Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

28-08-2011 kl. 14:47

At dækkene ikke har slidbane kan sagtens være medårsag.

Men det kan være at hjulene trænger til at blive afbalanceret, når du nu alligevel skal skifte dæk.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peter Jørgensen

Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006

28-08-2011 kl. 17:53

Hej Myret. Tror ikke du har helt styr på begreberne: Du skriver at du ikke har slidbane: Det betyder at dækkene er slidt helt blanke = er farlige og ulovlige. Slidbanen er det gummi, der er i berøring med asfalten, og det er det, der skal være mindst 1,6 mm af, for at det er lovligt. Personligt ville jeg aldrig køre med under 2,5 mm, da evnen til at lede vand væk bliver meget ringe, også selvom de ikke er ulovlige.

Så ned til dækmanden og få nye dæk + afbalancering (som normalt er inkluderet når du køber nye dæk).

bruger siden
11-12-2004

28-08-2011 kl. 21:44

daek24.dk eller daekonline.dk er nok de billigste steder du kan finde dæk. Men så skal du selvfølgelig finde et sted hvor de kan sætte dækkene på dine fælge.

Det burde kunne gøres for mellem 400-600 for de 4 hjul.

Profil slettet

Profil slettet

29-08-2011 kl. 12:07

En del af pointen var også at du havde problemer med "rysten i rattet" ved høj fart.
Det skyldes sikkert at dækkene samtidig er slidt lidt skævt. De får som regel lidt "hæl og tå" med tiden, så det er en ren "win-win" at skifte dem ud.

For nogle kan en dyr løsning virke logisk når det drejer sig om dæk. Men for andre kan det virke uoverskueligt og derfor kører man lige lidt for lang tid på de gamle.
Du kan sagtens henvende dig hos de fleste dækcentre ( google evt lidt på det i dba.dk / gulgratis.dk m. fl ) og fortælle dem at du kun har råd til gode men brugte dæk. De kan som regel hjælpe dig med en fornuftig løsning :-)

Profil slettet

Profil slettet

29-08-2011 kl. 21:21

kim jensen skrev:
har man råd til og købe bil må man vel osse ha råd til og holde den vedlige bla nye dæk
Har du råd til det kim? jeg har ikke, de er pisse dyre. hvor får du pengene fra moar?

Vi kender ikke den gode frøkens forklaring på den trælse situation, men hvis rådet skulle være nye dæk er det givet før, du og jeg kom ind i billedet.
“The only time you should look down at someone, is when you are helping them up.” Jesse Jackson

Dette indlæg blev 29-08-2011 21:39 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

30-08-2011 kl. 17:03

K S skrev:
Der er ingen undskyldning for at køre i en bil med nedslidte dæk. Det er livsfarligt - ikke blot for de, der opholder sig i bilen, men også for andre traffikanter. Har man ikke råd til lovlige dæk, må man lade bilen stå.
Istedet for at komme med bemærkninger om "moar", burde du tænke lidt over sikkerheden for andre.
"Den gode frøkens" forklaring er jo dybest set ikke relevant - der er ingen undskyldning for at køre med ulovlige dæk.

Jeg skrev ret tydeligt mellem linierne "at formandende fjolser gider man ikke høre på". Du misforstod tydeligvis mit budskab, men på den anden side det mellem linierne kan jo ikke googles så du er jo undskyldt ?

Profil slettet

Profil slettet

30-08-2011 kl. 19:32

Nick M skrev:
Bo ... Ahh vel, tydeligt!? - du var vist den eneste der fangede det du selv skrev mellem linjerne. ;-) Tror du skal kigge lidt på dine formuleringsevner. Så er der i hvert fald mulighed for at folk forstår hvad du gerne vil ud med.

Ok det er fair nok.

TIL BESSERVISSERNE TROR I, AT DER ER NOGEN DER ER DUMME NOK TIL AT TRO, AT DET ER OK AT KØRE PÅ BLANKE DÆK?

Er formaningerne ikke total unødvendig her? (A spille far)
lad være med at svine trådstarter til som var hun en tumpe.(ude af stand til at tage vare på andre, børn og sig selv)
Der er måske en anden forklaring end "lovlige slidte dæk".(betyder ikke slidt ned til under 1,6mm)

Er det mere tydeligt nu for der står det samme som i mit først indlæg men nu udpenslet til dem der vil misforstå alt. :o)