Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
22-12-2014 kl. 13:33
FDM har lavet et exel regenark, hvor du indtaster; kørselsbehov, brændstofpris, grønejer afgift, anskaffelsespris etc (altså alle de parameter der betyder noget for valget), så giver udregningen dig et grundlag at vælge.
http://www.fdm.dk/bilkoeb/benzin-eller-diesel
Syntes det giver et godt overblik.
H P
bruger siden
06-01-2004
22-12-2014 kl. 19:10
Køb en C3 1,6 HDi, den er for det første billigere i ejerafgift end en Fiesta feks. Det skyldes at den står til at køre over 30 det udløser en 1/2 årlig afgift på kun 120,- imod 290 for en benziner.
Derudover, så kører den uanset hvordan du kører mindst 5 længere på literen end tilsvarende benziner (jeg ved det godt, det er en udokumenteret påstand, men min egen erfaring)
Men uanset hvad du vælger, så afhænger meget jo at gensalgsværdien, og at kende den kræver du har en krystalkugle.
Som sagt, så ville jeg købe en diesel, når der bliver solgt så mange små benzinere som tilfældet er nu, så vover jeg at tro at en diesel vil opnå en højere gensalgspris, alene grundet et lille udbud om nogle år.
T i
bruger siden
17-06-2006
22-12-2014 kl. 23:46
Turene er relativt korte, så en diesel motor vil ikke blive ordentlig varm. Dette betyder højere forbrug og risiko for problemer med sod i motoren og på sigt risiko for problemer med partikelfilter.
Herudover er en diesel som regel dyrere i indkøb og har højere grøn afgift (ved samme km/l). Dette skal jo tjenes ind ved at diesel er billigere end benzin, hvilket kræver at du kører en del km (hvilket du ikke gør).
Så jeg ville kigge efter en benzin, evt. en moderne "lille" motor med turbo. Der kan findes nogen der går næsten ligeså langt som diesel (på papiret) og i praksis vil en økonomisk benzin formentlig gå næsten ligeså langt på literen som en halvkold diesel med de korte ture du kører....
Dette indlæg blev 22-12-2014 23:46 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
23-12-2014 kl. 08:57
J R
bruger siden
13-12-2013
23-12-2014 kl. 09:22
Hvis du gjorde det, så vil du se at den går måske kunn 12-13 km/l de første 5-6 km. Derefter begynder den at være mere økonomisk, for ved ca 19-22 km at være oppe på 20-22 km/l ved 95-100 kmt.
Har selv kørt i en 1,6 E-HDI og holdt øje med dette. Det var en god motor og vi var glade for den. Men det var over længere stræk den var mega økonomisk.
Profil slettet
23-12-2014 kl. 12:38
Dieselbiler er alt for dyre at vedligeholde især hvis noget går i stykker.
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
23-12-2014 kl. 15:52
Må igen henlede opmærksomheden på det link til fdm, hvor du objektivt kan få et økonomisk overslag på valget mellem diesel og benzin.
Bare fordi onkel Arne havde en god diesel golf årgang 82 og fordi du har en Berlingo Benzin, så har man desværre ikke sandheden omkring dette spørgsmål.
T i
bruger siden
17-06-2006
23-12-2014 kl. 16:45
Økonomisk er der ingen eller minimal fordel ved diesel med dit kørselsbehov, så kan ikke se hvorfor man skulle foretrække diesel?
Men prøv selv at regne på FDM siden. Selvom du evt. kan spare få hundrede kroner om året ville jeg ikke køre diesel med dit kørselsmønster, med risiko for sodproblemer etc.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
24-12-2014 kl. 00:34
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
24-12-2014 kl. 12:01
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Varme i kabinen er desværre ikke en målestok for, hvornår motoren er varm. Mange dieselbiler har indbygget elvarme for at sikre varme til kabinen indtil motoren er varm - og det er den, du mærker effekten af.
Men nu kan elvarmen også godt sidde i selve kølesystemet, og så varmer motoren hurtigere op, med dertil lavere forbrug. Men det er selvfølgelig forskelligt fra bil til bil. Min egen har det siddene i kølesystemet.