Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

25-01-2012 kl. 07:45

Peder Vang Pedersen skrev:
Jeg vil fraråde at gøre ovenstående, og til en køreprøve vil du uden tvivl dumpe hvis du gjorde dette.


Det "mest" rigtige er at holde bilen på bremsen ved et lyskryds, og når du så kan se at modsattes lys skifter til gult (eller eget, hvis du ikke kan se de andres) finder du koblingspunktet, så den filer meget let (afhængigt af bakkens stigning) og slipper så bremsen og giver forsigtigt gas, mens du slipper koblingen helt.

Nogle nyere biler har så Hill-assist, som faktisk fungerer på den måde som Hans Jørgen Nielsen beskriver, forskellen er bare at du har begge hænder på rattet under igangsætningen og bilen selv klarer at linde bremsetrykket - min personlige vurdering er at det er noget fis, da nogle biler skal tilkobles forholdsvis hårdt før de slipper, hvilket må slide mere end forsigtigt file i de par sekunder lyset er om at skifte - men finder man det svært at undgå at trille bagud, så er det naturligt en hjælp, der kan spare en for at trille ned i bilen bagved - lige meget om man bruger metoden ovenfor eller bilen har det fra fabrikken.

Jeg bruger selv Hans-Jørgen Nielens metode, da det er den mest nænsomme mod koblingen, og faktisk lærte jeg dette trick af min kørerlærer, og dumpede ikke til min køreprøve på dette :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

25-01-2012 kl. 08:12

Det er efterhånden 20 år siden jeg fik kørekort, men jeg lærte begge dele (håndbremse-tricket og koblings-tricket). Jeg tror bare det er nødvendigt at lære at holde bilen på koblingen i forbindelse med køreundervisningen. Ellers er det også svært at lave langsom manøvrering, når underlaget skråner :-)

Og ja, foden skal HELT VÆK fra koblingen, når man ikke bruger den :-)

Vh Anders

Dette indlæg blev 25-01-2012 08:13 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

25-01-2012 kl. 10:03

Jesper Jensen skrev:
Hvorfor ikke bare lade bilen stå i 1. gear og holde koblingen nede mens man venter for rødt?

Eller endnu bedre - lad bilen stå i frigear og lad koblingen være løftet indtil man kan se at lyset skal til at skifte. Så sparer man også noget udrykkerleje...

Men så går vi fra koblingsrytteri til detaljerytteri :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

17-02-2012 kl. 06:52

Man kender også koblingsryttere på, at de træder koblingen halvt ned og 'slæber' bilen omkring hjørner i stedet for at skifte gear.

En kobling er en sliddel. Derfor slides den mens der kobles til. Ikke når der er koblet ud... Sandt nok, så arbejder udrykkerlejet når motorens omdrejninger ikke passer til bilens hastighed i det valgte gear (enten når motoren går mens bilen står stille eller når bilen er i fart og omdrejningerne ændres ved f. eks. gearskift).

Biler uden kobling har selvfølgelig ikke problemet og heller ikke problemet med at trille nogen steder hen.
Automatiske gearkasser har en koblingsfunktion der består af skovlhjul, der overfører kraften ved at olie 'skovles' fra det ene til det andet hjul.
Halvautomatiske gearkasser er almindelige gearkasser med automatisk kobling. Der er føreren også uden indflydelse på tilkoblingen (med mindre man leger med speederen, for så kan man snyde den til a tro, at den skal koble til hele tiden).

Foruden bedre komfort giver automatiske gearkasser altid (lynhurtige) gearskift på rette tidspunkt i forhold til hastighed og belastning. Aldrig sejtræk og aldrig for høje omdrejninger.

Dette indlæg blev 17-02-2012 06:53 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas L

Thomas L
bruger siden
14-03-2011

19-03-2012 kl. 23:07

Brug din launch-control.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg