Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Christian Rahbek
bruger siden
10-04-2004
26-07-2005 kl. 21:06
Hej med jer.
Jeg har en alfa 146 1,6 Twin Spark fra 1997. Så vidt jeg husker er 1997 den sidste årgang af 146 med boxermotor. Fra midten af 1997 og frem er der rækkemotorer med to tændrør pr. cylinder; deraf navnet Twin Spark. Biler med disse motorer er beskrevet med motorstørrelsen og "Twin Spark" eller "TS". Disse motorer er KLART at foretrække, da de er en langt mere moderne konstruktion. De er mere økonomiske og pålidelige og de har flere hestekræfter. 1,4 TS har 105 hk; 1,6 TS har 120; 1,8 TS har 140/144 og 2,0 TS har 150/155 hk.
Jeg ved ikke om der generelt er mange problemer med alfa 146, men lyt grundigt efter rumlen fra hjullejer og udstødning. Læg mærke til om bilen virker "træt" eller "frisk" og om der er noget der tyder på at bilen har været kørt hårdt; f.x. fladtslidte pletter på dækkene, tuning eller lign. Check om tandremmen er blevet skiftet og vær opmærksom på at 8 nye tandrør (originale) til en Twin Spark motor koster over 1000 kroner. De skal dog kun skiftes for hver 100.000 km.
Rust er ikke noget stort problem på 146 TS da de er galvaniserede, men jeg har hørt at der kan opstå rustproblemer efter en evt. omlakering af de galvaniserede dele.
Vi har ikke haft nogen problemer med de elektriske systemer på vores 146, men måske er der flere problemer på de lidt ældre modeller.
Hvis jeg stod og skulle købe en 146 nu ville jeg købe en velplejet og serviceret 1,6 TS eller 1,8 TS med under 120.000km på "klokken" privat. Sådan en koster nok ca. 60.000. Der er nok ca. 10.00 -15.000 at spare i forhold til forhandlerne, men måske kan de så overtales til en slags garanti (hvad den så end er værd...). 2,0 TS er nok lidt hurtigere og nogle gange mere veludstyret, men nogle forsikringsselskaber betragter den som en GTi og det gør den dyr at forsikre.
Jeg synes at Alfa 146 er smuk, velkørende og praktisk bil (f.x. tager bagagerummet trods en høj læssekant, en klapvogn uden at man behøver at tage hjulene af), den er ikke helt problemfri, men de yngste er trods alt også fem år gamle.
Held og lykke med Alfa-købet!
Christian
Jeg har en alfa 146 1,6 Twin Spark fra 1997. Så vidt jeg husker er 1997 den sidste årgang af 146 med boxermotor. Fra midten af 1997 og frem er der rækkemotorer med to tændrør pr. cylinder; deraf navnet Twin Spark. Biler med disse motorer er beskrevet med motorstørrelsen og "Twin Spark" eller "TS". Disse motorer er KLART at foretrække, da de er en langt mere moderne konstruktion. De er mere økonomiske og pålidelige og de har flere hestekræfter. 1,4 TS har 105 hk; 1,6 TS har 120; 1,8 TS har 140/144 og 2,0 TS har 150/155 hk.
Jeg ved ikke om der generelt er mange problemer med alfa 146, men lyt grundigt efter rumlen fra hjullejer og udstødning. Læg mærke til om bilen virker "træt" eller "frisk" og om der er noget der tyder på at bilen har været kørt hårdt; f.x. fladtslidte pletter på dækkene, tuning eller lign. Check om tandremmen er blevet skiftet og vær opmærksom på at 8 nye tandrør (originale) til en Twin Spark motor koster over 1000 kroner. De skal dog kun skiftes for hver 100.000 km.
Rust er ikke noget stort problem på 146 TS da de er galvaniserede, men jeg har hørt at der kan opstå rustproblemer efter en evt. omlakering af de galvaniserede dele.
Vi har ikke haft nogen problemer med de elektriske systemer på vores 146, men måske er der flere problemer på de lidt ældre modeller.
Hvis jeg stod og skulle købe en 146 nu ville jeg købe en velplejet og serviceret 1,6 TS eller 1,8 TS med under 120.000km på "klokken" privat. Sådan en koster nok ca. 60.000. Der er nok ca. 10.00 -15.000 at spare i forhold til forhandlerne, men måske kan de så overtales til en slags garanti (hvad den så end er værd...). 2,0 TS er nok lidt hurtigere og nogle gange mere veludstyret, men nogle forsikringsselskaber betragter den som en GTi og det gør den dyr at forsikre.
Jeg synes at Alfa 146 er smuk, velkørende og praktisk bil (f.x. tager bagagerummet trods en høj læssekant, en klapvogn uden at man behøver at tage hjulene af), den er ikke helt problemfri, men de yngste er trods alt også fem år gamle.
Held og lykke med Alfa-købet!
Christian
Profil slettet
27-07-2005 kl. 21:54
hej med jer. jeg har en 146 fra '98 1,6 twin spark (ikke boxermotor). den har kørt 138000km og kører rigtig godt. men den har osse overholdt ALLE service. det passer ikke at den kun skal ha skiftet tændrør ved hver 100,0000km. har lige har den til 140,000km service (da jeg alligevel skulle ha den efterseti forbindelse med syn)og der stod i servicebogen, at de skulle skiftes. så nu har jeg en nysynet 146 der bare kører derud'a. vil I købe en???
Christian Rahbek
bruger siden
10-04-2004
31-07-2005 kl. 10:37
Jeg har lige checket min servicehåndbog (årgang 1997) og ifølge den ER det nok med nye tændrør for hver 100.000 km. Der findes iøvrigt også uoriginale tændrør til Twin Spark-motorerne, f.x. Denso Iridium til ca. 350 kr. for et sæt.
Det kunne da være morsomt at høre om I fundet en 146 der kan passe jer, Sandra og Michael?
DBH Christian
Det kunne da være morsomt at høre om I fundet en 146 der kan passe jer, Sandra og Michael?
DBH Christian