Bilbasen Forum
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
11-02-2018 kl. 22:19
Den gamle kommer næsten altid i en "limited" udgave med masser af ekstra udstyr.
H P
bruger siden
06-01-2004
12-02-2018 kl. 10:00
BT 2018
bruger siden
12-10-2005
skrev:
Ja det var en mulighed:)
Men det er også mere om værdi tabet af gammel model vil være for stort når den skal sælges igen efter 2-3 år, når en faceliftede model er på markedet...???
Du overvejer at vente 1 1/2 år med at købe bil ?
Med den tankegang får du aldrig købt bil, der er ALTID en opgraderet model på vej inden for det næste 1 1/2 år.
Hvis du ved på forhånd at du skal have bilen i 2-3 år, så ville jeg overveje enten at finde en brugt hvor den store afskrivning er taget, eller lease bilen.
Profil slettet
12-02-2018 kl. 13:48
Profil slettet
13-02-2018 kl. 17:18
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
En ny version er yderst sjældent ringere end sin forgænger - og den gl. er yderst sjældent mere attraktiv.
Hvor har du hørt/læst om en 1.5TDI?
VAG's 1.6TDI er ikke ligefrem særligt kraftig ifht. mange konkurrenter, og downsizing-bølgen er stoppet. VAG har selv gået den modsatte vej og erstatter 1.4TSI med en 1.5 med ca. samme ydelse (og cylinderfrakobling) - måske er det den, du har hørt om?
Det er dog en benzinmotor.
Ja det er jo ikke altid at alt står i de tyske magasiner:
http://www.carmag.co.za/news_post/vw-golf-8-to-debut-15-litre-three-cylinder-tdi-mill/
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
13-02-2018 kl. 17:48
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Vente 20 minutter og køb den udgående A4 på tilbud få måneder inden den nye dukker op.
Den gamle kommer næsten altid i en "limited" udgave med masser af ekstra udstyr.
Jeg kan varmt tilslutte mig J R´s forslag.
Vent lidt, køb en "gammel" model spækket med udstyr til en nedsat pris.
Jeg tror du vil få det mindste værditab ved det.
Derudover vil en nindre motor med færre cylindre,(uanset den har næsten samme ydelse) føles sløvere.
Jeg sammenligner med min nuværende A6 2,0 Tdi 4 cyl.140 HK med 320 NM.
Den har absolut ikke samme bundtræk som min gamle 2,5 Tdi 5 cyl. 140 HK og 295 NM
Den gamle kunne trække fra ca 1200 Omdr, hvor den nye skal have mindst 16-1700.
Derudover kørte den gamle også længere i praksis ca 17,5 mod 16,5 i den nye.
Jeg er ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge, hvis det var mig.
Hilsen Lars
J R
bruger siden
13-12-2013
16-02-2018 kl. 08:47
Du kan også kigge på 1,8 TSI med 160 hk, som blev afløst af en 1,4 TSI 150 HK i eks SuperB, der en så vidt jeg husker 0,2 sekunder i forskel i 0-100 diciplinen. Det tror jeg ikke umiddelbart du kan mærke uden at have stopuret fremme.
et andet eksempel; Kia har en lille Rio med en 1,2 suge motor, som gør det ok, uden overhovedet at være hurtig. deres 1,0 T-GDI, som er en turbo motor den er verdener til forskel i accelleration og daglig kørsel.
Altså kan en downsized turbo model sagtens være federe end en større sugemotor.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
16-02-2018 kl. 14:20
J R
bruger siden
13-12-2013
skrev:
Det er jo nok ikke helt rigtigt. En 1,4 turbo motor vil helt sikkert føles sjovere og hurtigere end en 1,6-1,8 sugemotor.
Du kan også kigge på 1,8 TSI med 160 hk, som blev afløst af en 1,4 TSI 150 HK i eks SuperB, der en så vidt jeg husker 0,2 sekunder i forskel i 0-100 diciplinen. Det tror jeg ikke umiddelbart du kan mærke uden at have stopuret fremme.
et andet eksempel; Kia har en lille Rio med en 1,2 suge motor, som gør det ok, uden overhovedet at være hurtig. deres 1,0 T-GDI, som er en turbo motor den er verdener til forskel i accelleration og daglig kørsel.
Altså kan en downsized turbo model sagtens være federe end en større sugemotor.
Nu er der jo ikke tale om en lille TURBO motor VS en stor SUGE motor.
Men tale om 2 TURBO motore.
Men ellers har du da ret.
Det jeg påpeger er, at en mindre motor med færre cylindre har ikke det samme bundtræk.
Det kan da godt være at den, hvis den får nogle tesk, kan komme hurtigere op på 100 km/t.
Men den har ikke kræfterne til en hurtig mellemacceleration i 6 gear.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
16-02-2018 kl. 14:24
BT 2018
bruger siden
12-10-2005
skrev:
Vedr. faceliftede A4 2019, læste jeg det med den nye 1,5 tdi motor i stedet for den nuværende 2,0 Tdi i nedenstående link:)
http://www.hvilkenbil.dk/mega-facelift-paa-vej-af-audi-a4/
Og jeg er enig med Lars i at en mindre motor uanset hvad vil virke sløvere.
Og derfor overvejer jeg også at købe A4 ny med 2,0 TDI 190 Hk.
Ved bare ikke om det er specielt fedt at køre rundt i en bil i slut 2019, når der er kommet en ny på markedet med stort facelift, med nye konstruktioner mv. Jvf. ovenstående link:)
Kunne også overveje at smide lidt over 100.000 mere og købe A5 som lige er faceliftede. 100.000 er bare mange penge for stort set samme bil, samme motor osv.:)
Den er sgu svær.
Nu kan man alså ikke fedtspille med om det er fedt, at køre i den sidste nye model, samtidig med at man ikke vil betale det det koster.
Hvis du vil have den nye model, så køb den.
Hvis du vil spare penge så køb den afgående model i en kampange-model.
Audi lave så lidt om fra model til model, at det nærmest kun er kendere, der kan se forskel.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
17-02-2018 kl. 18:10
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er bestemt ikke (altid) rigtigt. Jeg skiftede fra en 1.9diesel til en 1.6 - bilen var reelt den samme (facelift). De yder begge 130hk, men 1.9 har 300Nm og 1.6 har 320Nm - dvs. større moment end den store motor. I praksis kan jeg mærke et lidt lavere moment ved de helt lave omdrejninger i den nye 1.6, men over 16-1700rpm trækker den mærkbart bedre end den gamle. I 6. gear på motorvejen er den lille motor derfor klart kraftigst.
Samme 1.6 diesel findes også med dobbeltturbo og 165hk/380Nm. Jeg har ikke prøvet den, men jeg er ikke i tvivl om, at den er betydeligt kraftigere end den gl. 1.9 i alle situationer.
Hvis du læser begge mine svar, hvor jeg påstår at en mindre motor vil virke sløvere, vil du sikkert også lægge mærke til, at jeg nævner , at motorene har færre cylindre.
De 2 motore du sammenligner har begge 4 cylindre.
Jeg nævner også trækkraften ved lave omdrejninger ca. 1200 omdr/min, hvor du omtaler 16-1700 omdr/min.
Jeg giver dig ret i at en forskel på 0,3.l eller godt 15% og samme antal cylindre, så kan en mindre, men nyere motor sagtens værestærkere i hele sprktrat.
Men det forespurgte eksempel er der tale om en forskel på 0,5.l eller 25% i volumen og også 25% forskel i antallet af cylindre, så jeg vil stadig påstå, at det kræver væsentlig flere omdrejninger /min for den lille motor at følge med.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
18-02-2018 kl. 10:15
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Jeg giver dig ret i (som jeg jo også skriver) at ved de laveste omdrejninger, kan der være mærkbar forskel, men højere oppe, vil det ikke være tilfældet. Derfor er det ikke rigtigt, at den lille motor skal køre med flere omdrejninger for at følge med - blot du er oppe over 15-1700rpm. Dvs. på motorvejen vil jeg ikke forvente forskel (modsat hvad du skriver).
Det kommer vel an på gearingen.
Min nuværende bil kører med 2100 omdr/m ved 110 km/t
hvor imod den gamle 5 cylindrede kørte med 18-1900 omdr/m ved samme hastighed.
Den gamle kunne også snilt trække min campingvogn 1600 kg fra 70 km/t og opefter i 5 gear
Den nye med et større drejningsmoment skal op på 85-90 km/t for at holde den i 5 gear, og med flere omdr/m
Den ekstra cylinder betyder rigtig meget for trækkraften.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
18-02-2018 kl. 18:07
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Det er et valg - det handler ikke om antal cylindre. Du kan finde talrige eksempler på det modsatte.
Jeg er udemærket klar over, der findes eksempler på det modsatte.
Eks. Ford Taunus 2.3 V6 med 109 hk VS Ford Mondeo 3 cyl. Jeg husker ikke antal HK, men jeg ved godt den er både stærkere og hurtigere end den gamle.
Men her er der også tale om en gammel sugemotor med registerkarburator VS en moderne turbo-motor med direkte indsprøjtning.
Tråden startede med 2 Turbo-motore med ca samme HK og NM.
Det er her jeg påstår at antallet af cylindre har en indvirkning ved lave omdrejninger
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
20-02-2018 kl. 16:45
KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Og jeg er fortsat ikke enig ;-)
Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om gamle Taunus'er, sugemotorer etc.
Det er helt OK du ikke er enig, det behøver du heller ikke være.
Du taler af erfaring ud fra de motore du kender, og jag taler af erfaring ud fra de motore jeg kender.
Det handler vel heller ikke om hvem der har ret, det handler om at videregive et råd ud fra de erfaringer man selv har.
Hilsen Lars