Bilbasen Forum
Valg af ældre dieselbil
Vicki Skovdrup
bruger siden
27-07-2024
27-07-2024 kl. 07:26
Jeg kører en del km om året (omkring 26.000) og spekulerer på om det kan betale sig, at købe en dieselbil.
Har dog ikke den store erfaring med dieselbiler. Prisklassen jeg kigger på er under 32.000 kr.
Har kig på biler som fx. Kia Rio, Golf 6 stc, Renault Megane 3 stc da jeg også gerne vil have en bil som jeg visuelt kan lide samt at den ikke koster 8.000 kr om året i grøn ejerafgift. Jeg har kig på stationcar primært fordi jeg ofte transporterer mange ting fra A til B, har dog også trailer så derfor er Kia Rio også med på min liste.
Men hvad skal jeg passe på når jeg kigger efter biler i den prisklasse vs de modeller jeg har nævnt?
Og hvad med km-tal?
Jeg kan forestille mig, at en diesel ikke skal have kørt for lidt, men den skal naturligvis heller ikke have kørt +400.000 km.
Men hvornår er dieselbiler "færdige" ?
Håber i kan hjælpe mig lidt på vej, tak :)
Dette indlæg blev 27-07-2024 07:32 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
27-07-2024 kl. 18:03
En diesel bil til 32000 kr, vil alt andet lige have driblet jorden rundt nogen gange, samt være en ældre sag i nabolaget af 8-10 år.
Der er det løbende service du skal se efter. Har den fået service?, har den fået undervognsbehandling.
Hvordan ser synshistorikken ud, passer km tallene, og har den gået igennem syn med mindre bemærkningner eller slet ingen. Slet ingen så er der fare for enten "SMS syn" eller i bedste fald den er passet i hoved og røv.
Du skal søge for den er nyere end 2008/09 og har partikelfilter, ellers rammer du ind i miljø bøder ved kørsel i større byer. Og det kommer formentlig til at blive skærpet til nyere end 2015 indefor overskuelig fremtid.
Renault's diesel er ganske udmærket, og bruges både af Mercedes og BMW(såvidt jeg husker). Men deres samlekvalitet er nok ikke 100% efter 200.000+ km. Megane 3 ser også godt ud.
Prøv evt at kigge på noget lignende. Denne er en engro bil og nok ikke til salgt til dit niveau selv med noget seriøs forhandling. Men de er godt kørende og kører langt på literen.,
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/c4/16-hdi-92-seduction-5d/6226496
Dette indlæg blev 27-07-2024 18:17 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
J R
bruger siden
13-12-2013
28-07-2024 kl. 10:08
Har haft 4 i firmaet. De sidste 2 ramte 7 år og 150.000 km i foråret og den ene skal laves for 8000 og den anden for 14.000 i sliddele.
Kim Geert Gielsgaard Kristensen
bruger siden
25-11-2024
25-11-2024 kl. 13:34
Vicki Skovdrup
bruger siden
27-07-2024
skrev:
Jeg har brug for jeres hjælp til valg af min næste bil.
Jeg kører en del km om året (omkring 26.000) og spekulerer på om det kan betale sig, at købe en dieselbil.
Har dog ikke den store erfaring med dieselbiler. Prisklassen jeg kigger på er under 32.000 kr.
Har kig på biler som fx. Kia Rio, Golf 6 stc, Renault Megane 3 stc da jeg også gerne vil have en bil som jeg visuelt kan lide samt at den ikke koster 8.000 kr om året i grøn ejerafgift. Jeg har kig på stationcar primært fordi jeg ofte transporterer mange ting fra A til B, har dog også trailer så derfor er Kia Rio også med på min liste.
Men hvad skal jeg passe på når jeg kigger efter biler i den prisklasse vs de modeller jeg har nævnt?
Og hvad med km-tal?
Jeg kan forestille mig, at en diesel ikke skal have kørt for lidt, men den skal naturligvis heller ikke have kørt +400.000 km.
Men hvornår er dieselbiler "færdige" ?
Håber i kan hjælpe mig lidt på vej, tak :)
min erfaring , efter at have ejet mange citroën'er, er at de bliver dyre efter 280000 km.
Ren Swap
bruger siden
20-01-2023
27-11-2024 kl. 13:32
Dette indlæg blev 03-12-2024 09:58 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
27-11-2024 kl. 15:45
Ren Swap
bruger siden
20-01-2023
skrev:
Dieselmotorer er generelt robuste og økonomiske for bilister med mange kilometer, men du har ret i at overveje potentielle problemer med biler, der har kørt over 400.000 km. Det er også værd at tjekke efter serviceoptegnelser og vedligeholdelseshistorik for at undgå dyre overraskelser.
Ja, selve motoren er robust, problemet er nogle af de ting som bliver monteret på den for at den ikke skal forurene, som feks: EGR-ventil, Partikelfilter og eolyse væske beholder. alt det KAN gøre en ældre dieselbil til en udgiftsbombe, desværre