Bilbasen Forum
Indlæg slettet
T i
bruger siden
17-06-2006
29-10-2013 kl. 09:53
(og med tunge sko er der i øvrigt mange dieselbiler der ikke går 20km/l på motorvejen)
Overhold hastighedsbegrænsningen, nøjes måske med at køre 120 (hvor man må køre 130), glidende kørsel uden for mange hastighedsændringer etc. Så burde der kunne hentes flere km ud af brændstoffet.
(Men jeg ville ikke køre 100km/t på motorvejen, det er med til ødelægge trafikafviklingen.)
Derudover så er jeg helt sikker på at du ikke skal købe en bil mere for at spare penge.
Besparelsen på at køre omkring 18k km om året med 20km/l diesel og eks. 12,5km/l benzin er omkring 7000kr. (pris 12kr/l benzin og 11kr/l diesel)
Samtidig burde din nuværende bil som sagt kunne køre noget længere på literen, hvis du tænker over din hastighed/kørestil, så dette beløb kan uden tvivl ændres til at blive noget mindre.
Hvis du eksempelvis kan få din nuværende bil til at køre 15km/l (hvilket burde være realistisk) er forskellen kun omkring 4500,-
Selvom du så lægger lidt til for afskrivning på bilen pga. kilometer kommer du aldrig i nærheden af et beløb du kan holde en ekstra bil for. Så du skal ikke overveje en ekstra bil for at spare penge....
Ps.
I øvrigt lyder 60k for en "halvgammel" Aygo temmelig dyrt i forhold til at du kan købe en ny mikrobil fra omkring 70k....
T i
bruger siden
17-06-2006
29-10-2013 kl. 12:00
Rasmus Hougaard bruger siden 20-08-2013 skrev:
Hvis alle gjorde det ja, (og måske færre ulykker til følge?)
men det gør langt fra alle, så nogen af os kan godt gøre det,
og spare brændstof. :)
Der er min holdning så at motorvejen er lavet til at komme hurtigt frem!
Så hvis man vil køre langsomt for at spare brændstof bør man overveje at bruge hovedvejene istedet (eller evt. nøjes med at køre 90km/t og blive sammen med lastbilerne i indersporet)
Hvis man insisterer på at køre 100 vil man ofte blive en af dem der ligger i endeløse langsomme overhalinger af lastbiler fordi man ikke vil køre så langsomt som lastbilerne, men heller ikke følger trafikken nogenlunde...
MEN men...
Lad os nu ikke køre tråden af sporet, denne drejer sig jo om Sørens spørgsmål!
(så kan man jo evt. oprette en tråd til den anden diskussion)
Dette indlæg blev 29-10-2013 13:21 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
29-10-2013 kl. 14:01
Lette speederfoden - nå ja ?. Det kan få enhver flyder til at køre længere på literen, men i Sørens tilfælde er spørgsmålet om en anden bil med bedre langtursgearing kan klare jobbet bedre end den lavtgearede Ibiza. (Jeg husker selv da jeg pendlede i en Grande Punto 1,2 benzin og havde nøjagtigt samme problem. De ca 17 km/l som den teknisk skulle kunne køre blev i praksis 13 km/l pga den lave gearing. Jeg kører i min nuv Clio diesel 22 km/l, så det er ikke fordi jeg ellers har problemer med at køre økonomisk)
De to valg er jeg ikke begejstrede over...
Aygo`en er fra 1. generation af trillinge-banden og 1,4 dieselvarianten fra PSA er gammeldags og ikke speciel økonomisk. Jeg synes den er dyr i forhold til alder /km. En 6 år gammel mikrobil begynder at få skavanker - trods det fine kilometertal, for den er ret simpel bygget. Husk at der i øvrigt følger en pebret ejerafgift med som følge af det manglende partikelfilter.
Smart`en er endnu værre.... Prøvede den engang og var langt fra begejstret. Larm og dårlige køreegenskaber. Mærkelig gearskifte. Nej - den er virkelig ikke god i længden som pendlerbil.
Hvis I kan klare jer med en bil, så vil det være klart bedre at købe en ny/nyere dieselbil. En Dacia er udskælt pga dårlig sikkerhed for Lodgy. Men Sandero der lige er kommet har fået 4 stjerner i EURO-NCAP og er derfor klart bedre sikkerhedsmæssigt end sit ry ... og også i forhold til både Aygo og Smart !!!
http://politiken.dk/forbrugogliv/biler/bilanmeldelse/ECE2086851/ny-dacia-koster-50000-mindre-end-konkurrenterne-det-faar-du-for-pengene/
Dette indlæg blev 29-10-2013 16:22 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
29-10-2013 kl. 15:32
Per Rasmussen bruger siden 01-03-2008 skrev:
Det er sgu`en køn hjælp Søren får...
Jo tak, for de pæne ord ;-)
Pointen med at lette foden er såmænd bare at forskellen på benzin og diesel næppe er så stor som han forestiller sig og at det derfor ikke kan betale sig at købe bil nummer to (eller skifte bil)...
Profil slettet
29-10-2013 kl. 16:25
Er opdateret nu :-))
Brian Andreas Johansen
bruger siden
25-09-2003
29-10-2013 kl. 22:15
Har du overvejet en AUDI A2 3L?
Jeg kører i nr 2 på 12 år.
28 km/l sommer og 23 km/l vinter.
22 øre pr. km i service, rep. og dæk på 267.000 km
620 kr halvårligt i grøn ejerafgift
Perfekt til pendling med lavt støjniveau
Ikke følsom overfor mortorvejshastighed og "tung" speederfod
Alu karrosseri der ikke ruster.
Fås fra kr 50-60.000 og opefter
Vh Brian