Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

06-03-2017 kl. 22:48

Hej

Hvis du tager en 2006'er til 40000, og holder den i 4 år.
Så er den 15 år, og ved at være træt. Måske holder den til den er 20, men så skal den også have fået rigeligt med undervognsbehandlinger og service gennem livet.

Holder den 4 år, så koster den dig i indkøb, service, grønafgift og benz vel ca 33.000 om året, når du har fået skrot prisen for den.

Køber du en til Fabia til 180.000 fra ny, og holder den til den er 15 år gammel. Så koster den vel med samme punkter på budgettet ca 33.000 om året.

Hvorfor er der så ingen eller meget begrænset forskel?

Jo den nye kører længere på literen, betaler mindre i Grøn afgift og skal formentlig serviceres væsentlig mindre de første 5-7 år. Og så beholder du den i væsentlig længere tid.

Men du får en nærmest sprit ny og up to date model. Med alle de nye sikkerhedsfeatures. Det er jo også en del værdi i overfor familien. Tænk nu hvis der skulle ske et uheld, og fordi man har sparet i første omgang, så var sikkerheden ikke lige god nok.
For det virker ikke som om det reelt er pengene der er problemet. Det ligger mere i dit sparsommelige sind, ikke?

Dette indlæg blev 07-03-2017 07:22 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

07-03-2017 kl. 17:42

Vi er da enige om at du måske kan holde den nye i 4 år og giver 40000altså 10.000 i tab om året. Vi ser bort fra 2000 kr i skrotpræmie.

og den nye 180.000 over 15 år, som er samme alder som du vil holde den billige til.

180.000/15 er da noget der ligner 12.000 om året. Vi ser stadig bort fra skrotpræmie.

Så hvis du sparer 4.500 om året på grønafgift og benz på den nyere, så kan det da kun blive en fordel at købe ny?

Kan du holde den billige til den er 20 år, så bliver det selvfølgelig billigere pr år.
Men det bliver den dyre også. Det er meget begrænset hvad det koster reelt at køre ny/nyere.

Dette indlæg blev 07-03-2017 17:43 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

07-03-2017 kl. 20:25

Tillykke.
Du har sikkert gjort et godt valg ude ved Anton Ovesen, han har et godt ry.(han har ikke taget den af endnu, ellers er der 2 med 48.000 km på tælleren) ;-)

Min fader har kørt 3 fabia'er trætte.

De kørte mellem 250 og 315.000 km, inden han valgte at skifte dem.
Men han kørte, da han var fuldt erhvervsaktiv 50.000 om året. Og derfor rustede de jo heller ikke. Den med 315.000 km var kun lige godt 5 år gammel, for dengang da han begyndte på Fabia'er kørte han 65-70.000 om året(fik de senere år arbejde lidt tættere på hjemmet). Han købte den første da den var 1 år gammel og havde gået 17.000 for 135.000 og byttede den til en ny og fik 45.000 i bytte pris for den gamle, efter 300.000 km!

Det er rusten der tager livet af biler der kører over mange år, ikke teknikken, hvis den bliver vedligeholdt.
Langt hovedparten af biler idag holder ikke meget over 15 år pga rust. Fabrikanterne laver bilen til at holde så du er glad, men heller ikke mere. De skal jo sælge dig den næste.

Dette indlæg blev 07-03-2017 20:27 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

08-03-2017 kl. 13:04

Nå prøver lige at dele det i to.....

Hej Morten
Tror det er et ganske fornuftigt valg i har taget. (og du vil jo heller ikke høre andet ;-) )


Derudover lige et par generelle kommentarer om økonomien:
Kunne du muligvis have kørt en smule billigere i den ældre/billigere bil? Ja, formentlig, hvis du ikke løb ind i større rep. på denne (og ikke lavede større skader, for du vil jo ikke have kasko på den billige).
Men for at det bliver rigtig billigt skal i selv (eller familien) kunne ordne nogen ting på den og det er måske ok de første gange, men med tiden er det ikke sikkert at det er så sjovt, især når du ikke interesserer dig for biler og der vil uden tvivl komme flere små og større "ting" på en ældre bil.

Derudover synes jeg at du kigger lidt forkert på økonomien. Der er ingen grund til den store beregning nu, da du jo har handlet, men det giver ikke så meget mening at regne på forskel i nypriser og tale om hvad du fik for 60.000 ekstra.
Det virker som om du stirrer stift på de 60k og synes at de fylder mere end billigere driftsudgifter (og i øvrigt "glemmer" at indregne risiko ved manglende kasko og risiko for større rep. udgifter. Begge dele kan vælte regnestykket fuldstændigt!!)

Hvis vi skal holde os til en meget grov tommelfingerregel (som ikke er specielt præcis) men som er god nok i dette tilfælde. Man siger generelt at en bil taber omkring 10% af værdien om året (igen generelt etc. så der er masser af tilfælde hvor dette ikke passer (kan i høre ansvarsfraskrivelsen ;-) )) .
I dit tilfælde med ældre "alm. husmandsbiler" er det næppe helt skævt. Så den billige vil tabe omkring 4k om året og den dyre ca. 10k. Så forskellen er i omegnen af 6k årligt

Jeg har brugt denne bil som "40k" bilen i min sammenligning: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/fabia/14-16v-75-ambiente-combi-5d/3193591

Når man så kigger på brændstof/grøn afgift:
Ny bil 1200 i afgift
Gammel bil 2960 i afgift

25000km/år:
Ny bil 19,2km/l (Jeg trækker ca. 20% fra.) Realistisk forbrug: 15km/l og 11kr/l = ca. 18300,-
Gammel bil: 15,2km/l (trækker ca. 20% fra) Realistisk forbrug: 12km/l og 11kr/l = ca. 22900,-

Samlet:
Ny bil ca. 19500/år gammel bil ca. 25800,- år =

Ny bil ca. 6300kr billigere pr. år

Så det større værditab bliver formentlig opvejet af lavere driftsudgifter (i meget runde tal)..

Fortsættes...

Dette indlæg blev 08-03-2017 13:06 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

08-03-2017 kl. 13:05

Fortsættelsen...

Så kan man så tale om at du kan spare kasko på den billige og at det sparer dig for noget her. MEN du påtager dig samtidig en økonomisk risiko, som nu ikke er ens for de to eksempler. Totalskader du den gamle uden kasko efter få dage, så har du mistet 40k (og har haft en afskrivning på flere mio. pr år ;-) ) og der skal jo i virkeligheden ikke så store skader på en 40k bil, før det ikke kan betale sig at reparere den!

Så du kan ikke sammenligne med/uden kasko direkte efter min mening, da det er helt forskellig økonomisk risiko du påtager dig....

Derudover, så regner du slet ikke med de ekstra rep på den gamle. Du konstaterer bare at den sikkert vil være dyrere end den nye. Men det skal da regnes med i økonomien, hvis gerne vil sammenligne tallene!
Realistisk set kan den gamle sagtens være eksempelvis 4-5000kr dyrere i rep om året. Det ændrer jo regnestykket en hel del....

Den gamle model har du herudover "giftet" dig med. Den skal beholdes til skrotning, hvis økonomien skal holde som du skriver. Efter et par år står du med en 12-14 år gammel Fabia der er tæt på/har passeret 200k km på tælleren. Så bliver du skambudt ved et evt. salg. Den bil du gav 40k for, står nu måske til lidt over 30k ved forhandleren. De ved at det kommer til at koste penge at lave rep. over reklamationsret og han skal også tjene på det = du bliver skambudt = din afskrivning for de par år er nu på samme ( evt. højere) niveau som den nyere model (du kan hente lidt mere ved privatsalg, men stadig, det kan sagtens blive til en rigtig dårlig pris....)

Endelig kan man så tale om finansieringsomkostninger, da du måske skal låne ekstra penge. Det bliver gætværk da du ikke skriver noget om dette, men har man et fornuftigt forhold til sin bank, med ok renteniveau, burde det ikke ændre regnestykket radikalt...

Så alt i alt: Du har fået en nyere, mere driftssikker, mere sikker, mere komfortabel etc. etc. bil og ekstraudgiften er med stor sandsynlighed meget lav. Så held og lykke med købet...

Ps:
Beklager det lange indlæg... Der gik alligevel regnestykke mm. i det....
Skal i øvrigt understrege at det ikke er skrevet som en kritik mod dig, men mere en generel opfordring til at man husker at se på det "store billede" ved bilkøb, så man ikke stirrer sig blind på eksempelvis forskelle i købspris og lader være med at indregne eksempelvis løbende rep omkostninger etc. i regnestykket.......

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg