Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
10-06-2011 kl. 19:12
Husk på at alle motorer skal have nogle "tæsk" en gang i mellem, for at kunne fungere optimalt. Det gør at motoren er mere sund, og vil formentligt kunne komme til at køre længere på literen.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
13-06-2011 kl. 19:43
Nu må det vigtigste vel trods alt være at motoren bliver holdt sund, og det hjælper en tur med frisk kørsel på.
De penge du sparer i værkstedsregninger, for ikke at have kørt for langsomt, kan du købe MANGE Colaer med.
Lige på det område skal man tænke langsigtet...
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
21-06-2011 kl. 11:39
Jep du har forstået EGR'ens funktion rigtigt. Det typiske symptom på en sodet EGR er derfor også anderledes end dit, nemlig kraftig røgudvikling og svigtende trækkraft ved pludselig gasgivning. Dette skyldes at EGR'en grundet sod, ikke kan reagere hurtigt nok i skiftet fra at føre gammel udstødningsgas til indsugningen (ved stille kørsel) til at føre ren iltholdig luft til indsugningen (ved frisk kørsel). Herved er der ikke ilt nok til en ordentlig forbrænding af den indsprøjtede mængde diesel, hvilket medfører røg og ringe trækkraft.
Som du selv skriver har TDCI'en (og andre dieselmotorer) ikke gasspjæld (i hvert fald ikke på samme måde som i benzinmotorer, hvor spjældets funktion er at styre brændstof-/luftblandingsforholdet) - dieselmotoren har med andre ord ingen problemer i at køre med luftoverskud og dette er faktisk en af grundene til den gode økonomi i en dieselmotor. Dvs at speederen i din bil principielt kun bruges til at styre mængden af indsprøjtet diesel, og derfor burde omdrejningerne i princippet falde prompte, når du slipper speederen uanset EGR'ens funktion.
Hvad der er skyld i at omdrejningerne ikke falder ved jeg ikke, men når du trykker på bremse/kobling er der sensorer, som får motorstyringen til at sænke indsprøjtningen til tomgangsniveau øjeblikkeligt (pga. sikkerhed og miljø).