Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

reparation / service eller ej?

Simon S

Simon S
bruger siden
02-07-2009

28-08-2014 kl. 00:22

Hej folkens,
Jeg står med et dilemma som jeg håber i kan give lidt feedback på.
Vi har en polo fra 1999 som vi gerne vil udskifte til en større bil til foråret dvs om ca 6-8 måneder. Vi har indtil nu altid fået lavet service til tiden og de reparationer som har været nødvendige. Den er senest synet i august måned 2013, hvor den også fik fortaget stort service og fik nye bremseklodser og dæk. Den har kørt 185.000 og har været en ganske pålidelig bil. Vi kører ca 10.000 km årligt, primært weekend ture og ferie. Til dagligt cykler vi på arbejde og til børnehave med ungerne.
Nu er det igen tid til årligt service og denne gang skal tandremmen også skiftes, men derudover er bilen begyndt at lække kølervæske og samtidigt er speedometer og benzinmåleren begyndt at falde ud i perioder, hvor de i et par sekunder i træk ikke virker, og ABS lampen er bbegyndt at lyse. Jeg har forsøgt at teste bremserne og ABS funktionen virker fortsat ved nedbremsning.
Pga af bilens alder og fordi vi ved at vi alligevel vil have en større bil til foråret, er der grænser for, hvor meget vi vil ofre for at holde den kørende. Vores overvejelser er derfor:
1) om det kan betale sig at få lavet ovenstående med fare før at reperationer kommer til at koste mere end bilen er værd.
2) få lavet det mest nødvendige. (Og hvad er mest nødvendigt? )
3) lade være med at køre den på værkstedet og håbe på at den holder sig kørende de næste 6-8 måneder.
4) købe ny bil allerede nu, selvom behovet først er der til foråret?
Hvad mener i om dette?
På forhånd tak.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Brian ottosson

Brian ottosson
bruger siden
02-02-2006

28-08-2014 kl. 00:57

Simon S

bruger siden
02-07-2009

skrev:
Hej folkens,
Jeg står med et dilemma som jeg håber i kan give lidt feedback på.
Vi har en polo fra 1999 som vi gerne vil udskifte til en større bil til foråret dvs om ca 6-8 måneder. Vi har indtil nu altid fået lavet service til tiden og de reparationer som har været nødvendige. Den er senest synet i august måned 2013, hvor den også fik fortaget stort service og fik nye bremseklodser og dæk. Den har kørt 185.000 og har været en ganske pålidelig bil. Vi kører ca 10.000 km årligt, primært weekend ture og ferie. Til dagligt cykler vi på arbejde og til børnehave med ungerne.
Nu er det igen tid til årligt service og denne gang skal tandremmen også skiftes, men derudover er bilen begyndt at lække kølervæske og samtidigt er speedometer og benzinmåleren begyndt at falde ud i perioder, hvor de i et par sekunder i træk ikke virker, og ABS lampen er bbegyndt at lyse. Jeg har forsøgt at teste bremserne og ABS funktionen virker fortsat ved nedbremsning.
Pga af bilens alder og fordi vi ved at vi alligevel vil have en større bil til foråret, er der grænser for, hvor meget vi vil ofre for at holde den kørende. Vores overvejelser er derfor:
1) om det kan betale sig at få lavet ovenstående med fare før at reperationer kommer til at koste mere end bilen er værd.
2) få lavet det mest nødvendige. (Og hvad er mest nødvendigt? )
3) lade være med at køre den på værkstedet og håbe på at den holder sig kørende de næste 6-8 måneder.
4) købe ny bil allerede nu, selvom behovet først er der til foråret?
Hvad mener i om dette?
På forhånd tak.

Det må være en klar 4)
Service + div rep. Koster mere end bilen er værd.
Køb den større bil med samme hos en forhandler.
Og få så meget som muligt for polo'en i bytte.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

28-08-2014 kl. 01:27

Tjae jeg kan forsøge at guide dig så godt som muligt....


Vi kan vist godt se i øjnene at bilen som sådan ikke rigtigt er noget værd, da den har noget en alder hvor den måske kan indbringe et skud i tågen 5-10.000 i et bytte med en anden bil...


Jeg foreslår i får fundet ud af hvor den lækker kølervæske....om det er en slange eller selve køleren....Dette er en høj prioritering da motoren muligvis kan tage skade hvis ikke det bliver lavet....dernæst ville jeg måske undersøge om der er noget omkring den abs der lyser. eller det bare er en "sko" der er lidt rust på eller er knækket. Klart jeg ville sørge for at oile og vand er som det skal være....men det kan du jo selv gøre....hmmm selve service/tandrem ville jeg nok tage chancen på og ikke få lavet....Man siger at gamle biler godt må koste lidt i rep hvert år....her vil jeg sige max for 5000 i rep.....hvis i bruger bilen de 6-8 mdr mere kan det være givet godt ud. i får hverken mere eller mindre tænker jeg for bilen når i skal have en ny/anden..Forhandlere grosser den sikker væk eller sender den til skrot...han får jo penge ind for den...men regn med små kroner for den

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

28-08-2014 kl. 17:37

Sikke noget vås.....bilen er blevet serviceret konstatn hvert år og har nye bremser og dæk...en ny køler skal måske til og så køre den sikkert nemt de 6-8 mdr mere...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Simon S

Simon S
bruger siden
02-07-2009

29-08-2014 kl. 10:59

Hej igen.
Tak for alt jeres feedback.
Jeg har forsøgt mig med noget kølertætner, men den drypper desværre fortsat kølervæske. Desuden har jeg tjekket olien og den er i niveau. Bilen kører egentlig meget godt, starter hver gang osv.. Der er heller ingen mislyde.
Jeg kan godt se at det næppe giver mening at få lavet det hele. En af grundene til at vi ville vente til foråret med at købe ny bil, var at vi så kunne nå at spare mere op, men vi har nu besluttet at begynde og kigge på ny bil allerede nu. Vi køber dog fortsat nok ikke lige med det samme, da jeg lige skal bruge lidt tid på at finde ud af hvilken bil vi vil opgradere til og fordi vi heller ikke har et akut behov, men måske om et par måneder. Jeg dropper værkstedsbesøget og hælder vand/kølervæske på før hver tur i bilen indtil da.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

29-08-2014 kl. 14:28

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Defekt ABS og speedometer gør bilen ulovlig at køre i - og løses ikke af en ny køler. Så "Vås" må vist være betegnelsen på dit eget indlæg!

Nu er jjeg jo så ikke så regel skaffen som dig :-) jeg nævnte netop at manden skulle få kigget på om der var noget med abs eller det kunne være knækket kabel sko eller andet....Hvis du nu havde været vågen havde du læst det :-) et speedometer kabel hvad koster det :-) arhhh kom nu lidt ind i kampen her....det ville måske koste i omegen af 3-4000 at få lavet bilen....Det vil kunne svare sig over de mdr trådspørger omtaler....Hvis han indbytter en tvivlsom bil....kan det have effekt på hvad han kan få for den...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

29-08-2014 kl. 14:50

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Defekt ABS og speedometer gør bilen ulovlig at køre i - og løses ikke af en ny køler. Så "Vås" må vist være betegnelsen på dit eget indlæg!

Hvis du nu ikke googlede alt og tog enkelte ord ud af kontekts, ville der være meget sparet :-) Iøvrigt kender du ikke den eksakte værdi på bilen i et indbyt...hvis rep iøvrigt kan klare de 6-8mdr mere....er pengene som sådan givet godt ud og trådspørger kan nå at spare mere sammen....Nu kan alle jo ikke skifte bil fordi en køler ryger og nogle små ting....men det gør man måske med Renault :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

29-08-2014 kl. 14:52

Simon S.....Hælder vand på ?? hvad hvis der kommer frost om natten inden for kort tid...så har du sikkert mere ballade end hvis du fik tjekket ud hvad det ville koste at gennemføre den rep af bilen....et overslag kan du vel få

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg