Bilbasen Forum
Profil slettet
01-05-2014 kl. 07:09
Hvis det skal være brugt?
Profil slettet
01-05-2014 kl. 10:50
Når du skal køre så langt hver dag, er fartpilot et must.
Profil slettet
01-05-2014 kl. 18:01
Du køber en bil som har kørt 190.000 km, den har ikke fået skiftet dele i undervogn, kobling ovs. alt er som da den kom fra fabrikken.
Du kan så købe en som har kørt 250.000 km, som har fået skiftet rigtig meget, bærearm, bremser, bøsninger, styrekugler osv. Alt det er igen som nyt og du får den oveni købet billigere da den har kørt længere.
Hvis du køber den første med de 190.000 km, så kan du ende med at skulle vedligeholde den for rigtig mange penge over en årrække, så hvorfor ikke tage den som er vedligeholdt godt, så fuck hvad den har kørt, med mindre at vi taler over 400.000 km, det er alt for usikkert, især med de km du skal køre dagligt.
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk
Dette indlæg blev 01-05-2014 18:01 redigeret af dets forfatter.
H P
bruger siden
06-01-2004
01-05-2014 kl. 18:10
Groft sagt, hvis du ikke har 10.000,- til uforudsete udgifter, så bør du ikke købe en bil.
Beklager men det er, efter min bedste overbevisning, virkeligheden.
Og derudover sæt et 0,25 kr pr. Kilometer til service mm.
Jakob Dam Knudsen
bruger siden
14-05-2008
02-05-2014 kl. 12:07
Mit forslag:
- Uanset om du vælger benzin eller diesel; vælg noget der kører over 20 km/L brændstof på papiret.
- Vælg en bil med fartpilot eller hvor fartpilot kan eftermonteres billigt. Mange modeller er faktisk forberedt til fartpilot, hvorfor et skifte af arm, lidt sikringsfidlen og en elektronisk aktivering, er nok - mekanikerpris vil her være ca. 1500-2500 max. Kan du selv gøre det koster arm + ledninger omkring 300-500 kroner.
- Vælg en bil med 6 gear. Husk at 5. og 6. gear i en 6-trins gearkasse, typisk (men ikke altid) er balanceret så 5. gearet ligger lidt lavere end et 5. gear i en 5-trins gearkasse, og 6. gearet lidt højere. Det betyder at du på landeveje, motor/trafikveje og motorveje, kan holde lavere omdrejninger - og dermed spare brændstof.
- Vælg en bil i størrelse fra miniklasse (eks. Skoda Fabia, Citroën C3, Ford Fiesta, Opel Corsa, Seat Ibiza/Leon) og opefter. De ligger MEGET mere stabilt på vejen og er også mere sikre. En standard bus der kører 6 km i timen, kan vælte de fleste mikrobiler om på siden. Har du en større afstand mellem akslerne bliver det væsentligt sværere at få bilen til at vælte, og den vil ligge MEGET mere stabilt på vejen - både når vejen er ujævn, når det blæser osv...
Benzin - værd at bemærke:
- Benzin har markant mindre trækkraft (Nm) end diesel. Dette betyder måske ikke noget for dig, medmindre du overvejer at køre på ferie med campingvogn.
- Benzin er oftest billigere i vedligehold end diesel, da de ikke tilsoder så meget.
- Benzin er ideelt til et varieret kørselsmønster, samt kørselsmønstre med mange kortture.
- De fleste nyere benzinbiler har turbo (eks. TSI fra VAG-gruppen). Denne forbedrer brændstoføkonomien drastisk, og giver samtidigt MEGET mere ryk i accelleration samt bedre topfart. Denne turbo kræver lidt ekstra servicering og hensynstagen, såsom hvis du har kørt ved høj fart i længere tid, og svinger ind på en rasteplads for at gå på toilet; her må du ikke bare stoppe motoren i samme sekund du holder stille. Lad bilen stå i tomgang i 1 minuts tid for at lade turboen køle ned. Nogle få biler (eks. Alfa Romeo) har 2 turboer, der hver især bruges når du kører hhv. by og landevej/motorvej.
Diesel - værd at bemærke:
- Diesel har den højeste trækkraft, og uden turbo en dårligere accelleration ift. benzin. Med turbo bliver accellerationen væsentligt forbedret.
- Alle nyere dieselbiler har partikelfilter (hvis de ikke har skal du betale partikelfilter afgift, men så får du også en ret gammel model, idet partikelfilter har været lovkrav i mange år nu). Dette filter skal dels vedligeholdes (gøres ved service) og dels forårsager det en hurtigere tilsodning - hvilket kræver at man SKAL køre længere ture (15 km eller mere) når man starter bilen (så ofte som muligt). Kører man under 30 km per tur i snit, skal du servicere MEGET oftere, fordi tilsodningen bliver et problem - og regenerering af partikelfilteret sker først efter bilen er rigtigt varm; altså efter en 15-25 km kørsel.
- De fleste dieselbiler har turbo. Eks. TDI/HDI og hvad det ellers hedder. Denne forbedrer brændstoføkonomien drastisk, og giver samtidigt MEGET mere ryk i accelleration samt bedre topfart. Denne turbo kræver lidt ekstra servicering og hensynstagen, såsom hvis du har kørt ved høj fart i længere tid, og svinger ind på en rasteplads for at gå på toilet; her må du ikke bare stoppe motoren i samme sekund du holder stille. Lad bilen stå i tomgang i 1 minuts tid for at lade turboen køle ned. Dette gælder generelt efter en længere tur, medmindre du de sidste 3-5 minutter af turen har kørt stille, på hastigheder omkring 50 km/t.
- Kører du i perioder mange korte ture (under 30 km per tur) anbefales at du bruger et additiv ved hver anden tankning. Nogen vil mene for hver tank, men det fortynder lige vel meget synes
Dette indlæg blev 02-05-2014 12:10 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
02-05-2014 kl. 12:40
Tror ikke at en turbo idag er styret, så den er top smurt efter den har kørt 15.000 omdrejninger i min. og så du slukker motoren hurtigt, smør den så turboen bagefter bilen er slukket eller hvordan?
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
05-05-2014 kl. 22:41
Det sparer ikke brændstof at koble ud og trille det sidste stykke, motoren kører her i tomgang og bruger derfor en anelse brændstof.
Lader man derimod bilen trille i gearet, så længe den ikke hugger, inden man kobler ud, lukker brændstoftilførelsen helt.
Dette sparer mere brændstof, og man kan bremse senere, hvilket sparer på bremsebelægningen.
Med hensyn til bilvalg, så vælg en bil der er stor nok til en barnevogn bagi, glem ALT om småbilerne.
Mads har anbefalet en Renault Scenic, dette kunne være et godt valg, en Peugeot 307/308, eller en Scoda Oktavia, kunne også være gode bud på en god driftsikker bil med plads nok til en familie med et spædbarn.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
06-05-2014 kl. 17:02
Jeg bremser på de sidste 50-75 meter, det vil sige en god opbremsning.
Hvordan tror du jeg opnår en dieseløkonomi på mellen 17 og 18 km/l i gennemsnit i min gamle A6. Det er der mange nye biler der ikke kan/gør.
Hvis jeg skulle rulle i frigear uden motorbremse, ville det være nødvendigt at bremse meget før, med mere slid på bremserne til følge.
Mine bremseskiver har siddet på de sidste ca 140.000km, og trænger ikke til udskiftning, klodserne blev skiftet for ca 20.000km siden.
Jeg vil give dig ret i at man ikke skal bremse blødt og langvarigt, eller helt undlade at bremse.
Hilsen Lars
Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007
07-05-2014 kl. 17:07
K S
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Nej - du skulle ikke bremse før - du skulle bare koble ud tidligere og dermed trille længere.
Jeg kører også 17-18 km/l i en høj bil (= større luftmodstand) på 1600kg egenvægt med en ældre motorkonstruktion, så jeg tror, at de to strategier fungerer nogenlunde lige godt.
Vil det sige at du kobler ud mens du kører på motorvejen?
Hilsen Lars