Bilbasen Forum
Passat 1.4 GTE eller 1.4 TSI
Joaquin Martinez
bruger siden
24-12-2020
28-12-2020 kl. 21:19
Vi står i det dillema, at vi ikke helt kan finde ud af om vi skal købe en hybrid eller ren benzin.
Vores kørsel er ca. en 30-40 km. om dagen i hverdagen og måske en lang tur hver weekend.
Vi har mulighed for at få opsat en ladestation i indkørslen.
Hvor holdbar er Højvolts batteri ?
Har læst de koster 100.000,- i ren reservedele, at få skiftet.
Kan det betale sig, at købe Hybrid da det stadig er "nyt" på markede og min fornemmelse er, at flere mekaniker stadig går og venter på de "dyre" reperationer kommer.
Ellet hvad tænker folket.?
P.S Jeg har ikke selv viden indenfor faget, så dette er kun viden hentet på nettet og min egen fornemmelse :).
J R
bruger siden
13-12-2013
28-12-2020 kl. 23:16
Forventer du at beholde vognen til den dør eller skifter du hver 3-5 år. I sidste fald, tænker jeg ikke det bliver dig der får evt. problemer.
Hvad vil du iøvrigt med en lader i indkørselen? Der er vel et 14 kWt batteri i sådan en Hybrid fætter. Forudsat at det ikke er totalt kørt ned hver dag, så kan du vel kun suge ca 300 kWt om måneden, forudsat at du kører hverdag og lader hver dag.
Kan det så betale sig med en lader eller vil det være nom med et kraftstik.
Joaquin Martinez
bruger siden
24-12-2020
29-12-2020 kl. 00:09
Det vil være en bil vi højst sandsynligt ville køre helt ud.
Jeg ved ikke hvad der er bedst omkring stander, vi vil køre en 15-20 km. hver vej på job, så holder den stille til næste dag. Så ved ikke om det kan betale sig med stander da den lader når man slipper speeder og træder på bremsen.
Tusimdr tak for svar.
J R
bruger siden
13-12-2013
29-12-2020 kl. 10:12
Joaquin Martinez
bruger siden
24-12-2020
skrev:
Hej JR.
Det vil være en bil vi højst sandsynligt ville køre helt ud.
Jeg ved ikke hvad der er bedst omkring stander, vi vil køre en 15-20 km. hver vej på job, så holder den stille til næste dag. Så ved ikke om det kan betale sig med stander da den lader når man slipper speeder og træder på bremsen.
Tusimdr tak for svar.
Vælger du lader, så sørg for at få trukket 6x4 kabel, således du er forberedt til fuld eldrift senere.
Jeg tvivler på din hybrid pakke kan håndtere 7,2 kWt ladning, som der ellers foreslåes. Formentlig kan den kun klare 3,6 kWt, dvs. 1 fase 16 ampere.
Det er smart nok med abonnement, hvis man har et reelt behov. Men det kan ikke betale sig at installere en dedikeret lader til 7-10.000 kr for at spare 100 kr om måneden. Så går der jo 70 måneder før den er tjent hjem.
eks så kører jeg ren el, og kører rigtig meget i nogen perioder. eks så koster det helt reelt 146 kr at have et abonement og lade 4000 km på eks oktober måned. Men man skal sætte sig ind i det. Det var dyrere i november, fordi der kørte vi kun 2500 km på samme abonnement.
Joaquin Martinez
bruger siden
24-12-2020
29-12-2020 kl. 10:33
Hvis vores forbrug er en 50-60 km om dagen, hvad forslår du så af omkring opladning - Lader i huset eller abonnement ?
J R
bruger siden
13-12-2013
29-12-2020 kl. 12:37
Det er lidt usikkert på VW's hjemmeside hvad der følger med. Men de anbefaler clever som ladeoperatør med opsætning af lader for 6995 for en 1x16 ampere lader til et abonnement på 369 kr/md, så refundere de dig ca 2 kr pr kWt du lader og selv køber hos dit elselskab. Så er det jo op til dig hvad kontrakt du laver med elselskabet, læs lav en 6 måneders intro aftale til 0-4 øre pr kWt, og du putter ca 40 øre i lommen pr kWt du lader. Eller med andre ord kan fratrække dit abonnement på 369 kr.
Lader du 10 kWt om dagen, 300 om måneden, køber du altså størm for 300x 1,6=480 kr. Får refunderet 600, hvoraf du kan fratrække de 480 og har 120 tilbage til at dække dine 369 kr i abonnement. altså en omkostning på ca 249 kr/md
Så kan du også lade hos clever rundt i landet, men lur mig om du nogensinde goder det med en benzin motor der kan køre dig rundt.
Alternativt kan du træk evt nævnte 6x4 kable og få monteret et 3x16 ampere stik. Det er det almindelige røde kraft stik. Alternativt kan du nøjes med at få et 1x16 ampere monteret, som også kaldes camping stikket, det er blåt
Rødt
https://www.greenline.dk/elartikler/cee-materiel/cee-matriel/cee-vaegudtag-3-indgange-16a?gclid=CjwKCAiAxKv_BRBdEiwAyd40NwZVn1-v5oznzQrTPL-C6P8_gNj2VDI_8PMPekO9bRFnbkjLODKYPhoC6UAQAvD_BwE
Blåt
https://www.el-grossisten.dk/cee-vaegudtag-3p-16a-ip44-6h-230v-ac.html?gclid=CjwKCAiAxKv_BRBdEiwAyd40N5CZLjTyL_thiNSlpx6xfjuU4EJg2cPusDIOqoVUNZd_luXNKlgFMxoCmmwQAvD_BwE
Så kan du overveje at tilkøbe en Evse lader til 5000 og for et abonnement på ca 80 kr om måneden, få refunderet 1,1 kr/kWt
https://www.evse.dk/
altså abonnement 80 kr, 300 kWt til 480, refunderet ca 330, så koster det dig 80+480-330= 230 kr/md.
Det er småøre de drejer sig om. Men i sidste tilfælde ejer du laderen, hvorimod hos Clever er det deres lader og du skal betale for at komme af med den igen.
Plugh in hybrid er i mine øjne et fejltrin, dyrt og ganske unødvendigt hvis man har egen ladeplads og ikke skal køre med campingvogn eller hestetrailer.
DEt vil være billigere for dig at købe en ID4/ID3 eller noget fra SKODA eller AUDI der er på ren el, hvis vi skal blive i samme familie.
Vi har kørt 70.000 på el på 20 måneder, og det har til sammenligning ikke kostet 6000 kr i el. Jeg har overfor vist hvordan det hænger sammen, jeg har ikke gidet opsummere alle måneder, men det ligger mellem 149 kr/md til 400 kr/md afhængig af månedens kørsel. Så de 6000 er anslået, kan godt være 1000 kr mindre, men også 1000 kr mere. Det er dog mest sandsynligt at det er mindre.
Dette indlæg blev 29-12-2020 13:02 redigeret af dets forfatter.
Joaquin Martinez
bruger siden
24-12-2020
29-12-2020 kl. 13:01
Du har virkelig været behjælpelig.
Godt Nytår.
J R
bruger siden
13-12-2013
29-12-2020 kl. 13:12
Har du ikke så falder der ekstra omkosntinger(det er dog engangs omkostninger) og hvis det er i samme skuffe som EON, så koster det mellem 8-10.000 kr at få den opsat.
Igen jeg anser det for en engangsudgift der ligesom i regnskaber straksafskrives.
Mere tossede regnskabsdamer, vil periodisere den ud over månedsvis!
J R
bruger siden
13-12-2013
29-12-2020 kl. 18:34
Den vil føles træg i forhold til en almindelig 1,4 som ikke skal trække på en elmotor og batteri uden at benytte det.