Bilbasen Forum
Indlæg slettet
T i
bruger siden
17-06-2006
20-01-2015 kl. 23:13
Men generelt skal du forvente at jo dyrere bil evt. med dyrere teknik etc. jo dyrere vedligeholdelse. Så mit gæt vil være at 520/A5 er de dyreste at holde kørende.
Men over 6-8 år bliver det næppe servicepriserne der ødelægger humøret, men snarere værditab og måske primært større reparationer og der er dit gæt sikkert lige så godt som alle andres.
Pga, pris/værditab ville jeg vælge noget af det billige (men jeg er også fornuftig, grænsende til det yderst kedsommelige mht. biler).
Men køreglæden er sikkert noget større i de dyre så det er jo kun dig der kan foretage den afvejning..
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
21-01-2015 kl. 16:33
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
21-01-2015 kl. 20:32
Ang din konklusion tror jeg at den holder stik....er ikke meget dyrer at tage de bedste...men husk på at du skal gide betale på den vogn du køber...der er intet ved at få en man ikke har lyst til....
T i
bruger siden
17-06-2006
22-01-2015 kl. 12:10
Jakob Bak
bruger siden
09-08-2012
skrev:
Jeg er klar over at totalomkostninger er nærmest umuligt at svare på, men hvis man nu tager reparationer ud af ligningen. Så burde det være til at komme med et bud på afskrivning samt almen vedligeholdelse.
......
Der er jo ret mange ubekendte i den ligning, når vi ikke kender konkrete priser etc.
Men som jeg skrev tidligere kan du godt regne med, at generelt vil en dyrere bil/model være dyrere i afskrivning etc. Som en (meget) grov tommelfingerregel vil en nyere bil tabe 10-15% af sin værdi om året
Så selv alt andet lige vil eksempelvis en 520d være dyrere end end 318d i, formentig også i eftersyn etc.
Men du kan jo f.eks. checke prisforskellen mellem de modeller du overvejer og så tilsvarende modeller der er 6-8 år ældre (og rense de ældre modeller for forhandleravance/høj prissætning), så har du jo et bud på værditab...
Dette indlæg blev 22-01-2015 12:12 redigeret af dets forfatter.
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
22-01-2015 kl. 16:59
Jakob Bak
bruger siden
09-08-2012
skrev:
Min knap 7 år gamle Kia Ceed står snart for udskiftning og har påtænkt mig at skifte den ud med en solid tysker. Kia'en har egentlig været en driftsikker og fornuftig bil, men jeg savner noget kvalitetsfornemmelse. Jeg har nu kig på følgende:
- BMW 318/320D Touring (F31) årgang 2012/2013
- BMW 520D Sedan/Touring (F10/F11) 2010/2011
- Audi A4 Avant 2.0 tdi 136 hk 2012/2013
- Audi A5 Sportback tdi 136/177 hk 2012/2013
Jeg skal selvfølgelig ud at prøve bilerne, men vil gerne høre, om der er nogle, der har erfaringer med driftsomkostninger på ovenstående? Hvilken er billigst/dyrest ift. service, bremser og alm. vedligeholdelse og hvilken vil være billigst i totalomkostninger over 6-8 år?
Jeg kører ca. 20-25.000 om året. Min absolutte smertegrænse er 400.000 kr. - gerne noget under.
Med det kørselsbehob behøver du ikke en diesel, og hvis du alligevel overvejer en A4 til max 400.000, så prøv at kigge på Audis kampange model af A4.
Det er godt nok kun en 1,8 med 120 hk, men den er spækket med udstyr, der vil få dine alternativer til at blegne i forhold til.
Jeg ved godt at det er den udgående model, men i den seneste firmabiltest blegnede den ikke nævneværdigt, så modellen holder endnu.
Held og lykke. Lars
Ivan Kronborg
bruger siden
18-02-2006
22-01-2015 kl. 20:15
Jakob Bak
bruger siden
09-08-2012
skrev:
Min knap 7 år gamle Kia Ceed står snart for udskiftning og har påtænkt mig at skifte den ud med en solid tysker. Kia'en har egentlig været en driftsikker og fornuftig bil, men jeg savner noget kvalitetsfornemmelse. Jeg har nu kig på følgende:
- BMW 318/320D Touring (F31) årgang 2012/2013
- BMW 520D Sedan/Touring (F10/F11) 2010/2011
- Audi A4 Avant 2.0 tdi 136 hk 2012/2013
- Audi A5 Sportback tdi 136/177 hk 2012/2013
Jeg skal selvfølgelig ud at prøve bilerne, men vil gerne høre, om der er nogle, der har erfaringer med driftsomkostninger på ovenstående? Hvilken er billigst/dyrest ift. service, bremser og alm. vedligeholdelse og hvilken vil være billigst i totalomkostninger over 6-8 år?
Jeg kører ca. 20-25.000 om året. Min absolutte smertegrænse er 400.000 kr. - gerne noget under.
Hej Jakob
Audi eller BMW er jo en smagssag, men diesel biler er generelt dyre i drift, da de oftere går i stykker, hvis du ikke har det rette kørselsbehov/mønster.
(EGR-Ventil soder til, partikkelfilter stopper til, Indsprøjtningsdysser)
http://motorjournalisten.dk/undga-problemer-med-din-dieselmotor/
Jeg kender ikke Audi, men jeg kan fortælle dig lidt om BMW.
Værkstedsprisen på autoriseret BMW værksted er Ca. 1.000,- Kr. i timen, det svinger lidt men ligger deromkring.
520D modellen fik en anden mortor i 2007, hvor der har været nogle tilfælde af problemer med taktkæden. Se dette indlæg http://www.bilbasen.dk/forum/hjaelp-til-bilvalg/bmw-320d-kaedeproblemer-med-lci-motor/28928
Kører selv i en 520D fra 2007, en rigtig dejlig bil at kører, men desværre dyre værstedspriser og reservedelspriser.
Så et spring fra en pålidelig driftsikker KIA til en tysker, vil give dig flere udgifter på bil budgettet.
Mvh. Ivan.
BMW 520D M47N2
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
22-01-2015 kl. 22:30
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Selv om det er den udgående model, er den jo trods alt nyere end de nævnte alternativer ;-)
20-25.000km er lidt i grænselandet ifht. diesel. I dette tilfælde, hvor du stiller en fabriksny bil som alternativ, skal man til gengæld regne med, at der vil være færre omkostninger til vedligeholdelse (ny garanti, nye sliddele). Det bør opveje en lidt højere udgift til brændsstof.
Til gengæld er det begrænset med kraftoverskuddet - og man kan finde mange andre (mere eller mindre) spændende biler til prisen.
Du har ganske ret i at en ny bil er nyere end en 2 år gammel bil!
Men Audis kampangemodel er samme model som Jakobs ene alternativ (A4 Avant fra 2013).
Med hensyn til kraftoverskud, så er alt relativt.
Jeg havde en gang en Toyota Picnic 2,0 med 129 hk, den kunne sagtens trække både sig selv (1500 kg egenvægt) plus en 1300 kg campingvogn. Så mon ikke en ny turbo.motor med 120 hk kan klare opgaven for de fleste.
Jeg kender ikke Jakobs behov og kørestil, jeg nævnte blot et alternativ, der alt andet lige burde være billigere i længden, med det kørselsbehov Jakob har oplyst.
Hilsen Lars
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
22-01-2015 kl. 22:52
men de "nye" Bmw'er i 3 eller 5 serie med 8 trins auto gear er sukkertøj og kan ikke slås af andre i disse segmenter....det køre sublimt-----prøv det hvis du tør :-)
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
23-01-2015 kl. 16:18
J L
bruger siden
16-07-2003
skrev:
Heller ikke 9-G TRONIC plus?
9-G fra Mercedes har jeg ikke prøvet, men er vist ikke en option rent økonomisk til trådspørger....Bmw har ry for at lave de hurtigste og mest præcise skift....7-G fra Mercedes skifter ok, men ikke som 8 trin fra Bmw