Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

10-12-2012 kl. 19:54

Jeg ville kun købe blandt de 3 bedste i FDM`s test, men hvis du køre lidt og kan undlade at køre på de værste snedage? så er de dæk du har købt sikkert fine nok?

Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

10-12-2012 kl. 20:00

Ellers finder du ud af det og må købe nogle nye, men hellere et middelmodigt vinterdæk end sommerdæk.

Du skal huske at dækkene er det eneste som har kontakt med vejen og der bør man ikke spare vel? Husk at de holder 5-6 år, så det er under 800-1000 kr årligt og tænk på hvad du ellers ville bruge 1000 kr på?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

10-12-2012 kl. 20:41

Kasper Rasmussen skrev:


Jeg syntes bare ikke jeg gider bruge 4-5000 kr. på vinterdæk jeg måske kommer til at bruge meget lidt. Ved godt det er sikkerhed vi snakker om, men så meget dårligere kan det vel ikke være?


Selvfølgelig skal du tage tests alvorligt!
FDM/ADAC etc. test er en af de få muligheder for at få en reel bedømmelse af hvor gode dækkene er, sammenlignet med konkurrenterne.

Hvis du kigger på nettet/diverse tilbud hos dækfirmaer kan du købe 4 topkvalitets vinterdæk i 14" til omkring 2-2,5k, så den med 4-5k er fuldstændig skæv......


Eksempel, dette er vist sidste års model, hvor de så vidt jeg husker blev 4 eller 5 i FDm test: http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=51726407.123.10082&typ=R-200776&ranzahl=4&Breite=155&Quer=65&Felge=14&Speed=T&weiter=0&kategorie=1&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=123&sowigan=Wi


og så vidt jeg kan se til samme pris som dem du har købt: http://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=51726407.123.10082&typ=R-203529&ranzahl=4&Breite=155&Quer=65&Felge=14&Speed=T&weiter=20&kategorie=1&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=123&sowigan=Wi


Dette var kun en 20 sekunders søgning er ikke i tvivl om at du kan finde mange flere tilbud hvis du checker.
Men det er jo ligemeget nu, du har jo købt et dårligt "tilbud" så vidt jeg kan se. Hankook klarer sig ihvertfald noget ringere end Goodyear UG8 (som ikke engang er "toppen af poppen") og til samme pris!!

Dette indlæg blev 10-12-2012 20:49 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

10-12-2012 kl. 21:21

Det koster kun 350 kr flere steder ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

10-12-2012 kl. 22:38

Kasper Rasmussen skrev:
Det er fint nok du kan få dem til den pris på nettet, men jeg skal jo også have dem monteret, afbalanceret osv.


Det kan du så vidt jeg kan se få gjort for omkring 400,- i/omkring Slagelse. Klik på billig montage nederst på siden med Goodyear UG8...


Så vi taler altså om at du kan få 4 stk. kvalitetsdæk monteret/afbalanceret for under 2k!
Hvor billigt forventer du det skal være?

Hvad har du givet for dine Hankook?

Dette indlæg blev 10-12-2012 22:42 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

10-12-2012 kl. 23:44

Nu mener jeg at en aftale er en aftale, så inden du brænder den lokale forhandler af ville jeg give ham chancen for at komme med et tilbud på et bedre dæk (udover Goodyear kunne det også være Conti, Michelin etc.).
Han vil nok være lidt dyrere, men hvis det ligger i et fornuftigt leje er det efter min mening værd at støtte de lokale (især når man har lavet en aftale).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

11-12-2012 kl. 02:08

Hej Kasper.


Nu er man jo i sin gode ret til at have den menning man har om tingene, men nej de billige dæk bliver på sigt dyrere end de kvalitets dæk man kan købe for alt imellem 2-300 mere pr stk. Gummiblandningen på de billige bliver slidt hurtigere. Og jo man gør klogt i at holde sig til top de dæk fdm eller adac forskriver som bedste. .Husk at se efter hvilken størrelse dæk de tester, det har også betydning hvilken bil model man har og kg i vægt. De bedste dæk pt til din størrelse er Michelin A4 fra i år, altså den nye A4....Dernæst Continental ts 800 som har være bedst i test i nogle år, og som mange har svært ved at overgå. De er støjsvage og gode på både tør og våd vej, men også sne og især is. Så meget bedre bliver det ikke... Og ja du har ret visse aktører på banen fremhævder Hankook i visse test, men er vist lidt snyderi med i det. Tænkt på de store penge summer der er på spil..De små/ mellem store biler køre ekstremt godt på Conti ts 800 eller lidt større ts 830. Men du har jo lov at vælge selv. Ved mange klager over dæk der støjer eller dæk der er lidt glatte i vinterføret. Og det er når det ikke er optimal gummiblandning mm. Nogen vil selvfølgelig hævde at det med dæk er lidt som religion...meen hvis du har kontakt med bilens styretøj undervogn mm og kan mærke disse ting finder du hurtigt ud af hvad som virker...Er selv blevet prakket mange lorte dæk på i tidens løb og ingen af dem står mål med de 3 topmærker, og pris forskellen er relativt lille....Et råd fra mig til dig er at hvis du vil være sikker på at få noget af det bedste til prisen og sikkerhed og holdbarhed, snupper du Conti ts 800 eller den nye Michelin A4...


Obs. Fdm og adac skal man altid skele til, da de er uafhængige og er til for bilbrugere..

Dette indlæg blev 11-12-2012 02:12 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

11-12-2012 kl. 16:16

Ks har ret i denne betragtning....problemet med de såkaldte billige vinterdæk er at selve kasserne i dæk er for stive, og dækket fiser blot hen over sneen uden at gribe i ...gummiblanding er for hård. Man kan ofte ved selvsyn se og mærke på gummiet om det er kvalitets dæk. Man skal kunne flytte gummiet lidt med fingerne, og det skal give en smule efter. Altså spændstighed...Nu har conti ts 800 været kåret som årest vinterdæk vist nok i 5år i træk til denne klasse. Michelin A4 har møvet sig lidt ind i år, men tror ikke det holder. Conti er kendt for stor stabillitet, og en gummiblandning man kan stole på ikke svinger, som det kan gøre i andre mærker...Dette gælder for både vinter og sommerhjul.


Obs. Sjovt nok siger nogle dæk forhandlere hvis man spørger om eks de 3 top mærker. Så foreslår de et andet mærke og siger at det er liså godt....hmm ikke meget faglighed i den vejledning eller skal vi sige vildledning

Dette indlæg blev 11-12-2012 16:39 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

15-12-2012 kl. 10:04

Poul Hansen skrev:
Hej!

Har blot lige lyst til at komme med en lille erfaring fra "det virkelige liv" ;-)

Jeg kører selv på vinterdæk af mærket Hankook og af samme model som Kasper Rasmussen spørger om (godtnok i 175 bredde og ikke 155). De kører meget fint, står godt fast i sneen og bremser godt... I denne tid med sne og frost, hvor jeg kører både i byen og på landet, er der ingen problemer...

Og det er ikke fordi jeg ikke har respekt for diverse tests (det være sig dæk, biler og mange andre ting). Men min erfaring viser at der af og til er forskel på testresultater og oplevelser i den virkelige verden, synes jeg. Man skal se sig godt for når det gælder køb af dæk, men tingene er altså ikke altid så sort-hvide.

En helt anden ting: Iøvrigt kan man vist ikke kategorisk sige at fordi et dæk er billigt (og ingen tvivl om at mange billigmærker virkelig er dårlige), så har det en ringe holdbarhed. Nogle gange holder billige dæk endda længere end dyre. Jeg havde på et tidspunkt et sæt sommerdæk af mærket Pneumant, som er et billigmærke. Faktisk kørte jeg 50-60.000 km på dem, og da de blev skiftet var der stadig lovligt mønster tilbage...

God weekend!

Mvh. PH



Al ære og respekt for din "erfaring" og hvad du "synes". (Og du har da ret i at der findes dårlige test derude (eller test der lægger vægt på noget andet end man selv gør))

Men FDM test er en standardiseret test, hvor man systematisk tester forskellige dæk under ens og målbare forhold, så kan vi altså ikke bruge diverse "amatørers" meninger om det ene sæt dæk de kører rundt med.
Personligt synes jeg også at mine dæk er ok, men jeg har da intet grundlag for at sige at de er bedre/ringere end andre.
Så en seriøs test vil være et meget bedre billede ef dækkene end vores "husmandsmeninger".


Læste lige denne artikel, (godt nok af sommerdæk): http://m.jyllands-posten.dk/motor/article4943638.ece

"To ens Audi A3’ere bremses ned fra 80 km/t på en regnvåd asfalt med en temperatur på omkring 9 grader.
Den ene bil har Continental ContiPremiumContact 5 hele vejen rundt, mens den anden bil har et nydeligt fjernøstligt monteret. Det øjeblik Conti-bilen holder stille, fortsætter Audien med det fjernøstlige dæk med omkring 35 km/t ind i de mandshøje kegler og holder første stille ca. 25 meter efter Conti-bilen. Ganske enkelt chokerende"



Derudover så er (overdrevet) lang holdbarhed ikke at anbefale. Et dæk der er meget slidstærkt tyder på at det er meget hårdt og derfor som regel vil have ringere vejgreb end andre (det er selvfølgelig et kompromis mellem slidstyrke/vejgreb).


Ps.
Fandt i øvrigt lige en test hvor Pneumant indgik, det er jo ikke prangende : http://www.fdm.dk/filer/daektest2009.pdf

Dette indlæg blev 15-12-2012 10:05 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg