Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
24-11-2020 kl. 17:37
Hvis det ikke skal være ny i skal have bil, så vent et halvt års tid og køb en af de fuldt elektriske SUV`er ker kommer på markedet. Både VW ID4 eller Skoda Enyaq leverer det du efterspørger.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
24-11-2020 kl. 19:06
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
skrev:
Hybrid og PHEV er i mine øjne spild af tid, du får alle ulemperne fra benzinbilen og ingen af fordelene ved elbilen.
Hvis det ikke skal være ny i skal have bil, så vent et halvt års tid og køb en af de fuldt elektriske SUV`er ker kommer på markedet. Både VW ID4 eller Skoda Enyaq leverer det du efterspørger.
Hvilke ulemper er der ved Hybrid og Phev?
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
24-11-2020 kl. 19:12
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
25-11-2020 kl. 15:37
J R
bruger siden
13-12-2013
25-11-2020 kl. 15:48
Vi kørte 34.000 det første år med vores elbil. dertil 8.000 km med den fossileren. ialt 42.000. Året før kørte vi 24.000 med den ene og 17.000 med den anden.
Hvis vi lå el og benzin regninger sammen og sammenlignede de 2 år, så var det 19.000 kr billigere i sidste år med eldrift.
Men du skal sætte dig ind i reglerne og udnytte dem til din fordel. Det er lidt ligesom benzin kort, hvis du er medlem af en klub, så kan du få 70-125 øre i rabat på en liter diesel(det kunne man ihvertfald tidligere), er du ikke så må du betale ved kasse 1.
Karoq er en udmærket bil, havde det ikke været fordi Skoda værkstedet nægtede kendskab til vores motors svagheder i vores SuperB, havde vi købt en Kodaiq da SuperB'en stod af.
Dette indlæg blev 25-11-2020 15:51 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-02-2021 kl. 10:11
Før kørte vi 42.000 km med et snit på lidt under 12 kml. svarende til ca 3700 liter benzin, som kostede ca 37.000 kr.
nu kører vi 34.000 på el drift, Det koster os 579 kr om måneden, dog minus refusion, så et sted imellem 146 kr og 400 kr, afhængig af om vi kører langt eller kort. Jo længere jo billigere....... DOH er du tosset din klaphat?, siger du så.
Men reglerne er således at hvis du har et abonnement, så kan du få refusion for ladt strøm. På den måde at du selv køber din strøm ved din leverandør og udbyderen af abonnementet refunderer det strøm forbrugt. I vores tilfælde er det 2,28 /kWt.
Men jeg handler strøm og skifter leverandør hver 6 måned, og ligger derfor på 165-182 øre pr kWt. Så kan du godt se at betaler jeg 1,68 i 6 måneder, så tjerner jeg 60 øre pr kWt jeg tanker. Tanker jeg 300 kWt en måned, så får jeg differensen 0,6*300= 180 kr tilbage. så koster det altså 400 kr den måned.
Men kører jeg 900 kWt igennem ledningen, så får jeg 540 kr tilbage, og kan fradrage det i de 579 kr, så koster det altså reelt 39 kr at køre ca 4500 km den måned.
Uhensigtsmæssigt system. Men sådan er det.
Så snit så ligger vi på ca 275-300 k om måneden. Svarende til 3600 om året på elbilen,
ICE'n kører så kun 12.000 km om året, idet jeg vælger at nappe elbilen,, hvis ikke konen skal noget. De 12.000 km koster altså ca 11,000 kr
Samlet før:
37.000 benzin + 3500+2700(forsikring+ årligt service på en lille C3)+5600+4500(Forsikring+ service Mercedes C)= 53.300
Samlet efter C3 er skiftet til elbil og Mercedes C er blevet nr 2 bil:
El 3600 + 8000+1300(strøm+ forsikring+ Service) + benzin 11000 + 5600 + 4500(Benzin + forsikring+ service) = 34.000 kr
Samlet forskel 34.000 - 53.300 = - 19.300. Skattefrie kr.
Dog kan du idag ikke få et Intro abonnement som vi har. Mener du betaler 679 idag istedet for 579.
Men du skal se dig for og regne på om det kan betale sig for dig. Har du et andet kørselsmønster/behov, kan det være det er smarterer at du selv køber lader og får refusion via eks EVSE.
Vi har valgt et abonnement med simkort, således jeg ikke skal ud og aflæse elmåler og melde ind, det kører automatisk. Skulle jeg aflæse elmåleren jævnligt, så ville jeg nok glemme det af og til,
Ulempen ved hybrid drift er som regel er service intervallet kortere, fordi benzin motoren risikerer ikke at blive ordentlig drift varm, og derfor kan der ophobe sig væske i din smøreolie, Derfor forlanger producenterne kortere interval på olieskifte. De har jo en garanti de skal servicere, og er nødsaget til at gardere sig.
Ps, år 1 kørte vi 34.000 på el, år 2 som slutter om lige godt 40 dage, ser det ud til vi runder 44-45.000 km i elbilen. Det er for os meget begrænset hvad gener, der har været ved skiftet.
PPS: Vores ELbil har ingen service intervaller for at overholde garantierne, de kan hvis du er fingernem, selv servicere dine bremser og udskifte aircon filtre, vi valgte et service efter 62.000 km med en 4hjulsudmåling og en sporing samlet til 2700 inklusiv udskifning af filtre og smøring og adskillelse af bremser.
De fleste andre har 15-20.0000 km mellem service på elbiler. Eks Kia Hyundia ligger på under 1000 kr for service. VW sælger med 5 års service, som du så bare har betalt forlods ved købet.
Dette indlæg blev 21-02-2021 10:20 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-02-2021 kl. 12:46
Clever giver såvidt jeg husker 1,98 i refusion eller 2,02, selvom du har elvarme og/eller solceller.
Ved elvarme får du reduceret elpris over 4000 kWt i årligt forbrug.
Så har du elvarme registreret, enten som direkte varmepaneler eller luft/Vand, Luft/luft, så vil al forbrug blive afreget med nedsat afgift også til din elbil.
Så køber du en lader selv til 3-5.000 kr, og jokker i et kraftstik. Er du så rigtig smart, så får du Refusion via EVSE, eller sælger laderen til dit mosmregistret firma, som du så betaler 70 kr om måneden for at administrere din lader. Firmaet kan så refundere dig 1,12 pr kWt ladt.
Det er også en hel god aftale at dit firma via moms refusion får afgiften tilbage.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-02-2021 kl. 12:54
bruger siden
17-05-2017
skrev:
Halløj, tusind tak for super udførlig beregning. Er selv på jagt efter første Elbil. Har bestilt en Skoda Enyaq. Lige nu er abbo. på Clever 749 kr pr mdr. Så kan godt se det fede i at handle strøm, og tjene lidt der.
Eniaq er lidt fed, men der er ting der undre.
hvorfor kun 125 kW lader på supercharger.
Hvorfor er der ikke baghjulstræk indtil man kan få den med 4x4. Måske det er derfor den er begrænset til 204 hk og forhjulstræk(det er meget begrænset hvor meget du kan overføre til asfalten mere end 204 hk, vil endda tro den spinner ved acceleration med den kraft.)
Når man tilkøbet udstyr og teknik, så stiger prisen hurtigt til 450-500.000 for forhjulstræk.
Ok, jeg har ikke nærlæst hele brochuren, men AUDI og VW oversælger deres biler som spitzenklasse på markedet etc. Og det er de langt fra. I bedste fald er de 3-5 år bagefter både Hyundia/Kia såvel som Tesla(som forøvrigt fåes til samme pris og med 4x4 og en helt anden performance pakke(4,4 sek istedet for 8, det er altså en voldsom forskel)
Dette indlæg blev 21-02-2021 12:55 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
21-02-2021 kl. 15:12
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Tak for svaret. Man skal holde tungen lige i munden for at finde rundt i de forskellige kombinationer. Det ville være rart med en forenkling.
Nu kan du måske godt se fordelen rent økonomisk med eldrift.
19.000 sparet efter skat og topskat, så er det jo nærmere 45-50.000 der skal tjenes.
De fleste ville mene det er en helt fornuftig månedsløn, for ganske få ulemper.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
21-02-2021 kl. 21:29
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Enig i, at VW/Audi forsøger at ophæve deres biler til noget, de ikke kan bære. Når det er sagt, så afhænger det en del af, hvad man fokuserer på. Tesla er forud på elektronik, men langt bagefter når det kommer til at bygge biler. VW/Audi har mange årtiers erfaring i at bygge biler - men ikke samme erfaring med elektronik (hvilket introduktionen af ID3 viste ret klart).
Tesla er rigtigt fine,hvis man elsker at spille bilkort, men i hverdagen er det mindre relevant med 0-100km/t. Sjovt nok ser man oftereTesla'er ligge i højre spor og spare på strømmen end i overhalingsbanen. Det er sjovt at lege med i starten, men i hverdagen betyder det mindre. AWD er til gengæld nyttig - også ifht. sikkerheden.
Når de store koncerner som VAG, Daimler, PSA, Renault/Nissan m.fl. i de kommende år for alvor kaster sig over batterimarkedet, bliver det interessant at se, hvem der får bedst fat.
"De gamle" har stor erfaring med at bygge biler, men skal lære elektronik, Tesla har det omvendt, men får selvfølgelig mere erfaring år for år - og så er der alle kineserne, der vil have del i markedet.
Pudsigt med din påstand om at: "Tesla er rigtigt fine,hvis man elsker at spille bilkort, men i hverdagen er det mindre relevant med 0-100km/t. Sjovt nok ser man oftereTesla'er ligge i højre spor og spare på strømmen end i overhalingsbanen. Det er sjovt at lege med i starten, men i hverdagen betyder det mindre".
Det var da ellers en af dine ynglingsargumentet mod den tidligere Yaris Hybrid at den ifølge dig var langsom i acceleration - men selv den gamle model var flere sekunder hurtigere fra 0-100km/t end din selvkørende campingvogn, og den nye model er endda væsentlig hurtigere.
Det at en bil kan accelerere hurtigt er nu blevet ligegyldigt for dig, mens rækkevidden på tanken pludselig er egenskaber du vægter højt i dag.
Det er ellers et ret billigt parameter at opgradere sin ICE bil på - det kræver blot et par Jerry cans i bagagerummet, så kan du få næsten lige den rækkevidde du ønsker dig.
Det er da sjovere at have en bil der kan accelerere næsten som en motorcykel, end en der kan køre 1000-1200km på en overdrevet stor brændstoftank.
T i
bruger siden
17-06-2006
21-02-2021 kl. 21:56
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Så har du elvarme registreret, enten som direkte varmepaneler eller luft/Vand, Luft/luft, så vil al forbrug blive afreget med nedsat afgift også til din elbil.
Så køber du en lader selv til 3-5.000 kr, og jokker i et kraftstik. Er du så rigtig smart, så får du Refusion via EVSE, eller sælger laderen til dit mosmregistret firma, som du så betaler 70 kr om måneden for at administrere din lader. Firmaet kan så refundere dig 1,12 pr kWt ladt.
Mig bekendt er der ingen (udover Clever) der tilbyder refusion, såfremt man har reduceret elafgift, hvilket også giver god mening....