Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Henrik Borré
bruger siden
15-12-2006
27-07-2008 kl. 19:11
Hej
Ikke for at lyde smart, men det afhænger helt af, hvor vidt og hvordan de 27 ekstra HK er blevet benyttet!
Derudover kan chiptuning fåes i forskellige 'kvaliteter'. Når det så er sagt, så kan 27 HK gøres uden væsentligt/beviseligt slitage på motoren - eksempelvis på en VW TDI (pumpedyse eller commonrail). Hvis motoren behandles ordentligt, hvilket bl.a. indebærer jævnlig skift til god olie og ikke at presse motoren førend den er driftsvarm, så behøver de ekstra HK ikke betyde noget for selve motoren.
Det du dog skal være opmærksom på er, at ekstra kræfter belaster hele bilen ikke kun motor. Der er ekstra belastning på bl.a. transmission - især kobling - samt trækaksler og ophæng.
Summa summarum - motoren behøver ikke nødvendigvis være mere slidt af at være chiptunet, hvis dette er gjort 'rigtigt' og vognen ikke misbrugt. Men hvorfor få ekstra kræfter, hvis de ikke bliver brugt! Ekstra kræfter vil belaste bilen mere.
Det var min beskedne mening - jeg har selv kørt med +30HK og +70NM i min VW TDI - og ja de blev brugt, så min vogn blev udsat for mere slitage af af være chippet - det førte en ny kraftigere kobling med sig samt et andet (enkeltmasset) svinghjul. Jeg fik en sjob og mere velkørende bil, men det havde sin pris!
Mvh
Henrik
Ikke for at lyde smart, men det afhænger helt af, hvor vidt og hvordan de 27 ekstra HK er blevet benyttet!
Derudover kan chiptuning fåes i forskellige 'kvaliteter'. Når det så er sagt, så kan 27 HK gøres uden væsentligt/beviseligt slitage på motoren - eksempelvis på en VW TDI (pumpedyse eller commonrail). Hvis motoren behandles ordentligt, hvilket bl.a. indebærer jævnlig skift til god olie og ikke at presse motoren førend den er driftsvarm, så behøver de ekstra HK ikke betyde noget for selve motoren.
Det du dog skal være opmærksom på er, at ekstra kræfter belaster hele bilen ikke kun motor. Der er ekstra belastning på bl.a. transmission - især kobling - samt trækaksler og ophæng.
Summa summarum - motoren behøver ikke nødvendigvis være mere slidt af at være chiptunet, hvis dette er gjort 'rigtigt' og vognen ikke misbrugt. Men hvorfor få ekstra kræfter, hvis de ikke bliver brugt! Ekstra kræfter vil belaste bilen mere.
Det var min beskedne mening - jeg har selv kørt med +30HK og +70NM i min VW TDI - og ja de blev brugt, så min vogn blev udsat for mere slitage af af være chippet - det førte en ny kraftigere kobling med sig samt et andet (enkeltmasset) svinghjul. Jeg fik en sjob og mere velkørende bil, men det havde sin pris!
Mvh
Henrik