Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
30-04-2013 kl. 21:10
Vi har stået helt samme situation og skulle vælge mellem skoda og kia
Vi har tvillinger på 1 år og har derfor brug for plads.
Vi har også prøvet dem begge og vi endte med at vælge skoda.
Der er plads til hele familien inclusiv tvillinge barnevogn uden de store problemer.
Jeg synes skodaen kører bedre og føles mere rummelig.
Der er jo lige den med garantien, men man kan jo købe ekstra garanti til skodaen.
Udover det ville de give noget mere for vores gamle bil hos skoda.
Ved ikke om det er til noget hjælp, men det eneste jeg kunne se som en fordel med kia er garantien.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
01-05-2013 kl. 09:36
Jeg havde valgt Ceed. Det er lidt så som så med køreegenskaber i dag, der er ikke nogen af familieæskerne der kører videre morsomt, og så synes jeg at garanti, pris og udseende vejer til ceed'ens fordel.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
01-05-2013 kl. 14:11
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
01-05-2013 kl. 17:11
Thomas Dahl
bruger siden
06-01-2004
01-05-2013 kl. 19:35
T Nielsen skrev:
....Omkring kia's garanti som sikkert stadig er 7år vil jeg påpege ting som folk ikke tænker på og ikke får at vide.....den skal med service passes på klokkeslet ellers bortfalder garanti....Kia service er som ofte dyrere end andre...
Tror du Skoda står klar med garantireparationer, hvis man tilsidesætter bilens vedligeholdelse? Nej, vel?
Der er nok også en øvre grænse for, hvor meget for meget man må køre, før Skodaen kommer til service.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
01-05-2013 kl. 22:52
Th D Nu håber jeg ikke dit D i navn står for nået jeg tænker på -) Læst teksten grundigt......kia service er ofte dyrere end andre biler, og der er forkommet garati brud ved en blot lille overskridelse af service, som eks 2mdr....
Lidt obs til dem der ikke kender kiaen i detaljer.....lydisolering er der også sparet på
Dette indlæg blev 01-05-2013 22:56 redigeret af dets forfatter.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
01-05-2013 kl. 23:10
Men en overskridelse på 2 måneder, synes jeg da retfærdiggør brud på garantibetingelserne. 2 måneder kan blive en del km, og selvom man ikke har overskredet km-intervallet, bliver man jo nødt til at sætte en grænse for, hvor meget man kan køre over. At give garanti på en bil i op til 7 år og 150.000km kan potentielt blive dyrt, og derfor synes jeg det er helt ud rimeligt at man er lidt striks med serviceintervallerne.
Mht. lydisolering kan jeg ikke forestille mig, at det skulle have en afgørende rolle, med et kørselsmønster på 12.000km om året. Desuden er manglende lydisolering mest markant på motorvej, og det kan jeg forestille mig at der ikke bliver meget af.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
02-05-2013 kl. 00:18
Er jeg tosset eller er der vitterligt folk der mener at gamle konstruktioner er lykken....
Hvorfor vejer skoda mere end kia....svaret er entydigt.....det stål der bliver lavet i de nye konstruktioner er til for at sikre dig og bilen, og er ikke billigt...derfor kan vægten svinge fra mærke til mærke.....Men snup endelig en kia hvis du er uenig i mine konklusioner....Det er dine penge, ikke mine....Hvis du mener du får en super kvalitets bil til prisen så spring på
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
02-05-2013 kl. 00:19
Dette indlæg blev 02-05-2013 00:25 redigeret af dets forfatter.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
02-05-2013 kl. 15:24
ole jensen skrev:
Hallo Ks det du skriver om vag biler er det ikke også fordomme eller hvad
Jeg ville nok mere kalde det kolde facts frem for fordomme. ;-)
@ T Nielsen: Nej det synes jeg egentlig ikke det er. 12.000km om året er jo ingenting, og det er jo ikke fordi kia'en ikke har noget lydisolering overhovedet, der er åbenbart bare en smule mindre end i skoda'en. Jeg må jo stole på hvad du siger, jeg har ikke kørt den nye Ceed, kun de gamle. Ej heller Skoda.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
02-05-2013 kl. 15:49
Dette indlæg blev 02-05-2013 15:50 redigeret af dets forfatter.
Profil slettet
Profil slettet
02-05-2013 kl. 18:26
Anders Nissen skrev:
Vi er en familie på 4 (vores børn er små), som skal have ny bil.
I den forbindelse overvejer vi den nye Skoda Octavia (1.2 Active) eller Kia Ceed SW (1.4 Active plus benzinmotor)
Vil har prøvekørt dem begge med stor tilfredshed. Vores bilbudget ligger på ca. 225000.
Vi vil gerne købe en driftssikker bil med god plads. Vi kører ca. 12000 km om året.
Anbefalinger efterspørges!
selvfølgelig en skoda den er bare bedst og har færrest fejl.du kan ikke tage fejl med denne bil.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
02-05-2013 kl. 21:59
T i
bruger siden
17-06-2006
02-05-2013 kl. 22:56
Begge biler er ganske fornuftige mht. kvalitet/sikkerhed etc.
Så det er i høj grad en smagssag (skulle man endelig nævne noget vil jeg tro at Skodaen holder prisen en smule bedre (men det er jo kun gæt pt,))
Men gå efter din favorit...
Derudover er det ikke racerbiler nogen af dem, så glem trygt hvad diverse husmands-anmeldere mener om svingegenskaber/styretøj/undervogn etc. ;-)
Dette indlæg blev 02-05-2013 22:58 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
03-05-2013 kl. 03:13
Dette indlæg blev 03-05-2013 03:29 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
03-05-2013 kl. 11:48
T Nielsen skrev:
T I aha så du køre lige ud når du skal dreje :-) sving og styre egenskaber er iøvrigt fine at have i tilfælle af man skal dreje eller undvige :-) Er nu ikke husmand, men noget ganske andet (gnæk) men så skal din næste bil da være en dacia logic når nu styr og sving egenskaber ikke betyder noget........Typisk kvinder og teknik, biler Mc , fly både mm.......Storgriner
Dejligt nuanceret indlæg, som jo præcist beskriver det jeg udtrykte...
Min pointe var ikke at køreegenskaber er ligegyldige, men at almindelig "familieflyttere" som disse har køreegenskaberne der er ganske sikre og fornuftige (som regel mere komfort end sport) og idet køberne næppe går så meget op i om de kan tage svingene med -/+ 5 km/t er diverse små marginaler på undervogn/køreegenskaber næppe noget de skal fokusere på.
Så diskussionen om platforme etc. har næppe den store betydning for trådstarter, men kan fornemme at "man" gerne vil lade som om man er den professionelle testkører.
Jeg er i øvrigt ikke kvinde trods signaturen!
Men det er da en dejlig selvfed stil du kører, med en nedladende holdning til kvinders evner.
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
03-05-2013 kl. 12:21
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
03-05-2013 kl. 13:23
Selvfed er et dejligt ord ikke :-) jamen når du nu har travlt med at nævne du ikke er hunkøn, griner jeg højlydt. Du vil altså ikke være ved at du er kvinde hva.....i tilfælle af det modsatte vil jeg anbefale dig et kønsskifte, da du åbenbart ønsker at være det. Dit kvinde symbol må du så forklarere....Måske skulle du selv lige få styr på hvad du skriver ......" glem trygt alt om svingegenskaber/styrtøj/undervogn etc. Hvor lå pointen så i den udmelding.......hvis dette ikke var pointen, hvorfor skulle den så med......Du må så absolut sælge mars bars -)
Johannes Engers Gregersen
bruger siden
06-04-2005
03-05-2013 kl. 13:27
Kunne du ikke prøve lige at tænke dig om en gang eller to, får du spreder dit gylle ud over forummet. Du ødelægger et fint debatforum for alle med den stil!
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
03-05-2013 kl. 14:08
Det du omtaler som gylle er vel et udtryk for din manglende viden på området automobiler. Der findes bøger der omhandler sproget brug og tolkning deraf.
Nu syns jeg imidlertid at det er meget rart at kunne få belyst forskellige faktorere omkring de forskellige biler der findes. Der er jo nok der skriver her som blot er her for at have noget at lave, uden iøvrigt at vide særligt meget....Dette er et forum for folk og fæ......så kan du jo selv stille dig i båsen..
Og Johannes du nævner ordet stil.....stil er vel når man ved hvad man foretager sig....men kom du lige ind i kampen om det det handler om nemlig biler, istedet for at rygklappe en tilfældig bruger som ikke syns at køreegenskaber er noget man skal hæfte sig ved til en bil omkring de 200.000....Må vel blot anses for at sprede netop gylle...
Dette indlæg blev 03-05-2013 14:09 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
03-05-2013 kl. 14:35
Du anfører også det synspunkt at trådstarter ikke skal skele til platformen den står på....Platformen holder iøvrigt bilen og indgår i høj grad i sikkerheden på bilen.......
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
03-05-2013 kl. 14:44
Ja der er jo en del "husmands snik snak" i rummet ...Man kan undres over at folk vil nedgøre viden på området...og iøvrigt ret saglige indlæg...Nu skal man jo på ingen måder underbygge alt herinde, for så kunne man ikke bestille andet :-)
Men godt gået iøvrigt.....
Til Trådstarter: Hvis det er Stationcar eller sw eller hvad du vil kalde dem, kommer den nye oktavia combi i juni og til en pris på små 230.000, måske værd at kigge nærmere på.
T I
Omkring dine egen udtaleser som jo startede ganske "flot" må jeg sige at du gør en forskel i forum :-) Hvad folk er og laver er da vist at gisne og gætte.....Men jeg har 3 former for licens.....men kan ikke se hvad dette vedrører samtalen iøvrigt.
Dette indlæg blev 03-05-2013 15:42 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
03-05-2013 kl. 17:46
T Nielsen skrev:
T I
........Måske skulle du selv lige få styr på hvad du skriver ......" glem trygt alt om svingegenskaber/styrtøj/undervogn etc. Hvor lå pointen så i den udmelding.......hvis dette ikke var pointen, hvorfor skulle den så med......Du må så absolut sælge mars bars -)
Kunne du så til gengæld ikke få styr på ikke at svindle med citaterne, det jeg skrev var:
"Derudover er det ikke racerbiler nogen af dem, så glem trygt hvad diverse husmands-anmeldere mener om svingegenskaber/styretøj/undervogn etc. ;-) "
Dejligt når man bare kan skære, hvor det passer en?
Så pointen var altså ikke, at de skal glemme alt om køreegenskaberne i deres nye bil, men at forskellen er marginal på de to nævnte biler.
Det de derimod trygt kan glemme er, hvad diverse amatøranmeldere mener om dette...
T Nielsen skrev:
T I
Du anfører også det synspunkt at trådstarter ikke skal skele til platformen den står på....Platformen holder iøvrigt bilen og indgår i høj grad i sikkerheden på bilen.......
Begge biler har som tidligere nævnt ganske sikre og fornuftige køreegenskaber, så hvordan producenten har opnået dette er jo mindre væsentligt. (Ved godt at VAG platform har fået en del ros, men forskellen i almindeligt hverdags brug er jo altså ikke som nat og dag uanset)
T Nielsen skrev:
T I
......... Hvad folk er og laver er da vist at gisne og gætte.....Men jeg har 3 former for licens.....men kan ikke se hvad dette vedrører samtalen iøvrigt.
Nu har jeg vist ikke gættet på hvad du lavede? Hvis du mener "husmandsanmelder" så var det såmænd bare slang for amatøranmelder og ikke fordi jeg troede du er husmand (hvis det overhovedet eksisterer i dag).
Men venter i spænding mht. dine licenser. Det lyder rigtig spændende.
Derudover vil jeg undlade at kommentere de nedladende kommentarer/sprogbrug du bruger. At man begynder at gå efter personerne istedet for emnet siger jo det hele....
Dette indlæg blev 03-05-2013 17:48 redigeret af dets forfatter.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
03-05-2013 kl. 20:30
Nu har jeg min mening og du din, fint nok. Men når det er sagt er skodaen vist noget foran på point's om du vil...
Nu er det sådan at man kan ved selvsyn og prøvning af begge modeller se og mærke forskel på de 2 biler. De kommer selvfølgelig fra 2 forskellige steder på kloden...Jeg vil undlade at kommentere bremse evne og fejl i systemet hvor kia har det med at fade efter ca 3 gange hårdt brems.....Ja nu sagde jeg det så alligevel, men hvorfor ikke kalde en spade for en spade....Kiaen køre såmænd helt okey, men der er mærkbart forskel på de 2..Jeg er klart for skodaen i dette tilfælde, syns den giver mere for pengene end Kia'en gør.
Og kære T I omkring at "svindle" hmm du taler om nedladenhed.......bla....skal undlade at citerer dig :-) Du ved personen der læser kan tolke anderledes end det tænkte..men ro på, er nu ikke så farlig, blot verbal.
Men er da klart man skal se på alle parameter ang disse 2 biler, hvis de koster det samme.....Selve platformen og undervogn er nogle af det man kan ligge ind under sikkerhed....balancen i bilen hvis noget skulle ske. Syns jeg da er relevant for en børnefamilie, netop at få det bedste til pengene. Er vel derfor vi debattere disse ting også i detaljen. Jeg er af den overbevisning at skodaen køre en tand eller mindst 2 bedre end Kiaen...der ville jeg lægge mine æg..
T I ang licenser....nu taler vi jo om biler her, og som du nævnte skulle man ikke gå efter personer. Fair nok, men så holder vi os ved jorden :-)
T i
bruger siden
17-06-2006
03-05-2013 kl. 21:05
T Nielsen skrev:
T I
...........
Og kære T I omkring at "svindle" hmm du taler om nedladenhed.......bla....skal undlade at citerer dig :-) Du ved personen der læser kan tolke anderledes end det tænkte..men ro på, er nu ikke så farlig, blot verbal.
...........
T I ang licenser....nu taler vi jo om biler her, og som du nævnte skulle man ikke gå efter personer. Fair nok, men så holder vi os ved jorden :-)
Kan forstå du ikke kan lide svindel betegnelsen .
Hvad kalder du det så når du klipper i et citat, så det får en helt anden betydning og bagefter påstår den anden har skrevet det??
Mht. at være nedladende, hvad bidrager kommentarer som disse til:
"...Johannes ikke for noget, men prøv at læse tråden helt forfra og læs grundigt ind i den. jeg ved det kræver evner men alligevel :-) "
"....Dette er et forum for folk og fæ......så kan du jo selv stille dig i båsen.."
" ..... Du må så absolut sælge mars bars -)"
Det er jo som regel der hvor de rationelle argumenter slipper op, at man mener at have brug for dette eller?
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
04-05-2013 kl. 00:33
K S ....Renault køre skam godt, men er ikke noget kvalitets vidunder...dog vil jeg gerne næste gang have megane RS, men indrømmet lidt tam indvendig :-)
Forstår ikke helt hvorfor man ikke skal ligge sine penge i nye konstruktioner, altså lidt det samme som at tage en "gammel" Okativa til den nyes pris....det er der også folk der gør....ingenlunde rentabelt..
Jeg syns faktisk vi alle burde kritisere Kia noget mere og købe dem mindre....det kunne måske afstedkomme bedre kvalitet på dele til bilen.....
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
04-05-2013 kl. 00:35
Selve bilen Kia køre altså ikke helt så smouth som Oktavia, og har den aldrig gjort.
Value for money er absolut skodaen..
OBS Kia's grøn afgift er da helt hen i vejret set vs oktavia...de ekstra kroner til afgift på kiaen kan man jo få eks fuld klima på oktavien, som er rart at have med børn i bilen, og sikkert lidt til.....
Tænk engang hvis i sad og skulle købe og sælge og ikke mindst anbefale på jeres egen viden......
Dette indlæg blev 04-05-2013 00:43 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
04-05-2013 kl. 10:16
Hvis trådstarter ellers er med stadig (hvilket jeg tvivler på) så prøv bilerne selv og se hvad du synes. Du går ikke helt galt i byen med nogen af dem. Du kunne i øvrigt også kigge på Ford Focus St. car, også en fin bil.
Off topic:
Tror jeg springer af her. Har allerede spildt for meget tid på at forholde mig til usammenhængende og til tider løgnagtige udsagn.
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
04-05-2013 kl. 13:17
Nu lyder du pludselig forsmået......Du sidder og gætter uden iøvrigt at svare på det du bliver spurgt om ???
Jeg kan sagtens se igennem dine rundkørsler....men du må forklare dig hvis du vil tages alvorligt som "kvinde" ? og ja hvad blev der af det svar.....men hvilke oplevelser har du med Kia'en ?
Jannik Christensen
bruger siden
02-09-2008
05-05-2013 kl. 00:36
J L skrev: Iøvrigt er KIA jo lysår bagud med udvikling af motorer.
Det vil jeg nu ikke mene. Deres dieselmotorer er fuldt på højde med deres konkurrenter, og de er på trapperne med 1.0 og 1.2 liters motorer med turbo. Ganske vist er deres 1.4 benziner ikke den bedste motor, men som basismotor er den ganske fin, og jeg er sikker på at den kan opnå ca. samme forbrug, som de gængse 1.0 og 1.2 liters motorer fra VAG og Ford mv.
Hyundais 1.7 CRDI motor har så vidt jeg ved, fået ganske gode anmeldelser, og den ligger også i Kia Optima, som vi, uvist af hvilken årsag, endnu ikke har fået til Danmark.
Profil slettet
05-05-2013 kl. 14:02
Skoda har haft en del flere år til at blive bedre, end Kia har.
Det var vel omkring slut 90´erne Skoda udviklede sig, hvor det for Kia
først var omkring 2007, da Ceed kom.
Jeg læste for et par år siden (husker ikke hvor), at Kia var det nye Toyota.
Det siger jo lidt om kvaliteten. :)
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
05-05-2013 kl. 15:51
Nu er det imidlertid sådan at man ikke behøver at underbygge alle påstande som man fremkommer med......for hvor langt vil man gå.....ned i detaljer som hvor komponenter kommer fra...hvilke forme og maskiner har udstødt disse....hvilke materialer er der tale om.....ja så kunne man jo blive ved...
Bevares den nye kia køre skam ganske godt....men fornemmelsen i Den nye skoda med tsi og 105hk er da noget helt andet.....så kan man jo håbe skoda har fået styr på turboen/svinghjul osv......men har da også bekendte som køre med disse motorere, som ikke har bøvl med dem...Jeg syns måske kia skal op på mærkerne ang nye benzin motorere, så afgiften llander på et minimum (grøn afgift) Så ville de sikkert sælge mere.....
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
06-05-2013 kl. 22:17
Anders Nissen skrev:
Jeg takker for det engagement, der udvises i dette forum. Jeg er stadigvæk i tvivl, hvad angår bilkøbet.
Jeg er, som skrevet i mit indlæg, på jagt efter en rummelig og driftssikker bil, som kan rumme en familie bestående af 4 personer (2 små børn).
De ovenstående indlæg er brugbare (nogle mere end andre), men jeg kan stadigvæk godt bruge input, hvad angår valget. Siden jeg indledte denne tråd, er jeg blevet endnu mere tilhænger af den nye Skoda Octavia, som får fine anmeldelser, men jeg er som nævnt endnu ikke afklaret, hvorfor I gerne må komme med flere brugbare input.
Hej Anders......ja man kan altid komme i tvivl, men jo kun jer der kan tage en afgørelse....jeg kommer med input hvor der er flere parameter i......såsom gensalgs værdi....nyeste konstruktion/motor/sikkerhed/undervogn/ mv....Men stadig op til jer hvad i vil vælge...Syns måske bare i skal have noget der virkelig køre godt når i vil lægge den slags penge, og der ser jeg skodaen som farvorit....smider lige sidste nyt om Combien der kommer i næste måned...
http://www.bilzonen.dk/bilnyheder/2013/05/octavia-combi-faar-staerke-priser/
Vil da lige nævne at en god ide hvis det er skoda i vælger, at få den opgraderet til fuldautoklima i en pakke til vist nok 7000,- Super når man har små børn om sommeren....de bliver ikke helt så nem forkølet med auto klima som med manuel. Jeg ville nok tage 105hk modellen da den får meget ros....den har rigeligt med kræfter og køre super.....Jeg tænker også i kan få en lille rabat, som muligt kunne andrage eks levering og den pakke med fuldklima.
Men hvis jeres valg står mellem de 2 du har nævnt skal jeg måske ikke nævne en nr 3 spiller....tænkte hermed på en Ford C-max med 3cyl og turbo....henholdvis 100hk og 125hk....i basis udgave koster de i listepris 229 og 250.000....det dog med en nem rabat på 10.000....blot en tanke....
Dette indlæg blev 06-05-2013 22:21 redigeret af dets forfatter.
T i
bruger siden
17-06-2006
07-05-2013 kl. 14:12
Anders Nissen skrev:
Jeg takker for det engagement, der udvises i dette forum. Jeg er stadigvæk i tvivl, hvad angår bilkøbet.
Jeg er, som skrevet i mit indlæg, på jagt efter en rummelig og driftssikker bil, som kan rumme en familie bestående af 4 personer (2 små børn).
De ovenstående indlæg er brugbare (nogle mere end andre), men jeg kan stadigvæk godt bruge input, hvad angår valget. Siden jeg indledte denne tråd, er jeg blevet endnu mere tilhænger af den nye Skoda Octavia, som får fine anmeldelser, men jeg er som nævnt endnu ikke afklaret, hvorfor I gerne må komme med flere brugbare input.
Jamen hvis Octavia'en tiltaler dig, så ville jeg da købe den.
Det er en fin bil, nyt design, diverse nye systemer etc. så den går du ikke galt i byen med.
Den er rimelig sammenlignelig med Kia'en, en Ford Focus, Opel Astra etc. og når din smag siger Octavia er det da bare at få kigget nærmere på den.
Det er jo heller ikke således at input fra os andre pludselig giver dig en åbenbaring med at den ene model er voldsomt meget bedre/billigere end de andre.
Det er jo biler der i størrelse/pris/egenskaber i et vist omfang minder om hinanden, så forvent ikke at den ene model er helt fantastisk og den anden er det rene skrammel.
Begge biler (plus flere andre tilsvarende) er ganske fornuftige familiebiler, med relativ god plads, relativ lav pris/driftsomkostninger. Så som jeg tidligere har skrevet er det i høj grad en smagssag.
Personligt ville jeg nok også hælde mod Octavia'en, men det er i høj grad pga. smag, for de andre biler er såmænd også ganske udmærkede.
Har du i øvrigt checket udstyrs lister etc. Personligt ville jeg gå efter 105hk versionen, 86hk er i underkanten efter min mening. Hvis du vil have lidt mere grej, kunne du også overveje Ambition, hvor du bl.a. får fartpilot, indfarvede spejle/håndtag, tågelygter etc.
Så versionen til 199k er nok den mest økonomiske overordnet set, men jeg ville gå efter 105hk og minimum ambition udstyr og så forsøge at forhandle en fornuftig rabat hjem. Under "normale" omstændigheder ville jeg mene at 10% rabat i forhold til listeprisen er realistisk (idet det er en spritny model kan det dog godt være at rabatten er lidt lavere, hvis efterspørgslen er høj)