Bilbasen Forum
Indlæg slettet
J R
bruger siden
13-12-2013
05-01-2017 kl. 20:11
Har just selv solgt en Superb, dog en 1,8 TSI.
Du får urimeligt meget og stor bil for pengene. Vi var egentlig mega glade for den.
MEN den fik lidt skvanker da den nærmede sig 200 kkm. Udover motoren stod af ved 152kkm.
Vi var egentlig ved at bytte den til en 1,4 TSI ny. Men så, tro det eller ej, sagde fruen sgu hun hellere ville have en 2,0 Mercedes C end en bette 1,4. Og specielt da der kun var 40.000 i forskel på en ny Superb og en 14 måneder gammel C klasse med 25.000 på uret.(men den er satme minimalistisk ved siden af Superb'en)
Vi var ude at prøve 1,4'eren i den nye model. Og den kunne sagtens klare vores behov. Faktisk er den nye 1,4 150 hk ligeså hurtig til 100 som den gamle 1,8 160 hk.
Med 20.000 km om året, så vil jeg ikke tilråde diesel. Vi kører selv 23.000, og det kostede os på begge de 2 diesel biler vi havde. svinghjul og kobling på den ene, og tilsodninger konstant på den anden.
Ved godt det er over budget. Men jeg så forleden der var en 1,8 TSI 2014 med 30-40.000 km på tælleren til vist 240.000. Men jeg kan ikke finde den pt. på basen.
Den virkede fed og forholdsvis billig.
Hvis du regner på det, så er det ikke mange basøre det koster mere over tid at købe en nyere og dyrere, bare du holder den ligeså længe som du forventede med den slidte.
Eks hvis du køber en 2010 med 200kkm på tælleren, og forventer at beholde den i 5 år og til 300.000 km.
Så skal du beholde den dyrere fra 2014 til den også er 11 år gammel og max 300.000 km.
Vil tro det vil koste dig max 3-4000 mere om året. Og de første 5 år vil den alt andet lige være billigere i vedligehold end den du kigger på.
Jess
J R
bruger siden
13-12-2013
05-01-2017 kl. 23:29
Kører du længere ture generelt, jeg tænker her over 30 km hver gang du starter, gerne mere. Så kan det godt være du kan få mere ud af en diesel.
En 1,8 TSI ved jeg går 12-13 på literen. Nogen gange 11kml, andre gange 16kml.
Vores kørte fruen for det meste korte ture. Hun er freelance, og har måske 2 eller 3 steder hun stopper om dagen, og så små ture med ungerne til svømning, badminton etc. besøg hos vores forældre i weeekender på 45-70 km.
Der lå den som regel på 12-13 på en tank.
Hvis den fik kniven, og absolut kun korte ture, så var den nede på 11 kml.
På en langtur, hvor jeg ikke gad høre på fruen klage over farten, satte jeg fartpiloten på 118 på ,motorvejen ned i tyskland.
Der gik den 17 på literen 940 km med 60 km tilbage i tanken ifølge computer, da vi tankede. Imponerende af så stor en Benz bil.
Hvis du vil have en Superb og har muligheden for at skrue op for budgettet, så tag den Active 150 hk til 289, der er til salg lige nu. pres dem lidt enten på bytte pris eller få vinterfælge med eller what ever.
Den har alt det du har brug for, og vil umiddelbart ikke savne andet end læderkabine. Den kan du få eftermonteret for 20.000 eller så, hvis det er det du lyster.
Køber du den og holder den i 11 år og 220.000 km(svarende til at købe en 6 år gammel 200.000 km brugt bil og beholde i 5 år), så kan du sikkert få ca 75-90.000 i bytte for den. Så vil den have kostet dig ca 18.000 om året i afskrivninger.
Du kan måske nøjes med at smide 14-15.000 om året på en af dem du kigger på. Men bør forvente væsentlig mere i vedligehold.
Jess
PS diverse nyre biler er opgivet til en helvedes masse kml. det holder sjældent reelt. Eks har vi just købt en der står til 17,9. Det kan den knap på en 200 km landevejstur med fokus på økonomi. og max 12-13 i dagligdagen.
J R
bruger siden
13-12-2013
09-01-2017 kl. 21:34
Vi kunne få den til at gå alt fra 600-940 km på en tank.
Det er kun et spørgsmål om langture istedet for korte ture. Og så jævn fart, ingen bykørsel.
Vi tankede til randen på Skalborg bakke og nulstillede trip.
Vi kørte fra AAL til ned i tyskland 1,5 time syd for hamborg, så var vi på en enkelt heldagsudflugt, nok ca 250-300 km.
Og tankede først efter at have taget kabel hænge færgen ved Rendsburg for nordgående igen. Der sagde trip 940 km kørt og 60 km tilbage i tanken.
Der blev holdt 118 på fartpiloten, og kun trådt på pedalen, når jeg skulle overhale lastbiler, for ikke at genere hurtigere bagfra kommende biler.
Og det var ikke fordi vi havde lavet taxa tricket og sat små dæk på ;-))