Bilbasen Forum
Erfaring med køb til restværdi og SKATs fastsættelse af registreringsafgift
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
08-01-2017 kl. 16:50
I en anden tråd blev emnet vend, om finansiel leasing overhovedet kunne svare sig: http://www.bilbasen.dk/forum/leasing/financiel-leasing-og-restvaerdi-hvor-er-pointen-for-mig/39687
Hovedkonklusionen var, at det kunne det sandsynligvis ikke, men det blev dog udfordret. Et helt centralt spørgsmål er restværdien. Ved finansiel leasing skal bilen sælges ved endt leasingperiode, og den kan, så vidt jeg ved, godt sælges til den, som lejede bilen på leasingkontrakten.
Der er eksempler på fantast-leasingtilbud på dyre biler, hvor restværdien er skruet helt op for at gøre engangsbetaling og den månedlige betaling kunstigt lille. Men der er en regning! DU skal dække forskellen mellem hvad bilen rent faktisk kunne sælges for og den restværdi, der står på leasingkontrakten.
Går vi uden om fantast-tilbud og ser på typiske leasing-eksempler hos ordentlige leasingselskaber, så udsteder forhandleren gerne en garanti på restværdien. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så kan du være sikker på, at bilen kan sælges for den pris igen, så du ikke står med en regning på forskellen.
Skulle du beslutte at købe bilen til restværdi, så er det værd at bemærke, at bilens restværdi er uden moms og uden registreringsafgift. Det vil derfor egentlig svare til at importere en bil fra Tyskland. Så er det jo spændende, hvad SKAT synes, at den er værd og dermed hvad registreringsafgiften skal beregnes på grundlag af. Det er ikke det samme som restværdien på kontrakten.
Eller er det i praksis? Er der nogen derude, som har købt den bil, som de startede med at lease på en finansiel leasingkontrakt? I så fald, hvordan var oplevelsen af SKAT og registreringafgift? Respekterer de den garanterede restværdi som valid rettesnor eller er det et pokerspil?
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
09-01-2017 kl. 20:50
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
10-01-2017 kl. 10:25
http://focusflex.dk/spoergsmaal-og-svar/
Heri står der:
... Bemærk at salg til privatpersoner ikke accepteres. Og man kan ikke selv købe en bil der har været leaset med forholdsmæssig registreringsafgift (flexleaset), da det er i strid med Skats styresignal og kan betyde at der skal betales fuld registeringsafgift af bilen.
Ikke at jeg forstår det fuldt ud, for der skal vel også betales fuld registreringafgift, hvis jeg importerede en brugt bil fra Tyskland, så "truslen" synes givet på forhånd.
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
31-01-2017 kl. 23:50
"Meningen med leasing er ikke at betale restafgiften ved endt leasing – Det vil sjældent kunne betale sig.
Så ville det give bedre mening at afsætte bilen uden afgift til anden side og finde noget nyt."
Kort sagt skulle jeg så mene, at det er fordi restværdien er sat så høj, at den er urealistisk, og som før skrevet hænger du som leasingtager på risikoen og skal dække forskellen til den pris, som bilen i virkeligheden kan sælges for.
J R
bruger siden
13-12-2013
02-02-2017 kl. 21:19
Chek lige dagens "Kontant".
Det omhandler just omkring prissætning.