Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Peugeot 308 med olieforbrug

Erik Christensen

Erik Christensen
bruger siden
09-04-2024

14-05-2024 kl. 21:49

Jeg har en Peugeot 308 1,2 benzin, 130 hk, årgang 2016, kørt 125.000 km.
Desværre bruger motoren olie, ca. 1 liter pr. 1000 km .
Problemet er velkendt og FDM advarer ligefrem mod at købe en bil med denne motor.

Jeg vil gerne spørge, om nogen af jer derude har erfaringer med denne motor og olieforbrug og om der evt. findes en løsning.

Hvis motoren bliver skiftet til en ombytningsmotor, kan man så ikke risikere, at problemet kommer igen?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

15-05-2024 kl. 17:17

Der findes ikke en løsning, da det er en dessignfejl.
En ombytningsmotor vil have samme fejl, så det er en dårlig investering.

Hvis jeg var dig ville jeg enten sælge bilen, eller købe den billigste tykkere olie og hælde på og så fortsætte med at køre.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-05-2024 kl. 12:57

Havde en gammel MGB som var ok. Men i godhedens tjeneste, så skulle de da havde de bedste. Så jeg hentede en fuldsyntestisk letløbolie og hældte på den.

Det forsvandet lige så hurtigt som benzinen næsten. Olietrykket lå i det lave område.

Heldigvis holdt jeg øje med det, og fik skiftet til Duchhams 20/50 igen, ret hurtigt. Olietrykket steg igen og forbruget faldt til næsten ingenting. Med mindre den fik noget karamba.

MEN den kørte jo så heller ikke 20.000 km om året og slet ikke i vinterhalvåret.

Erik Christensen

Erik Christensen
bruger siden
09-04-2024

18-05-2024 kl. 07:53

Lars Olsen

bruger siden
09-01-2006

skrev:
Der findes ikke en løsning, da det er en dessignfejl.
En ombytningsmotor vil have samme fejl, så det er en dårlig investering.

Hvis jeg var dig ville jeg enten sælge bilen, ellereforbtrugete købe den billigste tykkere olie og hælde på og så fortsætte med at køre.

For 14 dage siden skiftede jeg olien til 10w60 i stedet for 0w30. Det er for tidligt at sige, om det har nedsat olieforbruget, men den bruger stadigvæk olie, kan jeg se på oliepinden.

Her i foråret blev bilen målt på rullefelt for at se, om motoren yder det, den skal og den lever fuldt ud op til specifikationer, både hk og nm.

Vi vælger nok at beholde bilen, den kører supergodt, den ser godt ud og den er nok ikke særlig attraktiv på brugtvognsmarkedet på grund af det med motoren.