Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Joakim S

Joakim S
bruger siden
15-04-2013

11-08-2016 kl. 22:53

Vagn Bro

bruger siden
11-08-2016

skrev:
Jeg er på jagt efter en brugt Renault Captur. Vi kører 15.000 km om året.

Kørselsmønsteret er i grove træk:
Årligt 2-3 ture på 650 km motorvej og hjem igen.
Halvårligt 2-3 ture på 80 km almindelig vej og hjem igen.
Månedlig et par ture på 40-50 km frem og tilbage og hjem igen.
Ugentligt 5-6 ture på 10-11 km, hvor bilen når at blive kold før hjemturen.
Og nok en enkelt tur ugentlig på 20 km, hvor bilen ikke bliver kold før hjemturen.

Med dette kørselsmønster har jeg hidtil ment, bl.a. i relation til partikelfilter, at det bedste valgt måtte være benzinudgaven.

Desværre har jeg Indtil nu ikke set benzin-udgaverne til under 150.000 kr., fordi de typisk har kørt under 50.000 kr.

Derimod har jeg af og til set dieseludgaven med omkring 120.000 km på tælleren til omkring 125.000 kr.

Men nu siger Renault-forhandler (som aktuelt har hverken en diesel eller benzin Captur til den pris og det kilometertal til salg) at jeg ikke skal være bekymret for partikelfilteret og at jeg roligt kan købe diesel.

Forhandlerens forældre kører nemlig uden problemer 7000 km om året i en Clio med samme dieselmotor. primært småture på 5 km ud og hjem og engang imellem lidt længere ture.

Det klarer partikelfilteret i forældrenens bil fint. Og generelt er erfaringen på forhandlerens værksted, at den pågældende motortype klarer 300.000 km uden skift af partikelfilter.

På den baggrund virker det fornuftig at spare 25.000 kr. på købsprisen ved at købe en diesel til 125.000 kr. med 120.000 km på tælleren i stedet for en benzin til 150.000 kr. med 50.000 km på tælleren.

Med 15.000 km om året har vi jo i begge tilfælde bilen i en lang årrække.

Tjah, det er lidt en chance at tage. Hvis du træffer dette valg, så køb Bell-ad og tilføj dette til dieselen - hver gang du tanker.

Og så skal du relativt ofte køre en tur på ca 10 km, hvor du kører med 3000 omdrejninger - hele tiden (3. gear)

Men 1,5 motoren er en perle! :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-08-2016 kl. 13:51

Jeg vil vædde på, at hvis du kører ind til forhandleren og siger " jeg vil gerne kigge på en benz bil, og skal bytte en diesel bil ind og skal absolut ikke have diesel igen!"

Så siger sælgeren med 99% sikkerhed "nå du kører nok korte ture"

Så kan du jo gætte dig til hvorfor.

Diesel kan ikke køre korte ture. Jo måske 30-45 eller 90.000 km. Men så sætter partiklerne sig, og de hober sig bare op. Og så kommer regningerne.

Når det er sagt så skal du være klar over at du skal have en 1,2 Tce og ikke en 0,9 Tce. Ikke at en 0,9 Tce ikke kan flytte dig og bilen. Den opleves bare som usædvanlig bovlam.
Og vil medgive dig at det er en hel anden oplevelse at køre 1,5 Diesel, med væsenlig bedre overskud.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg