Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Købe dieselbil i 2024 - BMW 320D GT

Anders H

Anders H
bruger siden
14-06-2020

04-06-2024 kl. 11:20

Hej!

Jeg har kigget på ny bil og er i den forbindelse faldet over en BMW 320D GT fra 2018.

Bilen kan handles til (for mig) en fornuftig pris samt har en fin brændstoføkonomi.

Jeg kører til dagligt 40km frem/tilbage til arbejde ren motorvejskørsel uden køkørsel og dette foregår idag i en benzin bil der kører knap 15 km/l.

Jeg synes BMW'en er noget "federe" end min nuværende bil, kan anskaffes til en pris hvor jeg kan være med samt jeg ville kunne kører lidt længere på litteren end nu.

Jeg er klar over ekstra udgifter til eksempelvis afgifter mm og de udgifter har ikke den store betydning fo rmig.

Der mit dilemma ligger er, at folk omkring synes det er direkte idiotisk af mig at handle en dieselbil i 2024.

De mener jeg bliver "gift" med bilen og aldrig nogensinde får en chance for at komme af med bilen igen.

Uden selv at have enorm forstand på bil markedet begyndte jeg at Google lidt og ser blandt andet at brugtsalget af dieselbiler i blandt andet Tyskland er steget knap 10% i år, samt kan jeg læse at forhandlere umiddelbart fint tager dem i bytte ?

Jeg har svært ved at se at sådan en BMW skulle blive komplet værdiløs/umulig at komme af med da der for mig altid bør være købere i markedet til sådan en BMW? - Måske jeg overser noget :)

Jeg kunne ihvertfald godt tænke mig at hører jeres erfaringer/tanker omkring det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

04-06-2024 kl. 15:35

Hvis du har lyst til den bil, så nap den. Den er mega fed til pengene.

Check om der er lavet recall på det der gør, at de brænder i motoren.

Den taber ikke spor mere i værdi end tidligere. Der vil altid som i altid i bilens levetid være nogen der er til diesel og har behov for at kunne trække et eller andet tungt.

Uden at ville pådutte dig noget, men har du regnet på om det måske var billigere og bedre udstyret at finde noget på el, der er lidt nyere. eks iX3 eller andre mærker......
Vil umiddelbart sige du kan spare noget der ligner 2000-2500 kr om måneden i forhold til den drift du har nu på benzin, forudsat at du altså kan lade hjemme.

EDIT : Korrektion du kan nok kun spare 1200-1500 i forhold til nuværende drift, formoder du med den kørsel kører i omegnen af 24.000 km om året. 18k arbejde og lidt privat.

Dette indlæg blev 05-06-2024 07:18 redigeret af dets forfatter.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

05-06-2024 kl. 15:05

Er det 40 km pr. dag i alt eller 40 hver vej?

Tænker næppe at dieselbiler bliver mere attraktive i fremtiden, men de bliver heller ikke værdiløse foreløbigt. Økonomisk kommer det helt an på hvad du kan få den hjem til.
Kan du finde en diesel til en rigtig fornuftig pris (men hvorfor sælges den til en "fornuftig pris"? ;-) ), kan det jo være at værditabet bliver nogenlunde rimeligt (men næppe lavt).
Omvendt vil der forventeligt være stigende afgifter etc på diesel og grøn afgift hvilket ikke øger efterspørgslen på brugtmarkedet.
Personligt ville jeg gætte på at den kan blive en relativ dyr fornøjelse, som kan blive svær at sælge til en fornuftig pris om nogle år.
Kører man en del km ville jeg også overveje at kaste et blik på en ellert.

Anders H

Anders H
bruger siden
14-06-2020

05-06-2024 kl. 16:13

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hvis du har lyst til den bil, så nap den. Den er mega fed til pengene.

Check om der er lavet recall på det der gør, at de brænder i motoren.

Den taber ikke spor mere i værdi end tidligere. Der vil altid som i altid i bilens levetid være nogen der er til diesel og har behov for at kunne trække et eller andet tungt.

Uden at ville pådutte dig noget, men har du regnet på om det måske var billigere og bedre udstyret at finde noget på el, der er lidt nyere. eks iX3 eller andre mærker......
Vil umiddelbart sige du kan spare noget der ligner 2000-2500 kr om måneden i forhold til den drift du har nu på benzin, forudsat at du altså kan lade hjemme.

EDIT : Korrektion du kan nok kun spare 1200-1500 i forhold til nuværende drift, formoder du med den kørsel kører i omegnen af 24.000 km om året. 18k arbejde og lidt privat.

Tak for at dele dine tanker!

Jeg har regnet på, at det ville være billigere at gå over på EL, men jeg ønsker at have en (hvad jeg synes er) fed bil inden jeg hopper med på EL om nogle år nok.

Så noget der må anses som værende et ufornuftigt valg, men ønsker at få en fornemmelse af om det er direkte hul i hovedet :)

Anders H

Anders H
bruger siden
14-06-2020

05-06-2024 kl. 16:16

T i

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Er det 40 km pr. dag i alt eller 40 hver vej?

Tænker næppe at dieselbiler bliver mere attraktive i fremtiden, men de bliver heller ikke værdiløse foreløbigt. Økonomisk kommer det helt an på hvad du kan få den hjem til.
Kan du finde en diesel til en rigtig fornuftig pris (men hvorfor sælges den til en "fornuftig pris"? ;-) ), kan det jo være at værditabet bliver nogenlunde rimeligt (men næppe lavt).
Omvendt vil der forventeligt være stigende afgifter etc på diesel og grøn afgift hvilket ikke øger efterspørgslen på brugtmarkedet.
Personligt ville jeg gætte på at den kan blive en relativ dyr fornøjelse, som kan blive svær at sælge til en fornuftig pris om nogle år.
Kører man en del km ville jeg også overveje at kaste et blik på en ellert.

Tak for svar!

Det er 40km pr. vej.

Økonomisk kan jeg bytte bil til et sted mellem 20.000-30.000,-.

Diverse afgifter vil stige over en årrække ja, men dem er jeg nu ikke så bekymret endnu.

Det er mere tanken om hvorvidt den vil blive umulig at komme af med igen på sigt eller ej.

EL vil umiddenbart være billigere of rmig ja, men der er jeg ikke endnu at jeg ønsker at købe en ellert :).

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-06-2024 kl. 07:48

Har du prøvet en "ellert".

Hvis ikke, så prøv lige en i4, hvis vi skal blive i BMW. Bare for skrønen om fed bil betyder motorlarm........Det kunne være du blev overrasket og fandt at instant power var sjovere.

Jeg har rimelig tung fod. Uden dog at køre vanvid. Men jeg elsker den bare tager ved straks. 0-60 på 3 sekunder, er altså sjovt. Det er jo ligesom en tur i Fårup sommerlands rutchebaner.

På et tidspunkt jeg var ude at aflevere tøsserne, på vejen ind til byen så jeg en BMW cabrio surfe rundt på indfaldsvejen "opsøgende". Da jeg havde sat ungerne af og kørte hjem over holdt jeg for rødt i sidste lyskryds ud af byen og nævnte BMW trillede ligeså stille op på siden og dappede på speederen. OK, tænkte jeg spændende..... grønt og vi trak ud af startpositionen 0-80, til en start holdt vi side om side, så trak den laaaaaaangsomt frem.... Okay altså........Så var det jeg opdagede det var en 650 M sport Competiozione...... Mig og de 2 knægte grinede over hele femøren.