Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
27-02-2013 kl. 16:31
I dag er maks omdrejninger for en diesel hævet samtidig med man udnytter mere af energien i dieselolien vha renere forbrænding.
Det er også derfor din gamle mercedes sviner en hel del mere end en ny bil.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
28-02-2013 kl. 19:52
Men benzinmotorer kan sagtens køre lige så langt som dieselmotorer, hvis bare de havde samme kørselsmønster. Men som udgangspunkt er det kassen omkring motoren der giver op først, ikke benzinmotoren :)
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
01-03-2013 kl. 17:29
Jan Gregersen skrev:
Diesel er lavet af tungere dele.
Dine eksempler er begge turbo diesler.
Det er turboen der giver det større moment.
mht. til om man vil køre med høje omdrejninger eller ej, kan både du og jeg kun tale for os selv, og ikke på andres vejne.
Jeg kører med stor glæde rundt med 6 - 8000 rpm :), alt andet er blød hat og cigar.
Det har ikke så meget at sige, at delene er tungere, så længe den roterende masse er afbalanceret.
Turboen giver selvfølgelig mere moment, men slagvolumen har også en ret stor indflydelse på det, og bla. slaglængde kontra boring betyder også hvor stærk motoren er. Formel 1 motorer kører med ca. 40mm slaglængde, hvor en lastbil har ca. 140mm eller mere.
Profil slettet
02-03-2013 kl. 12:56
Dette indlæg blev 02-03-2013 12:57 redigeret af dets forfatter.