så koster det klart mere i forsikring. Men det er som ikke anderledes hvis du søger på en Golf GTI Performance med 300+ hk, så er den også en del dyrere end en 1,0 af samme model.
Du regner "brændstof" som en funktion af månedsabonementet. Men det er ikke korrekt. at forklare dig det opgiver jeg. Men det har kostet 149 kr at køre eks oktober måneds 4000 km. Så kan du begynde at regne hvad du tror det koster at køre 52.000, det burde være forholdsvis nemt idet 52 er i 4 tabellen.
68.000 km, 1 selvvalgt service med en sporing og adskillelse og smøring af bremser på alle 4 hjul til samlet 2700 kr.
Der har du på den der C3 du sammen ligner med været hos Citron mindst 3 gange. Du har glemt at regne tiden med du bruger på at aflevere og hente bilen.
Tesla's garanti dækker selvom du selv laver service i egen indkørsel. Gør den det på en C3, som forøvrigt kun har 2 års garanti ikke 4 på hele vognen eller for den sagsskyld 192.000 km på motoren.
Bremser og dæk slides formentlig hurtigere: Nej det gør de ikke, der er ingen hjulspin, der er ikke skyggen af rust at spore på hverken for eller bagbremser. Sommerdækken blev desværre skiftet efter 45.000 km, fordi der var nogen der havde været på en kantsten eller 2 og den var skævt sporet og sled dem ned på indersiden til grænsen, på ydersidne var de stadig 4+ mm. ANSLÅR(det kan jeg nemlig også) at de ville have holdt 60.000 med rette sporing.
60.000 på et sæt 18" på en hvilkensom helst performance model fra et hvilket som helst mærke, er vist godkendt.
Så er der lige det med værditabet, ja man taber på en bil, det er forholdsvis sikkert, med mindre det er en veteran, der er eftertragtet.
Men det er ikke i det niveau du formentlig anslår: jeg gav 463.000, i april 2019, har kørt 68.000 km, har fået tilbudt 395.000 ved indbytning til en anden model 3 for 14 dage siden.
Så værditabet på 20 måneder må være lige rundt 68.000 kr. eller en del under 20% på et år.
Jeg valgte at beholde den, fordi den fejler ikke noget, og skal den byttes så bliver det til en Y.
Dertil så virker min ikke til at være træt hverken i teknik eller batteri. Den holder stadig fint rangen og er ganske underholdende og tyst specielt i forhold til præstationer.
J R
bruger siden
13-12-2013
19-12-2020 kl. 21:31
https://www.nokiantyres.com/company/news-article/there-is-a-common-misconception-related-to-electric-cars-in-reality-tires-will-last-for-a-long-time/
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
21-12-2020 kl. 07:30
Havde ellers overvejet en til næste år, men vil da ikke have en som ikke er
samlet korrekt færdig sammen.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-12-2020 kl. 08:32
Eks har der her senest været lidt sløseri med klargøring af store mægder til levering inden ny afgift skulle træde i kraft 1/1, som så blev afløst 18/12 af en anden afgift.
VI har en 2015 mercedes C klasse og en 2019 model 3.
Jeg ville til enhver tid siger model 3 er lysår foran merceren.
Merceren kørte 24.000 km om året de første år, og 8-10.000 siden. Den har pt gået 110.000 og kostet 27.000 kr i aut service. Servicen er forøvrgit mildt sagt ringe. for og bagbremser er skiftet begge indenfor 100kkm.
Model 3 har gået 69.000 på 20 måneder og kostet 2700, mest pga sporing efter en kantsten. Der er pt ikke skyggen af slidtage at spore på bremserne.
Den hverken ryster, vibrerer, knirker eller ligger ringe på vejen i modsætning til meceren. Dertil så gør den det med en helt anden oplevelse af overskud
Min egen ganske forudindtaget mening er, at efter afgiften er omlagt og det kunne se ud til at model Y bliver mulig efter sommerferien, så ville jeg vælge den. Den er lidt større, højere og smartere med stor bagklap.
Forøvrigt så er bagagerummet i en model 3 ganske overdådigt, men åbningen er af sedan slagsen.
Jeg kan kun sige, har du ikke en tesla endnu, så kan det kun gå for langsomt. Hvem havde for 10 år siden forestillet sig, at almindelig dødelige kunne erhverve sig ferrari præstationer for en passat pris.
At den så samtidig gør det ved at køre 50-60 km på hvad der svarer til en liter benzin, hvor Ferrarien måske gør 5 kml, er jo facinerende.
Dette indlæg blev 21-12-2020 08:37 redigeret af dets forfatter.