Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Indlæg slettet
Profil slettet
01-07-2012 kl. 23:40
Jep, det gælder alle modeller. Så kører I ikke nok til diesel, så er det en benziner I skal have. Det er billigst i det lange løb.
I kan søge lidt på forum om I opfylder kravene til diesel: 30k om året, lange ture over 30 km pr gang osv.
Mvh C S
www.e-bil.dk
I kan søge lidt på forum om I opfylder kravene til diesel: 30k om året, lange ture over 30 km pr gang osv.
Mvh C S
www.e-bil.dk
H P
bruger siden
06-01-2004
02-07-2012 kl. 08:48
Du behøver heller ikke at køre 30 km pr gang, Jan.
C.S har en nærmest manisk holdning til diesel kontra benzin.
Du skal blot jævnligt køre en længere tur på mindt en halv time, så partikelfilteret kan regenere.
Det er tidsspilde at søge her i forum på dette emne, da CS har lavet 90 % af indlæggene :-)
P.S CS har allerede fastslået at du ikke kører nok til diesel, uden at vide hvor mange kilometer du faktisk kører årligt :-)
C.S har en nærmest manisk holdning til diesel kontra benzin.
Du skal blot jævnligt køre en længere tur på mindt en halv time, så partikelfilteret kan regenere.
Det er tidsspilde at søge her i forum på dette emne, da CS har lavet 90 % af indlæggene :-)
P.S CS har allerede fastslået at du ikke kører nok til diesel, uden at vide hvor mange kilometer du faktisk kører årligt :-)
Dette indlæg blev 02-07-2012 08:50 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
02-07-2012 kl. 11:55
For kort at vende de lange ture, så er en diesel meget længere tid om at blive driftsvarm end en benziner - så den vil ikke køre langt på literen før den er gennemvarm. Og her menes ikke kølevandet, men olien. Så den økonomisk besparelse ved korte ture er ikke til stede, og EGR osv. soder til - i mange tilfælde i sådan en grad, at det ikke kan "brændes" af ved hård belastning, som J L skriver.
Så fejlen ligger i kørselsmønstret, da du jo ikke giver en dieselmotor bundgas fra kold af. Så først omkring de 20-25 km er motoren driftsvarm, og først der er der en økonomisk besparelse. Af samme grund skal du over de ca. 30.000 km om året, før der reelt er en besparelse at mærke. En diesel til 10-15k om året vil ikke kunne svare sig overhovedet, da merprisen for en dieselbil og serviceprisen æder besparelsen på brændsel op. Og risikoen for en tilsodet motor ligeså.
Mht kørselsmønster, så er det vigtigt at give en dieselbil nogle tæsk engang imellem. De fleste ligger og lulrer afsted ved næsten tomgangskørsel, men så snart den er gennemvarm, så kan den godt få nogle tæsk. Ellers ødelægger det også økonomien.
Off topic: Nu har jeg i al den tid jeg har kørt diesel med turbo altid ladet den stå i et minuts tid og tage lidt omdrejninger af turboen, når jeg har kørt motorvej eller landevej. Er det helt hen i vejret?
Mvh C S
www.e-bil.dk
PS: Bare kald mig manisk med diesel kontra benzin, men jeg har mærket på egen pengepung at dieselbiler ikke kan lide korte ture :-)
Så fejlen ligger i kørselsmønstret, da du jo ikke giver en dieselmotor bundgas fra kold af. Så først omkring de 20-25 km er motoren driftsvarm, og først der er der en økonomisk besparelse. Af samme grund skal du over de ca. 30.000 km om året, før der reelt er en besparelse at mærke. En diesel til 10-15k om året vil ikke kunne svare sig overhovedet, da merprisen for en dieselbil og serviceprisen æder besparelsen på brændsel op. Og risikoen for en tilsodet motor ligeså.
Mht kørselsmønster, så er det vigtigt at give en dieselbil nogle tæsk engang imellem. De fleste ligger og lulrer afsted ved næsten tomgangskørsel, men så snart den er gennemvarm, så kan den godt få nogle tæsk. Ellers ødelægger det også økonomien.
Off topic: Nu har jeg i al den tid jeg har kørt diesel med turbo altid ladet den stå i et minuts tid og tage lidt omdrejninger af turboen, når jeg har kørt motorvej eller landevej. Er det helt hen i vejret?
Mvh C S
www.e-bil.dk
PS: Bare kald mig manisk med diesel kontra benzin, men jeg har mærket på egen pengepung at dieselbiler ikke kan lide korte ture :-)
Dette indlæg blev 02-07-2012 11:56 redigeret af dets forfatter.