Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-10-2014 kl. 12:43

Hvorfor landevejen. Hvis motorvejen er kortere, kunne hun jo bare lægge sig bg en lastbil og spare vindmodstand såvel som omdrejninger.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

16-10-2014 kl. 12:44

Inden i farer ud og køber ny bil for at spare penge skal i lige sætte jer ned og regne på totaludgiften.

Mht. brændstof er det meget grove regnestykke:
17,5km/l 35k km år: ca. 2000l benzin, ca. 12kr/l = 24000kr

Anden nyere dieselbil, kører næppe mere end omkring 22km/l ved motorvejsfart.
Derfor ca. 1500l diesel, 11kr/l = 16.500kr

Du skriver at Picanto skal til 3 eftersyn om året? Så vidt jeg kan se har den serviceinterval på 15.000km? Så overordnet skal den til service 2 gange om året (plus lidt ekstra).
Der vil en nyere diesel med 30k km serviceinterval kunne nøjes med et service (plus lidt).

Så du kan måske spare omkring 8k i brændstof og et service om året. Hvilket jo lyder tillokkende.

Men men.
Jeg tror dog ikke på at det bliver en besparelse at købe nyere bil.
Den største udgift ved nyere biler er som regel værditabet og dette vil stige, hvis du køber nyere/dyrere bil.
Samtidig vil prisen på det enkelte eftersyn formentlig også stige (mikrobiler er som regel billige i service), så totalomkostningen til service vil sikkert være tæt på den samme, selvom du sparer et service om året.
Herudover vil forsikring formentlig stige hvis du køber større bil.
Den grønne afgift er også generelt højere på diesel (medmindre den kører meget langt på literen).
Endelig skal i ud og låne penge og betale renter/diverse omkostninger i den forbindelse.
Dette kan næppe finansieres af en besparelse på 8k på brændstof. (men det er jo altsammen et generelt gæt, du er nødt til at regne på den enkelte bil, dine egne forsikringspriser etc.)

Som første måde at spare penge ville jeg studere lidt omkring økokørsel. Holde farten nede, jævn kørsel, undgå overhalinger, korrekt dæktryk (evt. en smule for højt) etc. Der kan være en del at spare.

Ps.
Hvis der skal argumenteres for nyere bil skal det snarere være ud fra at i mod en mindre merudgift kan få en lidt større bil, med bedre sikkerhed, komfort etc..... Hvilket jo sagtens kan give mening, hvis i ønsker det, men besparelse tror jeg er tvivlsomt..

Dette indlæg blev 16-10-2014 12:46 redigeret af dets forfatter.

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

16-10-2014 kl. 14:17

Enig med T I.
Det kan ikke, rent økonomisk, betale sig at købe en ny, eller nyere bil.
Værditabet er klart den største post på budgettet.
Hvad hjælper det en købe ny bil for at spare 1.000 på brændstof, hvis værditabet samtidig er 3.000 mere? Pr. Måned.

Johannes Engers Gregersen

Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005

16-10-2014 kl. 16:07

Vi stod i samme situation som jer - blot med 45.000 km årligt. Og valgte at beholde benzin-bilen, der kører 15 km/l, fremfor at bruge 2000 kr ekstra om måneden på at spare 1000 kr på brændstof. Dette regnestykke afhang dog af, at vi gerne ville skifte til en lidt nyere og lidt større bil - men der var under ingen omstændigheder penge at spare ved at skifte til en diesel - for os.

Men det væsentlige er jo, hvad I kan få for Picanto'en. Jeg gætter, at der er en 2011-2012. Den vil I nok kunne få 50.000 for ved en forhandler, og så skal I låne yderligere 50-100.000 for at få en nyere, brændstoføkonomisk diesel, som skal afdrages over måske 5 år. Det kommer ikke til at være rentabelt.