Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

08-01-2014 kl. 16:14

Hvad regner du med bilen vil koste dig ca i indkøb ? Har du kun Oktavia i tanken og eller har du tænkt på anden vogn......

Dette indlæg blev 08-01-2014 16:17 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Thomas Dahl

Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004

09-01-2014 kl. 13:37

Thomas Kromann bruger siden 30-01-2010 skrev:
Valget er faldet på Octavian - ifølge BT "DK's bedste mellemklasse bil". Spørgsmålet er kun hvilken motor. Er der mon flere som har input?

Det er så også en metode til bilvalg :-)
Men hvis du var en anelse åben for andre VAG-produkter, ville jeg i dit tilfælde hellere kaste blikket på en Seat Leon ST, for ud over at være "DK's bedste mellemklassebil" ifølge BT (hvad ved de i øvrigt om det?), så er den vel også et ret konservativt valg - pænt formuleret....
Der ser Leon ST noget mere sprød ud, pladsen er måske en anelse mindre men dog rigelig, og teknikken er nok ikke væsentligt ringere end i Octavia.
Mit eget indtryk af TSI-motorerne er kun fra kortere prøveture, men jeg synes bestemt ikke man bliver snydt på moment-siden, så med "kun" 20.000 km om året villle jeg i dit sted gå efter sådan en, fremfor TDI'en.
Og du skal såmænd nok få en tålelig driftsøkonomi ud af TSI'en også, i en salgssituation om nogle år, kan det ligesågodt være benzineren der er mest interessant, da ikke alle købere kører jorden rundt hvert år, og til dem der gør er der i forvejen rigeligt med TDI'er :-)
God fornøjelse med bilkøbet.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

09-01-2014 kl. 22:01

Køb du endelig en Skoda, den bliver DU sikkert rigtigt glad for over tid. Pas dog på med valget af diesel motor da de små ikke er gode til at trække...En bil der nemt bliver bugget sammen på midten skal jo have gode anmeldelser, også selv om det koster presse omtale.

Kunne Bt ikke hjælpe med valg af motor eller var det så som så med hvordan anmeldelserne er lavet måske....

Dette indlæg blev 09-01-2014 22:04 redigeret af dets forfatter.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

10-01-2014 kl. 10:15

Jeg ville nu tage den spidse blyant frem og regne på tingene inden jeg valgte diesel.
Man bliver jo let begejstret for den lidt lavere brændstofpris, bundtræk og at mange taler om diesel som det eneste rigtige og mener at det automatisk er lig høj gensalgsværdi. (moderne turbobenzinmotorer som i Octaviaen har i øvrigt også fint bundtræk)
Men så vidt jeg kan se er en Octavia 2.0tdi omkring 32k dyrere end en 1,4tsi og den koster over det dobbelte i grøn afgift om året.
Så med dit kørselsbehov tvivler jeg på at det kan betale sig, hvis du regner total økonomien ud. Jeg tvivler på at at den lidt lavere brændstofpris kan udligne den højere indkøbspris/afskrivning og højere grønne afgift (også selvom det forventede værditab måske vil være en lille smule lavere (i procent)).
Brændstof er i det hele taget en langt mindre udgift i totaløkonomien end de fleste forestiller sig (især i forhold til hvor meget fokus det får!).
Du skal ihvertfald prøve at regne på tingene.
Husk samtidigt at på dine daglige 2x25km vil en diesel formentlig kun lige nå optimal driftstemperatur til sidst, så du vil ikke nå optimal brændstoføkonomi på de ture.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

11-01-2014 kl. 00:14

Thomas Kroman.

Hvis anmeldelserne er mange og særdeles gode....kunne du så ikke kommentere den højlydte kritik på sikkerheds siden, nu du er helt inde i de anmeldelser ? Det gør du så nok ikke, for så må du indrømme at ikke alle anmeldelser på bilen er lige gode...Fdm/Adac/EU chrash test har meldt ud.

Og ja jeg har læst dit indlæg, nævnte blot en detalje vedr. vag motor tdi. Kunne jo være andre kiggede med.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

11-01-2014 kl. 12:04

Octavia'en har ganske rigtigt fået nogle kommentarer vedrørende "stolpetesten" men hvis man læser testen er sikkerheden overordnet set rigtig god.

Prøv i øvrigt at sammenligne med Golf testen, Golfen er jo blevet fremhævet som noget af det sikreste man kan få i klassen og det er i øvrigt en 2012 test. (Golfen scorer 0,4 bedre i pæletesten).
Personligt ville jeg ikke koncentrere mig det store om dette, da Octaviaen er en ganske sikker bil....

http://euroncap.com/results/skoda/octavia/512.aspx

http://euroncap.com/results/vw/golf/500.aspx

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

11-01-2014 kl. 19:21

Sky Quake.....Tak for yderelige info...ikke alle forstår at læse testen.

Overordnet er den vel fin nok, men jeg spørger til om ca prisen, og får så svaret ang om jeg er ikke er skoda fan....flot udmeldning. Det tyder blot igen på uvidenhed. Men klart folk må købe hvad de vil. Flere Skoda ejere har skiftet til eks Mercedes b klasse, da prisen ikke lå himmelvid fra skoda priser, når skodan var oppe omkring de 300. Det samme gælder for c-max og Touran kunder...

Dette indlæg blev 11-01-2014 19:22 redigeret af dets forfatter.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

11-01-2014 kl. 22:33

Må jeg i øvrigt ikke lige kaste en Honda Civic st. car ind som en joker.
Den har premiere om et par måneder og ser både ret sprød ud og skulle have god plads etc....

I øvrigt mht. Octavia/B klasse:

En Octavia 2,0tdi Elegance som der tales om, står til 323k i listepris.

En Mercedes B200cdi (som har lidt dårligere præstationer og kører lidt kortere på literen og mindre udstyr) står til 419k.

Men Mercedes'en er da en fin bil, så hvis små 100k/30% oven i indkøbsprisen overhovedet ikke kan mærkes i bilbudgettet er det da bare at give den gas ;-)

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

12-01-2014 kl. 01:02

Jeg gør blot opmærksom på at der ligger biler i prislaget over de 300 der både køremæssigt og sikkerhedsmæssigt er langt bedre end de der ligger deromkring.

Priser benzin 120hk ca 356000. Diesel 109hk ca372 og ja rigtigt en 200cdi 136 til 419,- velogbemærke i liste prisen. Den 109hk diesel køre fremragende på alle parameter, og virker kvick til alm brug.....den kan dog fås som demo eller let brugt til set priser på 329...Har kørt begge versioner, og vil sige at de er langt mere overbevisende i køre måde, og generel meget for pengene...Nogen der er i tvivl kan de jo nappe en tur i en Mercedes. Jeg vil ydermer sige at de tal der bliver opgivet som forbrug har mercedes og Bmw langt nemmere ved at klare end så mange andre.

Jeg nævner blot muligheden for synliggøre at der findes biler der ikke er langt fra de andres i pris....og man kan jo forhandle sig til en del hvis man kender rutinen...Hellere end let brugt Mercedes der har kørt 5-7000 og smidt 40k på de få måneder end købe en sprit ny til eks 300k af andet mærke. Jeg siger ikke at det andet ikke duer, blot at folk kan tjekke det ud og evt se de muligheder der er.

Profil slettet

Profil slettet

12-01-2014 kl. 14:42

Ja, har slettet mit oprindelige indlæg da jeg kom i tanke om hvor useriøst dette forum i grunden er.. Fortsat god søndag derude! :-)

Dette indlæg blev 12-01-2014 14:48 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

12-01-2014 kl. 14:59

Vagn ro på nu......alt handler om hvor hårdt man trykker på speeder, og Bmw folk har det med at trykke mere end andre. Men missundelsen er vel til at få øje på :-)

K S ej den var lidt billig den der :-) du ved udmærket hvad jeg sigter til. Det undrer egentligt at du ikke nævner Renauten som et super alternativt til Skodaen eller Mercedesen.....Men jeg vil gerne anfører at man sidder bedre i Renaulten Senic og Mercedes b end i Golf og skoda....

Den nye Tdi fra VW har jeg ingen kendskab til, men den skulle efter sigende være meget fin med de 150hk....For dem der ser med her vil en Tsi 140hk ca snit gå 16km/L hvis man køre pænt....Men husk hvis det er benzin man vælger, at få den med rem istedet for kæde....det skaber kun problemer .

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

12-01-2014 kl. 15:42

Fint nok at nævne diverse muligheder, men en sammenligning mellem B180 og en 2,0tdi er jo ikke reel, så skulle det være en 1,6tdi man sammenlignede med.

Sammenligning med ny bil kontra demo/brugte biler ligeledes, det kan findes i alle modeller, så prisforskellen skal selvfølgelig sammenlignes mellem tilsvarende biler.

Så man kan jo lave diverse krumspring, men en B klasse er markant dyrere (og har mindre udstyr/svagere motor) end det trådstarter snakker om (men ikke et ondt ord om B-klassen, det er ganske fine biler).

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

12-01-2014 kl. 16:17

T I

Jeg siger ikke det er reelt. Jeg nævner blot en mulighed for lidt mere bil hvis man mener man kan undvære eks 2,0 Tdi og hellere vil have de andre goder der følger med i mine øjne....Jovist er den dyrere som sådan, og det kommer jo også meget an på hvilken rabat man eks vil kunne opnå. Visse bilmærker er der ikke meget at få på.

Ang sammenligning....det kan man tale for og imod, pris taget i betragtning, men såsandelig også selve bilen. Folk må selv vudere om de syns den er de penge mere værd. Priserne vil variere efter udbuddet...

Profil slettet

Profil slettet

12-01-2014 kl. 18:28

Hr Nielsen, jeg har selv en BMW, så det har intet med misundelse at gøre :-) Blot fordi man er fan af et bestemt mærke behøver man jo ikke være forblændet.

EDIT: Og mit link er iøvrigt slettet igen, så ingen grund til at kommenterer yderligere på dette :-)

Dette indlæg blev 12-01-2014 18:29 redigeret af dets forfatter.

Brian ottosson

Brian ottosson
bruger siden
02-02-2006

12-01-2014 kl. 19:44

Thomas Kromann

bruger siden
30-01-2010

skrev:
Hej,

Jeg overvejer at investere i den nye Skoda Octavia Combi, men er udklar hvilken motor jeg bør vælge. Kører pt 140 hk diesel motor og havde egentlig tænkt mig at købe en 2.0 TDI Elegance. Dog har jeg nu kørt en 1.4 TSI og den er også rigtig fint.

Mit kørsel behov er ca. km 20.000 om året med 2 x 25 km til arbejde plus en del længere ture i DK og sydpå.Det logiske valg er nok benzin, men er glad for at køre diesel, tror på højere gensalgsværdi og en bedre driftsøkonomi.

Hvad mener I?

Hej Thomas

Jeg stod i præcis den samme situation for et par mdr siden, har også 25 km til arbejdet og kører knap 20.000 om året. Mit valg endte på skoda oktavia 1,8 TSI DSG Elegance, Prøvede iøvrigt både 1,4 1,8 TSI samt 2,0 TDI ja valget er svært. Har nu haft bilen i et par uger og er super glad for den, hvis du ikke har prøvet en med DSG gear. Så husk at gøre det inden du træffer dit valg, det er rigtig lækkert og køre med. Fik iøvrigt knap 35.000 i rabat, held og lykke med valget.

Dette indlæg blev 12-01-2014 19:55 redigeret af dets forfatter.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

13-01-2014 kl. 01:37

Vagn Andersen

bruger siden
29-05-2013

skrev:
Hr Nielsen, jeg har selv en BMW, så det har intet med misundelse at gøre :-) Blot fordi man er fan af et bestemt mærke behøver man jo ikke være forblændet.

EDIT: Og mit link er iøvrigt slettet igen, så ingen grund til at kommenterer yderligere på dette :-)

Yeah rigth.....så du smider link med at bmw overdriver deres målinger med 30% på brændstof siden, og så køre du selv bmw......hmm er din i stykker eller er din fod tung..ja jeg spørger bare....du må være en utilfreds bmw kunde, andet er der vel ikke at sige til det. Bordet fanger og du fortrød....fair nok.

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

13-01-2014 kl. 02:00

Dette indlæg blev 13-01-2014 05:26 redigeret af dets forfatter.

Profil slettet

Profil slettet

13-01-2014 kl. 11:03

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Yeah rigth.....så du smider link med at bmw overdriver deres målinger med 30% på brændstof siden, og så køre du selv bmw......hmm er din i stykker eller er din fod tung..ja jeg spørger bare....du må være en utilfreds bmw kunde, andet er der vel ikke at sige til det. Bordet fanger og du fortrød....fair nok.

Om du tror på at jeg er BMW-ejer eller ej er mig sådan set ligegyldigt Hr. Nielsen.

Jeg valgte at slette mit oprindelige indlæg fordi at jeg vidste at jeg ville få præcis den reaktion du udviser nu: Pattebarns-agtig fornærmelse over at man kritiserer BMW som jo er det eneste der duer i din verden.

Jeg er meget tilfreds med min E90 320D som jeg har kørt knap 60.000 km i nu, jeg har dog ikke de rosenrøde briller på når jeg vurderer den, eller BMW generelt...

Spænd hjelmen hr. Nielsen.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

13-01-2014 kl. 11:10

Tillykke med købet Thomas!
Den skal du nok blive glad for...

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

13-01-2014 kl. 16:45

Vagn nu ligger du vist ord i munden på mig. Jeg har ikke udtalt mig om at bmw er det enenste der dur....Men du trænger da vist til et kursus i retorik og tolkning af sproget. Tjek din egen tekst ud inden du begynder at bruge gloser som i dit svar.

Lad mig spørge dig sådan her : Køre din bmw generelt 30% under de opgivne fabriks tal, og det velogmærke ved alm kørsel ? Har selv haft E90 320D, den gik 17,8 i blandet kørsel og 20-22km/l på længere ture.....Jeg nævner at bmw/Mercedes er nogle af de mærker som har nemt ved at holde de lovede opgivelser. Du smider link til artikel hvor man anføre at de er 30% over hvad de egentligt køre.....Hvis det bare er som en provokation af ovenstående, ser jeg ingen grund til at du blander dig i debatten.

Obs: ivørigt køre jeg ikke på cykel, så er ikke påkrævet at have hjelm på :-)