Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Hoppende bagende?
J R
bruger siden
13-12-2013
26-05-2018 kl. 22:52
Hej folkens.
Min søster var forbi med hendes Seat. Sagde hendes bil kørte mærkeligt med bagenden, hoppende som en fjerder.
Dertil så havde den ligesom en lyd når man drejede på rattet fr venstre for hjul. Denne lyd var ligesom et eller andet blve spændt og så sprang, lidt som en fjerder der blev spændt og så hoppede på plads.
Jeg prøvede bilen. Ganske rigtigt så var der nogle lyde ved store ratudsvig, men kun ved langsom kørsel. Der var ikke en lyd ved 100 kmt. Prøvede at sætte en skruetrækker på toplejet til fjeder/støddæmper, og det virkede som om lyden kom derfra.
Bag vogns hopperiet var jeg længere om at opdage. Men pludselig kørte vi over et kloakdæksel, og så var det jeg mærkede at baghjulet ligesom hoppedes om en fjeder der der skulle falde til ro. VAr inde under at kigge og støddæmperen var godtnok noget klistret af gammel olie. Vognen har været undervognsbehandlet flere gange, så det kunne jo være gammelt undervognsbehanling, men jeg tvivler.
Jeg gætter på det er tårnlejet venstre for og de bagerste støddæmpere.
De bagerste støddæmpere sidder for sig selv og ikke inden i fjederen, så den burde vel være simpel nok at skifte, det er vel bare binde dæmperen sammen, løsnebolten og hæve vognen på donkraft...... Men er den også spændt fast for oven?
Foreste tårnleje, sidder vel over fjederen, og hvis man sætter fjederspænder på inden man hæver vogne på donkraft, og løsner bolten under motorhjelm, så burde det vle være forholdsvis simpelt?
HVad siger de kloge?
HAr skiftet bagdæmpere på en gammel MG for mange mange år siden, men kan simpelthen ikke huske toppen af dæmperen?
Min søster var forbi med hendes Seat. Sagde hendes bil kørte mærkeligt med bagenden, hoppende som en fjerder.
Dertil så havde den ligesom en lyd når man drejede på rattet fr venstre for hjul. Denne lyd var ligesom et eller andet blve spændt og så sprang, lidt som en fjerder der blev spændt og så hoppede på plads.
Jeg prøvede bilen. Ganske rigtigt så var der nogle lyde ved store ratudsvig, men kun ved langsom kørsel. Der var ikke en lyd ved 100 kmt. Prøvede at sætte en skruetrækker på toplejet til fjeder/støddæmper, og det virkede som om lyden kom derfra.
Bag vogns hopperiet var jeg længere om at opdage. Men pludselig kørte vi over et kloakdæksel, og så var det jeg mærkede at baghjulet ligesom hoppedes om en fjeder der der skulle falde til ro. VAr inde under at kigge og støddæmperen var godtnok noget klistret af gammel olie. Vognen har været undervognsbehandlet flere gange, så det kunne jo være gammelt undervognsbehanling, men jeg tvivler.
Jeg gætter på det er tårnlejet venstre for og de bagerste støddæmpere.
De bagerste støddæmpere sidder for sig selv og ikke inden i fjederen, så den burde vel være simpel nok at skifte, det er vel bare binde dæmperen sammen, løsnebolten og hæve vognen på donkraft...... Men er den også spændt fast for oven?
Foreste tårnleje, sidder vel over fjederen, og hvis man sætter fjederspænder på inden man hæver vogne på donkraft, og løsner bolten under motorhjelm, så burde det vle være forholdsvis simpelt?
HVad siger de kloge?
HAr skiftet bagdæmpere på en gammel MG for mange mange år siden, men kan simpelthen ikke huske toppen af dæmperen?
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
27-05-2018 kl. 08:39
Det er meget simpelt at skifte.
Løft bilen med en donkraft, af med de to bolte i toppen og en i bunden og støddæmperen er af.
I toppen sidder et lille beslag som skal flyttes med over på den nye dæmper.
Hvis man er lidt effektiv tager det ikke mere end en halv time for begge dæmpere.
Tårnlejet er der noget mere arbejde i, du skal have hele fjederbenet afmonteret.
Løft bilen med en donkraft, af med de to bolte i toppen og en i bunden og støddæmperen er af.
I toppen sidder et lille beslag som skal flyttes med over på den nye dæmper.
Hvis man er lidt effektiv tager det ikke mere end en halv time for begge dæmpere.
Tårnlejet er der noget mere arbejde i, du skal have hele fjederbenet afmonteret.