Bilbasen Forum
Pendlerbil 2024
Morten E
bruger siden
11-02-2016
28-02-2024 kl. 06:44
Så ramte vi 2024, hvor der er sket mange ændringer på bil markedet.
Jeg opretter et nyt indlæg, for at høre gode råd og tanker omkring min bil situation.
Jeg skal flytte og skal til at køre fra Næstved til Albertslund dagligt for arbejde.
Det bliver til 164km dagligt med 37km landevej og 127km motorvej.
Her kommer de store spørgsmål så..
- Skal jeg beholde min 2019 Skoda Fabia Combi 1,0 110HK DSG, som har kørt 108.000km og i snit kører 18km/l, måske 20-21km/l med så meget motorvej?
- Skal jeg hoppe i en elbil eller diesel?
(f.eks. Peugeot 208 1,6 BlueHDI eller 2022+ Tesla Model 3 SR/LR, blot eksempler for at sige vi kan være i begge ender af skalaen)
- Hvad kan bedst svare sig økonomisk?
(Forbrug, vedligeholdelse og værdiforringelse når der kommer mange km. på tælleren)
Lidt info:
Omkring 35-37.000km årligt.
2 voksne og 2 børn.
Der er ladestander evt. Clever abonnement.
Budget:
Elbil - 300.000kr
ICEbil - 250.000kr.
Håber I kan hjælpe mig med at blive klogere :-)
Mvh
Morten
Dette indlæg blev 28-02-2024 08:45 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
28-02-2024 kl. 14:54
Det er jo en udmærket vogn og forholdsvis økonomisk. Jeg har dog svært ved at forestille mig den vil gå 21-22 på literen i snit ved motorvejsfart 120-130 kmt.
De 40-50.000 det koster at skifte vil du aldrig hente ind igen.
VIL du skifte, så ville jeg nok gå el og gå efter en Y istedet for en 3, med mindre du spytter lidt i kassen og napper en 3 Highland af nyeste aftapning.
En 3 RWD fra efteråret 22 kan du også finde til ikke meget over 255-265k med næsten ingen km.
Honda har også lige sat prisen drastisk ned på den der med det mærkelige navn.
Edit: Sorry det er en Fabia du har ikke en Octavia. Fabiaen er vel heller ikke så ringe igen.
Dette indlæg blev 28-02-2024 17:54 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
29-02-2024 kl. 12:42
Dit brændstofbudget med så mange km vil ligge i omegnen af 30k/år. Alene der kan du spare +20k/år ved at køre på strøm. Samtidig billigere service etc.
Jeg ville gå efter noget let brugt elbil. Et godt bud kunne være en Model 3 RWD fra ´22 og frem, som JR nævner, evt. Model Y hvis du vil have mere plads.
Hvis i kan "nøjes" med pladsen i 3'eren ville jeg gå efter den, bla. pga. bedre rækkevidde/lavere forbrug.
Men der er efterhånden mange muligheder for let brugte ellerter under 300k. ID3/4/5, Ioniq 5, Megane, mfl
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil?fuel=3&includeengroscvr=true&includeleasing=false&mileageto=28555&pricefrom=89000&priceto=300000&rangefrom=465®from=2022-01&sortby=price&sortorder=asc
Dette indlæg blev 01-03-2024 10:51 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
29-02-2024 kl. 21:21
VW har opgivet/udskudt software update på modellerne der er ældre end nuværende version til 26'-27'. De fokuserer på den nye model.
Nye modeller er eks i tilfælde Skoda Eniaq benævnt 85 istedet for 80, som er den gamle.
Dette indlæg blev 29-02-2024 21:24 redigeret af dets forfatter.
Andreas Herdahl
bruger siden
08-02-2024
01-03-2024 kl. 19:08
Det er klart at skulle jeg vælge i dag - ud fra mit kørselsmønster - så købte jeg diesel. Men jeg ville ikke skifte bil kun for det. Du ved hvad du har, du kender din bil og på den konto kender du også din økonomi. Du ved ikke hvad du får, og du ved ikke hvad du køber.
Hvis din økonomi kan bære det og du er glad for bilen så kør den i sænk - du er alligevel ovre den værste afskrivning, og så kan du senere hen skifte til elbil.
Hvis det handler om følelser er det et andet perspektiv - men rent økonomisk så kør videre. Så meget sparer du altså ikke... Jeg kørte 18 km/l i vores benzin Golf 1,0 TSI
Nu har vi også en Honda Civic diesel fra 2017 - den kører 21. Det er peanuts i forhold til og bestemt ikke noget der giver mening hvis du spørger din bankrådgiver ud fra et økonomisk synspunkt. (det siger min kone i hvert fald, og hun er bankrådgiver :P)
T i
bruger siden
17-06-2006
01-03-2024 kl. 20:30
Han ved hvad har: En løsning der bliver dyr ved så mange km.
Samtidig er Fabiaen ikke fri for værditab med så mange km. Ser ud til at den måske kan koste omkring 120-130k pt. Om et par år, når den har passeret 200k km koster den formentlig højest 50-60k. SAmtidig er den ved at have en alder/km tal så der vil opstå lidt behov for vedligehold, særligt med så mange km.
En dyrere bil vil formentlig have et højere værditab, men med en besparelse på driften på 25-30k/år er der rigeligt til at dække det.
Samtidig får man en nyere bil, måske med garanti og meget mere udstyr, bedre sikkerhed, mere køreglæde etc...
Man skal være meget følelsesmæssigt bundet til benzinbilen, hvis man skal overveje at fortsætte, efter min mening
Andreas Herdahl
bruger siden
08-02-2024
03-03-2024 kl. 13:58
T i
bruger siden
17-06-2006
skrev:
Forstår ikke et råd om at fortsætte, i det nuværende med så mange km/år. Havde han kun kørt få km, helt sikkert, men så mange km er meget dyrere i benzin/diesel
Han ved hvad har: En løsning der bliver dyr ved så mange km.
Samtidig er Fabiaen ikke fri for værditab med så mange km. Ser ud til at den måske kan koste omkring 120-130k pt. Om et par år, når den har passeret 200k km koster den formentlig højest 50-60k. SAmtidig er den ved at have en alder/km tal så der vil opstå lidt behov for vedligehold, særligt med så mange km.
En dyrere bil vil formentlig have et højere værditab, men med en besparelse på driften på 25-30k/år er der rigeligt til at dække det.
Samtidig får man en nyere bil, måske med garanti og meget mere udstyr, bedre sikkerhed, mere køreglæde etc...
Man skal være meget følelsesmæssigt bundet til benzinbilen, hvis man skal overveje at fortsætte, efter min mening
Præmissen for mit svar er at hvis man skal medtage alle tal - og ikke kigge på følelser, samfundsbevægelser mv. så vil det næsten altid være dyrere at skifte bil end at køre videre.
I forhold til påstanden om at der vil komme større værditab på hans bil, så er det helt korrekt. Såfremt man altså holder det værditab op imod en bil af samme årgang.
Det samme vil jo være tilfældet med elbilen - som blot har en højere indkøbspris, større forrentelse og ydermere stiftelsesomkostninger ved optagelse af nyt lån, tinglysning mv.
At du får lavere driftsomkostninger vil ofte afspejle en højere ydelse - dyrere forsikring og formentlig (i småtingsafdelingen, indrømmet) men større dæk, undervognsbehandling, osv osv.
I skodan ved du hvad du har af udgifter, og har din bil en værdi på 100.000 kan du aldrig tabe mere end den er værd - og uanset hvordan man vender og drejer det, så kan du finde en brugt motor for tæt på prisen af det som det bare koster at betale tinglysning og stiftelse af nyt lån. Læg renterne til - formentlig en fordobling i løbetiden - og så vil det være billigere blot at køre den anden i sænk og skifte til el når skodaen er død.
Snakker vi følelser er det en helt anden ting - og stod jeg og kiggede på ny bil i hans situation uden at have en i forvejen så havde jeg også kigget på el. Men at sælge en bil for at købe en anden i besparelsens navn svarer i min optik til at betale indskud og flyttefirma for at flytte i en anden lejlighed fordi acontovarmen var mindre. Det giver ingen økonomisk mening. Men det er jo bare mig :-)
T i
bruger siden
17-06-2006
03-03-2024 kl. 19:52
Andreas Herdahl
bruger siden
08-02-2024
skrev:
Præmissen for mit svar er at hvis man skal medtage alle tal - og ikke kigge på følelser, samfundsbevægelser mv. så vil det næsten altid være dyrere at skifte bil end at køre videre.
I forhold til påstanden om at der vil komme større værditab på hans bil, så er det helt korrekt. Såfremt man altså holder det værditab op imod en bil af samme årgang.
Det samme vil jo være tilfældet med elbilen - som blot har en højere indkøbspris, større forrentelse og ydermere stiftelsesomkostninger ved optagelse af nyt lån, tinglysning mv.
At du får lavere driftsomkostninger vil ofte afspejle en højere ydelse - dyrere forsikring og formentlig (i småtingsafdelingen, indrømmet) men større dæk, undervognsbehandling, osv osv.
I skodan ved du hvad du har af udgifter, og har din bil en værdi på 100.000 kan du aldrig tabe mere end den er værd - og uanset hvordan man vender og drejer det, så kan du finde en brugt motor for tæt på prisen af det som det bare koster at betale tinglysning og stiftelse af nyt lån. Læg renterne til - formentlig en fordobling i løbetiden - og så vil det være billigere blot at køre den anden i sænk og skifte til el når skodaen er død.
Snakker vi følelser er det en helt anden ting - og stod jeg og kiggede på ny bil i hans situation uden at have en i forvejen så havde jeg også kigget på el. Men at sælge en bil for at købe en anden i besparelsens navn svarer i min optik til at betale indskud og flyttefirma for at flytte i en anden lejlighed fordi acontovarmen var mindre. Det giver ingen økonomisk mening. Men det er jo bare mig :-)
Du taler tinglysning etc. Vi kender ikke spørgers økonomi, men mange vil ikke opleve et krav om tinglysning. Har man et fornuftigt forhold til sin bank kan man oprette et nyt lån, med begrænsede omkostninger. Samtidig har mange banker "grønne" lån til elbiler, med lavere renter. (og hvor billigt er det i øvrigt, at du tror at du kan skiftet motor i en Fabia?)
Hvis man undgår Tesla/andet med mange hk, vil forsikring være nogenlunde uændret.
Jeg ville være enig i at det var tvivlsomt at skifte bil, såfremt man bare skiftede fra én brændstofbil til en anden, med lidt bedre km/l eller lign... Der vil en mindre besparelse uden tvivl blive ædt op af omkostningerne.
Men her taler vi en besparelse på drift på op imod 25-30k/år...