Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

12-05-2013 kl. 13:58

Jeg er enig med KS her.
Ja, 1,6 hdi har nogle kendte problemer, men netop fordi den motor har været længe på markedet efterhånden er det kendte problemer. Mange af de nye små turbobenzinere har stadig til gode at vise deres værd :)

Hvis du har lyst til at skifte bil, skal du selvfølgelig gøre det, men ikke for pengenes skyld.

Jeg har selv en Citroën med den motor - min er fra 2008 og har nu kørt 147.000 km (uden motorrelaterede problemer), og har derfor fulgt debatten, også inden "Kontant" kastede sig over sagen.

Bundkarret blev udråbt som den store synder, men da 1,4 hdi også kører med det bundkar uden tilsvarende problemer, er det ikke kun dette, der er kilden til problemet.

Utætte flammeskiver (eller dysepakninger) kan forekomme. Det opdages nemt ved at bilen lugter af diesel i motorrum og kabine, når man holder stille med motoren i tomgang, samt at der bliver helt snasket omkring dyserne. Hvis man kører med det for længe, soder motoren til og sien i olierøret risikerer at stoppe til = død turbo.

EGR ventilen kan over tid (afhængig af kørselsmønster) begynde at fejle. Hvis man kører med det for længe soder motoren til og... samme historie som ovenfor..

Olieskift SKAL død og pine overholdes, og der skal bruges den rigtige TOTAL Quartz Ineo hokus-pokus longlife olie. Det autoriserede værksted tager sig som regel godt betalt for olien, men den kan købes i danske webshops for ca. 50 kr literen.

Ting jeg har valgt at gøre/få gjort:

Siden vores bil rundede 100.000 km har vi skiftet olie/filter+dyserens i tanken for hver 10.000 km - også pga vores kørselsbehov skrumpede lidt på det tidspunkt.
Derudover kan man overveje en olierensekur i forbindelse med olieskift - har dog ikke selv prøvet.

Jeg synes personligt at det er en forholdsvis billig forsikring at ofre det ekstra olieskift.

Ting man kan overveje, men som er en lidt dyrere omgang

Fjerne si i bunden af olierøret og skifte banjobolt til den nye type (men mon ikke din bil allerede har den nye type, når den er fra 2011?). Dette er dog ikke gratis, da røret sidder gemt bag partikelfilteret, så der skal afmonteres en del for at komme til.

Endelig kan man enten skifte bundkar til den type FTZ præsenterede i "Kontant" eller få trukket bundproppen ned på det eksisterende bundkar.

Man må selvfølgelig gøre op med sig selv om hvor meget kvaliteten af ens natttesøvn stiger i forhold til udgiften til modifikationerne ;-)

Bare mit (efterhånden temmelig lange) indspark :-)

Vh Anders

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg