Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

01-01-2015 kl. 18:31

Spørgsmålet er om normalprisen nogensinde har været så høj? jeg tror ikke at de har solgt en A4 til over 500.000 kr. Der er ikke noget specielt over den model.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

01-01-2015 kl. 18:46

Tro mig, hvis de kunne sælge den til 509.000,- så havde du ikke fået den til 375.000,- bilsalg er almindelig udbud og efterspørgsel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

01-01-2015 kl. 20:52

Har du allerede lagt dig fast på Audi ?
Jeg ville nok, med dit bilbudget in mente, se på hvad du får hos konkurenterne og derefter vælge det, for dig, bedste køb og hvis det er Audi'en, så "go for it"
Hvad andre køber, og får i rabat, er derefter jo så ligegyldigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

02-01-2015 kl. 13:32

I forhold til hvad man ellers får for kr. 375.000 indenfor tyske kvalitetsbiler, er det da et røverkøb !

Det er en lille motor, ja - men ikke alle har stort og agressivt kørselsbehov.

Der kommer ny A4 model snart, ja - men det er stadig en klassisk pæn "god stil" bil med gennemprøvet teknik.

Så var jeg ude og kigge på f.eks. Golf eller A3, så tror jeg også lige jeg ville tjekke dette tilbud.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

02-01-2015 kl. 16:46

Mon ikke en simpel chipning(som vi så om et øjeblik bliver belært om ikke er lovlig) kunne tvinge 160-180 hk ud af den "lille" 1,8'er.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

02-01-2015 kl. 17:02

ikke lovligt = ingen garanti på en helt ny motor, synes du slev det lyder fornuftigt?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

02-01-2015 kl. 17:05

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Mon ikke en simpel chipning(som vi så om et øjeblik bliver belært om ikke er lovlig) kunne tvinge 160-180 hk ud af den "lille" 1,8'er.

+1. :-)
Alle "de hellige" står i kø for at belærer os.
i modsætning til en forpint overkomprimeret 1,0 motor er der rigelig "tysk kubik" i den 1,8 til et pift. Og så har du altså et Autobahn lokomotiv med super lys og læderstue.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

02-01-2015 kl. 17:13

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:

Du spørger til prisen - jeg konstaterer, at den er relativt høj for en bil i denne klasse. Hvis du mener at vide bedre selv, behøver du jo ikke at spørge her. Dit spørgsmål er mindst lige så "ligegyldigt og intetsigende" som det svar, du fik.

Når jeg skriver, at den er "bovlam", refererer jeg til de beskedne 120hk fra en 1.8l motor - det samme som Ford får ud af en 1.0l motor i en Fiesta.

A4 er en del mindre end konkurrenter som Passat, Mondeo, Mazda 6 m.fl.

Hvid du kunne spare 25-30 % på en ny af dine favorit Renaulter ville du vel også synes det var et godt tilbud ? Eller kan du ikke se skoven for bare forgræmmelse og indestængt forærgelse over disse biler er uden for din økonomiske formåen, Ks ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

02-01-2015 kl. 18:44

hvorfor kommer du ikke op fra kælderen og får lidt frisk luft?.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Dahl

Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004

02-01-2015 kl. 21:17

J L

bruger siden
16-07-2003

skrev:
Hvor er den fordom omkring at en chiptuning skulle ødelægge motoren opstået?

Nu står der jo ret beset blot at garantien ryger hvis man chiptuner, og det kan der ikke være tvivl om at den gør. Om motoren bliver ødelagt så man kunne få brug for den garanti, som man selv har annulleret ved sit indgreb, kan kun tiden vise. Jeg ville ikke tage chancen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

03-01-2015 kl. 00:10

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:

Du spørger til prisen - jeg konstaterer, at den er relativt høj for en bil i denne klasse. Hvis du mener at vide bedre selv, behøver du jo ikke at spørge her. Dit spørgsmål er mindst lige så "ligegyldigt og intetsigende" som det svar, du fik.

Når jeg skriver, at den er "bovlam", refererer jeg til de beskedne 120hk fra en 1.8l motor - det samme som Ford får ud af en 1.0l motor i en Fiesta.

A4 er en del mindre end konkurrenter som Passat, Mondeo, Mazda 6 m.fl.

Nu er A4's konkurrenter heller ikke Passat og Mondeo, men Golf og Focus. A6 kører på platformen fra Passat.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

03-01-2015 kl. 00:12

Th D

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Nu står der jo ret beset blot at garantien ryger hvis man chiptuner, og det kan der ikke være tvivl om at den gør. Om motoren bliver ødelagt så man kunne få brug for den garanti, som man selv har annulleret ved sit indgreb, kan kun tiden vise. Jeg ville ikke tage chancen.

Der er ikke meget kvalitet over en bil, hvis ikke motoren kan holde til en optimering fra 120hk til 160hk.

Sku' ha købt japansk...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

03-01-2015 kl. 02:21

Jannik Christensen

bruger siden
02-09-2008

skrev:
Nu er A4's konkurrenter heller ikke Passat og Mondeo, men Golf og Focus. A6 kører på platformen fra Passat.

Forkert, A4 og A6 deler ikke platform med VW modeller. A3 er derimod baseret på samme platform som Golf/Leon/Octavia.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

03-01-2015 kl. 13:50

J A

bruger siden
20-11-2010

skrev:
Hmm, desværre er en debat igen igen på vej ud i rendestenen, rigtig godt hjulpet på vej af ks, desværre. .... Jeg gider ikke endnu en rigid kasten med mudder anført af En selvbestaltet Forum-konge (ks)

Åhhh - hvor er det godt og præcist skrevet.
For der findes ikke herinde en mere rigid personage end KS. Slå ordet op ks, og se en nøjagtig beskrivelse af din type.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

03-01-2015 kl. 15:16

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:


Audi er ikke i klasse med BMW og MB - det er en hverdagsbil med en lidt pænere kabine. Det tætteste vi kommer er vel Alfa, Lancia og Citroën DS.



A4 hører nu altså til i samme klasse som f.eks. BMW 3'er serie og Mercedes C-klasse samt andre såsom Volvo S60 og Lexus IS.

At man så kan have en holdning til dens kvaliteter versus andre biler i samme klasse (den ville ikke være mit første valg) ændrer nu ikke på dette..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

03-01-2015 kl. 19:15

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det lyder da som en ret høj pris for en bovlam version af en mellemklassebil, der er en del mindre end konkurrenterne?

Efter hvad jeg kan Google mig frem til, så er deres "bovlamme" motor alligevel god for 0-100km/t på 10,5sek og en topfart på 208km/t. Og må endda trække en trailer på 1500kg.
Jeg har ikke selv kørt i en sådan bil, men det er sjældent jeg selv har brug for flere kræfter.
Så mon ikke denne bil vil kunne opfylde de fleste menneskers reelle behov for en bil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

04-01-2015 kl. 09:44

Jeg læste længere oppe et indlæg at Audi ikke er i klasse med Mercedes og BMW, om det er rigtig eller forkert er jo en vurderingsag men har lige læst på tekst tv TV2 side 179 at netop Mercedes selv betragter Audi som deres nærmeste konkurrent i premiumbil mærkerne - så noget må der være om det når Mercedes selv siger det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

04-01-2015 kl. 14:04

A N

bruger siden
26-02-2014

skrev:
Bilernes kvalitet har jo ingen betydning for om to bilmærker er konkurrenter.. Hvis audi nupper nogle af mercedes eller bmw's kunder er de konkurrenter uanset kvaliteten på Audien... Hvis Fiat napper nogle af kunderne kan de også betragtes som konkurrent til mercedes.

Godt skrevet.

Det er uden tvivl et ganske godt tilbud tråden startede med, hvis man står for st anskaffe en ny bil, og alligevel overvejer en A4.

Om 120 hk. 230 NM er bovlam afhænger vel af om man behøver en motorsav for at save et kosteskaft over.
Der er ingen steder i DK, hvor man må kører mere end 130 km/t og det klarer denne bil sagtens.

Udstyrsnevauet, lækkerheden og det at netop A4 er blandt de biler med mindst problemer (uanset hvad kloge hoveder ellers påstår) gør at det er et godt tilbud.

Jeg tror ikke kampangen er tegn på at Audi mangler kunder, da mærket med de 4 ringe havde en fremgang på 14% i DK i 2014, og på verdensplan en fremgang på ca 10%

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

04-01-2015 kl. 18:16

En del fatter åbenbart ikke trådstarters pointe !
Man tager udgangspunkt i en vares pris. Der gøres opmærksom på denne vare nu fås med 25-30 % rabat. End of story. At individer med ondt i Rø... så straks falder ind i gamle hak i pladen vedr. fordomme og fikse ideer ang bilmærket er patetisk.
Der er mange kunder i DK til Audi, som her til lands er en ultimativ premium bil for mange.
Så stop dog det navlepillende ævl - her skal der læses KS - for dette forum ødelægges af typer som hende.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

04-01-2015 kl. 19:58

Om Audi er premium eller ej. Om 120 hk er nok eller ej. Om prisen er billige eller ej.

Er vel alle 3 op til køberen.

I "vores" verden, den almindelige dansker, er en Audi vel mærket som mellemlederen, salgschefen og succesfulde mennesker køber.
Nogle vælger at stikke ud og køber Merc, BMW, Jaguar eller Tesla når de kommer i 1/2 million lønningsklassen og op.

Er 120 hk nok? altså for 20-25 år siden var 90 rigeligt til en passat eller en Audi 80. 120 er rigeligt til at følge trafikken. Men har man tung fod og synes dørtræk er fedt, skal man nok have betragteligt mere.

Er prisen billig..... Det må man selv vurdere. Hvad kan man få for samme beløb og hvilket udstyrsniveau..... Jeg tror prestigeværdien sammen med udstyrsniveau må anses for at være biligt.

Jeg ville selv vælge at vente 2 år og købe en lettere brugt til 275kkr istedet.

Nu vi sammenlignere rabat priser. Så har jeg just oplevet at have handlet om fredagen i Jysk. Da jeg kom hjem efter at have smidt varerne af i vores hvilestue 40 minutter herfra, sagde konen hvorfor ventede du ikke til weekenden, der er jo 30% rabat på butikken i jysk......

Det tænkte jeg lidt over og var egentlig lidt negativ herover, havde handlet for 2000+.
Om lørdagen havde jeg travlt i den ande ende af landet. Men om søndagen kørte jeg ud ofr lige at høre hvad vi kunne gøre ved dette.
Første ekspedient mente jeg skulle bruge 40 minutter på at hente varerne, de var ikke pakket ud, 40 minutter på at køre dem ud igen og 40 minutter på at køre hjem igen altså 120 minutters kørsel samt den tid der gik med at taste ind i kassen og samle sagerne sammen og pakke bil ind og ud in og ud. altså resten af søndagen.

Det syntes jeg var lidt noget pis. Og kørte hjem igen. blev alligevel for sur, og endte med at bestemme mig til at hente sagerne. Jysk ligger 3 minutter fra hjemmet, så jeg tænkte jeg kører sgu lige omkring og snakker med ham engang til inden jeg smider dagen væk.

"uheldigvis" fik jeg en anden ekspedient..... Som var mere service minded. Hun sagde nej det kan ikke passe, jeg taster lige din bon ind i kasssen, og så retter vi det. Juhu en sød pige....... 25 minutter senere var hun ved at rive håret ud af hovedet, fordi kassen ikke ville acceptere rettelsen og bare spøttede en ny bon ud på 1 meter hver gang hun forsøgte.

Hun fik fat i en chef, som straks kunne se problemet..........

JO LANGT DE FLESTE TING VAR TIL 2 FOR 1 ELLER LIGNENDE OM HVERDAGEN, OG DET ER JO IKKE BILLIGERE END 30% I WEEKENDE.

DA hun havde kigget bonen efter var der ca 30-35 kr i rabat samlet på enkelte items..... Det ville hun dog gerne lige rette. Da var jeg så træt at jeg accepterede at betale den smule mere, for timelønnen for at stå i jysk kan ikke dække mange sekunder for mig, en servcie medarbejder og en chef.

Men rabatter skal tages med et gran salt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-01-2015 kl. 18:47

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg tror, at du misforstår:

Jeg udtaler mig ikke om, hvorvidt 120hk er nok. Jeg konstaterer, at 120hk er beskedent ifht. denne type bil og dermed sammenlignelige biler, hvilket er medvirkende årsag til, at prisen ikke kan sættes så højt som den kunstige førpris.

Når du sammenligner med en Audi 80 - så husk, at den formentlig vejede mindst 400kg mindre, ligesom den brugte mindre energi på at drive klimaanlæg og producere strøm til alskens elektroniske systemer. Den havde derfor ikke behov for så kraftig en motor til at nå samme præstationer. Skal bilen være "premium" (hvilket den i mine øjne absolut ikke er - men det er jo ambitionen), bør den også motoriseres tilsvarende.



Som jeg også skriver længere oppe, så kan man selvfølgelig diskutere hvorvidt A4 fortjener prædikatet "premium"; dette ændrer dog ikke på at den hører til i samme segment som f.eks. BMW 3'er serie, Mercedes C-klasse, Volvo S60 osv.

Motorpressen anderkender dette, andre producenter af premiumbiler anderkender dette. Som jeg også skriver længere oppe så ville A4 ikke være mit førstevalg hvis der stod "premiumbil" på indkøbssedlen, men fakta er fakta.

Om den er tilpas motoriseret til at være premium? BMW 3'er serie, som alle vel er enige om er "premium", kan fås med en 135hk benzinmotor.

Om førprisen er kunstig høj? Altså, hvis man kigger på den normale listepris for omtalte model, og så lægger prisen for alt ekstraudstyret oveni, så ser den oplyste førpris meget realistisk ud, man får faktisk en masse ekstraudstyr med i kampagnemodellen.

Til sidst er jeg lidt nysgerrig på hvorfor A4 bliver omtalt som en "husholdningsbil"? Hvor mange komponenter deler den MLB platform som A4 bruger f.eks. med den MQB platform som mange af de mere "husholdnings-agtige" modeller (inkl. f.eks. A1 og A3) fra koncernen bruger? Jeg ved det ikke, men måske du kan hjælpe med et svar?

Dette indlæg blev 06-01-2015 18:56 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

06-01-2015 kl. 19:21

J L

bruger siden
16-07-2003

skrev:
AUDI's MLB platform, er til deres biler med langsliggende motorer med firehjulstræk.
Dog er A4(B8) modellen udstyret med MLB platformen pga plads.
men jeg kan garantere dig at diverse motor komponenter og undervognsdele er de samme som der sidder på min Skoda. Audi er som ikke udgangspunkt en premium bil men de har modeller som er Premium. En Bmw 116i er sku heller ikke premium.

Hvor går grænsen mellem en "premium" bil og en "husholdningsbil"?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

06-01-2015 kl. 19:29

Altså en Audi af den aftapning er da en "lækker" husholdningsbil....så forstår ikke hvorfor tråden bliver så laaang......Smag og behag, men vil nok anspore trådspørger til at tage den i en Avant....er mere op i tiden og mere værdi for pengene som jeg ser det..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-01-2015 kl. 21:17

J L

bruger siden
16-07-2003

skrev:
En 535d er i mine øjne premium. En 116i ikke.
En A4 1,8 er ikke en premium men en RS6 er.
Biler hvor der er brugt lidt mere energi på bremsedele, udstyr og indretning er en premium bil i mine øjne.


Om en A4 1,8 TFSI i dine øjne er premium eller ej ændrer altså ikke på at den konkurrerer i den klasse. Jeg må gentage at man selvfølgelig nok kan diskutere hvorvidt A4 fortjener prædikatet "premium", men at faktum stadigvæk er og bliver at den hører til i premiumklassen. Som jeg skrev før så er både den samlede motorpresse samt konkurrenterne enige om dette.

Dette indlæg blev 06-01-2015 21:17 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

06-01-2015 kl. 23:01

Premium er en betegnelse på linie med "flot" eller "elegant".
Der er ingen regler for hvornår man må kalde noget premium.
Det betyder bare "lidt mere/ bedre/ lækrere end mange andre"

Alt dette ændrer dog ikke ved at den nævnte A4 kampangemodel med det omfattende udstyr er et godt køb til prisen.

En af markedets lækreste biler med hensyn til støj, retningsstabilitet, kørekomfort og et design der holder i mange år.

Men er man ikke til Audi skal man ikke købe den, det ville være synd, både for manden og bilen.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

07-01-2015 kl. 00:46

Personligt ville jeg måske vælge at vente til den nye kommer....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

07-01-2015 kl. 16:54

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
En husholdningsbil - hverken mere elle mindre.
Jo - det har jeg da, men lidt blød plast i kabinen får ikke en motor eller gearkasse til at holde længere - og det er jo netop de vitale dele, der deles med Seat, Skoda og VW, hvorfor kvaliteten ikke bliver højere end disse. En kæde er ikke stærkere end det svageste led.

Kvalitetsfølelse er som bekendt ikke det som som reel kvalitet.

Du blander begreberne sammen.
Premium er IKKE det samme som kvalitet.

Forskellen på en håndmad og et stykke smørrebrød er ikke rugbrødet eller pålægget, men pynten.

Om du eller andre mener at en Audi A4 ikke er premium eller ej, ændre ikke ved at det er en lækker bil at befinde sig i.

Dem der køber en bil til 4-5-600.000kr er normalt ligeglad med om biler holder 10 år og 400.000km eller 20 år og 1000.000km.
De beholder sjældent bilen i mere end 4 år eller 150.000-200.000km, og så kan eventuelt kommende problemer med holdbarheden overlades til den næste ejer.

Min mening er stadig, at en bil i den klasse, med den udstyrspakke og med den kabine, uanset mærke, til 375.000kr er et godt tilbud.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

07-01-2015 kl. 21:28

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
En husholdningsbil - hverken mere elle mindre.
Jo - det har jeg da, men lidt blød plast i kabinen får ikke en motor eller gearkasse til at holde længere - og det er jo netop de vitale dele, der deles med Seat, Skoda og VW, hvorfor kvaliteten ikke bliver højere end disse. En kæde er ikke stærkere end det svageste led.

Kvalitetsfølelse er som bekendt ikke det som som reel kvalitet.


Det er da lidt pudsigt at hvis en Audi bruger samme motor og gearkasse som en Skoda, så er Audi'en en bil i nøjagtig samme kvalitet og holdbarhed.
Er en Dacia der bruger samme motor gearkasse som en Renault, så Også en bil i nøjagtig samme kvalitet?

Og hvis det er et krav at en såkaldt "Premiumbil" har baghjulstræk, er den nye Renault Twingo så en "Premiumbil"?

Dette indlæg blev 07-01-2015 21:31 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

07-01-2015 kl. 21:55

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:


Forskellen er dog, at de baghjulstrukne modeller er bygget fra grunden af til at være "premiumbiler", hvor Audi i modeller op til - og til dels med - A6 i høj grad er bygget på et fællesskab med Seat, Skoda og VW.



I hvor høj grad er de da bygget på et fællesskab med Seat, Skoda og VW? A4 og A6 deler ikke platform med Seat, Skoda og VW, men jeg har ingen anelse om hvor mange komponenter der evt deles mellem platforme. Du lyder meget skråsikker så du kan måske forklare nærmere?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

07-01-2015 kl. 23:09

Jeg har ledt vidt og bredt, men jeg kan ikke finde en Seat, der bruger samme platform som omtalte A4.

Det er heller ikke lykkedes at finde hverken en Seat, en Skoda eller en VW der bruger denne motor.

Så hvordan er det lige at man kan sætte lighedstegn mellem A4 1,8 TFSI 120hk og Seat, Skoda og VW.

Jeg er fuldstændig ligeglad med om det er en premium eller ej, tråden startede med om det var et godt tilbud.

Hilsen Lars.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

07-01-2015 kl. 23:26

Den er go nok med at seat får gl platforme mm fra Audi.....men hvor skal vi hen med det.....og skoda ligger næsten på linie pånær interiør kontakter og lign.....og måske samlet forskellige steder....Audi er så en pænere vogn om man vil, og sikkert der de ekstra penge på prisen ligger....så set KUN på tilbudet er det en ok pris....meen for filen....den nye venter lige om hjørnet med sikkert de sidste nye teknologier og breddere sporvidde og muligvis nye motorer....Har kendt til en mand fra fjern fortid der købte en passat fordi det var et godt tilbud...3 måneder efter kom den nye så til og manden var knust....der kan altså sagtens være stor forskel på de modeller der er og de der kommer....selvfølgelig ikke altid...men i nutidens verden er der gode chancer for den nye A4 som stempler ind til sommer er en lækker sag.....og hvis man er den type der beholder en bil i 8-10 år er den nye model da at foretrække....BASTA

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-01-2015 kl. 08:41

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Den er go nok med at seat får gl platforme mm fra Audi.....men hvor skal vi hen med det.....og skoda ligger næsten på linie pånær interiør kontakter og lign.....og måske samlet forskellige steder....Audi er så en pænere vogn om man vil, og sikkert der de ekstra penge på prisen ligger....så set KUN på tilbudet er det en ok pris....meen for filen....den nye venter lige om hjørnet med sikkert de sidste nye teknologier og breddere sporvidde og muligvis nye motorer....Har kendt til en mand fra fjern fortid der købte en passat fordi det var et godt tilbud...3 måneder efter kom den nye så til og manden var knust....der kan altså sagtens være stor forskel på de modeller der er og de der kommer....selvfølgelig ikke altid...men i nutidens verden er der gode chancer for den nye A4 som stempler ind til sommer er en lækker sag.....og hvis man er den type der beholder en bil i 8-10 år er den nye model da at foretrække....BASTA


Den nye som kommer vil bestemt være lækker, men bestemt også 100-200.000 kr. dyrere - det er jo det som er hele humlen i emnet - BASTA ! :-)

Bare forestil dig at komme læderstue, Xenon og MMI-Navi. i en ny model, så er de første ekstra kr. 100.000 sikkert brugt.

Dette indlæg blev 08-01-2015 12:14 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

08-01-2015 kl. 16:30

Julius Granberg

bruger siden
07-08-2013

skrev:

Den nye som kommer vil bestemt være lækker, men bestemt også 100-200.000 kr. dyrere - det er jo det som er hele humlen i emnet - BASTA ! :-)

Bare forestil dig at komme læderstue, Xenon og MMI-Navi. i en ny model, så er de første ekstra kr. 100.000 sikkert brugt.

Hehe jaae nu er læderstue sådan lidt yt, og xenon bliver til LED....flere vil få LED som standard....Jeg mener bare .....nye tegnologier mm kunne den nye model være at foretrække selvom den ikke har læderstue..Vil godt minde om at en Audi skal der også købes fælge til hvis den skal have det look der klæder den...dette er ikke med i det tilbud på de gamle....sååå hvis man nu skulle vælge ny bil med henblik på at have den 8-10 ville jeg gå efter den nye....man må forvente den er så meget bedre på en del områder...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

08-01-2015 kl. 17:13

Normalprisen for en A4 1,8 TFSI uden hele pakken ligger omkting 450.000, så set i det lys er kampangemodellen et godt tilbud.

Selvfølgelig vil det være ærgeligt at købe en ny bil nu, og der så kommer en ny model om ½ år, hvis den nye er til samme pris. Men en besparelse på minimum 75.000kr er da også noget.

Der skrives meget om at A4, Passat og Superb er samme bil, blot at A4 er meget dyere.....

Fordomme er der mange af, og dette er en af dem.
De er godt nok bygget på samme platform, men det betyder ikke at alle bærende dele er ens.
Samtidig en mindste motor i A4 (efter en gennemgang på BB) en 1,8TFSI med 120hk.

Mens der er overtal af 1,4TSI motorer i både Passat og Superb.
Skal man have en Superb med 1,8TSI med 160hk kommer prisen op på omkring 450.000kr, og skal der ligge en 2,0TSI motor i næsen runder man den halve mill.

Så prisforskellen på sammenlignlige biler ligger på omkring 10%.
Om en mere lækker kabine og bedre lyddæmpning er det værd må man så selv afgøre.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-01-2015 kl. 19:01

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:

De er godt nok bygget på samme platform, men det betyder ikke at alle bærende dele er ens.

Det er en udbredt misforståelse at A4 deler platform med Passat og Superb.. Det gør den ikke.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

09-01-2015 kl. 07:12

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det skyldes, at bortset fra seneste to generationer, har A4/80 delt platform med diverse VW/Skoda'er, ligesom A3 deler platform med en stribe VW/Skoda/Seat.

Det ændrer dog ikke ved, at en lang række komponenter deles på tværs.

Og det mener du så, at det gør en ny Audi til en "husholdningsbil"?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

09-01-2015 kl. 09:27

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det skyldes, at bortset fra seneste to generationer, har A4/80 delt platform med diverse VW/Skoda'er, ligesom A3 deler platform med en stribe VW/Skoda/Seat.

Det ændrer dog ikke ved, at en lang række komponenter deles på tværs.


Hvor mange komponenter er "en lang række"? Jeg spørger ikke for at være på tværs, som jeg også skriver længere oppe så aner jeg faktisk ikke hvor meget der deles mellem MLB og MQB platformene. Gælder det f.eks. bremsedele, ophæng, affjedring?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

09-01-2015 kl. 15:36

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det skyldes, at bortset fra seneste to generationer, har A4/80 delt platform med diverse VW/Skoda'er, ligesom A3 deler platform med en stribe VW/Skoda/Seat.

Det ændrer dog ikke ved, at en lang række komponenter deles på tværs.

Rettelse!!!
Audi 80 har aldrig delt noget med Skoda.
Alene af den grund, at modellen var udgået og erstattet af A4 inden VW overtog Skoda.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

09-01-2015 kl. 17:42

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
En forhjulstrukken familiebil, der deler de primære komponenter med Skoda, Seat og VW kan dårligt betegnes som andet - trods en lækrere kabine.

Omvendt kan jeg jo spørge: Mener du at en Citroën DS er en premiumbil?

Er en Alfa Romeo en premiumbil?

Det er to af de mærker, der konceptmæssigt kommer tættest på Audi.

Citroen's DS modeller er ikke premium, men mere en slags livsstilsbiler. Alfa er for nogle en premium bil, men personligt har jeg aldrig kunne få øje på "sjælen" i de biler, andet end den tvivlsomme intelligens der styrer alle de tilfældige fejl der kommer.

Audi er vel en premium bil. Den er nu mere lækker i sin finish, og har noget mere udstyr end de gængse hverdagsbiler. Men noget specielt bliver de nu aldrig for mig. Men hver sin smag. Hvis vi alle kørte rundt i de samme biler, ville det jo være utroligt kedeligt. :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

09-01-2015 kl. 19:02

Skal vi ikke sparke lidt til debatte..
'

Altså Merc og BMW ejere kan kategriseres i 3 grupper.

Gruppe 1, Wannabees der gerne vil fremstå som succesrig direktør type eller taxa chauffør. bilen er 0-10 år.

Gruppe 2 ældre modeller som banken ikke gider beskæftige sig med at tage, så fallent må være ordet. Bilen er 10-25 år

Gruppe 3 rigtigt gamle modeller : enthusiaster, bilen er 25+ år

Venter på træden bliver rigtig varm,,,,, Ha ha.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

10-01-2015 kl. 12:35

En Audi opfylder til fulde dine tre kriterier.

Erkend det nu Ks, du er grøn af misundelse over ikke at have en Audi. Med bare et basalt kendskab til psykologi er det tydeligt at dine rigide og kkrampagtige udtalelser dækker over misundelse .

Køb nu en og få det overstået. Det vil gøre sig overfor dine veninder.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

10-01-2015 kl. 18:04

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Så må jeg konstatere, at du ikke besidder basalt kendskab til psykologi.

Hvis jeg ønskede mig en Audi, ville jeg købe mig en Audi. Havde du fulgt lidt med i timen, ville du vide, at jeg har haft mange bilmærker - inkl. flere MB, så hvis Audi havde haft et produkt, jeg fandt attraktivt til mit brug, havde jeg købt den. Det er bare ikke tilfældet, men det betyder ikke, at den ikke kan være den rette for andre.


Hvorfor har du så så travlt med at nedgøre Audi her, og i enhver given tråd ?
Audi er helt sikkert en bil som hæver sig milevidt over Renault, Toyota og alle andre franske og asiatiske mærker. Mange danskere synes en Audi er det ultimative køretøj, så jeg forstår ikke du har så travlt med at pisse på og nedgøre disse menesker ved enhver lejlighed som byder sig. En af dine ynglingskæpheste er ordet premium. Det er et begreb som hører følelserne til, intet andet. Så at du har så travlt med at nedgøre folks drømme og følelser er direkte ulækkert og patetisk.

i øvrigt tæller det gu da ikke som Mercedes kører, at have kørt en ældre Mb varevogn på gule plader. Kom ind i kampen.

Dette indlæg blev 10-01-2015 19:33 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

11-01-2015 kl. 21:38

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg nedgører ikke Audi. Jeg konstaterer blot, at mærket ikke - på de mindre modeller - leverer et produkt, der hæver sig over andre husholdningsbiler på en række essentielle områder.

Denne tråd startede med en kommentar om kampangemodellen i A4 1,8 TFSI.

Mener du at denne model hører til de mindre modeller?

Hvilken VW, Skoda eller Seat bruger denne motor?

Og sidst men ikke mindst, Hvor står det skrevet at PREMIUM og KVALITET /holdbarhed har noget med hinanden at gøre?

Det er godt at komme med fakta, og K S kommer tit med brugbar fakta og viden, men ind i mellem bliver fakta byttet rundt.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

11-01-2015 kl. 21:42

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg nedgører ikke Audi. Jeg konstaterer blot, at mærket ikke - på de mindre modeller - leverer et produkt, der hæver sig over andre husholdningsbiler på en række essentielle områder. Jeg nedgører ikke nogle mennesker - folk må vælge lige, hvad de vil, men jeg synes, at det er på sin plads at have en realistisk holdning til, hvad man køber, og da dette forum er til rådgivning, ville det være misinformation at påstå, at den samme motor er langt bedre, mere driftsikker og holdbar, når den ligger i en Audi fremfor en Seat eller Skoda.

Hvem har kørt i en ældre varevogn på gule plader? Jeg har ihvertfald ikke. Måske du skulle følge lidt med, før du fyrer mere ævl af.....

Er der da nogen der påstår at den samme motor er langt bedre, mere driftsikker og holdbar, når den ligger i en Audi fremfor en Seat, VW eller Skoda?
Renault og Dacia benytter da også de samme motorer, og der er da vel heller ikke noget galt i?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

12-01-2015 kl. 20:47

Hehe...nej Audi er ikke det man kalder en drivers car i fagsprog men ellers kan det være en flot pæn dejlig bil....Selvfølgelig er RS modellerne et kapitlet for sig...Men smag og behag ....men lad os se om de ikke kommer efter det her i 2015....desværre er man nok i de mindre udgaver nød til at acceptere en Vw motor....men hvis det spiller er det fint....Karossen er sikkert det der koster på bilen..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

12-01-2015 kl. 22:30

J L

bruger siden
16-07-2003

skrev:
Kære Lars. Al respekt for dit valg af bilmærke, men den direkte forherligelse af AUDI som noget ganske særligt er snart kvalmende. Hele VAG koncernens strategi er netop at delene går igen i deres mærker. Og det efterlader ikke AUDI som noget fantastisk men blot en normal bil hvor det er kælet lidt for interiøret. Bevares det betaler man jo også for. Men kvaliteten af Audi er helt på højde med Skoda eller VW. Og hvis man mener det modsatte så er man enten voldsom naiv eller blevet snøret af deres marketings afdeling. "Vorsprung durch technic" er et levn fra meget gamle dage.
Før VW opslugte AUDI i VAG koncernen.
Det er vel stadig sådan at Hr og Fru Jensen hellere må skiftet olie på deres Audi Autoriseret så de får den "rigtige" AUDI olie? For den er nemlig bedre end den Skoda bruger... Eller hva?

Du var så flink at citerer mit indlæg, men svarede ikke på et eneste af spørgsmålene.

Til din orientering har Audi været en del af VW i al den tid vi har kent Audi som bilmærke.
I efterkrigstiden lavede man bobler for VW, men i sluttresserne lavede man den første Audi 100 cupe´med træk på forhjulene og motoren i næsen.
Dette var nyt i koncernen, men ikke i verden.

Jeg har så vidt jeg ved ikke påstået at Audi var bedre kvalitet end VW, men mere lækkert skruet sammen.
Derimod har jeg påstået at Premium ikke har noget med kvalitet at gøre. og der er ikke umiddelbart noget der tyder på at BMW eller Mercedes holder længere i de små modeller end mange andre biler.

Den væsentligste grund til at en dyr bil holder mange år, er at det bedre kan betale sig at ofre penge på vedligeholdelse, end hvis bilen kun koster det halve.

Der var 1 tidligere i tråden, der skrev at Audi bruger eks. samme bremseskiver som VW og Skoda.
Det er også rigtigt, de passer sammen, men der er flere kvaliteter af bremseskiver i koncernen.
Mine har f.eks. kørt 165.000km indtil nu, og bilen er netop synet uden bemærkninger, med en perfekt bremsetest. Om det er kvalitet ved jeg ikke, men det ligner.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

13-01-2015 kl. 09:43

Lars Christensen

bruger siden
07-08-2007

skrev:
............

Der var 1 tidligere i tråden, der skrev at Audi bruger eks. samme bremseskiver som VW og Skoda.
Det er også rigtigt, de passer sammen, men der er flere kvaliteter af bremseskiver i koncernen.
Mine har f.eks. kørt 165.000km indtil nu, og bilen er netop synet uden bemærkninger, med en perfekt bremsetest. Om det er kvalitet ved jeg ikke, men det ligner.

Hilsen Lars


Tvivler på at der er større forskelle på kvaliteten af bremseskiver på eksempelvis en Golf, Octavia, A4.
Men der er selvfølgelig noget andet grej på en Audi A8, RS etc.

Mht. holdbarhed af bremseskiver afgøres det meget af kørselsmønster og chaufføren.
En agressiv kører i bykørsel vil kunne slide et sæt skiver op på få km, hvorimod en rolig chauffør ved jævn landevejs-pendling med få stop vil kunne få mange km ud af skiverne.

Dette indlæg blev 13-01-2015 09:48 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

13-01-2015 kl. 16:52

Henrik S

bruger siden
31-01-2011

skrev:
Ahhh, det med bremserne er vist ikke et holde punkt, så skal man da tro på at en citroen saxo 1.5D er beslået med top kvalitets bremser, havde "glæden" i mit tidligere liv at eje sådan et køretøj i 4 år fra ny og 140.000 km også uden at skifte bremser, mon ikke det er kørselsmønstret/stilen der gør forskellen.
Jeg har min egen teori, HK, bilens målgruppe og førens personlighed afgør holdbarhed på biler ligegyldig mærke, give or take.
Tror ikke toyota ejer går særlig meget op hvor hurtig den er, hvorimod i BMW og Alfa Romeo bliver der kørt noget anderledes aggressivt.
Min gamle Saxo diesel var en "no brainer" som brugt køb, ingen fare for den var kørt hårdt men hvem ville uden bekymringer købe samme model med VTS skiltet på.

Jeg ved udemærket godt at kørselsmønster har meget at sige med bremsernes holdbarhed.
Jeg ved også med sikkerhed at eks. FTZ har 3 forskellige kvaliteter til Passat/A4. Som bliver anbefalet alt efter motorstørrelse.

Med hensyn til din Saxo, så viser det jo med al tydelighed, at kvalitet ikke er premium, for kvaliteten fejler ikke noget, hvor imod der ikke er meget premium over en Saxo (alt forladt)

Til J L. Jeg har heller ikke påstået at en A4 er Premium, lige så lidt som en BMW 3-serie.

En A4 er nok en gennemsnit størrelse bil, men med mindre biler må menes biler under 4,30-4,40m, hvilket er noget mindre end en A4.

Når alt dette er sagt vil jeg vende tilbage til trådstart, og jeg mener stadig at det er et godt tilbud, hvis man alligevel står overfor at anskaffe sig en ny bil i den størrelse.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

13-01-2015 kl. 18:52

Nogen tænder på læder og visse former for udstyr-----folk har forskellig smag og vi tænker forskelligt....Minder mig om en tysk forbindelse der vil købe 3 serie.....valget stod mellem 318d en fabriksbil med ALT i udstyr du kan tænke dig....få ca 4000euro mere kunne damen få en ny sidste aftapning af 320d med 184hk og i M sports trim...318 havde læder nav og soltag....320 have ikke læder men stof sports sæder og ingen soltag...jeg blev spurt hvad jeg ville vælge....for mig var der ingen tvivl 320d selvfølgelig, men damen valgte og købte den anden.....Så vi ser og vudere forskelligt på bilerne....men klart på ALLE parameter ville 320 være i top......men der skal en del kendskab til....


Om en Audi A4 er preium eller ej....hvilket jeg ikke mener den er, er det vel ligegyldigt for den som gerne vil eje bilen...Premium handler om nogle bestemte forudsætninger for den pågældende vogn....det være sig baghjulstræk pga af en bedre køre dynamik...forudsat at undervogn er sublim i ophæng bøsninger mv....selve materialer på bilen er også vigtige....Såsom stof på sæder...kørestilling....motor respons...måden at trække på....rigtig mange ting der gør det-----men dette betyder ikke at en Audi A4 er ringe....den køre måske bare mindre dynamisk end andre....det kan have sine fordele....ang komfort osv.....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

14-01-2015 kl. 16:53

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
I så fald er Alfa, Lancia og Citroën DS også premiummærker?
Er Fiats 500-serie også Premium? En 500 har f.eks. udstyr og motorer, du ikke finder i en Panda - eller Punto.

Jeg skiftede på et tidspunkt fra Renault til Mercedes - og tilbage igen. Er de så konkurrenter - blot fordi der er kunder, der skifter mellem dem?

Hvor går grænsen?

For mig går grænsen ved biler, der fra starten er udviklet til at være bedre: Højeste sikkerhed, god komfort/køreglæde (udfra et klart fokus), stor motorkraft, lang levetid/høj kvalitet. Med andre ord: Der fokuseres på de bedste løsninger - ikke blot billigste løsning, der ligner.

De mindre Audier (herunder A4) er grundlæggende konstrueret med fokus på genbrug af dele fra billigere mærker i koncernen. Disse dele er konstrueret med fokus på det gennemsnitlige - rimelig driftsikkerhed og holdbarhed i forhold til en husholdningsbil, der skal kunne konkurrere prismæssigt med andre husholdningsbiler. Af samme årsag bruges f.eks. forhjulstræk - det er billigere, men på bekostning af maksimal kraftoverførsel, lille venderadius, køredynamik m.m.
For at kunne overføre kræfterne i de mere motorstærke versioner, anvendes 4wd, hvilket i og for sig er en fin løsning og med visse fordele, men også ulemper ifht. rwd. Det er en "nødløsning", som Audi dog har været fremragende til at sælge - godt hjulpet af en vellykket indsats i rally for mange år siden.

Jeg ved godt at jeg provokerer nu.
Men ud fra dit indlæg er 4wd ikke rigtig premium, så en BMW med 4wd er reelt ikke premium.

Jeg har sagt det før, og vil gerne gentage det. "Der findes ingen lov om hvad premium er"

En Mazda 3 kan f.eks. fås i en premium udgave, og det er der ikke noget ulovligt i.

Premium er hvad man lægger i det, og hvis nogen mener at en A4 er premium har de vel lov til det, uden at de skal stemples som dumme eller uvidende.
Det samme gælder for Alfa, Fiat 500 og andre.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

14-01-2015 kl. 17:47

Premium er et high end produkt....og ikke fordi der er tilvalgs muligheder....Premium biler udmærker sig ved køre dynamik ud over husholdnings biler....længere levetid....Grundløsninger er ofte dyrere-----bøsninger ophæng...el....kort sagt de fleste materialer....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen ........

Jørgen ........
bruger siden
08-03-2006

29-01-2015 kl. 06:30

Kan man egentlig ikke chipootimere den 1,8 L motor så den får tja 150-180 hk ? Det er jo - som der også nævnes længere oppe - samme motor som yder 180 i hk i andre motorer fra vag gruppen og den har jo vist turbo eller kompressor ikke sandt så er det jo netop let ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg