Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Kurt Preben Thomsen

Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004

22-09-2012 kl. 14:55

For at bruge dine egne ord.

Ja,det er hul i hovedet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

22-09-2012 kl. 16:25

Det er i hvert fald hul i hovedet at give 10.000 kr for et sæt lavpris fælge med dæk. Hvis du leder lidt kan du finde oz fælgene med dæk for under 10.000 kr.
Så kan du bruge de 16" stålfælge til vinterdæk og så smide standarddækkene ud, det kan et hvert hjulcenter klare for dig.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

22-09-2012 kl. 16:27

Tjaa, for det første, så bliver bilen langsommere, den bliver mere uøkonomisk, og så ryger komforten.
Derudover så koster 17 tommerdæk typisk 25-50 % mere når de skal skiftes, og nåår ja, så holdbarheden er også dårligere.

Ja, det er sgu hul i hovedet, og så på en Verso ? Jeg kunne forstå hvis vi talte om en GTi-bil eller tilsvarende.

Køb 16tommer alu og brug pengene til noget andet lækkert udstyr, det ville jeg gøre ( men jeg er også en gammel kedelig mand :-)

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

23-09-2012 kl. 09:33

Det skyldes at bredere dæk, giver mere friktion, ( godt på en racerbil der skal køre hurtigt i sving) men for dig betyder det reduceret topfart og mere rullemodstand, som igen giver et højere forbrug.
Prøv feks. At se på en racercykel, den har megatynde dæk, det betyder at den ruller bedre end "bedstemorcyklen" med de brede dæk.

Min egen C5, kører iøvrigt, knapt 1 kilometer længere på literen når jeg sætter vinterhjul på, da de er smallere end mine sommerhjul.

Spørgsmålet er jo selvfølgelig om du vil ofre lidt økonomi for skønheden :-)

Profil slettet

Profil slettet

23-09-2012 kl. 11:31

køb en komfotabel bil og smid store fælge på den, så du mærker hver en lille sten du køre over....klogt valg?....nej vel.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

23-09-2012 kl. 16:57

"større friktion har positiv effekt på bremselængden"

@ ja TS, helt sikkert, det har en høj cw-værdi også, ud fra det burde vi alle køre med en fuldt oppustet gummibåd på taget ? , nej vel

TS min bil kører LÆNGERE om vinteren, som jeg skriver