Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Jacob Bjerg Hansen

Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013

22-12-2014 kl. 13:33

Du ligger vel lige på grænsen, men mener godt du kan købe en diesel. Men spørgsmålet er om det økonomisk kan svare sig.
FDM har lavet et exel regenark, hvor du indtaster; kørselsbehov, brændstofpris, grønejer afgift, anskaffelsespris etc (altså alle de parameter der betyder noget for valget), så giver udregningen dig et grundlag at vælge.


http://www.fdm.dk/bilkoeb/benzin-eller-diesel

Syntes det giver et godt overblik.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

22-12-2014 kl. 19:10

Jeg er ikke enig med HDi.
Køb en C3 1,6 HDi, den er for det første billigere i ejerafgift end en Fiesta feks. Det skyldes at den står til at køre over 30 det udløser en 1/2 årlig afgift på kun 120,- imod 290 for en benziner.
Derudover, så kører den uanset hvordan du kører mindst 5 længere på literen end tilsvarende benziner (jeg ved det godt, det er en udokumenteret påstand, men min egen erfaring)

Men uanset hvad du vælger, så afhænger meget jo at gensalgsværdien, og at kende den kræver du har en krystalkugle.

Som sagt, så ville jeg købe en diesel, når der bliver solgt så mange små benzinere som tilfældet er nu, så vover jeg at tro at en diesel vil opnå en højere gensalgspris, alene grundet et lille udbud om nogle år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

22-12-2014 kl. 23:46

Tilslutter mig hdi her.
Turene er relativt korte, så en diesel motor vil ikke blive ordentlig varm. Dette betyder højere forbrug og risiko for problemer med sod i motoren og på sigt risiko for problemer med partikelfilter.
Herudover er en diesel som regel dyrere i indkøb og har højere grøn afgift (ved samme km/l). Dette skal jo tjenes ind ved at diesel er billigere end benzin, hvilket kræver at du kører en del km (hvilket du ikke gør).

Så jeg ville kigge efter en benzin, evt. en moderne "lille" motor med turbo. Der kan findes nogen der går næsten ligeså langt som diesel (på papiret) og i praksis vil en økonomisk benzin formentlig gå næsten ligeså langt på literen som en halvkold diesel med de korte ture du kører....

Dette indlæg blev 22-12-2014 23:46 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

23-12-2014 kl. 08:57

Nu har jeg, i flere år, kørt med PSA 1,6 HDi med et tilsvarende kørselsmønster, og jeg kan ikke genkende jeres påstande. Der kommer varme i bilen efter max 1 km kørsel, og den kørte stadig markant længere på literen end en benziner havde gjort under tilsvarende forhold. Vi må konstatere at vi ikke er enige

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

23-12-2014 kl. 09:22

HP har du holdt øje med det aktuelle forbrug ppå din 1,6 HDI?

Hvis du gjorde det, så vil du se at den går måske kunn 12-13 km/l de første 5-6 km. Derefter begynder den at være mere økonomisk, for ved ca 19-22 km at være oppe på 20-22 km/l ved 95-100 kmt.

Har selv kørt i en 1,6 E-HDI og holdt øje med dette. Det var en god motor og vi var glade for den. Men det var over længere stræk den var mega økonomisk.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

23-12-2014 kl. 12:38

Køb en Cactus i biligste udgave med benzin motor den kører langt på literen.
Dieselbiler er alt for dyre at vedligeholde især hvis noget går i stykker.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Bjerg Hansen

Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013

23-12-2014 kl. 15:52

Et kendetegn ved dette forum er at folk kommer med meget subjektive holdninger udlagt som fact.

Må igen henlede opmærksomheden på det link til fdm, hvor du objektivt kan få et økonomisk overslag på valget mellem diesel og benzin.

Bare fordi onkel Arne havde en god diesel golf årgang 82 og fordi du har en Berlingo Benzin, så har man desværre ikke sandheden omkring dette spørgsmål.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

23-12-2014 kl. 16:45

At der er varme i bilen efter få km kørsel er ikke fordi motoren er varm, men fordi der er en tilskudsvarmer indbygget.

Økonomisk er der ingen eller minimal fordel ved diesel med dit kørselsbehov, så kan ikke se hvorfor man skulle foretrække diesel?

Men prøv selv at regne på FDM siden. Selvom du evt. kan spare få hundrede kroner om året ville jeg ikke køre diesel med dit kørselsmønster, med risiko for sodproblemer etc.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

24-12-2014 kl. 00:34

Benzin siger sig selv i det lange løb....spørgssmålet er imidlertid hvad man tror er det rigtige for en.....ja du kan få en et år gl mini bil til eks 75-80.000....men er det så noget ? de har deres egne problemer som for oftest udspringer i fejl på eks kobling/gerarkasse etc---er tanken med en mini bil at den ikke koster det vilde i indkøb ? jeg ville foretrække en af de nye Toyota yaris med en del plads og større sikkerhed da bilen er større....ganske vist nypriser omkring 115-119.000 for henholdvis 3 og 5d.....Pære æbler eller bananer....dit valg

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jannik Christensen

Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008

24-12-2014 kl. 12:01

K S

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Varme i kabinen er desværre ikke en målestok for, hvornår motoren er varm. Mange dieselbiler har indbygget elvarme for at sikre varme til kabinen indtil motoren er varm - og det er den, du mærker effekten af.

Men nu kan elvarmen også godt sidde i selve kølesystemet, og så varmer motoren hurtigere op, med dertil lavere forbrug. Men det er selvfølgelig forskelligt fra bil til bil. Min egen har det siddene i kølesystemet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg