Bilbasen Forum
Indlæg slettet
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-08-2013 kl. 16:03
Andreas Appel
bruger siden
06-02-2010
25-08-2013 kl. 17:30
Den er opgivet til 29,5 km/l men du skal nok ikke regne med meget mere end 23 km/l ved motorvejs kørsel.
Og med hensyn til om du skal have diesel eller ej, så er det korrekt at en diesel motor kan være dyr at holde kørende hvis man ikke har et kørselsmønster som passer til en diesel motor..
Men med de km du skal køre, så ville jeg ikke være nervøs ved en diesel motor.
Profil slettet
25-08-2013 kl. 20:36
Jeg ville kigge nærmere på Toyota Yaris som starter ved 114.000 kr eller en Opel Corsa, VW Polo eller den meget roste Ford Fiesta med den nye 1.0 turbo boost motor. De koster lidt mere end de 100.000 kr, men hvis du regner ud hvad det koster per kørte km? kan det være at de er billigere i længden, da mikro biler faldermeget i værdi, hvor klassen over har et mindre værditab.
Et eks. lavet tilbage i 2012 viser at hvis du køber en 3 år gammel bil til 150.000 kr. så koster den 4,07 kr per kørt km over 5 år.
Hvis du køber en helt ny bil til 200.000 kr. så koster den 4,01 kr per kørt km.
Kan du følge mig.
Du kan læse hele artiklen i FDM bladet Motor nr. 1 / 2012
Mvh
Mads Andersen
www.e-bil.dk
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
25-08-2013 kl. 22:52
T i
bruger siden
17-06-2006
26-08-2013 kl. 14:28
Så vidt jeg kan regne ud taler vi omkring 60-65.000 km/år kun på arbejdskørsel.
Så regn med at der kommer slid/rep ret hurtigt hvs du køber en brugt (og lidt senere hvis du køber nyt). Så garanti uden/med høj km begrænsning ville være værd at kigge nærmere på.
Det vil uden tvivl blive dyrt i brændstof og måske også i rep. 285km x 22 arbejdsdag = 6270km/md. hvis vi siger 20km/l og ca. 10,5kr (diesel) taler vi knap 3300,- om måneden bare for brændstof. (og min beregning er formentlig til den optimistiske side mht. forbrug)
Herudover kommer eftersyn/rep, udover forsikring/grøn afgift....
Hvis det kan hænge sammen ville jeg overveje at køre i tog i stedet, så vidt jeg kan se koster det omkring 3100,- for et månedskort og transporttiden er lige over halvanden time med lyntog. Det er ca. det samme som du kommer til at bruge i brændstof og så kan du slappe af på vejen (evt. arbejde?).
Hvis du bor/arbejder hvor der er fornuftig forbindelse/afstand til banegården i begge ender ville det klart være min foretrukne løsning.
Men skal det være bil ville jeg gå efter en ny/næsten ny med god garanti på. (og så ville jeg få fundet et job i Århus eller omegn hurtigst muligt. Pendling er spild af liv, hvis der er alternativer (pendler selv ;-) ))
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
26-08-2013 kl. 14:46
Man ville blive nød til at have ordentlige hjul på bilen, være sig sommer som vinter...dette motorvejs stræk fra odense til Århus er meget meget befærdet og ofte kø ved og omkring vejle.....Skulle man endelig pendle til rimelig penge om man kan sige det sådan, ville jeg tage en brugt C3 hdi 1,6 (90hk) med A/C og fartpilot til små 120.000kr....Motoren trækker godt til motorvej og bliver ikke overanstrengt og forbruget rimelig godt i 1,6.....Pendler biler er altid nemmere at komme af med som eks diesel....men ellers er der jo toget...
Syns ikke man skal låse sig fast på eks 50.000kr for en brugt og 100.000kr for en ny.....det holder ikke vand til den slags kørsel..Ved godt man kan trække kørsel fra men alligevel koster det i km og lidt på afskrivning..
Profil slettet
26-08-2013 kl. 15:08
Dels passer den lige i skabet til pengepungen.
Dels holder den en flot økonomi i praksis.
Om den når 29km/l er tvivlsomt - men du når tættere på end med en lille benzinmotor der - når der snakkes brændstoføkonomi - er opmålt ved lave omdrejninger, men i praksis køres med langt højere omdrejningstal for at få nok effekt ved kørsel op af bakker, ved overhalinger mv.
Vi har den samme motor i en større Clio III. På ferietur i år til Frankrig blev vores totalte målte økonomi på hele turen 20-21 km/l. Vel at mærke MED TAGBOKS !!!
Well - vi kørte afslappet. Vel ca 115-120km/t på motorvej. Clio`en står til et forbrug på ca 24-25 km/l så vidt jeg husker.
Jeg vil tro at du kan køre 25-27km/l når du kører solo i en Twingo diesel hvis du kører med fornuftig speederfod og lige undgår at komme helt op på 130-140 km/t på de hurtigste strækninger. De sidste 15-20 km/ t koster utrolig meget brændstof !
PS - dit argument højrere oppe i tråden forstår jeg ikke meget af : "Jeg vil lige kigge på Renault Twingo... men vil umiddelbart helst have en benzinmotor, da jeg formentlig kun skal pendle i en periode (tænker 1-2 år)... "
Som det ser ud lige nu, får man en bedre investering hvis man køber en lille diesel med partikelfilter i forhold til en mikrobil i benzin som markedet er oversået med lige nu.
Så hvis du vil sælge den igen efter kort tid - så køb endelig diesel`en !!
Dette indlæg blev 26-08-2013 15:14 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
26-08-2013 kl. 16:10
Per Rasmussen
bruger siden
01-03-2008
skrev:
@Janni: Jeg hører med på holdet der anbefaler en Renault Twingo 1,5dCi.
Dels passer den lige i skabet til pengepungen.
Dels holder den en flot økonomi i praksis.
Om den når 29km/l er tvivlsomt - men du når tættere på end med en lille benzinmotor der - når der snakkes brændstoføkonomi - er opmålt ved lave omdrejninger, men i praksis køres med langt højere omdrejningstal for at få nok effekt ved kørsel op af bakker, ved overhalinger mv.
Vi har den samme motor i en større Clio III. På ferietur i år til Frankrig blev vores totalte målte økonomi på hele turen 20-21 km/l. Vel at mærke MED TAGBOKS !!!
Well - vi kørte afslappet. Vel ca 115-120km/t på motorvej. Clio`en står til et forbrug på ca 24-25 km/l så vidt jeg husker.
Jeg vil tro at du kan køre 25-27km/l når du kører solo i en Twingo diesel hvis du kører med fornuftig speederfod og lige undgår at komme helt op på 130-140 km/t på de hurtigste strækninger. De sidste 15-20 km/ t koster utrolig meget brændstof !
PS - dit argument højrere oppe i tråden forstår jeg ikke meget af : "Jeg vil lige kigge på Renault Twingo... men vil umiddelbart helst have en benzinmotor, da jeg formentlig kun skal pendle i en periode (tænker 1-2 år)... "
Som det ser ud lige nu, får man en bedre investering hvis man køber en lille diesel med partikelfilter i forhold til en mikrobil i benzin som markedet er oversået med lige nu.
Så hvis du vil sælge den igen efter kort tid - så køb endelig diesel`en !!
Per lige netop denne vil jeg så ikke anbefale.....der har været en del klager over forbruget i denne bil, som ofte kun nåde op på 18 i snit.....om motoren er modificeret eller på andre måder ved jeg ikke.....men ulemperne ved den er store i brugs og salgs øjemed som jeg ser det.....enormt lang dør og kun 2 af dem....man sidder ikke super i den til lange stræk....
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
26-08-2013 kl. 16:16
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
26-08-2013 kl. 16:38
Christian Lang
bruger siden
16-08-2013
skrev:
Hvis folk ikke kører mere end 18 på literen i en dieselbil, så kører de den forkert. Alle biler kan køre det de er opgivet til, hvis chaufføren er god.
Nu taler jeg om de små 3cyl motorer i benzin fra eks Toyota. Iøvrigt skal man påregne at køre det den er opgivet til ved bykørsel på motorvejen....Men når det er sagt er der nogle motorer som falder lidt igennem ang snit pr liter, og er de gamle konstruktioner som eks Hyuindai og Ford ka som har fire motor fra fiat, godt nok opgivet til 20 isnit men de skal have lidt for at komme fremad, så et blandet snit er nærmer de 15km/l. Og ja mange fabriksopgivelser kan nåes hvis man besidder de køre evner der skal til, men ikke i dem alle, som jeg eks lige har nævnt......Forbruger magasinet har været efter de 2 som jeg nævner....der kan vel kun siges et om dem, at man skal vælge noget andet end netop de 2 biler
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
27-08-2013 kl. 16:25
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
27-08-2013 kl. 16:40
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
29-08-2013 kl. 16:30
Jannie Søgaard Jensen
bruger siden
18-08-2013
skrev:
Hmm... det ikke nemt... hverken om det skal være benzin eller Diesel... eller hvilket mærke!
Vil også være træls at købe en dyr diesel og så miste en masse, når den skal sælges til fordel for en benzinbil....
Hvis pendlingen ikke er mere end et års tid.
Hvad med en Twingo benzin....? Hvordan vil den klare sig på motorvejen?
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/twingo/12-16v-authentique-eco2/1721326
Jeg synes nu ikke, at det er så svært.
Skal du køre et helt år, og måske mere, med 285 km motorvej om dagen, så er svaret en dieselbil og ikke i den helt lille klasse. Men minimum en Polo/Corsa/208 eller hvad du nu føler dig bedst til rette i. Det tror jeg at 95 % herinde ville sige.
Køber du fx en to år gammel Corsa med 40-50.000 km i (eller en tilsvarende nyere brugt diesel), så kommer du til at køre rimeligt billigt, og kan også komme af med bilen om et år, uden at værditabet er gigantisk..