Bilbasen Forum
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
06-10-2019 kl. 13:44
Formoder dog over eks 6 år, at fremtiden bringer flere el biler i spil, og der er en risiko for du kan have et minimalt større tab. MEN du kan også være i den situation at der er nogen fossiler der absolut kun vil køre diesel, og derfor kan de der er tilbage på markedet, måske tabe mindre. Det er et spil i galleriet.
Alternativt kan du lease. Det er ikke min kop te, men så kender du dine udgifter og kan komme ud med forholdsvis kort varsel, hvis du lyster.
PS har selv en benziner og en elbil.
Dette indlæg blev 06-10-2019 13:45 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
11-10-2019 kl. 09:10
Køber du en "gammel" 3008, så kan det være den kun er Euro 6 uden D
H P
bruger siden
06-01-2004
11-10-2019 kl. 10:45
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
PS du skal bare sikre dig din diesel motor er Euro 6D klassificeret. Det er alle nyere diesel motorer. Men husker ikke fra hvornår det var de overgik dertil. Måske i efteråret 2018.
Køber du en "gammel" 3008, så kan det være den kun er Euro 6 uden D
Et sted ude i fremtiden er og bliver diesel en dødssejler...
Euro 6D er pt. det bedste, men om nogle år så vil selv disse biler blive forvist fra mange større byer.
J R
bruger siden
13-12-2013
11-10-2019 kl. 14:06
Og de skal først have forvist Euro 4 -5 og 6 inden 6D kommer på tegnebrættet til forvisning. Det sker ikke i den almindelige mands ejerskab. Hvor langt hovedparten skifter biler ud med 3-5 års interval.
J R
bruger siden
13-12-2013
H P
bruger siden
06-01-2004
12-10-2019 kl. 09:40
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Man kan da håbe, at debatten og lovgivningen på et tidspunkt bliver baseret på fakta fremfor fordomme. I så fald har nye(re) dieselbiler en lang fremtid foran sig mens vi venter på brugbare alternativer.
De bedste dieselbiler idag leverer en renere luft ud af udstødningen end de suger ind af indsugningen.
Bilfabrikanter har i årevis "oversolgt" deres bilers miljøvenlighed, den påstand om renere luft i udstødningen end i indsugningen kom allerede på bane i 80'erne da katalysatoren blev lanceret til benzinbiler, så vidt jeg husker var det med i en SAAB-reklame fra dengang.
KS vil du lade en dieselbil stå i tomgang i din stue for at rense luften ?
J R
bruger siden
13-12-2013
12-10-2019 kl. 19:52
3 må trække 910 kg hvis den er nyere end 12/4 som produktionsdato.
Audi E-tron skulle også kunne trække en hestetrailer.
Mercedes EQC er jeg ikke helt inde i. Skrev mig op til at prøve den på deres rundtur, men fik tildelt en hybrid, og spurgte om det var muligt at prøve ren EL. Det var ikke muligt idet bilerne blev udstukket random.... "Nå men så kan I jo bare udstikke den til en anden, for jeg er ikke interesseret i hybrid"
Dette indlæg blev 12-10-2019 21:23 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
13-10-2019 kl. 13:56
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Nu er det en uafhængig test, der viser det, så det er en lidt anden situation.
Nej, det vil jeg ikke, for selv om der er færre partikler m.m. end på en vej i byen i udstødningen, er der som bekendt stadig CO2 m.m. Det er der ikke fra en elbil, men til gengæld får den strømmen fra kulfyrede værker, der er en af de største syndere ifht. partikelforurening - også i byerne. Samtidig er der markante miljøproblemer med produktion og bortskaffelse af elbiler med nuværende teknologi. Er der biler, der er "oversolgt", er det i høj grad de kulfyrede biler, som pt. får megen hype - uberettiget.
Med tiden er det muligt, at det bliver muligt at fremstille batterier, der reelt er brugbare til formålet - også miljømæssigt, og vi får udfaset kul. Så kan elbiler få en berettigelse.
Altså KS, dig og dine kulfyrede værker :-)
En simpel Googelsøgning kan oplyse at brugen at kul i Danmark er næsten forsvundet, og helt udfaset i 2023, der har været omfattende artikler i Berlingske og i FDM´s Motor og konklusionen er klar "Elbiler forurener langt mindre end andre biler" og i fremtiden vil de blive endnu mere miljørigtige i takt med at den vedvarende energisektor bliver udbygget.
J R
bruger siden
13-12-2013
14-10-2019 kl. 13:10
For ikke at snakke om den energi der skal til for at omdane råolien til det slut produkt du henter på tankstaionen.
Nu bliver de fleste eks elbiler ladt op om natten, hvor der alligevel er overskuds produktion fra både vind og kul kraft.
Du er nødsaget til at have et minimum kulkraftforbrug, indtil vi finder ud af hvordan vi lager strøm i større mængder.
Hvorfor er du det?. Jo et kraftværk der er stoppet og "koldt" tager flere dage om at komme op i omdre
Dette indlæg blev 20-10-2019 22:17 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
14-10-2019 kl. 15:14
Landbruget har bare ikke de samme resurser til at forfine deres indblanding som olie selskaber.
J R
bruger siden
13-12-2013
15-10-2019 kl. 15:59
der hælder olie og kemikalier ud i nordsøen i stide strømme.
der forurener det meste af områderne i Brittish columbia og Alberta og steder i USA som er ved at løbe tør for vand, da det bruges til hydraulic fracking.
der har hældt olie i stride strømme ud ved rafinaderiet i Fredericia, så der trækker olie ud på stranden.
Shell vil ikke rydde op efter deres boringer i nordsøn på Brent feltet.
Dertil kommer alt det som vi aldrig høre om i araberlandene, Kasakstan, Nigergia, Venezuela etc.
Det er olie lobbyen der sørger for negativ publicity for alternative fremdrift. Ganske ligesom tobacco industrien hårdnakket har bekæmpet kræft undersøgelser og lignende.
Du kan hvis du vil finde undersøgelser der siger at eldrift aldrig kan betale sig. Lur mig hvem der har betalt dem.
Du kan også finde udtalelser fra eks VW som først lige har fået øjnen op for EL, at de forventer inden 2022 at kunne genanvende 97% af al materiale i batterier.
Findes der biler idag der bliver genanvendt 97%? hvad med spildolie efter 20 olieservices? Nåh det brænder vi bare op, men er det helt forureningsfrit?
Faktum er at fossil drift er energispil i den store klasse. en 1,5-1,7 tons fossilbrænder kan sjældent snige sig op på gennemsnitlig 17 kml. i en liter diesel er der 10,5 kW energi. Det svarer til ca 0,6 kW/km.
Eks en Tesla model 3 klarer den samme km på 0,15-0,18 kW/Km eller en Tesla model S som er noget større gør det på 0,2-0,3 kW/km.
Det er muligt en Scenic som vejer 1500 kg, kan gå en anelse mere i gennemsnit, hvis der vel at mærker er overvejende lange ture over 25 km.. Min model 3 går sjældent over 20 km af gangen og gerne med tung fod, det gør den hidtil over 17 kkm på 0,183 kw/km.
En gennemsnitlig fossil brænder spilder altså energien med en faktor ca 3,5-4. I miljøets navn, så er det ikke retningen.
J R
bruger siden
13-12-2013
15-10-2019 kl. 21:51
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Ja, helt enig - der er stor forurening fra olieboringer m.m., men det er ualmindeligt naivt at tro, at den er den mindste smule mindre fra råstofudvinding til batterier, elmotorer, kul m.m.
Din KW-udregning "glemmer" at der er et gigantisk tab før strømmen overhovedet når din kulbil - for ikke at tale om tab i batterier. Så effektiviteten er slet ikke så stor i praksis. Det kan være "lige meget" den dag vi har rigelig strøm fra vindmøller og solkraft, men vi er meget langt fra den dag. Om vi når til, at elbiler en dag bliver et reelt alternativ, eller en 3. teknologi overhaler indenom, vil tiden vise. Pt. har elbiler medvind(!) pga. lobbyisme og mode - ikke fordi de teknologisk er modne eller fordi de reelt er dokumenteret mere miljørigtige.
(PS. En Model 3 er en hel del mindre end en Grand Scenic - en mere sammenlignelig bil er vel en Golf, der idag fint kører et stykke over 20km/l på diesel eller benzin - evt. som plug-in hybrid).
En model 3 er samme størrelse som en Mercedes C klasse mere eller mindre på cm. Eller en Audi A5. Begge virker en anelse eller 30 cm størrer end en Golf.
Når du fremhæver tabet på kW.
Så er du vel også nødsaget til at bemærke at der går en del olie til at finde, transportere fra kilden til rafinaderi og fra rafinaderiet til tankstationen.
Om der er tab på transport af kW eller olie kommer vel ud på et, forudsat at tabet er ligeligt....... mon det er det?
PS tabet på batteriet er meget begrænset over en dag, måske 3-4 km. Mon ikke der fordamper ca den samme mængde eks benzin. Ellers bemærker du ikke tabet, fordi din bil er så hamrende uøkonomisk at du ikke bemærker den bruger en squez olie til at lade dit batteri hver gang du kører.
J R
bruger siden
13-12-2013
15-10-2019 kl. 22:49
Det ved jeg pr faktum, idet jeg også har sådan en. model 3 er 4,69 og 1,84 bred, c klassen er 4,70 og bredde 1,81
En Golf er 4,26 og 1,80 bred. Den er altså klart nummeret mindre. Gennemsnittet for en Golf diesel i årgangen 2017- til 2019 er 5,78 l/100 km. Det ligger nærmer 17 km/l end 20. Der er 535 personer der har anmeldt deres forbrug.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&fuelsort=1&constyear_s=2017&constyear_e=2019&page=3&powerunit=2
Jeg har aldrig påstået der ikke er omkostninger ved at producere EL.
Hvorimod du nægter at tage det i betragtning når du henter din diesel. Eks kan jeg oplyse dig om man acceptere 0,3% spild ved nærmest hver omladning, og der er rimelig mange omladninger involveret.
Enten så kigger vi på æbler eller pærer. Man kan ikke lave en sammenligning uden en fælles nævner.
Hvis vi skal kigge på EL og batterier fra grundstoffet bliver brudt.
Så skal vi gøre det samme med fossil biler og fossile brændsler.
Derfor er det nemmest at sammenligne prisen og den energi jeg hiver ud af stikkontakten og du pumper op af tankstationen.
Dette indlæg blev 15-10-2019 23:01 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
16-10-2019 kl. 08:50
Når jeg sidder bag mig selv i C-klassen er der 2-3 cm til ryglænet. Når jeg sidder bag mig selv i model 3 er 10-15 cm til ryglænet...... hvor er det at det går galt i din opfattelse.
Hvor for du så fra at den er på størrelse med en Golf.
Har du siddet i en Golf, C-klasse og en model 3. Eller gætter du bare?
Batteriet optager nul plads i længde retningen, idet det hele ligger i gulvet. Der er ingen kardantunnel.
sammenligne med reelt forbrug. Altså de 0,183 kW/km som jeg oplyser er da ganske virkelige som vores har kørt over de 17000 km vi har haft den. Jeg har aldrig nulstillet den ene kørecomputer, som derfor giver et samlet billede hidtil.
Forøvrigt så bruger en 2019 Golf Diesel gennemsnitlig på spritmonitor en squeez mindre end 2017-2019, ikke alverden, i gennemsnit. 18 kml istedet for 17 kml.
Dette indlæg blev 16-10-2019 08:55 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
16-10-2019 kl. 23:05
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Jeg skriver jo just at den er større i kabine og bagagerum end den C klasse vi har holdende ved siden af.
Når jeg sidder bag mig selv i C-klassen er der 2-3 cm til ryglænet. Når jeg sidder bag mig selv i model 3 er 10-15 cm til ryglænet...... hvor er det at det går galt i din opfattelse.
Hvor for du så fra at den er på størrelse med en Golf.
Har du siddet i en Golf, C-klasse og en model 3. Eller gætter du bare?
Batteriet optager nul plads i længde retningen, idet det hele ligger i gulvet. Der er ingen kardantunnel.
sammenligne med reelt forbrug. Altså de 0,183 kW/km som jeg oplyser er da ganske virkelige som vores har kørt over de 17000 km vi har haft den. Jeg har aldrig nulstillet den ene kørecomputer, som derfor giver et samlet billede hidtil.
Forøvrigt så bruger en 2019 Golf Diesel gennemsnitlig på spritmonitor en squeez mindre end 2017-2019, ikke alverden, i gennemsnit. 18 kml istedet for 17 kml.
Det kan være svært at diskutere med K S. Bare fordi du har begge biler og direkte kan gå ud og sammenligne størrelsen på dem, så tror han at han ved bedre - for det har han læst i en test. Men sådan er vi forskellige, jeg kan også godt lide at sætte mig ind i tingene og prøve det af i virkeligheden, mens K S nøjes med at læse sig til det, så I teorien ved han en masse - men i praksis halter det gevaldigt.
(gav vide om han nogensinde selv har siddet i en Tesla model 3)
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
17-10-2019 kl. 10:36
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Tjah - løber man tør for argumenter, kan man jo altid gå efter manden. Sørgeligt - men sådan er der jo nogle, der foretrækker det.
Har du nogensinde siddet i en Tesla Model 3?
J R
bruger siden
13-12-2013
17-10-2019 kl. 19:59
MEN nu er jeg klar:
Første link: comparison Tesla model 3, Audi A5 og Mercedes C class alle 2019:
Bemærk når du scroller ned, at både udvendige såvel som indvendige mål er nærmest identiske, bortset fra Tesla som hovedregel er større
https://cars.usnews.com/cars-trucks/compare?trims=13308-401451_13457-390428_13848-402849
Andet link:
Mercedes C+BMW 3 + Audi A4 + Tesla model 3. Desværre kun udvendig mål i denn.
Målene opgives i tommer. 1 tomme er 2,54 cm......... De ligger altså indenfor 2 cm i størrelse:
https://www.autoblog.com/2018/10/02/2019-bmw-3-series-vs-rivals-tesla-mercedes-audi/?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAKaJbS-L3yGcuGufnNAnQWBsgEt8IDWv1VRaVbUZfx0hPXFjF1v5rYvysUVLNw7WR7qgHX8gER8cPZp6mJXwGiP3o_q8xN9Zaxu9qQ8myEMOINFIvN78qELGck_LxHVnyPUC_pEzbRmamQtaAZKqR3ItThhN2nulh7ahp4DTbK4c
3. LInk Model 3 vs 320i vs mercedes C
https://evannex.com/blogs/news/model-3-takes-on-the-world-s-best-sedans
Hvis KS! stadig vil påstå et en Golf om det så er en 2017 eller 2019 er samme størrelse, så opgiver jeg.
Kig gerne facebook søg "udsigtsvilla spanien" og vælg den i Benitachell. Det er her vi ferierer. Der er totalt ro, og alligevel kun 4-6 minutter i bil til supermarkeder , 7 minutter til en hyggelig mindre by, hvor der ikke er sønderligt travlt, men 100 vis af fantastiske restauranter inderfor få km. 30 minutter til Benidorm, 1 time til både Valencia eller Alicante.
Er booket 7 uger næste sommer. Har lige haft 12 dage med 24-28 grader.
Dette indlæg blev 17-10-2019 20:02 redigeret af dets forfatter.
Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008
17-10-2019 kl. 21:15
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Kan du læse indenad?
Jeg kan - og jeg kan godt forstå kabinemål. Det er det smarte ved skriftsproget - så kan man lære af andres erfaringer, man kan læse objektive målinger og man behøver ikke selv forsøge at opfinde den dybe tallerken.
Så når en række tests vælger at sammenligne Model 3 med en Golf og Nissan Leaf - og dokumenterer det med en række kabinemål, så behøver jeg ikke selv at gå ud og måle efter - for resultatet bliver ikke anderledes. At der så er nogle fans, der ikke er helt så begejstede for fakta, kan jeg desværre ikke gøre noget ved - uanset om det gælder elbiler eller Toyotaer med elastikgear.
Så jeg havde altså ret i at du ikke engang selv har siddet i en Tesla Model 3.
Du udtaler dig (igen) om noget du ikke har prøvet i praksis, men blot har læst dig til.
Og du mener at du ved bedre end J R der endda har begge biler stående.
Det viser jo blot at vi skal huske at tage dine indlæg med et gran salt.
J R
bruger siden
13-12-2013
17-10-2019 kl. 21:20
model 3 er 16,7 tommer længere end Golf, det er noget der ligner 40 cm mere.
Den er 10 tommer mere i mellem hjulene? 25 cm.
Den har længere headroom 5 cm, legroom 4 cm and shoulderroom 1 cm på forsæder
Den er minimalt mindre på bagsædet. ca 1 cm mindre headroom og 1 cm mindre legroom. Men 0,25 cm mere shoulderroom.
Forøvrigt er det en e golf en ombygget almindelig fossil karrosse. En tur over grænsen kom altså ikke til at foregå i en lille usel Golf. Jeg kan jo have 3-4 gange så meget med hjem i en model 3. Men det sker ikke fordi jeg ikke gider bruge 6-8 timer å at spare nogle håndører. Der er mindst 3 timer til Flensburg hjemme fra.
Fuel economy........ Tesla model 3 slår dem begge med længder.
Performance, de andre 2 er jo ikke kommet ud af starthullet før model 3 er banen rundt og ånder dem i nakken....... Alligevel er den mere økonomisk....
Lad os snakke når ID3 kommer på markedet.
Dette indlæg blev 17-10-2019 21:25 redigeret af dets forfatter.
J R
bruger siden
13-12-2013
17-10-2019 kl. 22:16
Det er altså en bil i mini segmentet, for den er klart mindre end en model 3 som KS" nu har klassificeret som en golfklasse bil.
Både jeg og Mercedes er skuffet.
Prøv lige KS" om du kan lave en søgning på minibiler og få en c klasse frem. Hvis ikke, så vær sød og bed bilbasen om at komme i omdrejninger, for det kan altså ikke passe man ikke kan bruge deres opslagsværk over brugte biler uden man har indgående kendskab til fejl klassificeringer. Eller kommer der jo ingen biler frem når man søger.
J R
bruger siden
13-12-2013
18-10-2019 kl. 08:30
https://blog.bilbasen.dk/kender-du-dine-biltyper-889/
Bilbasen kategoriserer en Golf i C segmentet.
Bilbasen kategoriserer en Mercedes C i D segmentet.
Det på trods af at Mercedes C tilsyneldende er mindre i kabinen end en Golf.
Kan det have noget at gøre med de 40 cm der er i forskel på længden?
J R
bruger siden
13-12-2013
19-10-2019 kl. 08:51
C er lille mellemklasse.
D er stor mellemklasse.
Men tilsyneladende er søgekriterierne kun beregnet til søging på mellem, og ikke adskille lille og stor mellemklasse.
J R
bruger siden
13-12-2013
19-10-2019 kl. 11:17
De er altså også rimeligt fede de 3008'ere.
Opel har en søste model, som er mere eller mindre det samme bare med anden indpakning. Personligt synes Jeg bare Opel's design ligner en ældre amerikansk rustvogn.
J R
bruger siden
13-12-2013
20-10-2019 kl. 11:36
Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004
20-10-2019 kl. 20:04
Udpræget selvindsigt. Respekt for det, om ikke for andet.