Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
30-08-2014 kl. 07:46
Men en diesel kører bare bedre. Bedre økonmi, lavere værditab og er det bare mere lækkert at køre hen til dieseltanken og hælde 10kr/t væske i tanken, end de dyrere benzindråber.
Dette indlæg blev 30-08-2014 07:49 redigeret af dets forfatter.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
30-08-2014 kl. 10:42
Kristoffer Bundgaard
bruger siden
05-08-2014
skrev:
Jeg skal ud og investere i bil her til efteråret, da mit arbejde kommer til at betyde en del kørsel rundt i landet de næste to år.
Jeg forventer kommer til at køre omkring 20.000 km året og at mit kørselsmønster vil bestå af to dele:
15.000 af km vil være lange ture med over 50 km per motorstart.
5.000 af km vil være pendling til og fra arbejde, 2*22 km, fordelt på 1/5 bykørsel, 3/5 motorvej og 2/5 landevej, ca. 25-35 minutters køretid afhængig af trafik.
Jeg forventer ikke at bruge bilen til korte ture eller bykørsel særlig meget, da jeg bor tæt på alt og foretrækker cykel til det meste. Og så jeg har en veteranbil til hyggekørsel :-)
Mit spørgsmål går på om der er om der er nok km i mit kørselsmønster til at retfærddigøre diesel fremfor benzin. Kigger jeg kun på pendling hælder jeg til benzin, mens de lange ture klart siger diesel. Men hvad siger kombinationen?
Som udgangspunkt vil jeg købe brugt, og mit budget er på 80.000,- kr. Har lige nu et lunt øje til Peugeot 206 SW 1.4 HDi, men har ikke bestemt mig for noget konkret og har ikke en specifik præference for mærker. Dog er SW eller MPV at foretrække, da jeg skal have plads til en del ting. Har også kigget på Opel Astra, VW Passat, Ford Focus eller C-Max. Jeg skal ikke have papegøjeplader på, vil have plads til passagerer.
På forhånd tak for jeres råd :-)
Jeg ville gå uden om 206/C3. Jeg har rodet en del ved dem, og der kommer en masse bøvl, bla. er de glade for at spilde olie fra motoren, og af en eller anden grund har kondenseren det med at gå i stykker på dem.
Renault Clio III stc virker som en bedre vogn, og med en noget bedre motor.
Til dit mønster ville jeg også vælge diesel. Havde du haft til en ny bil som f.eks. Clio IV eller Fiesta, så kunne de små turbobenzinere være et godt bud, men i den størrelse/budget, så er diesel det mest økonomiske i længden.
Jacob Bjerg Hansen
bruger siden
16-09-2013
30-08-2014 kl. 13:53
Men syntes at fornemme en tendens til at folk og især FDM har en vild forstilling om hvor diesel er rentabelt. Ejerafgiften på en lille dieselmotor er jo kun 500kr højere end benzin.
man skulle tro Fdm var betalt af benzin industrien.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
30-08-2014 kl. 18:10
A N
bruger siden
26-02-2014
skrev:
Tror nu bare samlet set diesel vil være det mest økonomiske... En dieselbiler koster alligevel en del mere ved nykøb
Men holder også værdien bedre.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
30-08-2014 kl. 22:51
Lars Bødker
bruger siden
27-12-2010
skrev:
Helt klart benzin, men vælg nyere model med vægtafgift på kr. 300,-, da diesel biler bliver hårdt ramt på vægtafgift og den kommende stigning i 2015 på diesel brændstof - diesel vil aldrig blive rentabelt, og slet ikke gensalgsværdien efter 2-3 år.. men som sagt nyere model, og måske lidt flere penge på bordet, vil sparer dig rigtig mange penge i fremtiden....
Jeg kan ikke finde noget om at afgiften på diesel skulle stige i 2015. Ekstrabladet nævner det, men der er intet officielt omkring det.