Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

06-03-2017 kl. 21:57

Hej Henrik

Nu kan jeg kun udtale mig om den nye Skoda Octavia fra 2014, da jeg netop for 10 dage siden fik leveret en helt ny 2017 topudstyret Octavia med DSG - og hvilken bil!

Den er utrolig komfortabel, økonomisk, støjsvag og så har den masser af plads.

Jeg har kørt i den ældre omtalte Octavia og nuvel, den kører udemærket. Jeg mener, at den er grimt designet fortil og værkstedsreparationer begynder også at opstå.

Hvis jeg var dig, ville jeg gå hele vejen for 2014 modellen. Den giver så meget køreglæde!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

07-03-2017 kl. 12:05

Nu skriver du om det vil være en fejl at købe den nyere bil. Det er kun dig selv der kan afgøre det. Men det vil være dyrere at købe den nyere bil pga. større værditab, så det er jo et spørgsmål om du synes det er pengene værd? Den ældre vil formentlig have lidt mere rep. men er en solid bil med relativt beskedent kilometertal, så det burde ikke være det helt store...

Ud fra din beskrivelse, hvor i ikke bruger bil til hverdag og få km om året og hvor du ikke virker som om du går særligt meget op i biler, men primært betragter det som en praktisk nødvendighed, ville jeg tænke meget med fornuften.
Ud fra det ville jeg ikke binde for mange penge i at købe nyere bil, men i stedet kigge på, hvor jeg kom længst for pengene (og du kan jo altid skifte bil om nogen år).

Så den 2011 model du nævner kunne væe et udmærket bud efter min mening, hvis den er pæn og velholdt. Du skal dog være opmærksom på at Skoda generelt har høje brugtpriser og du vil muligivs komme lidt længere for pengene ved andre mærker. Men Skoda'en er klart et fornuftigt bud.
Personligt ville jeg også overveje en mindre st. car, (evt. en Skoda Fabia Combi eller lignende)

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

08-03-2017 kl. 22:08

Jeg ville være forsigtig med at indrette købet efter størrelsen på stole/barnevogn....
Det er som regel noget billigere at købe autostol/barnevogn, der passer til bilen end omvendt (men Octavia'en er et godt bud, hvis du vil skifte)
I forhold til brugtpriserne er det helt korrekt at Skoda holder prisen godt og nogen gange på et niveau, hvor brugtpriserne er så høje at det ikke giver mening at købe brugt, hvis man har økonomi/behov der peger i retning af ny bil...
Jeg vil dog mene at det vil være for dyrt at købe nyt/nyere til dit behov, når du kører så få km og i øvrigt ikke er interesseret i biler.

I din situation ville jeg også overveje om det overhovedet er nødvendigt at skifte bil eller om i skulle beholde Fiestaen, især hvis det er den "nye" model, altså den generation der startede salg i 2009, hvor sikkerheden er ok (hvis det er den gamle model der udgik i 2008/9 ville jeg nok skifte uanset for at få mere sikkerhed).
Selv om Fiestaen ikke er så stor vil jeg mene at man med en kompakt barnevogn/autostole, evt. noget cykelstativ/tagbagagebærer og bevidsthed omkring hvor meget grej man behøver medbringe, kunne klare jeres behov.
Når det primært er til weekend brug, ville jeg i hvert fald overveje om ikke ulemperne blev opvejet af økonomien. Hvis i bor et sted hvor delebil/Gomore lejebil er en mulighed, kunne det jo evt. være et supplement i de tilfælde hvor i skulle have mere plads.....
Jeg ville ihvertfald overveje det meget grundigt inden jeg investerede et større beløb i en nyere bil som kun kører få km om året og holder i garagen det meste af tiden