Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Råd til køb af ufornuftig bil.

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

09-01-2016 kl. 20:59

For lidt over 4 år siden gik tændingsmodulet på min lækre Mercedes 300E-24 i stykker. Pris på et nyt tændingsmodul var ca. 20.000+moms og min økonomi var ikke optimal på daværende tidspunkt.

En Hyundaiforhandler tilbød mig en ret god byttepris på min defekte Mercedes i forbindelse med køb af en fabriksny Hyundai i20 og vupti: jeg var blevet Hyundaiejer :-)

Hyundaien kører vel som sådan en skal og har skam tjent mig godt - uagtet jeg godt nok har haft glæde af de fem års garanti, som heldigvis ikke er udløbet endnu. I de forløbne 4 år har jeg sparet 50.000 kr. op og overvejer derfor at kaste mig over en mere ufornuftig bil igen. Men, det er godt nok svært at vælge.

Jeg ønsker ikke at tage lån og derfor ligger prisen på min nye ufornuftige bil vel på maks. 100.000-120.000 kr. (min egen bil + 50.000 kr. i bytte)

Mit hjerte banker for Mercedes og jeg har derfor overvejet en Mercedes W211 med ca. 300.000 km. på tælleren, men de jeg kender, som ejer- eller har ejet en W211, har haft ret store omkostninger på disse. Der dukker kontinuerligt reparationer op i 1000-3000 kr. Det har jeg ikke råd til.

BMW E60 kunne også være en mulighed, men dem jeg ser på, har kørt i omegnen af 200.000 km. Kan de reelt holde til det? De tidl. ejere virker glade, men de har jo ikke ejet bilerne - efter at de er blevet gamle.

Audi A6 fra omkring 2005 kunne også være et bud, men ejerne skriver i udpræget grad, at disse er meget dyre at køre i.
Igen: Jeg kan maks. bekoste 1000 kr/måned til service/rep. Hvad er jeres erfaringer?

Den her kunne jeg næsten bytte lige over med og jeg synes det er en flot bil - men udover motoren, kan bilen så holde? Og der den til at holde kørende for en ikke-direktørløn?
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/s80/24-170/2533817

En sidste bil jeg har set på, er en Mazda 6 fra omkring 2008: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/6/18-advance/2696981 Ruster disse stadig eller...?

Det haster ikke, men jeg savner fornemmelsen af, at køre i en "rigtig" bil. Hvilken af ovennævnte biler ville I købe? Og er der en lækker stor bil, jeg har overset?

Tak for jeres hjælp :-)

MVH
Joakim

Dette indlæg blev 10-01-2016 14:52 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

10-01-2016 kl. 00:48

Du har overset denne: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/36-fsi-elegance-dsg-4x4/2716127 Lækker bil med V6 motor og autogear og 4 hjulstræk, nu du godt kan lide lidt større biler med lidt motorkraft og så har den en god pris uanset km tælleren.

Dette indlæg blev 10-01-2016 00:49 redigeret af dets forfatter.

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

10-01-2016 kl. 15:10

Hej Jørgen

Tak for svar og link.

Jeg har faktisk selv kigget på netop denne Superb - for dyr er den ikke. Men, jeg kan ikke lide det med km. - altså at dette er ukendt. Havde bilen kørt små 200.000 km. tror jeg nu nok, at sælger havde kunnet fremskaffe det reelle kørte antal km.

Jeg må stå ved, at min øvre grænse for rep/vedligehold er 1000 kr/md.

Den her er godt nok ældre, men der ved jeg, hvor meget bilen har kørt. Spørgsmålet er, om man kan holde denne kørende for 1000 kr/måned i rep/vedligehold: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a6/24-v6/2700430

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

10-01-2016 kl. 19:21

Altså hvis Superb har Service OK, så burde det vel ikke være så svært at finde det reele km tal, vel?

Volvo'en kan sagtens holde mange år endnu, hvis den har fået undervognsbehanlinger under vejs.
Det er ikke længe siden jeg så en S80 i Århus med 155 kkm på klokken til 55-60 kkr.

Det samme med Audi.

De er nogenlunde lige fede, hvor volvo nok er lige et lille tand federe.
Men der er noget mindre slid på Audi'en og den er 4 år yngre. Ville nok kigge Audi hviis valget stod.

Jess

Dette indlæg blev 10-01-2016 19:31 redigeret af dets forfatter.

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

10-01-2016 kl. 19:52

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Altså hvis Superb har Service OK, så burde det vel ikke være så svært at finde det reele km tal, vel?

Volvo'en kan sagtens holde mange år endnu, hvis den har fået undervognsbehanlinger under vejs.
Det er ikke længe siden jeg så en S80 i Århus med 155 kkm på klokken til 55-60 kkr.

Det samme med Audi.

De er nogenlunde lige fede, hvor volvo nok er lige et lille tand federe.
Men der er noget mindre slid på Audi'en og den er 4 år yngre. Ville nok kigge Audi hviis valget stod.

Jess

God pointe :-) Tak for svar.

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

11-01-2016 kl. 15:08

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

11-01-2016 kl. 17:59

Omkring Audi A6 4F årgang 2005 som du linker til - jeg har tilsvarende dog 3.0 tdi quattro steptronic - sådan en kan du ikke holde på 1000 kr i månedtlige reparationer - jeg er selv oppe på over 2500 kr om månedet over 3 år, dog hos aut Audi service.

Profil slettet

Profil slettet

11-01-2016 kl. 22:00

Skal det være en stor ufornuftig bil, eller kunne det også være en mindre? Jeg spørger fordi du selv nævner Mazda 6 (ikke speciel stor). Alternative små ufornuftige biler kunne være: Citroën DS3 med turbo-benzin eller HDI, Mini Cooper, Honda Civic Type R. Jeg synes disse 3 har noget X-Factor. Typisk er de lidt billigere i ejerafgift og forsikring (måske ikke lige Type R fsv. Forsikring), og det frigiver lidt i dit budget til vedligehold og drift. Generelt: Når jeg har købt brugt, har jeg indtil videre været heldig. Jeg plejer at gå efter biler der har fået supplerende undervognsbehandling, da det siger ret meget om den tidligere ejer, om vedkommende er villig til at bekoste dette.

Profil slettet

Profil slettet

11-01-2016 kl. 22:08

Og hvis hjertet siger Mercedes, så er det måske den vej du skal gå. Har du kontakter, så du kan købe engros via et CVR-nr. Så kan der være fornuftige handler derude. Men det er selvfølgelig som beset og uden garanti (som ved en privat handel). Nogle forhandlere får biler ind, som ikke lige passer ind i konceptet, pga. Mærke, alder eller stand. Tjek evt. Starmark.dk under biler, engros.

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

12-01-2016 kl. 17:58

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Omkring Audi A6 4F årgang 2005 som du linker til - jeg har tilsvarende dog 3.0 tdi quattro steptronic - sådan en kan du ikke holde på 1000 kr i månedtlige reparationer - jeg er selv oppe på over 2500 kr om månedet over 3 år, dog hos aut Audi service.

Det er jo meget vigtig info, du kommer med der! Tak.

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

12-01-2016 kl. 18:00

Jannik Christensen

bruger siden
02-09-2008

skrev:
Lexus kunne også være en mulighed: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/lexus/is300/30-sport-aut/2369642

Eller hvis budgettet kan strækkes lidt:http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/lexus/is250/25-aut-4d/2720252

Tak for gode forslag, men disse tør jeg simpelthen ikke købe. Jeg tjener ikke alverden og japanske specialbiler er meget dyre at købe reservede til.

Men, dejlige biler - tak!

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

12-01-2016 kl. 18:02

Joakim S

bruger siden
15-04-2013

skrev:
Tak for gode forslag, men disse tør jeg simpelthen ikke købe. Jeg tjener ikke alverden og japanske specialbiler er meget dyre at købe reservede til.

Men, dejlige biler - tak!

Og så vil du købe Mercedes og BMW? Lexus er bygget over teknik fra Toyota, og er meget populære i bla. USA pga. driftsikkerhed.

Skulle jeg vælge en luksus bil, ville det helt klart blive Lexus.

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

12-01-2016 kl. 18:14

Lasse Hansen

bruger siden
22-07-2007

skrev:
Skal det være en stor ufornuftig bil, eller kunne det også være en mindre? Jeg spørger fordi du selv nævner Mazda 6 (ikke speciel stor). Alternative små ufornuftige biler kunne være: Citroën DS3 med turbo-benzin eller HDI, Mini Cooper, Honda Civic Type R. Jeg synes disse 3 har noget X-Factor. Typisk er de lidt billigere i ejerafgift og forsikring (måske ikke lige Type R fsv. Forsikring), og det frigiver lidt i dit budget til vedligehold og drift. Generelt: Når jeg har købt brugt, har jeg indtil videre været heldig. Jeg plejer at gå efter biler der har fået supplerende undervognsbehandling, da det siger ret meget om den tidligere ejer, om vedkommende er villig til at bekoste dette.

Tak for to gode svar. Bilen skal helst være stor. Det kan jeg godt lide. Mazdaen har jeg taget med, da jeg de sidste par dage har set to i henholdsvis sort og sølv. Og det er faktisk ret kønne biler.
Ligeledes er denne Mazda faktisk stor: 180 cm bred og 476 cm lang. En Audi A6 er 181 cm bred og 480 lang!!

På denne måde har jeg mulighed for at få relativ ny teknik.

Jeg vil helst have en Mercedes, men med de penge jeg har til rådighed, så skal jeg enten købe en W210 med få km (som så ruster) eller en W211, som jeg har erfaret er potentielt ruinerende. Og det er jeg ikke helt tryg ved.

Jeg har haft flere Mercedes og bortset fra ovennævnte 300E-24, så har de alle været utroligt billige at eje og med simpel teknik, som aldrig gik i stykker. De nye modeller indeholder meget mere (bekostelig) teknik!

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

12-01-2016 kl. 18:18

Jannik Christensen

bruger siden
02-09-2008

skrev:
Og så vil du købe Mercedes og BMW? Lexus er bygget over teknik fra Toyota, og er meget populære i bla. USA pga. driftsikkerhed.

Skulle jeg vælge en luksus bil, ville det helt klart blive Lexus.

Du har nogle gode pointer, men det er 10-12 år gamle biler mine penge rækker til og her er der altså potentielle reparationer, som kan være dyre.

Jeg ved, at man kan skaffe en udstødning, bremser mv. til rimelige penge til en Mercedes. Det tvivler jeg på, at man kan til en Lexus!

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

12-01-2016 kl. 18:58

Joakim S

bruger siden
15-04-2013

skrev:
Du har nogle gode pointer, men det er 10-12 år gamle biler mine penge rækker til og her er der altså potentielle reparationer, som kan være dyre.

Jeg ved, at man kan skaffe en udstødning, bremser mv. til rimelige penge til en Mercedes. Det tvivler jeg på, at man kan til en Lexus!

Du kan købe skiver + klodser for og bag i et sæt til omkring 1600-1800kr inkl. forsendelse til dem begge.

Udstødning koster mellem 4000 og 5000kr i Tyskland. Det synes jeg ikke er galt. Desuden holder udstødninger på Toyota/Lexus utroligt lang tid.

Jeg er ikke forudindtaget, jeg synes også Mercedes og BMW er lækre biler, men skulle jeg selv investere i en ufornuftig bil, ville Lexus være mit valg, da det er det mærke med færrest problemer i det segment.

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

14-01-2016 kl. 10:03

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Mercedes er generelt meget rimelige mht. reservedelspriser - det er ikke det ry, Lexus har. Det er rigtigt, at Toyota står bag Lexus, men det er ikke mange dele, de deler mig bekendt.

Audi har også ry for dyre stumper, så ifht. driftsomkostninger, vil MB nok være billigst. Til gengæld skal man være varsom med rust, da det er et stort problem på mange årgange.

Samme blev/bliver sagt om Mitsubishi, skønt det er blandt de billigste biler at holde kørende.

Men det er klart hvis ikke bilen som sådan tiltaler en, så bliver det sandelig et ufornuftigt ufornuftig køb :)