Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

03-09-2020 kl. 14:03

Kommer vel an på betingelserne i din leasing aftale? Måske man også kunne reparere inden retur?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

13-01-2021 kl. 08:46

Hej Anders.

Jeg har leaset BMW gennem SimplyGo og har prøvet en aflevering. Dermed er det ikke en VW-bil, men det er også ligegyldigt, fordi forsikringsamarbejdet og afleveringsforretningen på nye biler er ensartet. De forsikringer der tilbydes i forbindelse med leasing er almindeligvis en forsikring fra IF eller Købstædernes Forsikring.

I min aflevering gennemgår FDM bilen som udvildig tredjepart og ridser og små biler takseres efter fastsat skema. De små bløde buler koster meget lidt, 500 kroner, mens de små hårde buler, f.eks. lige i bukkeprofilen på pladerne, de koster 6-7 gange så meget fordi, der skal lakeres. Siger de. Bortsest fra, at det tror jeg ikke på (fordi jeg engang fik rettet en "hård" bule ud uden lakering), så er proceduren op til eftersynet hos FDM specielt interessant.

Leasingaftalen lyder fair og rimelig. Og det er den sådan set også, men når det kommer til administrationen af den, så bliver det lidt spejet. I leasingaftalen står, at alle skader skal anmeldels til forsikringen. Ringer man op og spørger helt præcis hvilke, fordi en lille bule skal vel ikke, tænkte jeg, så er formuleringen at alle skader, der dækkes af forsikringen skal meldes, og så er du lige klog. Forsikringen har en selvrisiko på måske 5.000 eller 7.000 kroner. Melder du en lille bule, så kan du være forvisset på, at du kommer til at betale det hele, da udretningen af den er mindre end selvrisikoen, og det vil leasingselskabet gerne have, at du gør. I sidste ende er det derfor helt ligegyldigt for dig, om du lader leasingselskabet kræve dig for udbedringen i.flg. leasingaftalen, eller om du melder det til forsikringsselskabet (hvis altså de vil dække). Faktisk kan det måske betale sig netop IKKE at anmelde til forsikringsselskabet og tage skraldet direkte fra afleveringsforretningen, fordi det er faste takster.

Det gælder også, hvis du tegner en tilbageleveringsforsikring, fordi du skal melde skader til forsikringen først, inden du går gennem afleveringen. Siger de. Der er forskellig selvrisiko på kaskoforsikring og tilbageleveringsforsikring, og derfor er vi tilbage til, at forsikringsselskabet i samarbejde med leasgingfirmaet helst vil have kaskoen til at dække, da selvrisikoen er højest der. Det udhuler værdien af tilbageleveringsforsikringen.

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

18-01-2021 kl. 17:42

Gad vide hvem ham "sprintf hakz" / "h4 hakz" er, som postede slettede beskeder 13 gange efter mit seneste indlæg i denne tråd.

Dette indlæg blev 24-01-2021 19:42 redigeret af dets forfatter.