Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

400/500.000 kr's bilvalg

Thomas Winther

Thomas Winther
bruger siden
02-12-2023

16-02-2024 kl. 16:55

Hvad vil I anbefale af bilvalg, ud fra følgende forbrug:

- 2 x 50 km motorvejs- og landevejskørsel hver dag til arbejde.
- Tager måske på bilferie til Berlin, Sydtyskland eller Italien en gang om året.
- Ønsker en Crossover/SUV.
- Må gerne køre langt til literen.
- Ikke umiddelbart så tændt på el-bil endnu.
- Kører ca. 30-35.000 om året.

Nuværende bil er Renault Kadjar diesel, som har kørt 180.000 km.

Dette indlæg blev 16-02-2024 16:57 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-02-2024 kl. 21:37

Jeg ville nappe en Kodaiq. De er altså fede.

Du kan også få en Mercedes GLB, Audi Q5, Volvo XC60 eller en outsider DS7 eller hvis du har været glad for Kadjaren så en Austral.

Skulle du blive fristet af at spare på 20k om året driftudgifen via eldrift.

Så kig Skoda Eniaq Coupe men sørg for det er 85 modellen, med den nye motor og større batteri.

Gider du ikke bøvlet med at jonglere ladebrikker og APP's i vildskab, så nap en Tesla Y, der skal man aldrig bekymre sig om at finde en lader på langture, de ligger jo for hver 50-60 km ned igennem Europa. MEN så ville jeg nok vente 3-5 måneder og få den nye opdaterede model der skulle arrivere ca mid/late sommer med alle updates ligesom model 3 Highland har fået. Alternativt er selvfølgelig at hoppe på når deres udsalg kommer inden den nye model rammer udstillingerne, der kan man som regel spare 30-50k.

Eller Dark horse KIa EV9, det er altså en stor slæde og mega fin når man kommer ud og kigger den i udstillingen.

Dette indlæg blev 18-02-2024 10:52 redigeret af dets forfatter.

Thomas Winther

Thomas Winther
bruger siden
02-12-2023

20-02-2024 kl. 09:16

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Jeg ville nappe en Kodaiq. De er altså fede.

Du kan også få en Mercedes GLB, Audi Q5, Volvo XC60 eller en outsider DS7 eller hvis du har været glad for Kadjaren så en Austral.

Skulle du blive fristet af at spare på 20k om året driftudgifen via eldrift.

Så kig Skoda Eniaq Coupe men sørg for det er 85 modellen, med den nye motor og større batteri.

Gider du ikke bøvlet med at jonglere ladebrikker og APP's i vildskab, så nap en Tesla Y, der skal man aldrig bekymre sig om at finde en lader på langture, de ligger jo for hver 50-60 km ned igennem Europa. MEN så ville jeg nok vente 3-5 måneder og få den nye opdaterede model der skulle arrivere ca mid/late sommer med alle updates ligesom model 3 Highland har fået. Alternativt er selvfølgelig at hoppe på når deres udsalg kommer inden den nye model rammer udstillingerne, der kan man som regel spare 30-50k.

Eller Dark horse KIa EV9, det er altså en stor slæde og mega fin når man kommer ud og kigger den i udstillingen.

Tak for rigtig gode inputs.

Jeg har faktisk kigget en del på Audi - måske særligt deres Q3.

Det er virkelig svært at vælge, når min dieselbil faktuelt kører 20 km/l. Jeg har ikke kunnet finde andre nye biler, som kører lige så langt på lange ture.

Tesla kunne godt være interessant, men ærligt synes jeg at den er ret kedelig indvendig. Jeg savner dashboard og fysiske knapper. Her er Audi noget mere tiltalende for mig.

Austral er jeg også ret vild med, men den kører jo kun 13 km på literen...., og kun mild hybrid.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

20-02-2024 kl. 09:49

Kig Evt RAV4. Rimelig behagelig fætter.

Jeg er dog ikke rigtig klar over hvorfor nogen af dem er opgivet til 100 km på en liter og andre til 42 km på den første liter.

Mener umiddelbart det er samme drivlinie som Ford har købt til KUGA.

Det eneste der irriterer ved manglende knapper i Tesla, er at Lord Elons kamerabaseret regnsensor er piv ringe. Der er dog konfigureringsmuligheder i venstre ratknap til eks at justere visker vida den.
Rører så godt som aldrig klimaanlægget, den står bare på 21,5 grader auto. Og dog..... Frøkenerne på bagsædet vil gerne af og til have bagsædevarme på, så skal jeg ind i menuen for at tænde det.

Andreas Herdahl

Andreas Herdahl
bruger siden
08-02-2024

20-02-2024 kl. 19:35

Er der nogen speciel grund til at du ikke vil køre videre i din Kadjar? Blot af ren nysgerrighed? Vi kører selv Honda Civic diesel med 180.000 på tælleren fra slut 2017.. Det spiller bare og fejler aldrig noget.

Skulle vi skifte ville jeg gerne over i noget Volvo XC60, men de fås vel ikke med diesel længere, og jeg tænker benzin er for dyrt at køre i... Hvis økonomi ikke betød noget ville jeg gå med Mazda CX-60, den er i min optik noget af det smukkeste.

Ud fra de kriterier du har sat op dér omkring en ok driftsøkonomi ville jeg kigge i retning af Kodiaq som J R også skriver.. - Selvom jeg stadig ikke forstår du vil af med Kadjaren istedet for at køre den død!

Held og lykke med valget!

Thomas Winther

Thomas Winther
bruger siden
02-12-2023

21-02-2024 kl. 10:16

Andreas Herdahl

bruger siden
08-02-2024

skrev:
Er der nogen speciel grund til at du ikke vil køre videre i din Kadjar? Blot af ren nysgerrighed? Vi kører selv Honda Civic diesel med 180.000 på tælleren fra slut 2017.. Det spiller bare og fejler aldrig noget.

Skulle vi skifte ville jeg gerne over i noget Volvo XC60, men de fås vel ikke med diesel længere, og jeg tænker benzin er for dyrt at køre i... Hvis økonomi ikke betød noget ville jeg gå med Mazda CX-60, den er i min optik noget af det smukkeste.

Ud fra de kriterier du har sat op dér omkring en ok driftsøkonomi ville jeg kigge i retning af Kodiaq som J R også skriver.. - Selvom jeg stadig ikke forstår du vil af med Kadjaren istedet for at køre den død!

Held og lykke med valget!

Mazda'en er virkelig også lækker.

Årsagen til at jeg kigger på ny bil, er ærlig talt nok mest følelsen af ny bil jeg savner :D
Måske kender du følelsen :)

Fornuften er nok at jeg bør vente, men mit opslag handler især om at afsøge markedet, hvis jeg nu skulle skifte nu.

Mikkel Gadmar

Mikkel Gadmar
bruger siden
20-01-2020

21-02-2024 kl. 21:29

Jeg kan varmt anbefale Volvo XC60, det er en fantastisk bil. Jeg har haft en D5 AWD fra ny siden 2013, hvor jeg fik den for knap 600.000 kr. pga. jeg købte en firmabilsmodel lige inden faceliftet til 2014-modellen. Den har kørt upåklageligt i snart 11 år og 150.000 km. Har kun skiftet bremser og tandrem ved 10 år. Den kører cirka 14 km/liter på langture til gengæld har du 5-cylindre, 215 hk og 440 nm samt 4-hjulstræk.

Jeg har et kørselsmønster som minder lidt om dit, dog har jeg kun 2*15 km med bykørsel og lidt motorvej dagligt og da jeg har også har en "legetøjsbil" (BMW 325i cabriolet 2010) til solskinsdagene fra april til oktober har jeg kun kørt 12-15.000 km i Vovo'en årligt de sidste 4 år.

Den nye model fra 2017 findes kun med 4-cylindrede motorer, så jeg ville overveje at købe en brugt af den sidste rigtige D5 med 5-cylindre og 220 hk som er Euro 6-diesel. og på papiret kører 17,5 km/liter (nok nærmere 15-16 km/liter). De kan fås for 275-325.000 kr. afhængig af kørte kilometer og udstyr.

Du kan også overveje flexleasing, hvor der lige nu er den her til salg: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/xc60/24-d5-220-r-design-aut-awd-5d/6073327

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

23-02-2024 kl. 17:14

Jeg kører selv Q5 2,0 tdi med 150 hk. Den kører ca 17 km/l ved blandet landevej og motorvej.

Hvis jeg havde 400-450K at købe bil for nu ville jeg kigge på en brugt E-tron 55.
Det er en super lækker bil, og det er kun på langturen at rækkevidden er et problem. Til gengæld lader den fra 10 til 80 % på 25 min.

En super fin køre,askine med luftundervogn som standart. en tilsvarende Diesel koster næsten det dobbelte.

God jagt