Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Profil slettet
17-08-2007 kl. 16:27
Hej. Lækker bil og motor ellers :=)
Ring til Sanco chiptuning i Ålborg. De hvad de snakker om. Der sikkert også andre steder at samle info ang. chiptuning.
Den kode der styrer luftmængde, diesel, ladetryk, m.m. i din 3.0D's chip er ikke nødvendig vis den bedste for hverken effekt eller økonomi. Derfor tager du hen til et firma der chiptuner og får dem til at udlæse din bils kode. De lægger så en ny ind, der er mere "rigtig" efter det mønster DU ønsker. Se denne metode er som at få skræddersyet et jakkesæt. Motoren kommer til at passe til lige netop dig.
En box er en masseproduceret dims der passer til mange forskellige biler og passer derfor ikke specifik til netop din motor. Det er selvfølgelig en billigere løsning og kan sættes på og tages af efter for godt befindende (eksempelvis til syn). Hvis du bare er en "prøver". Så start med denne løsning. Hvis du så bliver mere "sulten", så tag den dyrer løsning senere.
Velkommen i klubben. Tro mig. Det bliver de bedste penge du giver ud på din bil.
PS. De 240DHK får du fra en 15-20% effektbox. Får du chippen omprogrammeret kan du få 20% eller derover. Så 250DHK++ er ikke uden for rækkevidde. Og det er nice.
Jeg startede selv med en box, men tog så skridtet fuldt ud og fik en ret kraftig tuning. Jeg ville jo have noget for pengene :=))
Ring til Sanco chiptuning i Ålborg. De hvad de snakker om. Der sikkert også andre steder at samle info ang. chiptuning.
Den kode der styrer luftmængde, diesel, ladetryk, m.m. i din 3.0D's chip er ikke nødvendig vis den bedste for hverken effekt eller økonomi. Derfor tager du hen til et firma der chiptuner og får dem til at udlæse din bils kode. De lægger så en ny ind, der er mere "rigtig" efter det mønster DU ønsker. Se denne metode er som at få skræddersyet et jakkesæt. Motoren kommer til at passe til lige netop dig.
En box er en masseproduceret dims der passer til mange forskellige biler og passer derfor ikke specifik til netop din motor. Det er selvfølgelig en billigere løsning og kan sættes på og tages af efter for godt befindende (eksempelvis til syn). Hvis du bare er en "prøver". Så start med denne løsning. Hvis du så bliver mere "sulten", så tag den dyrer løsning senere.
Velkommen i klubben. Tro mig. Det bliver de bedste penge du giver ud på din bil.
PS. De 240DHK får du fra en 15-20% effektbox. Får du chippen omprogrammeret kan du få 20% eller derover. Så 250DHK++ er ikke uden for rækkevidde. Og det er nice.
Jeg startede selv med en box, men tog så skridtet fuldt ud og fik en ret kraftig tuning. Jeg ville jo have noget for pengene :=))
Profil slettet
17-08-2007 kl. 16:32
HOV! Der jo ræs!
Her kan du få alt den info du ønsker.
http://www.bilbasen.dk/Forums/ForumReadPost.aspx?PostId=56931&Page=0
Her kan du få alt den info du ønsker.
http://www.bilbasen.dk/Forums/ForumReadPost.aspx?PostId=56931&Page=0
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
28-08-2007 kl. 07:49
Groft set findes der to måder at foretage "elektronisk" tuning på: Chip-tuning og boks-tuning.
Boks-tuning er den billigste og dårligste, men med de fordele at prisen er lav og at boksen nemt kan klikkes af og på. Bokstuningen sidder mellem føleren til rail-trykket og ECU'en, og snyder ECU'en til at tro, at trykket er lavere end i virkeligheden. Dette får pumpen til at hæve trykket i railen - dysernes åbningstider er uændrede - men det øgede tryk medfører, at en større mængde brændstof sprøjtes ind. De to ulemper er...
1: Pumpen, rail, dyser m.m. som i forvejen arbejder under ekstremt tryk/belastning belastes ud over hvad det er dimensioneret til.
2: Turbotrykket forbliver uændret, og ved stor belastning kommer forbrændingen i luftunderskud - derfor ryger mange bokstunede biler voldsomt når de bliver skudt af.
Ved "rigtig" chiptuning mappes den eksisterende ECU (eller en ny) med nye data, så dysernes åbningstider samt turbotrykket øges. Fordelen er...
1: Belastning af indsprøjtningssystemet øges ikke.
2: Forbrændingen er perfekt, da turboen leverer tilsvarende mere luft til den øgede brændstofmængde.
Ulemperne er...
1: Dyrt og besværligt (kan ikke klikkes af til syn).
2: Øget belastning af turbolader.
At chiptuning er som et skræddersyet jakkesæt er delvist rigtigt, men den ekstra kraft kommer nu til dels på bekostning af miljø og øget slitage...
Boks-tuning er den billigste og dårligste, men med de fordele at prisen er lav og at boksen nemt kan klikkes af og på. Bokstuningen sidder mellem føleren til rail-trykket og ECU'en, og snyder ECU'en til at tro, at trykket er lavere end i virkeligheden. Dette får pumpen til at hæve trykket i railen - dysernes åbningstider er uændrede - men det øgede tryk medfører, at en større mængde brændstof sprøjtes ind. De to ulemper er...
1: Pumpen, rail, dyser m.m. som i forvejen arbejder under ekstremt tryk/belastning belastes ud over hvad det er dimensioneret til.
2: Turbotrykket forbliver uændret, og ved stor belastning kommer forbrændingen i luftunderskud - derfor ryger mange bokstunede biler voldsomt når de bliver skudt af.
Ved "rigtig" chiptuning mappes den eksisterende ECU (eller en ny) med nye data, så dysernes åbningstider samt turbotrykket øges. Fordelen er...
1: Belastning af indsprøjtningssystemet øges ikke.
2: Forbrændingen er perfekt, da turboen leverer tilsvarende mere luft til den øgede brændstofmængde.
Ulemperne er...
1: Dyrt og besværligt (kan ikke klikkes af til syn).
2: Øget belastning af turbolader.
At chiptuning er som et skræddersyet jakkesæt er delvist rigtigt, men den ekstra kraft kommer nu til dels på bekostning af miljø og øget slitage...