Bilbasen Forum
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
03-04-2022 kl. 14:36
Det kan gøres for 600 om måneden på el. Også selvom du skulle blive tvunget til at holde ind 10 minutter på de allerværste dage.
Faktisk vil det være en ganske habil timeløn du kan tjene på at lade lidt istedet for at køre diesel.
Skal du undgå at lade altid, så skal du finde en el bil med opgivet range over 600 km.
I dit budget (hvis vi antager du har regnet besparelsen på "brændatof ind) er der vist kun en let brugt model 3. Den er ikke super egnet som barnevognsbil. Men bagaegrummet er ganske stort, adgangen dertil er bare ikke på en sedan model.
Det er det heller ikke på ander sedan modeller.
Hvis du har overset besparelsen og kan hæve budgettet, så kig evt
Mercedes EQE, som kommer om lidt
Fisker ocean, som kommer om lidt.(hvis den kommer til efteråret, så er det altså en gamechanger med 610 km range og under 500 kkr.
Kig evt på:
https://www.motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132
Dette indlæg blev 03-04-2022 16:04 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
03-04-2022 kl. 21:51
et abonnement, på omkring de 700-800 kr, jeg er ikke sikker på hvad EON eller Clever koster pt.
Men de refunderer dig den strøm du selv har købt.
Så kan du handle den ind billigere(det kan du måske, hvis du er dygtig) så bliver det billigere. Ellers kan det koste lidt mere. Men det er peanuts, i forhold til hvad du er vandt til.
Før energipriserne gik amok, kunne man eks køre 4000 km og ende med en samlet regning på 146 kr. Og det er ikke en and!
Hvis du så tilfældigvis sørger for at dit abonnement har ladere i det område du kører i, eks Ringsted/København, så kan du lade gratis på udbyderens ladere i området.
I ringsted er der en del forskellige udbydere eks Clever ved sygehuset.
Forøvrigt er Roaming ved at vinde indpas, og så begynder det at blive simpelt at lader hos alle de forskellige udbydere.
Eller kig
https://takecharge.dk/refusion-af-elafgift/
Der er lidt fornuftig info.
Fordelen ved eks Takecharge er at du ikke er bundet til eks Clever eller EON og bare betaler når du lader udenbys.
Vi kører 45.000 om året og lader udenbys ca 3-4 gange, og det kan bare væer en sjatladning på 40 kr, der er behov for at komme hjem til eget stik.
Dette indlæg blev 03-04-2022 22:21 redigeret af dets forfatter.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
05-04-2022 kl. 08:04
Men man skal også have kørselsmønstret til det. Kører man 380 km hver dag, og har man ikke lademulighed på arbejde halvvejs i dagens alt for lange kørsel, så ville jeg nok overveje det en ekstra gang.
Køber du Tesla 3 long range, VW ID3 med 80 kWh batteriet, Kia EV6 long range etc., så er det muligt, men ikke uden ladestop på vej hjem
Er 10 minutters sjatladning på vej hjem fra KBH de 2-4000 kr i brændstofbesparelse værd? Eller vil man bare hjem fra arbejde? Det er spørgsmålet!
Med små børn på Sydfyn kunne man måske endda overveje at finde et job, hvor man ikke skulle bruge 20 timer ugentligt på at pendle til København, men det ligger vist uden for spørgsmålet.
T i
bruger siden
17-06-2006
05-04-2022 kl. 13:42
Hvis det er 380 km på motorvej, vil det være knebent, ikke mindst når budgettet er på 400k. Det vil nok kunne lade sig gøre i en bil fra omkring 550-600 WLTP på dage med nogenlunde vejr/temp.
Men på kolde vinterdage kommer du ikke uden om et ladestop.
Der er penge at spare på "brændstof", men dit kørselsbehov ligger på grænsen af, hvad man kan uden opladning.
Jeg ville nok undersøge lademuligheder i KBH. Mulighed for at smide lidt på, under parkering ville gøre det nemmere.....
Dette indlæg blev 05-04-2022 13:46 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
05-04-2022 kl. 19:07
Om det er 130 hvor man må køre 130 og 110 hvor man må det eller 120 hele tiden er komplet ligegyldigt.
Det gør jeg i en 2019 Model 3.
En årgang 2021 upgraded har 5 kW større batteri, varmepumpe og opgivet til 65km længere end min, dertil har den andre småforbedringer.
Om vinteren med minus 6 grader napper min 330 km på samme tur.
En 2022 model, bør kunne tager 380+ km ca 330 dage om året.
De sidste 35 dage er der en hel flok der er weekend og hvis det kun er 3-5 dage om ugen, så tænker jeg altså det bliver begrænset til måske 10-12 arbejdsdage, hvor du er nød til at skulle stoppe ind og lade i 10 minutter.
Det kørsels mønster der? er det ringsted og københavn samme dag, eller skiftevis?
For er det skiftevis, så er det jo ligeved du kan være heldig, at det kun er 4-6 dgae om året hvor du er nødsaget til at drikke en kop kaffe eller svare mails inden du kommer hjem!
J R
bruger siden
13-12-2013
06-04-2022 kl. 09:40
Den er opgivet til 580 ikke 614 km range.
Anbefalingen er mellem 10 og 90%. Hvor nogen slags batterier foretrække 100% dagligt. Eks LPF som der sidder i SR+ modellen.
Der sker meget lidt ved at lade til tættere på 100, hvis man kører kort efter, ligesom man kan gå til nul, hvis man lader med det samme.
Det er tiden du lader den stå med 100% eller nul der koster.
Jeg fatter ikke en dart af KS!'s udregninger på 174 og 245 km. Vi kører mindst 2 gange ugentlig 300+ km på en dag uden mellemjuice. Det er absolut kun weekender hvor vi kommer under 150 km om dagen.
FDM's kritik af kør selv funktion skal ses i lyset af hvor mange ting den tager i betragtning.
Sammenligner du med en simpel fartpilot, ja så opleves den måske ringere, men hvis du ser videoer af hvad den må i USA, så vil du bliver overrasket over hvad den kan.
Det er bare ikke tilladt i EU endnu.
Hvorfor reagerer et andet mærkes "kør selv" funktion ikke på parkerede biler? Kan det være fordi den kun genkender kørende enheder? måske, på et tidspunkt var det klart at kom du rundt et sving og der var et lyskryds og der holdt en for rødt. Der ville eks VW's autopilot bare hamre op i røven på ham der holdt og ventede. Tesla's ville stoppe.
Kender en der havde sat hans Mercedes GLE til at køre selv i kø, da ham foran trak ind, så accellerede den op og kørte ind i hende der var kommet lidt længere frem i køen fordi ham der trak ind, havde holdt lidt tilbage og ventet på plads. Der var glat så spanden kunne ikke nå at bremse. Smart af føreren at lade den køre selv under glatte forhold, nej!
Kører selv ca 50% på autopilot. Ja den kan blive forskrækket på motorvejen af en stor lastbilsskygge, ja den kan tage farten af ved parkerede biler der holder i vejkanten og med hjulene ud over streg eller kantsten. Der er sådanne ting man skal være klar over, er man det, så er det ikke hver uge jeg bliver overrasket.
Eks er det et sted på Hals vej, hvor den absolut vil ned i fart, hver eneste gang man kommer der. Ligemeget om der er sol, regn, vind, tåge, trafik eller man er helt alene, så vil den bare gerne ned på 70. rører man lige speeder, så kommer den over det puntkt og fortsætter lystigt.
Dette indlæg blev 06-04-2022 09:55 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
06-04-2022 kl. 11:27
454 km kørt siden sidste ladning og 35 km tilbage på batteriet...... DEt må være fusk og billemanipulation. HVis jeg vidste hvordan man gør sådan noget.
VW stoppede ikke for parkerede biler i 2019, det gør den nu.
Kan du finde et eksempel på der er sket dødelig uheld med Tesla's, hvor der ikke er fusket med sikkerheden. Eks har man sat en sæk i fører sædet, så bilen tror der sidder en, eller man har vægtet rattet, så bilen tror der sidder en og holder i rattet, eller man har gjort begge, så fører kunne sove eller læse bog.
Man kan fuske med alt, og hvis man vil så kan man også slå al innovation i hjel med krav om what ever.
Dette indlæg blev 06-04-2022 11:33 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
06-04-2022 kl. 17:23
Sebastian Thor
bruger siden
24-06-2021
skrev:
Tak for svar til jer alle.
Jeg kan fornemme her og i de forskellige artikler jeg har læst at dette tema er noget der deler vandene.
Jeg må gå i tænke boks og regne lidt yderligere på hvad der kan betale sig bedst muligt - både på kort og lang sigt.
Jeg er ikke i tvivl om at det kan betale sig økonomisk. Men du skal som sagt lige kigge lidt på praktikken.
Prøv kigge på www.abetterrouteplanner.com
Der kan du prøve dine aktuelle ture af ved forskellige temperaturer/hastigheder etc.
J R
bruger siden
13-12-2013
06-04-2022 kl. 18:02
Altså der er ca 5% af dødsfaldene der er autopilot relateret og 95% der er relateret til at folk har kørt selv.
Tænker du så ikke det var smartere hvis folket ikke kørte selv. ;-))
J R
bruger siden
13-12-2013
06-04-2022 kl. 21:28
Det er lidt ligesom Monrad og Rislund der mener man skal køre stærkere for at undgå at bruge tid på motorvejen, ikke?
Men om alt er: du kom aldrig frem med hvornår vi skulle køre den tur så du kunne blive overbevist om at den kunne køre langt på en ladning?
Dette indlæg blev 06-04-2022 21:30 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
07-04-2022 kl. 12:22
Sebastian Thor
bruger siden
24-06-2021
skrev:
Tak - Jeg kigger på det.
Jeg faldt over denne side; https://baltzer.eu/ladepriser/
er det en i/du kender til?
Jep, den er udmærket til at give en ide om de løbende udgifterne. Den medtager dog kun ren refusion/abo og ikke etableringsomkostninger.
Kig også på https://ladepris.dk Der er også etablering med i beregningen og man kan vælge at sortere på omkostningerne over forskellige perioder.
Vær samtidig opmærksom på at Clever har ændret beregningen af deres tilbagebetalingssats (refusion). Den beregnes nu ud fra en gennemsnitspris i den enkelte måned, baseret på ladning i nattetimerne (23-06?) Så det er en variabel størrelse, som du ikke kender på forhånd.
Der findes også en anden beregningsside, hvor du kan indstille flere parametre, udeladning etc. Kan ikke huske dens navn, men prøv at søge lidt...
J R
bruger siden
13-12-2013
09-04-2022 kl. 20:58
KS !
bruger siden
16-01-2006
Nej, jeg kommer ikke til den modsatte end af landet for at se dig tulle i læ bag en lastbil for at forsøge at strække nogle få km ud af en ufærdig teknologi. Jeg kan fint forholde mig til uafhængige tests, som du sjovt nok mener er forkerte - alle sammen - fordi de ikke passer med det eventyr, du forsøger at fortælle.
Man skulle ellers tro med de 1000'vis af km du kører uden stop, at det bare var en lille afstikker.
per kjeldsen
bruger siden
28-11-2011
10-04-2022 kl. 08:03
J R
bruger siden
13-12-2013
10-04-2022 kl. 09:32
Hvorfor nu det? Fordi virkningsgraden af en elmotor et 92-96%, så du mister kun 4-8%.
Hvorimode en superbil med de præstioner, har en virkningsgrad på måske 25% hvis du er heldig, så du smider 75% i varme og får ingen præstationer ud af de 75%.
Så hvis du havde en given batteripakke på eks 100 kWh, og sætte en elmotor på der yder 350 kW, eller en der yder 150 kW, så vil du reelt ikke få den store forskel i rækkevidden pga virkningsgraden.
Så det er ikke sådan at du pludselig kan køre 200 km længere på samme batteri veda t sætte en mindre elmotor på.
Ganske modsat fossil drift, hvor du kan køre umanerligt meget længere på samme mænglde benzin med en lille ussel turbo motor kontra en 5 literes v10.
Brint er en fordel hvis man kan lave nok af den på overskudsstrøm. Der går ca 5 gange så meget strøm til at producere brint end der går med at lade et batteri.
Dertil så er der, når nu man er så besværet af at skulle "køre" efter et stik, ret besværligt når den nordligste brint station ligger i Århus, så skal man altså fra Skagen køre 200 km hver vej for at tanke, og kan altså kun røre ca 2-300 km hjemme, mellem man trager turen til tanken på 5 timer.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
10-04-2022 kl. 14:52
Eks: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/kona/ev-style-5d/5382798
Og ingen af dem har ydelser som superbiler, langt fra.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
20-04-2022 kl. 09:46
https://www.bt.dk/samfund/clever-haever-prisen-med-50-procent
Fair nok når fuel priserne også er steget så meget.
Dette indlæg blev 20-04-2022 10:54 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
20-04-2022 kl. 15:50
Så det kan godt være det stiger 500 kr i abonnement, men hvis refusionen ligeledes stiger, så løber det måske ikke lige O P op. Men det nærmer sig.
EON har idag meddelt at deres abonnementer stiger ikke, ligesom deres refusion forsat er fast.
Vurderer at Clever har skudt sig selv i foden. Men det kan jo være ligegyldigt, når man sidder på en majoritet af markedet.
J R
bruger siden
13-12-2013
20-04-2022 kl. 22:33
Altså får du oplyst at i sidste periode kostede el xxx øre i gennemsnit. Og det er det gennemsnit du får refunderet efter.
De har så hævet deres abonnement.
EON refunderer 2,28 på nogen af deres abonnementer pr kWh du har ladt. Tilgengæld er deres abonnementer ikke steget i pris.
Hvis du sørger for at sætte dig ind i det, så kan du lade billigere i langt hovedparten af dagene på et år.
Faktum er at vi har kørt 124.000 km på 3 år, til en samlet pris på rundt regnet 12.000 kr dertil udenbys ladninger på ca 7000 kr. Ialt 19-20.000 kr.
Havde vi gjort det samme i den ICE der holder ved siden af, så havdet det kostet TADA 124.000 kr.
PT kører ICE'n ca 1600 km om måneden og det koster ca 1800 kr i brændstof. Elbilen kører ca 3000 km pt om måneden, og det koster ca 300 kr.
Når jeg skriver ca, så er det fordi det kommer an på om jeg får ladt på det rigtige tidspunkt, eller den bare kører med hovedet under armen og lader når den bliver stukket i lader.
Pt ser det ud til værditabet er omrking realistisk 150.000 på de 124.000 km.
Med besparelsen på brædnstoffet, så har vi altså kun et tab på 30'ish tusinde på 3 år og 124.000 km
Iøvrigt skal du være klar over Clever, EON etc. betaler kun reduceret afgift af strøm. Dvs ca 0,8 øre, hvorimod du betaler 112 øre i privaten.
Dette indlæg blev 20-04-2022 22:33 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
21-04-2022 kl. 06:32
https://dk.trustpilot.com/review/clever.dk
J R
bruger siden
13-12-2013
21-04-2022 kl. 08:46
J R
bruger siden
13-12-2013
21-04-2022 kl. 12:20
Eks betales der vel ca 7 kr i afgift og moms på en liter benzin/diesel som begge inderholder ca 10 kWh.
Men på el betaler du for samme kWh vel omkring 16 kr i afgift og moms. Med mndre du springer på en refusionsaftale med noget abonnement der eks hos Clever er uoverskueligt.
Det til trods så er det fabelagtigt billigt at køre på el.
s ø
bruger siden
08-01-2020
21-04-2022 kl. 15:15
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Man skal åbenbart også sætte ekstra penge af til dæk:
https://ekstrabladet.dk/biler/elbiler-slider-paa-daekkene/9221165
I virkelighedens verden holder dækkene faktisk forbavsende godt på mange elbiler.
s ø
bruger siden
08-01-2020
21-04-2022 kl. 16:48
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det gør de så åbenbart ikke iflg. dem, der udskifter dem, hvis du læser artiklen.
Men man er utvivlsomt selv herre over en stor del af sliddet med højre fod (som i alle andre biler).
det er så bare ikke min erfaring, men hvis du har læst det i ekstrabladet, så må det jo være rigtigt.
Det er iøvrigt en gammel artikel som bliver trykt igen og igen , når der ikke er så meget andet at skrive om.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
21-04-2022 kl. 17:04
Det kunne jo være nogle af dem skifter til benzin igen og det kan vi ikke have i disse grønne tider :-)
J R
bruger siden
13-12-2013
21-04-2022 kl. 17:18
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Der er meget historik i afgiftssystemet. Batteribiler subsidieres til gengæld heftigt ved at slippe for afgift, hvilket vil sige, at du formentlig har fået 5-600.000kr. "foræret" da du købte bilen.
Så den lave pris skyldes at vi andre betaler for dig - og så ligger der selvfølgelig også lige en potentiel ekstraregning på 80-120.000kr. eller mere til nyt batteri, når bilen bliver lidt ældre.
Du har ikke meget indsigt i registreringsafgift, vel?
5-600.000 i tilskud....
Såvidt jeg husker betalte vi 9000 i afgift. Det var dengang 20% af normal afgiften, så kan man vist sige sige selv at det aldrig kommer i nærhenden af 5-600.000 ved 100%.
Men nu har jeg jo også¨kun gået i skole da vi havde hovedregning og ikke efter calculatorerne belv indført!
Igen spar sammen til et nyt batteri...... hvorfor? nu har det gået 125.000 km og der har ikke været et hikup. formoder iøvrigt at bilen er byttet inden 192.000 km hvor garantien udløber. Kan jeg så ikke være komplet ligeglad?
Dette indlæg blev 21-04-2022 19:20 redigeret af dets forfatter.
s ø
bruger siden
08-01-2020
22-04-2022 kl. 08:40
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Som nævnt: Det afhænger jo en hel del af vægten på højrefoden, så man er delvist selv herre over det, men at benægte dækfirmaernes statistikker, giver ikke så megen mening - uanset dine erfaringer.
KS nu er jeg altså udlært mekaniker med 30 års erfaring, samt en længere periode med eget værksted.
Mekanikere taler sammen på tværs af værkstederne for , at få mere viden og erfaring da der hele tiden er en løbende udvikling som man skal forsøge at holde sig opdateret med.
jeg har løbende taget et hav af efteruddannelse på kurser i diagnosetest og fejlfinding.
Hvad er din baggrund ?
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
22-04-2022 kl. 09:01
Men vedkommende skal nok fortælle det her.
s ø
bruger siden
08-01-2020
22-04-2022 kl. 11:44
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Og alt det er aldeles uden relevans ifht. statistikken fra dækfirmaerne, der viser, at der er et større dækslid på elbilerne. Du benægter statistikken over dækslid med henvisning til, at du har taget kurser i diagnosetest på forbrændingsmotorer. Kan du ikke selv høre, hvor absurd det lyder?
Der er intet nyt i, at høj vægt kan føre til mere slid på dæk. Der er intet nyt i, at et stort moment fører til stort slid på dæk hvis man udnytter det . Batteribiler har stort moment - så intet ulogisk i, at en del udnytter det ekstra moment, og derfor får større dækslid. Det er jo her, man selv bestemmer med højre fod.
Så man kan sagtens holde dækslid nede - ganske enkelt ved at køre moderat. Så har man også strøm til flere km. Intet mærkeligt i det.
Tænkte nok, at du ikke ville svare på det 😂😂 jeg har aldrig sagt, at dækkene ikke bliver slidt på en elbil, men at de holder forbavsende godt, trods vægt og høj moment.
J R
bruger siden
13-12-2013
22-04-2022 kl. 13:19
Vores har kørt 45.000 km på et sæt Micheling 18". De blev skiftet pga hæl og tå. Ikke pga slidtage. DEr var 4,5-5 mm tilbage. OG der er ikke holdt tilbage på højre foden.
Kender en der havde en V10 Touareg, han sagde hans 22 tommer holdt ca 8000 km.
Niels Kristian Larsen
bruger siden
16-06-2011
22-04-2022 kl. 16:32
Forhold dig dog til virkeligheden istedet for - som mange andre "frelste" at gå i angreb pr. automatik.
Se dig selv i spejlet, når du skriver det 🤔🙈
J R
bruger siden
13-12-2013
22-04-2022 kl. 22:35
Andet sæt "fik" jeg gratis, idet de fulgte med et sæt meget billige originale fælge. Nypris fælge med dæk 16k, fik dem for 5k, idet ejeren ikke kunne se hans bil med de fælge. (00)
Men de laver ligeledes hæl og tå efter 40.000 km. Fortsat 5 mm slidbane.
Skal ikke have Michelin igen.
Har fået dunlopper på ICE i 18", dem kunne jg godt forestille mig på raketten.
s ø
bruger siden
08-01-2020
23-04-2022 kl. 06:22
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Jeg kan så også tilføje at michelin 18" Pilot Sport 4 er noget juks. Første sæt laved hæl og tå efter 40.000 km.
Andet sæt "fik" jeg gratis, idet de fulgte med et sæt meget billige originale fælge. Nypris fælge med dæk 16k, fik dem for 5k, idet ejeren ikke kunne se hans bil med de fælge. (00)
Men de laver ligeledes hæl og tå efter 40.000 km. Fortsat 5 mm slidbane.
Skal ikke have Michelin igen.
Har fået dunlopper på ICE i 18", dem kunne jg godt forestille mig på raketten.
Hvis du har meget motorvejskørsel er det med til, at fremprovokere " hæl og tå " det vil sige meget kørsel lige ud uden sving. Det er typisk et problem på biler i golf størrelsen og opefter.
det er bilens styretøjsopsætning som gør det men der er desværre ikke så meget man kan gøre ved det.
der er dog nogle ting som kan modvirke det.
originale hjul størrelse
bytte rundt på hjulene ved hjulskifte
dækkets mønster skal være mere lukket/ sammenhængende ude i siderne, der hvor problemet opstår.
J R
bruger siden
13-12-2013
23-04-2022 kl. 13:45
Har ikke meget motorvejskørsel og den kører på original fælge og dæk.
Hjulene byttes rundt 2-3 gange om året, kører jo 45.000'ish om året.
Den har firhjulstræk og monster kraft. Og laver hæl og tå på begge aksler på de der Michelinger. Nogen har nævnt at det er fordi Michelin er blødere i gummi blandingen.
Vil kigge på næste sæt skal være mere lukket i siderne.
s ø
bruger siden
08-01-2020
23-04-2022 kl. 21:19
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Cool @SØ
Har ikke meget motorvejskørsel og den kører på original fælge og dæk.
Hjulene byttes rundt 2-3 gange om året, kører jo 45.000'ish om året.
Den har firhjulstræk og monster kraft. Og laver hæl og tå på begge aksler på de der Michelinger. Nogen har nævnt at det er fordi Michelin er blødere i gummi blandingen.
Vil kigge på næste sæt skal være mere lukket i siderne.
Jamen så gør du alt det rigtige 😊 så er der kun dækkene som du kan prøve dig lidt frem med.
jeg ville nok kigge lidt i retning af Continental hvis du kan få dem i din størrelse ? De laver nogle med " afrundet skuldre/ yderste 1/4 del af dækket som samtidig har et mere sammenhængende mønster.
Mener ikke at der var så mange valgmuligheder til Tesla førhen, så vidt jeg husker var der kun 2 valgmuligheder men der er sikkert kommet flere i takt med det stigende salg af teslaer.
men 40000 km er faktisk ikke så dårligt, før den laver hæl og tå, mange biler får problemet allerede ved 15- 18000 km.
J R
bruger siden
13-12-2013
23-04-2022 kl. 21:30
Man køber jo ikke en stille bil for at dækkene skal synge i hele kabinen.
s ø
bruger siden
08-01-2020
23-04-2022 kl. 22:10
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Åh den gør det sandelig også tidligere. Men ved 40-45.000 er det uudholdeligt, og så ryger de videre.
Man køber jo ikke en stille bil for at dækkene skal synge i hele kabinen.
Øv øv, hvis det bliver ved med, at være et problem trods dækskifte, kan du få dæksiderne raspet af og afbalanceret igen.
men om det kan betale sig rent økonomisk istedet for køb af nye dæk er jeg lidt i tvivl om.
J R
bruger siden
13-12-2013
24-04-2022 kl. 07:36
s ø
bruger siden
08-01-2020
25-04-2022 kl. 07:21
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Overvejer om det kan betale sig at købe biligere dæk og så bare smide dem ud hver år. Men det virker også bare som et resurse spild.
du kan jo lave en aftale med et mindre værksted/dækservice som har udstyret til afretning af dæk.
et lille værksted lever typisk af kundernes anmeldelse og kan ikke tåle dårlig omtale.
Hvis du køber dine dæk hos dem, kan du måske få lavet en aftale om, at få dækkene " afraspet og afbalanceret " for hver 20.000 km , hvis det bliver et problem igen med de nye dæk.
dækværkstederne har ikke så meget, at lave i januar-marts måned, så hvis du selv er lidt flexibel og ikke kommer lige i den travle periode, er jeg sikker på at du kan lave en god aftale med dem.
på den måde kan fortsætte med, at køre på dæk af en god kvalitet.
De kan måske også lige tjekke dine bremser ved samme lejlighed?
På den måde har både du og værkstedet foredele ud af det.
Dette indlæg blev 25-04-2022 07:27 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
25-04-2022 kl. 08:41
@KS morfar? Sjældent. ;-)
s ø
bruger siden
08-01-2020
25-04-2022 kl. 10:35
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
@SØ Min kone laver regnskab for 5-6 værksteder, så jeg har en helt fornuftig aftale.
@KS morfar? Sjældent. ;-)
ja det hjælper jo en hel del på det. du må meget gerne vende tilbage, når du har fundet en løsning på det, så kan jeg også blive lidt klogere på om det virker på din bil model.
J R
bruger siden
13-12-2013
05-05-2022 kl. 10:53
bruger siden
13-12-2013
skrev:
@Per Ydelsen kontra rækkevideen er meget begrænset hvad du henter ved at sætte en minde elmotor i med ringere præstationer.
Hvorfor nu det? Fordi virkningsgraden af en elmotor et 92-96%, så du mister kun 4-8%.
Hvorimode en superbil med de præstioner, har en virkningsgrad på måske 25% hvis du er heldig, så du smider 75% i varme og får ingen præstationer ud af de 75%.
Så hvis du havde en given batteripakke på eks 100 kWh, og sætte en elmotor på der yder 350 kW, eller en der yder 150 kW, så vil du reelt ikke få den store forskel i rækkevidden pga virkningsgraden.
Så det er ikke sådan at du pludselig kan køre 200 km længere på samme batteri veda t sætte en mindre elmotor på.
Ganske modsat fossil drift, hvor du kan køre umanerligt meget længere på samme mænglde benzin med en lille ussel turbo motor kontra en 5 literes v10.
Brint er en fordel hvis man kan lave nok af den på overskudsstrøm. Der går ca 5 gange så meget strøm til at producere brint end der går med at lade et batteri.
Dertil så er der, når nu man er så besværet af at skulle "køre" efter et stik, ret besværligt når den nordligste brint station ligger i Århus, så skal man altså fra Skagen køre 200 km hver vej for at tanke, og kan altså kun røre ca 2-300 km hjemme, mellem man trager turen til tanken på 5 timer.
Ok som det er klart i ovennævnte så er jeg ikke fysiker.
Men vil gerne lige prøve at forklare det anderledes og måske mere korrekt.
Hvis du har en given bil og man forestillede sig at man kunne udskifte tank og drivlinie uden det store problem.
Så kan man måske lave en elbil med 350 kW motorer og en batteripakke på 75 kWh.
El motoren er ca 96% effektiv. altså meget begrænset tab.
Vil du så have en benzin bil med samme præstationer, så kræver det at du sætte en motor i der leverer 350kW på baghjulene.
I en liter benzin er der ca 9,6 kWh energi pr liter.
Men idet benzin motoren måske kun er 30% effektiv. Så betyder det at for at få de kW ud i hjulene, så skal der hældes ca 3 gange så meget energi i form af benzin ind i motoren for at udvikle den energi.
Så hvis man skal bruge 350 kW, så skal der altså hældes 3x350= 1050 kW ind i motorne i det øjeblik man ønsker denne præstation. Svarende til ca 110 liter benzin eller 100 liter diesel i den periode du træder på sømmet.
Nu er det meget sjældent man lligefrem har behov for 350 kW i en time i streg(med mindre man kører F1 eller Le Mans.
El bilen har ikke det tab, og derfor kan det næsten ikke svare sig at sætte mindre motorer i.
En benzin bil med mindre motorer kan ikke udvikle den kraft og derfor kan de heller ikke suge helt så meget benzin ind.
Dette indlæg blev 06-05-2022 07:44 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
06-05-2022 kl. 17:00
Kan kun sige vi har kørt 125.000 km på et sæt bremser, både for og bag.
Var i synhalllen forleden med en firmabil der havde gået 65.000 km, fik at vide der var 0,5 mm tilbage inden forbremser skulle skiftes.
J R
bruger siden
13-12-2013
07-05-2022 kl. 00:41
Hyundai Kona 1,6 T-GDI 198 hk 14,9 kml
https://katalog.hyundai.dk/NicChristiansenGruppen/Hyundai/Specifikationer/kona-2022/
Hyundai Kona elektric 150 kWh= 204 HK 147 Wh/km
https://katalog.hyundai.dk/NicChristiansenGruppen/Hyundai/Specifikationer/ny-kona-electric/
benzineren kører altså 14,9 kml. svarende til 14,9km på 9,6 kWh(9600 Wh).
Eller med andre ord 14,9/9600= 644 Wh/km.
Samme bil, forskellig drivmiddel, og ganske stor forskel på energieffektiviteten.
644 Wh/km eller 147 Wh/km. Faktor 4,4.
Ca samme kræfter, så mon ikke det er ganske ens dimensioneret bremser etc.
Dette indlæg blev 07-05-2022 00:42 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
09-05-2022 kl. 12:08
Om miljøet har taget/tager mest skade pt af opgravning af veje og transformatorstationer etc efter dine lister.
Eller om man tager i betragtning hvad miljøet har taget af skade de seneste 100 år hvor der er boret og fracket efter olie og gasser samt brændt fossilt brændstof af.........
DEn lade jeg stå usagt.
PS igår ladede vi 50 kWh på ren solstrøm.
Men solstrøm er sikkert kul sort, fordi panelerne er jo produceret af kulkraft eller olie, what ever........
men de næste 20 år vil vi belave os på at lade når solen skinner, hvis muligt.
Dette indlæg blev 09-05-2022 12:42 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
09-05-2022 kl. 19:38
25% op til 65000
85% fra 65 til 204.000
og 150% derover.
Så det bliver jo aldrig dobbelt op på en bil til 314.000 kr.
dertil er der nedslag i afgiften efter hovr langt de kører på "brændstoffet" OG der har vi jo set af ovennævnte at el er 4 gange så effektivt som benzin. Derfor er nedslaget også 4 gange så højt.
Men 4 gange betyder ikke elbilen er dobbelt så dyr. Faktiske er det sådan at elbiler er nemmere at bygge end fossilbiler, fordi der ikke er nær så meget bevægeligt der skal samles.
J R
bruger siden
13-12-2013
13-05-2022 kl. 19:46
Ligesom fradraget for økonomisk brændstofforbrug.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
14-05-2022 kl. 09:52
Ja præcis så meget tænker på vi det grønne miljø, så den lader vi stå
J R
bruger siden
13-12-2013
25-05-2022 kl. 20:14
Det gamle abonnement var et intro, der ikke udbydes mere. Det kostede 569(eller 579) om måneden. Så fik man refunderet 2,28 kr/kWh.
Valgte at frikøbe laderen for 1750 og flyttede den så med en "fri" elektriker. Det blev ikke så voldsomt meget billigere, ialt 6700. MEN jeg fik en 36A løsning klar til flere ladere samt elmåler monteret, istedet for en simpel 16A løsning som EON benytter til 1 bil.
Vi har pt ikke mere end 1 elbil. Men når vi skal have skiftet bliver det 2 elbiler i porten og så er installationen klar.
Det nye abonnement er 79 kr og 1,12 i refusion.
Min vurdering er det er tæt på samme resultat.
eks 600 kWh ladt på første abonnemet giver 1368 kr minus de 569 i abonnement= 799 i refusion.
med andet abonnement får man 672 minus de 79 i abonnement= 593
Altså en forskel på ca 200 kr
Lader man mindre, er forskellen mindre. Lader man mere, så er der selvfølgelig lidt større forskel.
Her er vi totalt bort fra det historisk har været billiger at købe el end 2,28, indtil her i vinter. Så man har reelt kunnet køre "gratis". eks 5000 km om måneden svarende til ca 1000 kWh. 1000 kWh refundere 2280 kr minus abonnement på 569= 1711 kr retur.
Køb el dengang til eks 1,75x1000 kWh= 1750 kr eller på månedsbasis ialt 1750-1711= 39 kr for at køre 5000 km.
Hvordan finder jeg ud af at lade rigtigt:
1) Som udgangspunkt sæt din bil eller lader til at lade mellem 00 og 06. Det er den simple.
2) Blæser der i dagtimerne, så kan du gå ind og finde straks prisen på el, den er som regel meget billig ved vind.
3) Lad for gudsskyld være med at lade om vinteren mellem 06 og 09 samt 16-21. Der er der højere netafgifter.
J R
bruger siden
13-12-2013
25-05-2022 kl. 23:14
Men den ene kører ganske meget. Spørgsmålet er om vi vil jævne kørselen ud på 2 biler istedet for som nu, primært på elbilen og kun den anden når elbilen i kke er til rådighed.
Tit og ofte vil jeg gå hjemme om dagen, og være afsted om natten, så den ene ville næsten altid kunne lade når fruens er afsted.
Men det kan blive i de dyre timer, og så kan det være smartere at lade begge om natten.
Men jeg orker altså ikke stå op kl sort, for at flytte lader.
Man kan dog købe ladere der er smarte, således at 2 deler strøm.
Se evt takecharge.dk. og kig på Easee laderen. Den kan være primær og secundær., Altså man kan sætte en til at styre flere. Så er der "kun" 16A, så kan den fordele dem mellem ladere.
J R
bruger siden
13-12-2013
26-05-2022 kl. 08:30
Take charge har iøvrigt også et lade kort der har aftaler med snart sagt alle udbydere. Så man er fri for at jonglere 12 chips eller apps.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
26-05-2022 kl. 16:17
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Ja, det er jo altid et valg mellem økonomi og komfort.
Det var mest nysgerrighed - vores California kommer til at fortsætte på diesel mange år endnu, men bil 2 bliver formentlig snart fornyet, og da den kun bruges til kortere ture ( < 40-50km), kan el blive relevant. De lange ture vil blive i Californiaen - og det betyder også, at ladning vil foregå hjemme 98% af tiden.
Så husk at sætte mange penge af til jævnlige batteriskift, og vær klar til at være beta tester på en ikke færdigudviklet teknik osv. (som du har vrøvlet og advaret om i årevis).
J R
bruger siden
13-12-2013
26-05-2022 kl. 18:20
GO FOR EV, KS!
Så sent som igår, fik jeg forklaret fra en der havde nyhederne direkte fra den lokale Toyota pusher. At om 2 år kom de med et revolutionerende batteri, som kunne køre 1000 km på en opladning, som tog max 10 minutter at lade fra nul til fuld.
Det var ikke solidstate. Toyota havde udviklet noget helt nyt, spændende og revolutionerende....
Dette indlæg blev 26-05-2022 18:23 redigeret af dets forfatter.
Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006
26-05-2022 kl. 18:32
J R
bruger siden
13-12-2013
27-05-2022 kl. 15:30
https://elpris2.wen.dk/
Forskellige aftaler:
Transport og andre afgifter er det samme for alle aftaler.
Men elprisen kan enten være markedspris plus administration eller fast pris.
Vindstød gennem elforbundet er overgået til markedspris +0 øre i administration.
Du betaler altså kun for den el du køber, plus den transport som man ikke kan komme udenom. Samtidig kan du med overnævnte link, vælge at bruge tid på at time dit forbrug til billig tider.
Faktisk kan dt se ud til idag mellem 14 og 16 at du ligefrem får 0,08 og 0,05 kr for at aftage strøm.
Dette indlæg blev 27-05-2022 15:32 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
27-05-2022 kl. 20:35
Tænker det er "Inklusiv alt" der er prisen el reelt koster på elforbundet aftale. Dette fordi der hverken er abonnement eller tillæg på denne.
Men ca den uden afgift der er gældende hvis du laver refusionsaftale.
Vær dog opmærksom på at en refusionaftale indebærer at du mindst skal lade 7-72 kWh før du har betalt mindste abonnementet på 76-79 kr.
Laver du en all inklusive aftale hos EON eller Clever, så skal du lave regnestykket om hvor meget du skal køre før du har betalt abonnementet.
Regnestykket var nemmere tidligere da man kunne lave 6 måneders intro el til 0,4 øre. Det var ren klondike tidligere.
Forvent at du kører i snit 5 km/kWh. Måske lidt mere hvis det er en husmandsmodel du køber. Kona, e Niro, BZ4X, ID3 etc
Dette indlæg blev 28-05-2022 07:55 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
29-05-2022 kl. 09:36
Men ellers kører en ID.3 også ganske fornuftigt og tyst.
Du har nok helt ret det er nærmere 5 end 6 km/kWh.
Vores TM3 er opgivet til 154 Wh/km. Men samlet over 127kkm ligger vi vist på 193 Wh/km, så lidt over 5 km/kWh. Dog skal her tillægges de famøse tabte ladeprocent som forsvinder i kabel, lader og koldt batteri.
Mogens Sørensen
bruger siden
10-10-2021
02-05-2023 kl. 19:44
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Tak - interessant link. Vi har netop Vindstød via Elforbundet i forvejen.
Den reelle pris, det koster må vel være "inkl. alt undtagen afgift"? Dvs. ca. 50 øre store dele af dagen i dag?
Det spændende bliver så, hvor lang vi i praksis kører pr. kWh ved dagligdags kørsel. Det må tiden vise, når den bliver leveret.
Har også lidt statistik her, som er lidt længeresigtet.
Timepriserne time for time ser dog ud til at ændres kraftigt disse måneder - vi har allerede set negative priser først på eftermiddagen i Holland - så det er værd at følge :)
https://www.mps-solutions.dk/viden-om-energi/el/elprisen-time-for-time/