Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Mazda 6 går i nødmode kun om vinteren

Michael Brolund

Michael Brolund
bruger siden
11-02-2019

19-10-2020 kl. 18:35

Bilens esp lampe begynder at lyse nogle gange når bil kører. Der er ikke glat. bil vil ikke rigtig trække og kører op i omdrejninger. Det kan løses ved at slukke bil og tænde den igen. Derefter kan jeg være uheldig at gul motorlampe lyser. Den lyser så i ca 24 timer og slukker igen. mekaniker siger fugt bliver dannet på sensor på forruden så bil tror der er tale om en nødsituation. Løsning: tænde aircon. Lyder langt ude på en 2 år gammel bil. De kalder det en konstruktionsfejl og siger intet kan gøres. Hvad er jeres mening?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

19-10-2020 kl. 19:23

Jeg kunne aldrig finde på at køre uden aircon i drift.

Slukker man den først, så dugger bilen hurtigt, og man kan være tilbøjelig til at glemme den hele vinteren. Følgeskaden kunne være udtørrede pakninger og udsivning af kølemiddel. Hvorefter kompressoren kunne afgå ved døden.

Tænd din aircon, og se om fejlen forsvinder. Gør den så er det bililgt sluppet.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

19-10-2020 kl. 20:03

Michael Frandsen

bruger siden
11-02-2019

skrev:
Bilens esp lampe begynder at lyse nogle gange når bil kører. Der er ikke glat. bil vil ikke rigtig trække og kører op i omdrejninger. Det kan løses ved at slukke bil og tænde den igen. Derefter kan jeg være uheldig at gul motorlampe lyser. Den lyser så i ca 24 timer og slukker igen. mekaniker siger fugt bliver dannet på sensor på forruden så bil tror der er tale om en nødsituation. Løsning: tænde aircon. Lyder langt ude på en 2 år gammel bil. De kalder det en konstruktionsfejl og siger intet kan gøres. Hvad er jeres mening?

En 2 år gammel Mazda har fortsat fabriksgaranti du skal ikke acceptere mekanikerens forklaring, den fejl bør ikke opstå, uanset om ac er tændt eller slukket.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

19-10-2020 kl. 23:22

Det lyder som den vildeste søforklaring, hvorfor skulle ESP/motor advarselslampe lyse pga dug?
På værksted med den og ville også skifte værksted, hvis ovenstående er en seriøs melding fra mekanikeren....

Michael Brolund

Michael Brolund
bruger siden
11-02-2019

20-10-2020 kl. 05:27

Jeg må banke i bordet og kræve det bliver lavet hvad forklaringen så er. Hvis de nægter at gøre noget så må jeg bringe FDM på banen.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

20-10-2020 kl. 15:43

Michael Frandsen

bruger siden
11-02-2019

skrev:
Jeg må banke i bordet og kræve det bliver lavet hvad forklaringen så er. Hvis de nægter at gøre noget så må jeg bringe FDM på banen.

Helt klart. En sammenhæng med fugt i forruden og ESP/motor fejl er helt i skoven.

Lyder i det hele taget meget underligt. Er der nogen mulighed for at dig og mekanikeren har misforstået hinanden?

Smid en tilbagemelding om, hvor det ender...

Michael Brolund

Michael Brolund
bruger siden
11-02-2019

20-10-2020 kl. 16:14

Nu er de pludselig af anden forklaring. Nu skal gasspjæld skiftes. Bare der sker noget kvalificeret så er jeg mere tilfreds.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

20-10-2020 kl. 17:11

Michael Frandsen

bruger siden
11-02-2019

skrev:
Nu er de pludselig af anden forklaring. Nu skal gasspjæld skiftes. Bare der sker noget kvalificeret så er jeg mere tilfreds.

Er du sikker på at den bil kun er 2 år gammel?

Michael Brolund

Michael Brolund
bruger siden
11-02-2019

20-10-2020 kl. 18:05

2,5. ja købte den som ny. Det er en kendt fejl på den årgang af Mazda 6

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

20-10-2020 kl. 21:14

Michael Frandsen

bruger siden
11-02-2019

skrev:
2,5. ja købte den som ny. Det er en kendt fejl på den årgang af Mazda 6

Nej det er ikke en kendt fejl på Mazda 6, hvis den var så kendt, så havde du ikke fået den søforklaring, hvem har fortalt dig det ??

Michael Brolund

Michael Brolund
bruger siden
11-02-2019

20-10-2020 kl. 21:22

alle Mazda 6 af bestemt årgang blev indkaldt til en softwareopdatering da der var kendt fejl på gasspjæld inkl min. Af en eller årsag løste det ikke problem på min(er stadig ikke sikkert det er det som skaber problemer) selvom de også har renset spjældet. Hvad der så har fået dem til at konkludere det må være på sensor der få esp lampen til at lyse - tja må guderne vide. måske gav de op og så havde mekaniker en dårlig dag.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

20-10-2020 kl. 21:47

Michael Frandsen

bruger siden
11-02-2019

skrev:
alle Mazda 6 af bestemt årgang blev indkaldt til en softwareopdatering da der var kendt fejl på gasspjæld inkl min. Af en eller årsag løste det ikke problem på min(er stadig ikke sikkert det er det som skaber problemer) selvom de også har renset spjældet. Hvad der så har fået dem til at konkludere det må være på sensor der få esp lampen til at lyse - tja må guderne vide. måske gav de op og så havde mekaniker en dårlig dag.

Den samme mekaniker som oplyser dig at bilen har en konstruktion der betyder at esp-lampen kan begynde at lyse hvis du slukker ac ?? 🙄

Jeg ville nok få et andet værksted til at fejlsøge på bilen

Michael Brolund

Michael Brolund
bruger siden
11-02-2019

21-10-2020 kl. 05:36

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Den samme mekaniker som oplyser dig at bilen har en konstruktion der betyder at esp-lampen kan begynde at lyse hvis du slukker ac ?? 🙄

Jeg ville nok få et andet værksted til at fejlsøge på bile
der er flere mekanikere på værkstedet. Det er gode og mindre gode mekanikere. ser ud til jeg har været uheldig hidtil. Men nu vil dr skifte den så nu har jeg fået fat Iben bedre mekaniker 😀

Dette indlæg blev 21-10-2020 07:15 redigeret af dets forfatter.

Michael Brolund

Michael Brolund
bruger siden
11-02-2019

27-10-2020 kl. 11:08

Gasspjæld samt indsugningsluft lukke ventil blev skiftet på garanti. Håber det bedste.

Dette indlæg blev 27-10-2020 12:57 redigeret af dets forfatter.