Bilbasen Forum
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
22-01-2020 kl. 22:00
Vi har en model 3 LRAWD.
Du skal have en Model 3 og det kan overhovedet ikke vente, hvis jeg skal sige noget.
Til dine spørgsmål:
Tesla kan give dig et bud på hvad de vil betale dig i bytte for din bil. Det foregår som ved snart sagt alle andre forhandlere der ikke ønsker at have eks en 3 år gammel golf holdende(ved ikke hvad bil du har) Men de fleste sælger bilen videre i samme øjeblik du vender ryggen til.
Rabat er so so. I løbet af tiden har Tesla cyklet prisen lidt op og ned, men som udgangspunkt kan du ikke handle prisen. Dog er der som regel lidt mere flex op til en kvartalsafslutning, idet de gerne vil have så mange skud af inden de skal opgive salgstal.
Range på model 3. HVis du kigger på en LongRange(LR) så er der stor sandsynlighed for du kan køre ture på en ladning. En elbil er mega effektiv.
Det betyder hvor du er vant din benzin eller diesel bil bruger måske 1 liter mere på 100 km om vinteren end om sommeren, lligesom ved regn og modvind, så er det den energi der skal til for at overvinde modstanden i vind/regn/kulde. Din fossil bil er måske kun 20-25% effektiv, det betyder du får kun de procenter ned i dækkene. En liter diesel eller benzin har i snit 10 kW i sig, men du kører kun måske 15-17 km på de kW.
I en elbil er elmotoren så effektiv at du straks mærker modstand så som vind, regn eller kulde. Ved ok forhold kan du køre 50-60 km på 10kW svarende til en 1 liter fossil brændstof.
Jeg har kørt 290 km fordelt 5 km landevej og 285 km motorvej 4 gange. Aalborg- Nyborg og retur samme dag 2 gange. Der var 18 grader den første gang og tørvejr. Der var ladt til 495 km hjemmefra og havde 120 km tilbage på batteriet da jeg nåede de 290 km.
Anden gang var der ladt til 475 km, og havde 29 km tilbage på batteriet da jeg kom frem. Der var temperaturen 0-6 grader og ok vejr. Startede koldt og endte med +6 grader.
Jeg har også kørt 350 km landevej og haft 150 km tilbage på batteriet, og næsten sammetur i modvind og regn gik den 380 km og var så godt som tom.
Kan du ikke nå hjem, så stopper du 10 minutter de 4-5 gange om året.
De lader 190 kW når du ankommer på Supercharger med varmt og tomt batteri. Svarende til 1200 km/t. du får 300 km på 14 minutter.
Tesla foreskriver ingen service for at overholde garanti.
De anbefaler et bremse og aircon eftersyn efter 24 måneder og batteri eftersyn efter 48 måneder.
Hvis du lyster kan du jo bede den lokale bilsnedker skille og smøre bremserne. Der er ingen forskel på bremser på en Tesla og en fossil bil.
Hvis du kører under 20-25.000 km så kan det ikke betale sig med abonnement, køb din egen lader eller lej den fra EVSE.
Kender du en der har en Model 3, så spørg ham om en tur, og du er solgt på 150 meter. Kender du ikke en, så meld dig på nedenstående forum og hør om der er en i nærheden af dig der vil vise den frem.
Kig evt på Teslaforum.dk for mere info.
Dette indlæg blev 22-01-2020 22:11 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
23-01-2020 kl. 07:04
Heldigvis ellers kørte vi alle i samme model.
Dertil så er den uhyggelig sjov at køre i.
Du kunne også vælge at kigge på ID.3, Hyundai Kona electric eller Kia e-niro.
De er alle lidt billigere, men tænker værdiforskellen ligger i 4 hjulstræk og effekt.
Ups der er også Kia e-Soul, men den synes jeg just er i klassen Fiat Multipla
J R
bruger siden
13-12-2013
23-01-2020 kl. 09:16
Kender du nogen andre der giver en garanti der er tilsvarende? Jeg gør ikke.
Vi har kørt 26.000 siden april og har ikke bemærket nogen forandring i range.
Barnevogn i bagagerum, det kan lade sig gøre, men det er en sedan konstruktion, det betyder klappen er jo lidt mindre end en stc eller en hatchback. Selve rummet er faktisk meget stort, men adgangen er mindre. Jeg vurderer at der sagtens kan være en barnevogn og alt det andet du slæber med ved småbørn.
Hvis du stadig er belymret, så vent til efteråret, når du ved om der sker ændringer på afgiften og så vurdere om du skal have en model 3 eller en model Y, som bliver med hatchback bagklap.
Jeg ser ikke umiddelbart hvorfor den ikke skulle kunne holde mindst lige så længe som en hvilken som helst anden bil. Plejer du at holde bil i 15 år? jeg kender kun få mennesker der holder bil over 3-4 år. Min genbo holder gerne 10 år, emn det er fordi det ikke interesserer ham en tøddel og skifter kun fordi konen stikker til ham i et par år, den anden nabo har firmabil og en privat bil til fruen, hun kører 4-5.000 om året, og den plejer også at holde 10-15 år, men firmabilen bliver skiftet på klokkeslettet den bliver 3 år.
Når du finder et eksemplar og prøve, så husk at afprøv hifi anlæget. Jeg er ikke nogen connoisseur på musik området, men det spiller altså max!
Vinterdæk/helårsdæk er en religionskrig. Som vejret har artet sig iår hidtil, så var helårsdæk nok rigeligt. Bilen bliver leveret på sommerdæk. Når du ser en pris på 16.000 så er det med alufælge i 18" samt aero hjulkapsler. Når du ser bilen på bestillingen med 18" aero hjul, så er der hjulkapsler på, men alufælge inde bag. kapslerne giver mindre luftmodstand. Vi bruger dem om vinteren, idet rangen er lidt mindre når der der koldt.
Et sæt billige nye ok sommerdæk koster vel under 4000 kr som så nok larmer lidt mere end de lidt dyrere , til gengæld så kører de nok 20-30.000 km længere inden de er slidt ned. Vil du have det absolut bedste på vinterdæk markedet, så koster de vel ca 6000 påsat, de siger så absolut ingenting, det er ren stilleleg.
Vi lader til ca 400 km hver nat kl 02:00(det kan man indstille i bilen). Som regel sætter vi den til ladning med 180-320 km på restbatteriet, så det er 1-3 timer den lader hver nat.
Der er så uhyggelig mange blier jeg ærger mig over ikke at have ejet endnu, men det bliver bare ikke det samme efter model 3. Får forløsning på ferier hvor jeg så lejer dem jeg gerne ville have haft prøvet.
J R
bruger siden
13-12-2013
23-01-2020 kl. 10:50
Havde en Passat hvor det dobbelte svinghjul gik og delvist var skyld i kobling også blev skiftet. Det var dog mest fordi når nu gearkassen var af, så ville det væer dumt ikke at sætte en ny kobling på samtidig, og der der heller ingen sikkerhed for kobling ikkehavde taget skade af svinghjulet.
Havde en Mondeo der skulle renses for sod hvert 7-8.000 km det kostede 3500 hver gang!
Jeg kan så love dig, at en hvilken som helst 8 år gammel bil med 192.000 km ikke leverer de heste du har betalt for.
J R
bruger siden
13-12-2013
23-01-2020 kl. 12:21
Peder ,jeg vil ikke kommentere mere på KS!'s indlæg, han har kun en agenda og det er hans egen. Han har ikke engang siddet i en elbil der er nyere end 2012, men er stærkt imod eldrift. Når man kommer med et modargument, så finder han en flere år gammel artikel eller hvis man kommer med 2 sammenlignelige biler en fossil og en elbil fra samme mærke og model, så undlader han at følge op på hans postulater.
Dette indlæg blev 23-01-2020 12:25 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
29-01-2020 kl. 22:43
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Realismen står ikke rigtig i kø her.
5% degradering er på ingen måde korrekt. Det er ganske enkelt ikke muligt med nutidens batteriteknologi - selv ikke, hvis du havde ladet bilen stå urørt hjemme i garagen. Det er muligt, at Tesla bilder dig ind, at batteriet ikke er slidt mere, men det hænger jo sammen med, at de nødig vil udløse deres garanti.
Det er muligt, at du synes, at det er gammeldags at kunne tanke på 5 minutter eller at have en rækkevide på 800-1200km, men det er nu engang, hvad mange værdsætter.
Driften på en elbil er - pt. - billig så længe du ikke når til at skifte batterierne - så kan det blive rigtig, rigtig dyrt. Af samme årsag skal du ikke forvente en høj gensalgspris, når først tiden nærmer sig.
Jeg afviser på ingen måde, at kulfyrede biler en dag kan blive almindelige, men pt. udgør de en minimal niche i markedet, da de stadig er på forsøgsstadiet. Når/hvis batteri- og ladeteknologien en dag bliver markant bedre, infrastrukturen markant udbygget og langt større andel af vedvarende energi - også i spidsbelastningsperioder, er der bestemt muligheder.
K S
Hvis du bor i hus, hvad opvarmer du det så med?
Oliefyr?
Gasfyr?
Eller bruger du et kulfyret jordvarmeanlægget eller en kulfyret luft til vand varmepumpe?
J R
bruger siden
13-12-2013
30-01-2020 kl. 11:53
Kan det have noget at gøre med teksten for testen er sammensat mere eller mindre ligesom diesel gate, hvor man kan snyde med testen.
https://rgo.dk/nye-dieselbiler-forurener-markant-mere-end-antaget/
J R
bruger siden
13-12-2013
30-01-2020 kl. 16:22
Under test tages der ikke tømning/afbrænding af partikelfilter med i betragning.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
01-02-2020 kl. 00:53
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Ja - ikke ligefrem en uafhængig kilde ;-)
Læste du mit link? Fra uafhængig og troværdigt laboratorium.
Og så er der selvfølgelig stadig alle problemerne med fremstilling og bortskaffelse af batterier - men dem ser du jo helst bort fra, da de ikke passer din agenda.
Jeg har lige læst din test "Testen er bestilt og betalt af Peugeot i Danmark" så den er selvfølgelig helt uvildig.
Vedr bortskaffelsen af batterierne, hvis man kan skille batterierne og genbruge materialerne i dem, så forurener nr 2 batteri der delvist er lavet af det gamle batteri jo mindre.
Det er derimod lidt sværere at genbruge den gamle dieselolie der allerede er brændt af en gang.