Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
31-05-2013 kl. 00:32
emre patatoglu skrev:
jeg overjer at købe en ny bil der sidder 1,6 hdi /psa motor i . hvad er jeres mening om motoren ?
Motoren køre fint nok, men kan altså ikke sammenlignes med Bmw' motoren du også kigger på (316d) Man siger også at småt er godt som i bmw...
Der har været en del bøvl med psa motoren....men du skal overveje om du vil tage chancen,,,,op til dig
Dette indlæg blev 31-05-2013 00:33 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
31-05-2013 kl. 09:56
a w skrev:
Mon ikke de har fået det rettet?
Det er noget med at bundkaret ikke tømmes ordentligt ved olieskift. Det snask som bliver i bundkaret, stopper med tiden et filter ved turboen til, hvorefter turboen så brænder sammen.
Sådan har jeg forstået det.
Motoren som sådan er vist god nok
Præcis !
Og det "uheldige" bundkar har de efterhånden styr på da det er meget nemt at modificere så al olien kommer ud ved olieskifte. Det kan enhvert AutoMester mekaniker gøre :-)
Næste problem er at banjoboltens olierør der går til turboen bliver meget varmt og derfor slammer/kokser olien hvis man ikke vælger den rigtige TOTAL QUARZ olie der er tilsat additiver der modvirker koks/slamning. I øvrigt kan man fjerne banjobolt filteret, men det er ikke helt problemfrit da man skal afmontere den "halve motor" bla. partikelfilter for at komme derind.
Det gode råd er at skifte olie hver 15000 km, så undgår man slamning, og hvis man samtidig har det modificerede bundkar, så er der ingen problemer.
Den "rigtige" TOTAL olie er i øvrigt ikke dyrere end alm andre helsyntetiske olier ...
Profil slettet
31-05-2013 kl. 12:24
Ja, det er ikke ændret (men kan som sagt nemt modificeres, hvis man føler behov for det) - mener til gengæld at der er ændret på sien i olierøret til en grovere type. Er dog ikke sikker.
Noget helt andet - på et tidspunkt gik 1,6 hdi fra at være 16-ventilet til 8-ventilet og ydelsen steg til 112hk/270nm i stedet for 109hk/240nm. Den 8-ventilede er efter min mening mere smidig og kultiveret, og så kan de ekstra 30 nm godt mærkes.
Endelig slipper man for den lille knastkæde, der sidder imellem de to knastaksler på den 16-ventilede, da nogle FÅ har oplevet at den kan strække sig.
Mener at den 8-ventilede opdaterede 1,6 hdi kom i enten 2010 eller 2011, så hold evt øje med dette :)
VH Anders
Noget helt andet - på et tidspunkt gik 1,6 hdi fra at være 16-ventilet til 8-ventilet og ydelsen steg til 112hk/270nm i stedet for 109hk/240nm. Den 8-ventilede er efter min mening mere smidig og kultiveret, og så kan de ekstra 30 nm godt mærkes.
Endelig slipper man for den lille knastkæde, der sidder imellem de to knastaksler på den 16-ventilede, da nogle FÅ har oplevet at den kan strække sig.
Mener at den 8-ventilede opdaterede 1,6 hdi kom i enten 2010 eller 2011, så hold evt øje med dette :)
VH Anders