Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
12-07-2013 kl. 08:01
Find en der holder syn et halvt år, og til maks 5.000 kr, og så håb på at den holder,
uden nævneværdige reparetioner.
Bagefter sender du den til skrot.
Uanset hvad du vælger i den prisklasse, vil det være et sats, men skal jeg give et råd til bilvalg, så bliver det Toyota. Gerne Corolla, som er meget stabil.
Du skriver ikke så meget om dit gennerelle kørselsbehov, for ellers kunne
du også købe en helt ny scooter.
Den kan du få til 10.000 kr, eller mindre, og med fuld garanti.
T i
bruger siden
17-06-2006
12-07-2013 kl. 09:25
Samtidig er der med det budget du nævner en vis sandsynlighed for at løbe ind i kedelige rep. regninger, hvis du ikke kan lave noget på bilen selv..
Så mit første bud vil også være at overveje løsninger til at undgå at købe bil!
Det kunne være cykel/scooter som de andre skriver, evt. krydret med en taxi en gang imellem. Måske er der mulighed for at låne en bil engang imellem? Har du undersøgt muligheden for flexbus (hvis du bor på landet, hvor du bliver kørt med taxa. men til off. transport takster).
Personligt ville jeg nok undersøge scooteren, næppe det mest ophidsende, men har du noget fornuftig beklædning på, kan det såmænd være fint nok og prisen vil uden tvivl være en brøkdel af, hvad det koster at holde bil i 6 mdr.
PS.
Hvis du insisterer på bilen, ville jeg ikke hænge mig så meget i mærket, men find en velholdt mindre bil. Hvis du har mod på det ville jeg finde en privat og se om man ikke kunne prutte den ned i en god pris. købte eksempelvis en brugt Fiat Panda til omkring 45k for nogle år siden, værditabet var meget lavt på den og rep. selv et par småting på den, så den var rigtig billig at eje. Men skulle den have været på værksted et par gange var historien nok lidt anderledes...
Men dette kræver efter min mening at man lidt forstand på mekanik og selv kan lave lidt småreparationer etc.).
T i
bruger siden
17-06-2006
12-07-2013 kl. 09:55
Checkede lige BMC hjemmeside.
Udover de 21k skal du betale grøn afgift, forsikring, dæk etc. Så en smule grøn afgift 500kr? forsikring 2-3000kr (måske mere hvis du ingen anciennitet har?) dæk skal også betales, så får du måske lov til at betale en andel af 4 nye dæk?
Du må også forvente muligheden for at få en regning når du skal aflevere bilen, for bilkabuler, stenslag etc. som også kan koste nogle tusser.
Herudover brændstof måske tæt på 1500/mdr.
Så totalt er vi formentlig oppe omkring 35-40.000 for at have bil i 6 måneder.
Hvis du er heldig kan dette selvfølgelig gøres væsentlig billigere ved at købe en bil selv, men hvis du er uheldig kan det også blive dyrere selv at eje. Uanset hvad er det dyrt og/eller ustabilt.
Så jeg ville fortsat overveje:
Cyklen kan klare hverdagstransporten gratis, scooteren kan nok klare det for 6-7k.
Så der er temmelig langt op til de 35-40k!
Så selvom der er 130 km hjem til forældrene er det vel ikke fuldstændig umuligt at bruge noget offentligt (ihvertfald til et sted i nærheden, hvor man så kunne blive hentet), checke pendler hjemmesider på nettet, evt. låne/leje en bil ind imellem.
Personligt ville jeg ihvertfald seriøst overveje om det er pengene værd, jeg ville hellere bruge mine penge på noget andet...
.
Dette indlæg blev 12-07-2013 10:32 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
12-07-2013 kl. 10:22
Mads J
bruger siden
10-03-2011
skrev:
Tak for jeres svar.
Jeg burde nok også have nævnt at bilen også ofte skal anvendes til en weekendtur hjem til mine forældre. Turen lyder på ca. 130 km hver vej.
Jeg har regnet lidt på det og mit samlede månedlige kørselsbehov vil lyde på omkring 20 km.
Derfor skal jeg ganske enkelt have mig skaffet mig en bil. Taxakørsel eller en scooter er derfor desværre ikke løsningen for mig.
Det vil blive dyrt, det er jeg klar over.
Vedrørende leasing så lyder et hurtigt regnestykke på en Toyota Aygo altså som følger: 6 x 3.500 = 21.000 DKK for et halvt års leasing. Dette er vel og mærket med et månedligt kilometerforbrug på 1.500 km, men da jeg skal køre 2.000 km vil det blive endnu dyrere. Det er via BMC leasing at jeg har fundet disse priser.
Dvs. der er 21.000 kr. til værditab og reparation hvis man sammenligner.
Andre forslag til leasing/leje modtages meget gerne.
Hvis jeg gør som du foreslår, Rasmus, altså køber en gammel bil til ca. 5.000 og lader den køre til den ikke kan mere så har jeg nok haft den billigste bil.
Spørgsmålet er så hvor driftsikker den vil være på så lange afstende og især til vinter.
Det er der selvfølgelig heller ikke nogen garantier for.
Flere råd og inputs modtages meget gerne.
Jeg har haft en corolla årg 89, købt til 10.000 kr nysynet.
Primært kørt over lange afstande, 100 km, og en enkelt gang til sydfrankrig.
Ialt på 2 år, 40.000 km (købt som bil nr 2), værkestedsregninger knap 2.500 kr,
et hjulleje, bagpot og generator og så en vandpumpe lige da jeg havde fået den,
som dog blev skiftet på garantien.
Solgte den til 2000 kr efter de 2 år, så der var jeg meget billigt kørende.
18 km/l var heller ikke umuligt.
Min mors corolla fra 97, netop solgt, 60.000 km, uden et eneste motorstop.
Største problem var låsesystemet der drillede lidt, og så tilsidst udstødningspotten
på midten.
Min mors kostede dog også 50.000 kr, men de kan findes billigt idag.
Profil slettet
12-07-2013 kl. 13:38
T S
bruger siden
15-04-2012
skrev:
Check evt. sixt.dk...de har også kortere tids leasing...
Men alm leje ku måske også være en løsning.
En aygo i 6 mdr og 50 km om dagen, 20.500 kr. eller 109 kr om dagen.
Så kommer der self tillæg i form af glasskade og dæk, og selvrisiko på 5.000 kr.
Men glas og dæk vælger man self selv.
Profil slettet
13-07-2013 kl. 21:10
Når du kun skal have den i 6 måneder, behøver du ikke engang at købe en nysynet - køb til ca 10k, og kør den til skrot og indkasser skrotpræmien bagefter, hvis du ikke gider forsøge at sælge den videre.
Så kan du ikke blive kørende meget billigere.
Kører du pænt kan sådan en 1.3 4E-FE sagtens trille 15-16 på literen, og en G2 GTD kan med et lille drej i pumpen køre 23-24 på literen. Jeg har selv ejet begge typer biler, og trillet mange km i begge.
Dette indlæg blev 13-07-2013 21:20 redigeret af dets forfatter.
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
14-07-2013 kl. 07:23
du glemmer bare lige, at kun måske 10 % af alle danskere kan/tør/bør skrue på egne biler. Resten er overladt til mekanikere til 400kr/t plus moms. Og så er det måske mindre smart at stå med en 20 år gammel Gollf..
Profil slettet
14-07-2013 kl. 09:38
Johannes Gregersen
bruger siden
06-04-2005
skrev:
@ rune l:
du glemmer bare lige, at kun måske 10 % af alle danskere kan/tør/bør skrue på egne biler. Resten er overladt til mekanikere til 400kr/t plus moms. Og så er det måske mindre smart at stå med en 20 år gammel Gollf..
Det er netop det smarte med en gammel Golf! Har man modet til det, og adgang til internettet, så ligger der tusindvis af "guides for dummies" - så kan alle og enhver fikse sådan en med en hammer. Ellers koster den ingenting i dele eller at få lavet hos et lille, billigt værksted. Betaler man 400 i timen hos et stort værksted på en billig bil - ja, så er man sgu selv ude om det. Der er ALTID alternativer.
Profil slettet
14-07-2013 kl. 15:59
ved ikke om det var noget??
T i
bruger siden
17-06-2006
15-07-2013 kl. 12:31
Hvis du stadig insisterer på at købe bil, hvilket jeg stadig mener er et fejlskud. (Man overvejer næsten muligheden for at tilbyde at køre for dig for en 4-5k om måneden)
Men skal det være bil og du ikke har mod på at købe et gammelt lig kunne du også overveje en helt ny mikro, forstod på dig at købsprisen ikke er så afgørende.
Du kan få eks. en Ford Ka for lidt over 70k, mon ikke den kan sælges med at tab på 10-15k efter et halvt år, så har du en ny bil, med lavt forbrug, garanti etc.