Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

15-06-2013 kl. 00:32

Det er svært at svare på, det kommer jo an på om du kører på et frit eller autoriseret værksted, og hvor i landet du bor. Men det er ikke helt billigt, hvis du skal have støddæmpere og fjedre hele vejen rundt, plus en 4-hjulsudmåling. Nu kender jeg ikke bilen, så den er svær at slå op, men en Octavia på Refako med fjedre og støddæmpere løber op i ca. 5.000-5.500kr, og så kommer arbejdsløn + sporing oven i. Sporing er vel en 600-800kr, og der er vel givet ca. 1½ time til at udskifte delene.

Husk det er kun ca. det kan sagtens være billigere ellere dyrere.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

25-06-2013 kl. 17:18

Finn Arne Hansen

bruger siden
22-03-2011

skrev:
Ved vejbump skraber skørterne imod, det er kommet ret pludseligt. Fjedrene eller dæmperne? Nogen erfaringer med udgiften til nye fjedre eller dæmpere?

Ja det lyder ret sansynligt at dine undervogn er færtig men den har også kørt 180000km hvilket er 5 gange jorden rundt så kan man ikke forlangt det bedre

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

25-06-2013 kl. 19:24

kenn christoffersen

bruger siden
28-11-2011

skrev:
Ja det lyder ret sansynligt at dine undervogn er færtig men den har også kørt 180000km hvilket er 5 gange jorden rundt så kan man ikke forlangt det bedre

Jeg har da haft flere biler der har rundet 300.000km, og de har da intet fejlet i fjedre eller dæmpere..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

25-06-2013 kl. 21:39

Jannik Christensen

bruger siden
02-09-2008

skrev:
Jeg har da haft flere biler der har rundet 300.000km, og de har da intet fejlet i fjedre eller dæmpere..

Det har sikkert også noget med kørestil at gøre.

Hvis du lægger mærke til hvordan nogen biler kommer "flyvende" henover
op/nedkørsler på f.eks parkeringspladser, og vejbump osv.

Det slider ekstra, i stedet for bare at tage det stille og roligt..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

26-06-2013 kl. 11:22

De har selvfølgelig ikke været nye mere, men de har haft den nødvendige effekt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

26-06-2013 kl. 14:22

Griner røven i laser....Ja værkstedet siger Fjedre ikke fejler noget....de skal jo tjene deres penge og gerne på 2 rep. Skift hele dynen i en og samme ombærring.


Nu er der sikkert en del her der ikke kender til balance i bilen mv....men man skifter ikke blot en del når vi taler om undervogn, mindst parvis bla på balancen i bilen. Det burde kunne forstås. Og ja man kan da sagtens selv skifte alt på bilen hvis man har forstand på den slags velogbemærke.


Sjovt nok som værksteder kan og vil deres kunder det værste tiltider. En knækket forfjedre i mondeo V6. Værksted ville kun skifte en, men de fik at vide de skulle skifte begge, idet netop denne type bil har tendenser i denne retning. Også omkring hvorvidt de bedste dæk skal sidde foran eller bagpå...værkstedet mente foran, jeg forlangte de bedste bagpå, og måtte komme med forklaring på hvorfor....tænkt en gang det ved de ikke alle.....hmm, men okey de skal jo også lære.

Dette indlæg blev 26-06-2013 14:26 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

26-06-2013 kl. 15:02

Det må være hårdt at gå igennem livet med så meget mistro til andre mennesker. Man skifter ikke noget der ikke er gået i stykker, så hvis fjedrene ikke fejler noget, og mærket/modellen ikke har tendens til at knække fjedre, så skifter man dem ikke.

Jeg er enig i, at man skifter parvis, men ikke sætvis. Så skal man også skifte de bagerste skiver + klodser når de forreste er slidt ned? Det giver jo ingen mening.

Kan du komme med en begrundelse for, at de bedste skal bagerst? For mig at se, er det en skrøne fra den gang man kørte baghjulstrækkere, hvor man skulle bruge mønsteret for at komme frem i snevejr, og undgå baghjulsudskridninger. Men i dag hvor man kører forhjulstræk, har ABS, ESP mv. er det jo klart bedst at have de bedste dæk forrest, så man kan styre, bremse og accelere.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Dahl

Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004

26-06-2013 kl. 16:48

du komme med en begrundelse for, at de bedste skal bagerst? For mig at se, er det en skrøne fra den gang man kørte baghjulstrækkere, hvor man skulle bruge mønsteret for at komme frem i snevejr, og undgå baghjulsudskridninger. Men i dag hvor man kører forhjulstræk, har ABS, ESP mv. er det jo klart bedst at have de bedste dæk forrest, så man kan styre, bremse og accelere.

Den er god nok, bedste dæk bagpå. Primært aht bilens stabilitet ved fx en undvigemanøvre. ESP og ABS hjælper ikke alverden, hvis dækket ikke har vejgreb. Og så er fremdriften ved snekørsel mindre væsentlig!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

26-06-2013 kl. 17:00

Th D

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Den er god nok, bedste dæk bagpå. Primært aht bilens stabilitet ved fx en undvigemanøvre. ESP og ABS hjælper ikke alverden, hvis dækket ikke har vejgreb. Og så er fremdriften ved snekørsel mindre væsentlig!

Hvad hjælper det at bagenden ikke ryger ud, når forenden bare fortsætter ligeud? Fremdrift ved snekørsel er også mindre væsentlig, hvilket også er grunden til jeg satte den til sidst. At styre og bremse må og skal være vigtigst, i min verden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

26-06-2013 kl. 17:37

Jannik jeg syns du skal tage et køreteknisk kursus eller licens til bane.....så finder du ud af hvordan tingene hænger sammen. det aller farligste er hvis bagvognen er løs og glider eller snurre rundt, så har du slet ingen kontrol over bilen og du risikere at komme sidelands ind i eks modkørende bil. Bagvognen styres af bla ophæng og så dæk godt med mønster på. Selv ved Aqvaplaning er der risiko for bilen smider bagenden op foran dig som det hedder, og så er du prisgivet. Dette er alm viden for stabilliteten i bilen. Jeg forstår godt hvad du siger, men det fungere blot omvendt.


Ang skift af støddæmpere mv...Når bilen har kørt ek de 180.000 og der kommer problemer med en eller måske 2 støddæmpere, er det total økonomisk den bedste løsning at skife alle 4 støddæmpere og om muligt også fjedre. Fjedre prisen er så lidt set op mod at det hele skal af alligevel. Men klart det er jo en opvejning af hvad folk syns. Det hele bliver jo metal træt efter så mange km. Så jeg ville da klart gå efter at skifte det hele.. Men nu er jeg jo også så klog og med rettidig omhu (Griner


Ang hvor meget man skifter kommer det også an på hvilke dele der er tale om...bremser mv er noget jo noget man kan se med det blotte øje og har iøvrigt en helt anden funktion end eks undervogen. Men er undervogn intakt bremser bilen også bedre

Dette indlæg blev 26-06-2013 17:46 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

26-06-2013 kl. 17:53

Ja det er da ikke særlig smart at bagvognen prøver at overhale resten af bilen, men det er også, efter min erfaring, worst case scenario. Så snakker vi om, at dækkene bag på er så dårlige at man i forvejen ikke burde køre på dem. I en bil med ESP, vil bilen rette sig selv op, og hvis ikke den kan det, så er der intet man kunne have gjort alligevel. Min tidligere bil fra ´92 med ESP rettede sig selv op i en udskridning på glat sneunderlag - på sommerdæk, og jeg tror nu nok teknikken er blevet bedre siden 1989 hvor systemet blev udviklet.

Det er selvfølgelig op til en selv hvordan man sætter hjulene på, jeg prioriterer bare at kunne styre og bremse, så optimalt som muligt.

Jeg ved ikke hvilken bil du kører, men en fjeder til f.eks. min Carisma koster 550kr foran, og 700kr bag, det er næsten 2500kr ekstra. Det gør man ikke bare. Og inden nogen begynder med at Mitsubishi er verdens dyreste bil i reservedele, så koster de faktisk noget mere til en Octavia ;)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

07-07-2013 kl. 17:28

Jeg forstår godt argumentet, jeg er bare ikke enig :) jeg vil altid prioritere at kunne bremse. Hvis bagenden skrider ud, så er dækkene endten ikke forsvarlige, eller også har man kørt over evne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-07-2013 kl. 21:01

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
KS, nu nærmer det sig ordkløveri, og heri er jeg uovervindelig.

Aaarh, er du sikker..? ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

09-07-2013 kl. 09:41

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Med "utæt" mener jeg, at de lækker olie.

Så lad mig omformulere det: Selv om støddæmperne ikke lækker olie, kan de stadig være slidt i en grad, så har mistet en stor del af deres virkning. Det er muligt, at der findes biler, der stadig bremser dårligere (grundet dækmontering, føreren eller endnu mere slidte støddæmpere m.m.), men det hjælper ikke den dag, man kører et barn over fordi bilen lige skulle bruge et par meter mere til at standse.

Skifter du så også airbags og selestrammere efter 6 år?

Hvis man skulle følge alle de anvisninger der er, ville der jo være forsvindene få der havde råd til at eje en bil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

09-07-2013 kl. 17:53

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
KS, nu nærmer det sig ordkløveri, og heri er jeg uovervindelig.

Mekanik bliver slidt, og verden er ikke sort / hvid, eller firkantet.

Men, en slange er enten tæt eller utæt. Enten holder den luft, eller luften fiser ud. Fiser luften ud er den utæt, og skal lappes eller skiftes. Luften kan fise ud i forskellig tempi. Men fiser den ud, er slangen utæt = defekt, og skal lappes eller udskiftes.
En stød dæmper er enten tæt eller utæt. Er den utæt skal den skiftes.

og skulle min bil evt. bruge en meter eller to mere for at standse, er det ligegyldigt. Den vandt satdig den sidste bremse test - Stort :), over en 10 år yngre bil.

Ok, det er jo altid en god ting at have talenter ;-)

En stump på bilen er pr. definition defekt, hvis den ikke udfører sin funktion.
En gammel/slidt støddæmper udfører ikke sin funktion og er derfor defekt (uanset om den er synligt utæt og olien løber ned ad den eller ej).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

09-07-2013 kl. 21:57

christian schrøder

bruger siden
12-01-2009

skrev:
bare fordi man ikke skifter dem for hver 80000 km , er det jo ikke ensbetydende med at man ignorerer dem , men man kan faktisk få dem testet prof og hvis man er i tvivl om de er i sikkerhedsmæsig forsvarlig stand kan man jo gøre det , men konsekvent at skifte dem for hver 80000 km er p.... pladder .

Det vil da også være totalt tåbeligt - skal vi nu også skifte vores lygtepærer når de har brændt x-antal timer?
Shit, det minder mig om - jeg har egentlig blinket til højre 10.000 gange nu - jeg må hellere skifte sideblink!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

09-07-2013 kl. 22:26

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Ja man skal værne om sit talent. Hvis man har et, og det har jeg så :).

Korrekt Jannick. En del er ikke defekt eller slidt op fordi, den ahr nået en hvis alder, eller har kørt et antal tusinde km, nu vi taler om biler.

Jeg gentager: En støddæmper er enten tæt eller utæt. Er den utæt, skal den skiftes, det betaler sig ikke at reparere på den.
Som jeg skrev, har jeg fået skiftet de bagerste pga en defekt støddæmper, og jeg kan hilse og sige det, jeg var slet ikke i tvivl, om at den var gal med den.
Alle fire, eller bare to ad gangen bliver ikke lige dårlige, man kan mærke at der er noget galt i det ene hjørne.

Og en gentagelse mere: Jeg har spurgt to uafhængige professionelle kilder, der siger det samme, Kilde to kunne endda tjene penge på det.
De sagde samme: Bøsninger og gummiklodser!!



Invitation:
I skal være yderst velkomne til at komme og bevise, at mine støddæmpere er så døde som I påstår.
Hvis I har ret, betaler jeg.
Har jeg / mine kilder ret, betaler I!
Tør I?

Og mht. at have råd!. Jeg ah´hr kørt en halv mil. km i en benz bil, der går 13 km/l, og den har været til service for hver 15.000 km. på 13 år.
Det er ikke et spørgsmål om at skulle sætte 4 nye SD på den, jeg kan godt finde de pebbernødder.

Nu har jeg ikke påstået at dine støddæmpere er defekte, men kun forholdt mig til at de godt kan være defemte selvom olien ikke løber ned ad dem.
Men sandsynligheden for at det er tilfældet efter 500.000km er temmelig stor. Men du kan jo prøve at "håndteste" hvor hurtigt de gamle dæmpere får bilen i ro!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

09-07-2013 kl. 22:59

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Nu har jeg ikke påstået at dine støddæmpere er defekte, men kun forholdt mig til at de godt kan være defemte selvom olien ikke løber ned ad dem.
Men sandsynligheden for at det er tilfældet efter 500.000km er temmelig stor. Men du kan jo prøve at "håndteste" hvor hurtigt de gamle dæmpere får bilen i ro!

Den test er ubrugelig. Hvis bilen ikke sætter sig med det samme, så vil bilen alligevel blive ved at danse op og ned, og det ville kunne mærkes helt ekstremt når man kører, specielt over bump. Desuden vil krængningsstabilisatoren yderligere dæmpe det ned.

Jeg har haft en Toyota Starlet inde for en del år siden, hvor begge dæmpere bagerst ingen virkning havde, og et lille tryk på trækket betød at bilen blev ved og ved med at danse op og ned.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

12-07-2013 kl. 18:52

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Netop Jannick, man er slet ikke i tvivl hvis der er gået en stødæmper i stykker.
Man kan tydeligt mærke det. Og desuden går alle 4 ikke i stykker sammtidig.

Min invitation til real life test står åben :)

Altid rart at der er nogen man kan være enige med....

Jeg vil dog fortsat tillade mig at mene at det er mere end tvivlsomt om dæmperne har fuld effekt efter at have kørt en halv mio. km (selvom der måske stadig er væske i dem).
Men man kan selvfølgelig ikke vide, måske har du fået uopslidelige dele.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg