Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-02-2017 kl. 19:43

Hvor langt skal du pendle?

Kan godt se du skriver du ikke behøver køre mere ned 110, hvilket hjælper gevaldigt på kml.

Men mener klart, at have læst at de små turbo'er ikke er specielt økonomiske ved motorvejskørsel.

Swift'en er en fin bil, og rimelig udstyret. Men ikke komfortabel i længden. Med mindre man kun kører småture eller er forholdsvis ung og sporty.

Hvis du skal pendle 40-50+ km hver vej, så vil en diesel nok være indenfor fornuftigt valg.

Kig evt på en lettere brugt Citroen C4 115 HDI. De fåes med forholdsvis få km til 135-150.000 kr. OG er fuldt udstyret og behagelige at køre i. Kan du nøjes med 110kmt mener jeg at huske den kunne gå 22-23 kml, da jeg selv kørte 100.000 i en C4 for 3-5 år siden.

Ps hold dig fre automatgear modellerne, det virker ikke godt, ikke rigtigt den ønskede beahgelige kørsel , man forventer af automatgear.

Dette indlæg blev 16-02-2017 19:44 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

17-02-2017 kl. 07:47

Jeg kan ikke svare på hvilket omdrejningstal de to nævnte biler ligger på ved 110 km/t, men du har helt ret i at gearingen er et vigtigt punkt ift. benzinøkonomi ved motorvejskørsel.
Desværre oplyses udvekslingsforhold aldrig mere i bilbrochurene, som det gjorde i gamle dage, så du må ud og prøve begge ved forhandlerne og tjekke det selv.

De to biler er dog så ens vedr. størrelse og teknik, at jeg vil forvente et nogenlunde ens reelt økonomital for dem. Bedste grundlag for en sammenligning får du nok på spritmonitor.de, men desværre er Ibiza med 1,0-motoren så ny, at der ikke er nok registreringer endnu.

Jeg mener ikke at vægt spiller den store rolle ift. økonomi ved konstant 110 km/t, det gør derimod Cw-værdi (luftmodstand), dækdimension og motor/gearing.

At turbo-benzinmotorer tit skuffer på økonomien skyldes flere ting, vigtigst at man ofte kommer til at køre for friskt når kræfterne er tilrådighed. Derudover har turbomotorer lavere kompressionsforhold og så er det sværere at ramme "sweet spot" på dem ift. på sugemotorer og dieselmotorer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg