Bilbasen Forum
Indlæg slettet
H P
bruger siden
06-01-2004
16-09-2020 kl. 17:25
En hel del at de andre biler du nævner, er jeg ligeledes ret sikker på ikke kan skaffes inden året er omme.
Prøv at kontakte forhandlere inden i forelsker jer i biler der ikke kan skaffes.
J R
bruger siden
13-12-2013
17-09-2020 kl. 07:28
Der er fordele og ulemper ved begge drivlinier.
En EV har ganske rigtigt ikke godt af at blive kørt 100-0-100 på daglig basis. Det er korrekt at den har bedst at at blive dellladt, eks 20-80. aller helst 40-60. Men der vil være så mange cyklusser til rådighed bare ved 10-90 at bilen formentlig vil være rustet væk før batteriet har behov for udskiftning.
Eks 20-80 vil give dig 8-10.000 cyklusser. Ved at lader 1 gang om dagen er det ca 24 år.
Udskiftning af batterier til 70-120.000 er en myte. Der er mulighed for at udskifte dele af batteriet, hvor den forventelige omkostning ligger nærmere 20-40.000, ca det samme som en brugt gearkasse eller hugger motor på en ICE.
Man kunne tænke at du burde overveje en kort lease af noget der "ikke er færdig udviklet" og så kigge på:
https://www.caranddriver.com/volkswagen/microbus
J R
bruger siden
13-12-2013
17-09-2020 kl. 22:35
Eks havde han tidligere et link han benyttede en del for at vise at eks Tesla var dårligere end eks Kona og e-niro. Problemet var bare at kun tesla'en blev testet under very wet conditions, hvor alle de andre blev test under dry conditions.
Når man så henviste til en lignende test hvor de kørte samme strækning under ens forhold og udfaldet var anderledes, så blev han stille.
Vi kan alle finde lige nøjagtig den test eller det link der underbygger just vores preferance.
Man skal bare være uhyre begavet for at kunne gennemskue om opstilling af vindmøller, solceller, nedgravning af kabler, produktion af batterier med tilhørende minedrift for mineraler etc
Er bedre eller ringere end:
Borerigge efter oliem skiffergas/olie, transaport af boremudder etc til driften af rigge fracking, transport fra findested til rafinaderi, fra rafinaderri til tanskstation, til brændstoffet kommer i tanken og bliver brændt af med en virkningsgrad på 20-30%.
Mark vil gerne køre så økologist som muligt, og er af den overbevisning, ser endda ud til han har sat sig ret meget ind i det, at det er el der er fremtiden.
Så behøver han nok ikke lekturen om halvfærdig tech, ikke brugbart i dagligdagen etc.
Finder du en løsning Mark, så go for it ;-)
Bedste 7 personers må næsten være en Prius+. Men personligt synes jeg den er mærkeligt designet med siderudelinien under kølerhjelmens linie......
J R
bruger siden
13-12-2013
19-09-2020 kl. 09:15
https://drive.google.com/file/d/1a9WJusYT__0-UX7CCpHDuYnjrDRlsU9M/view?usp=sharing
J R
bruger siden
13-12-2013
19-09-2020 kl. 18:32
Det har der endda gjort i de sidste mange mange mange år. Der er der ikke en eneste fossil bilist der har øffet en dart derom.
MEN olie industrien gør også et stort arbejde i at producere så økologisk
som muligt, eller NOT!
Dette indlæg blev 19-09-2020 20:11 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
20-09-2020 kl. 09:11
Noget som gør en forskel i hvad vi kommer til at køre i fremover (også dig KS! 😀) er politiske beslutninger.
EU har valgt at straffe biler som udleder mere end 94 gram CO2 pr. Km. Med massive bøder. Hvilket er næsten alle almindelige benzinbiler.
Det kommer til at betyde at vi om få år bliver præsenteret for et helt andet udvalg når vi står hos bilforhandleren og skal vælge en bil.
PSA har meddelt at fra 2025 er hele deres program plug-in eller el I EU.
CO2 er ved at ændre jordens klima, det kan politikerne ikke sidde overhørigt, der er simpelthen alt for mange stemmer i miljø.